probleem cardan

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Hub

probleem cardan

Ongelezen bericht door Hub »

Wie kan mij vertellen hoe ik de speling van mijn cardanas kan controleren en of ik maatregelen moet nemen.
Ik heb onlangs, na gebleken lekkage aan de stofhoes, de olie ververst. Volgens mijn monteur, die ik per mail geinformeert heb, kon deze reparatie wachten tot de eerst volgende beurt.
Hierbij vond ik een klein stukje metaal en enkele kleine splintertjes in de olie.
Na verversing heb ik ongeveer nog 1500 km gereden en volgens mij is de olie nu al verkleurd.
Ook heb ik het gevoel dat hij, vooral tijdens gas geven in de bocht, iets vertraagd opneemt en dat soms met een klap hetgeen heel vervelend is.
Mijn monteur is op vakantie en zelf heb ik een aantal tochten in de planning staan.
Wat is wijsheid, moet ik naar de dealer?

[groet] Hub
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: probleem cardan

Ongelezen bericht door Benji »

Als je metaal deeltjes in de cardan olie vind, zou ik hier zeker niet blijven mee doorrijden. Zit Notten niet bij jouw in de buurd, laat hem er eens naar kijken. Je kunt natuurlijk ook de cardan zelf demonteren, ik dacht dat de hobbyist ook versnellingsbakken en cardans doet repareren.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Hub

Notten zit inderdaad maar 7 km bij mij vandaan.
Ik denk dan ook dat ik morgen maar even bij hem langs rij.
Ik vertrouw het voor geen meter en dat rijdt niet lekker _002
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou er dan zo weinig mogelijk mee rijden denk ik zo. En als de effecten die jou opvallen werkelijk veroorzaakt worden door de cardan dan moet het wel erg zijn. Dat de olie zo snel verkleurt geeft inderdaad ook aan dat het echt niet goed is.
Dus toch zo snel mogelijk laten nakijken of een gebruikte goede cardan kopen.
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Wat metaalgruis in de afgetapte olie is normaal,metaal splinters niet.

Gr-Kees.
Kees BMW
Hub

Bedankt voor jullie advies.
Ik ga morgen op zoek naar hulp en hou jullie op de hoogte.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Hub schreef:..............
Ook heb ik het gevoel dat hij, vooral tijdens gas geven in de bocht, iets vertraagd opneemt en dat soms met een klap hetgeen heel vervelend is.
.........................
[groet] Hub
Te veel speling op je gashandel geeft dit schok effect, hij remt af op de motor en je wilt gas geven maar er gebeurd eerst even niks en dan in eens komt tie!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Baird schreef: Te veel speling op je gashandel geeft dit schok effect, hij remt af op de motor en je wilt gas geven maar er gebeurd eerst even niks en dan in eens komt tie!
Kan je dit ook (makkelijk) afstellen?
Dit lijkt namelijk op wat ik meemaak met mijn motor.
[groet]
HenkvanR -1200-
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

bij de 1150RT bij het gashandel heel simpel, bij de 1100RT bij de gasklephuizen, iets ingewikkelder, maar bij allebei erg prettig als het goed staat!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Hub

Ik heb vandaag mijn motor aangeboden bij Notten in Brunssum,
Na enkele uren kreeg ik helaas een heel slecht bericht.
Van het kroonwiel zijn 2 tanden afgebroken en het lager en ook al de keerringen zijn kapot.
Volgens de monteur komt dit zeer zelden voor en in mijn geval is dat stomme pech, mijn Beemer heeft pas 46000 km op de teller en dat is vreemd.
De reparatie zal rond de € 750,= bedragen.
Helaas heeft hij ook nog tot overmaat van ramp geen tijd om de revisie uit te voeren voor 25 juli.
Ik zit dus de eerste 3 weken zonder motor en dat in mijn vakantie, ik had het iets anders gepland _002
Zover deze update, ik hou jullie op de hoogte.

