
Wat kan en niet kan, wat er "mis" is of verbeterd kan worden en zo voort.
Kijkende naar de elektrische schema's, de RepROM etc.
1 onderwerp is al eens een paar keer langs gekomen, het mysterie van de CAN-bus voedingsaansluiting (t.b.v. van o.a. de GPS) die soms maar niet uit lijkt te willen gaan.
En ik ben er onderhand achter: dat klopt!
En niet omdat je toevallig een Zumo 660 gebruikt (want ik heb een BMW Navigator 4 en daarin zitten enige verschillen) maar door wat te testen kan je dit fenomeen, het lang aanblijven van de CAN-bus ook simuleren en stimuleren;
Als je de motor op contact zet, zonder te starten, en je laat dit circa 10 minuten (of langer

De enige manier om dan de CAN-bus weer uit te schakelen is wederom het contact aan en daarna weer uit, (dus wederom zonder de motor te starten) waarna na de bekende "paar-minuten" (= meestal na 1 minuut) de CAN-bus weer wél uitschakelt.
Wat de "cut-off" is wanneer exact die CAN-bus niet langer meer zal uitschakelen, weet ik niet, maar ik heb dit fenomeen bemerkt na (circa) 10 minuten op contact, zonder te starten.
Kortom, het lijkt een "feature" te zijn;
Staat de motor lang(er) op contact-aan zonder de motor daadwerkelijk te starten, zal de CAN-bus *niet* uitschakelen zonder wederom het contact aan en dan kortstondig daarna weer uit te zetten.