Opgelost: uitvallen voeding Zumo 330
Moderator: RT_Patrick
Opgelost: uitvallen voeding Zumo 330
Hoi RTers, mijn Zumo 350 had vorige zomer toen ik hem kocht direct al last van uitvallen van de voeding.
Had hem aangesloten op mijn dimlicht.
Nieuwe kabel geprobeerd, andere RT geprobeerd, software updates geprobeerd, toen een nieuwe Garmin gekregen en wat denk je: vandaag viel weer de voeding uit........
Wie heeft hier ervaring mee?
Gr. René
Had hem aangesloten op mijn dimlicht.
Nieuwe kabel geprobeerd, andere RT geprobeerd, software updates geprobeerd, toen een nieuwe Garmin gekregen en wat denk je: vandaag viel weer de voeding uit........
Wie heeft hier ervaring mee?
Gr. René
- Franky
- Type: R1150RT
- Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: uitvallen voeding Zumo 330
Ik kan je hier jammer genoeg niet verder mee helpen, ik weet wel dat we ook een voorsteltopic hebben 

Grts Franky
- Hans Vaessen
- Type: Ik heb een andere motor
- Woonplaats of omgeving: Wierden
Ik weet het fijne er niet van, maar het zal te maken hebben met can bus. Google eens op de relatie canbus - gps
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik dacht dat BMW pas bij de 1200RT over is gegaan op het CAN bus systeem.
Wat betreft het probleem van de uitvallende voeding: dat is zo op afstand natuurlijk lastig in te schatten. Probeer de voeding eens direct op de accu aan te sluiten. Heb je het probleem dan nog steeds, dan lijkt mij de voedingskabel + omvormer de hoofdverdachte. Vervangen is dan de enige optie.
Als je dan toch bezig bent, zou ik de permanente aansluiting van de voeding niet meer van het dimlicht halen, die trekt nogal wat stroom, en het zou best kunnen dat die piekbelastingen ergens ook invloed hebben op de voeding van de Zumo. Probeer de voeding van het stadslicht eens of eventueel (als je die hebt) de radio voeding, deze laatste heeft ook een geschakelde 12V draad.
Wat betreft het probleem van de uitvallende voeding: dat is zo op afstand natuurlijk lastig in te schatten. Probeer de voeding eens direct op de accu aan te sluiten. Heb je het probleem dan nog steeds, dan lijkt mij de voedingskabel + omvormer de hoofdverdachte. Vervangen is dan de enige optie.
Als je dan toch bezig bent, zou ik de permanente aansluiting van de voeding niet meer van het dimlicht halen, die trekt nogal wat stroom, en het zou best kunnen dat die piekbelastingen ergens ook invloed hebben op de voeding van de Zumo. Probeer de voeding van het stadslicht eens of eventueel (als je die hebt) de radio voeding, deze laatste heeft ook een geschakelde 12V draad.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Bedankt voor de reacties.
Vergiste me, heb hem op het stadslicht geschakeld.
Ga idd nu rechtstreeks op de accu proberen.
Misschien is de voeding naar het stadslicht niet stabiel?
Zeg ook maar wat.
Gr. René
Vergiste me, heb hem op het stadslicht geschakeld.
Ga idd nu rechtstreeks op de accu proberen.
Misschien is de voeding naar het stadslicht niet stabiel?
Zeg ook maar wat.
Gr. René
- Ronald K
- Type: R1100RT
- Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Kan het me haast niet voorstellen, maar als je zonder licht rijdt hen je natuurlijk geen voeding voor de Zumo
De mijne staat ook gewoon op het stadslicht en doet t prima, maar heb we altijd het licht aan op de motor

De mijne staat ook gewoon op het stadslicht en doet t prima, maar heb we altijd het licht aan op de motor

BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
- Hans Vaessen
Wellicht had je 'm op het knipperlicht gezet?? 

-
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Dan valt ie niet één keer uit maar..................................................Hans Vaessen schreef:Wellicht had je 'm op het knipperlicht gezet??

Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Leuk Mr. Gps! Ik loop hier al een jaar mee te kloten.
2e kabel
2e motor
2e Zumo
Wordt je wel eens zat hoor....
Gr. René
2e kabel
2e motor
2e Zumo
Wordt je wel eens zat hoor....
Gr. René
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=119&t=41534
Dit gelezen en geeft weer wat hoop......
Dit gelezen en geeft weer wat hoop......
- Hans Vaessen
Sorry, was een flauwe grap.RReneRT schreef:Leuk Mr. Gps! Ik loop hier al een jaar mee te kloten.
Maar inderdaad: wat je op gpsforum las kan ook verklaring zijn. Kom je vooral bij de 550 veel tegen, bij de 350 wat minder (ook omdat dat toestel nieuwer is).
Kort samengevat:
Als je ook veel in de regen/met vochtig weer rijdt kan het zijn dat er wat electrolyse optreedt tussen de plus en minpool van de contacten op de steun. Dat is meestal te zien aan wat groene aanslag.
Het is dan zaak die aanslag nu en dan te verwijderen met wat WD40 contactspray. Herhaling kun je voorkomen/vertragen door vervolgens de contacten met wat vaseline te beschermen.
Dat schoonmaken is belangrijk: de contacten zijn weliswaar goldplated maar gaandeweg zal de aanslag 'invreten'. Uiteindelijk kunnen de contacten zelfs zó dun worden dat er uiteindelijk een 'gloeidraad' ontstaat waardoor het contact op het toestel zèlf wegbrandt. Heb daarover bij de zumo3xx weliswaar nooit gehoord maar een gewaarschuwd mens...
Ga ook niet met een mesje krabben aan de contacten; daarmee zorg je juist dat het probleem eerder terugkomt.
Of dit bij jou de oorzaak is vraag ik me overigens af, temeer omdat je schreef dat je meteen na aanschaf dit probleem al had. Maar probeer het eens...
Bedankt :-), denk dan eerder nog aan onzorgvuldig monteren door mij van de contactstekker in de houder, of het schroefje achterop misschien wel tè vast gedraaid.... Omdat ik het idd meteen al had.
- Hans Vaessen
Beetje gepiel inderdaad: http://youtu.be/ghYomK7y_78 

Alles weer uit elkaar gehaald, gesoldeerde! verbindingen kaal gemaakt, klopte allemaal.
Toen in bedrijf, aan de achterkant van de beugel de voedingskabel heen en weer bewogen.... en ja hoor, spanning viel weg!!!!
Eerst maar eens de kabel weggebracht en als die terug is van Garmin, de passing van het contactgedeelte in de houder maar eens heel zorgvuldig bezien.
Zo ga ik er misschien toch nog uitkomen......
Toen in bedrijf, aan de achterkant van de beugel de voedingskabel heen en weer bewogen.... en ja hoor, spanning viel weg!!!!
Eerst maar eens de kabel weggebracht en als die terug is van Garmin, de passing van het contactgedeelte in de houder maar eens heel zorgvuldig bezien.
Zo ga ik er misschien toch nog uitkomen......
Hehe, ben er uit!!! Zumo no. 3 van Garmin gekregen!!! En ja hoor, probleem verholpen, hij doet het :-).
Lag dus aan het apparaat.......
Service van Garmin top!!
Lag dus aan het apparaat.......
Service van Garmin top!!
- Hans Vaessen
Toch vreemd. Maar mooi dat het opgelost is!
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 2375 Weergaves
-
Laatste bericht door Edwin1970
-
-
Nieuw bericht OPGELOST!! Motor hapert bij uitvallen Oliemeter, Help?
door BenjaminB » » in Overige Techniek & Mechanica - 26 Reacties
- 8483 Weergaves
-
Laatste bericht door BenjaminB
-
-
- 3 Reacties
- 2088 Weergaves
-
Laatste bericht door Franky
-
- 0 Reacties