R1200RT en het mysterie "eeuwige" CAN-bus voeding

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

R1200RT en het mysterie "eeuwige" CAN-bus voeding

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nu ik ook een -1200- begin ik meer en meer over de "inner workings" van de motor te ontdekken.
Wat kan en niet kan, wat er "mis" is of verbeterd kan worden en zo voort.
Kijkende naar de elektrische schema's, de RepROM etc.

1 onderwerp is al eens een paar keer langs gekomen, het mysterie van de CAN-bus voedingsaansluiting (t.b.v. van o.a. de GPS) die soms maar niet uit lijkt te willen gaan.

En ik ben er onderhand achter: dat klopt!
En niet omdat je toevallig een Zumo 660 gebruikt (want ik heb een BMW Navigator 4 en daarin zitten enige verschillen) maar door wat te testen kan je dit fenomeen, het lang aanblijven van de CAN-bus ook simuleren en stimuleren;

Als je de motor op contact zet, zonder te starten, en je laat dit circa 10 minuten (of langer _001) zo staan, zal de CAN-bus *niet* uitschakelen na de bekende "paar-minuten" (= meestal na 1 minuut) zodra je het contact weer uit zet !!

De enige manier om dan de CAN-bus weer uit te schakelen is wederom het contact aan en daarna weer uit, (dus wederom zonder de motor te starten) waarna na de bekende "paar-minuten" (= meestal na 1 minuut) de CAN-bus weer wél uitschakelt.

Wat de "cut-off" is wanneer exact die CAN-bus niet langer meer zal uitschakelen, weet ik niet, maar ik heb dit fenomeen bemerkt na (circa) 10 minuten op contact, zonder te starten.

Kortom, het lijkt een "feature" te zijn;
Staat de motor lang(er) op contact-aan zonder de motor daadwerkelijk te starten, zal de CAN-bus *niet* uitschakelen zonder wederom het contact aan en dan kortstondig daarna weer uit te zetten.
RsTijn
Type: R1200RT
Bijz: 2012
Land: B
Woonplaats of omgeving: Noorderkempen

Re: R1200RT en het mysterie "eeuwige" CAN-bus voeding

Ongelezen bericht door RsTijn »

Hey Dutchmidiman,
dus als ik dit goed lees, kan ik mijn "oude" batterijlader van BMW gebruiken op het stopcontact,
en moet ik niet direct investeren in en optimate 4 of dergelijks.
enige voorwaarde is de sleutel lang genoeg laten zitten ....

gek systeem dat de BMW engineers hebben bedacht, zal ons vermoedelijk toch meer nar de dealer sturen :$

groet, Stijn.

dutchmidiman schreef: Als je de motor op contact zet, zonder te starten, en je laat dit circa 10 minuten (of langer _001) zo staan, zal de CAN-bus *niet* uitschakelen na de bekende "paar-minuten" (= meestal na 1 minuut) zodra je het contact weer uit zet !!

De enige manier om dan de CAN-bus weer uit te schakelen is wederom het contact aan en daarna weer uit, (dus wederom zonder de motor te starten) waarna na de bekende "paar-minuten" (= meestal na 1 minuut) de CAN-bus weer wél uitschakelt.
LIVE every moment / LAUGH every day / LOVE beyond words
Inspector Gadget

Re: R1200RT en het mysterie "eeuwige" CAN-bus voeding

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb geen idee hoeveel stroom de CAN-bus verbruikt terwijl deze "permanent" aan staat op deze manier.

Ik ken ook jou "oude" batterijlader niet of dit werkelijk een acculader is of een druppellader (lees: laadstroom)
Oftewel of deze "oude" batterijlader én het verbruik van die permanente CAN-bus én tevens de accu gelijktijdig kan opladen.
Me dunkt dat je dan een acculader nodig hebt, een druppellader zou mogelijkerwijs niet voldoende stroom afgeven om beide gelijktijdig te doen.

Daarnaast zou ik afraden een acculader via bovenstaande manier (via CAN-bus) aan te sluiten, aangezien de elektronische (!) relais van de CAN-bus (lees: beter, de ZFE) maximaal 5 ampère kan verdragen.
Sommige acculaders geven meer stroom af, waardoor er schade aan de elektronische relais kan ontstaan.

Bij een acculader is het verstandiger (zeker bij moderne acculaders) een directe aansluiting op de accu te realiseren.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”