[groet] Hub
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat is inderdaad balen zeg. Dus waarschijnlijk begonnen met een kapot lager wat niet op tijd vervangen is. Vervelend dat je zolang moet wachten voordat ze tijd hebben om het te repareren.
Benji

Als ik jouw was zou ik voor een tweedehands cardan gaan, voor die prijs heb je er 3. Kijk eens bij www.motorslooplimburg.nl , ik heb zelf hier diverse onderdelen gehaald en ben steeds tevreden geweest, is eigenlijk Beerensmotoren. Heb effe gekeken en voor een tweedehands betaal je 250 euro. De knalpot is ook mogelijk, alleen liggen de prijzen hier hoger.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Hub

Benji schreef:Als ik jouw was zou ik voor een tweedehands cardan gaan.
Dat was inderdaad misschien een optie geweest als ik van te voren geweten had wat er speelde.
Helaas ben ik ook technisch niet zo goed om die te vervangen en heb daarbij ook geen goed gevoel.
Maar dat zal wel aan mij liggen :oops: .
Feit blijft dat de motor nu bij Notten staat en niet rijbaar is. Dus als ik hem moet verplaatsen, wat ik zelf niet kan, iemand moet inschakelen om de reparatie door te voeren, een gebruikte cardan aanschaffen en ophalen denk ik dat het financieel niets meer uitmaakt. Bovendien heb ik na reparatie bij Notten garantie.
Dit is dus een kwestie van slikken en erbij blijven. Toch bedankt voor je advies. _004

Groet Hub
Hub

Hij is terug. Vanmorgen opgehaald bij Notten en lopen als een zonnetje.
In overleg met de monteur toch besloten een gebruikte cardan te monteren ipv reparatie van mijn eigen cardan.
Dit scheelde 350 euro in totaal. De oorzaak van het defect bleek een losgeraakte moer van het pignon.
De monteur had zoiets nog nooit gezien. _001
Tijdens de grote beurt bleek de benzine filter nog origineel te zijn(2002) de snaar v.d. dynamo groefloos, gebroken en tot op het bot versleten en de rempomp vol troep te zitten.
Dit alles terwijl hij 9000 km geleden ook al een grote beurt gehad heeft waarbij ik specifiek aangegeven had dat al dit gecontroleerd diende te worden.
Mooie boel dus _003 .
Ik weet nu wel waar mijn motor de volgende beurt krijgt.
Al bij al kan ik nu wel weer genieten van mijn Beemer, nu de zon nog zien te lokken.
Morgen ga ik haar in ieder geval proberen te vinden in de Eiffel :lol:

Groetjes vanuit het mooie Limburg,
Hub
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

en zo komt alles dus toch weer goed, jouw motor weer up too date en voor vandaag is een lekker zonnetje voorspeld.
groet,

RhanRT
Benji

Hub schreef:Hij is terug. Vanmorgen opgehaald bij Notten en lopen als een zonnetje.
In overleg met de monteur toch besloten een gebruikte cardan te monteren ipv reparatie van mijn eigen cardan.
Dit scheelde 350 euro in totaal. De oorzaak van het defect bleek een losgeraakte moer van het pignon.
Tijdens de grote beurt bleek de benzine filter nog origineel te zijn(2002) de snaar v.d. dynamo groefloos, gebroken en tot op het bot versleten en de rempomp vol troep te zitten.
Dit alles terwijl hij 9000 km geleden ook al een grote beurt gehad heeft waarbij ik specifiek aangegeven had dat al dit gecontroleerd diende te worden.
Mooie boel dus _003 .
Al bij al kan ik nu wel weer genieten van mijn Beemer, nu de zon nog zien te lokken.

Hub
Een paar vrienden van me gaan ook naar Notten, hier wordt je wel goed geholpen als ik de verhalen moet geloven en uit jouw reactie blijkt dit ook weer.
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hub schreef:Hij is terug. Vanmorgen opgehaald bij Notten en lopen als een zonnetje.
Mooie boel dus _003 .

Hub
Hallo Hub,

Wat een bekend verhaal! Wil je een zaak vinden die met jou meedenkt en het ook voor jou goed wil doen, dan zit je bij Notten helemaal goed!! Zij vervangen ook de cardan olie bij iedere grote beurt. Iets wat bij de dealer dus absoluut niet gebeurd, met als gevolg stijtage en defecte cardan. Ook ik ga voor mijn volgende beurt weer naar Notten. Lekker gewoon en met een groot BMW hart!!
Nadeel is inderdaad zoals jij ook aangeeft: ze hebben het zo druk dat je een beurt heel ruim van tevoren moet plannen. En tja, als je een defect hebt, kun je door het lang moeten wachten de nederlandse zomer zomaar mislopen.

Goed dat je probleem verholpen is. Veel plezier!!

Luc

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”