Oorverdovend harde claxons van Valk Motorparts
Moderator: RT_Patrick
- Maarten de Vries
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Contacteer:
Het viel mij op dat het RT forum een nieuwe sponsor/adverteerder heeft.
Weet iemand of ze voor een RT een oorverdovend harde claxon hebben die je eenvoudig kan monteren in plaats van de origine claxon. Wellicht gecombineerd met een leuke RT forum aanbieding. Ook als je een canbus RT hebt?
Ben benieuwd,
Gr Maarten de Vries
Weet iemand of ze voor een RT een oorverdovend harde claxon hebben die je eenvoudig kan monteren in plaats van de origine claxon. Wellicht gecombineerd met een leuke RT forum aanbieding. Ook als je een canbus RT hebt?
Ben benieuwd,
Gr Maarten de Vries
Re: Oorverdovend harde claxons van Valk Motorparts
Voor oorverdovend heb je m.i. een tweetal oplossingen;
- De overbekende Stebel Nautilus.
Nadeel is dat deze echte luchtpomp-aangestuurde toetert te veel stroom trek voor elke motor om direct aangesloten te worden op de originele toetersuitgang.
Dus als zodanig ook niet CAN-bus.
Maar er zijn hele volksstammen die deze ook op de
geïnstalleerd hebben.
Ik zit te wachten op de
specifieke inbouwkit (vooral de specifieke beugel) en ga daarna zeker weten mijn Stebel weer op mijn
installeren.
- De Stebel Magnum MSX
Hoewel niet zo oorverdovend als de Stebel Nautilus, zijn deze (het is een set van 2) volgens opgave ook loeihard.
Ik heb ze nog niet geïnstalleerd.
Voordeel van deze Stebel is dat je die naar verluid direct op de bestaande originele toetertaansluiting kunt aansluiten en dus geen relais e.d. nodig hebt.
Daarnaast zijn de afmeting ook heel vriendelijk dat je ze gemakkelijk(er) kunt installeren.
- De overbekende Stebel Nautilus.
Nadeel is dat deze echte luchtpomp-aangestuurde toetert te veel stroom trek voor elke motor om direct aangesloten te worden op de originele toetersuitgang.
Dus als zodanig ook niet CAN-bus.
Maar er zijn hele volksstammen die deze ook op de

Ik zit te wachten op de

- De Stebel Magnum MSX
Hoewel niet zo oorverdovend als de Stebel Nautilus, zijn deze (het is een set van 2) volgens opgave ook loeihard.
Ik heb ze nog niet geïnstalleerd.
Voordeel van deze Stebel is dat je die naar verluid direct op de bestaande originele toetertaansluiting kunt aansluiten en dus geen relais e.d. nodig hebt.
Daarnaast zijn de afmeting ook heel vriendelijk dat je ze gemakkelijk(er) kunt installeren.
Oke Rob, hou je mij op de hoogte of de montage van de Stebel Magnum MSX appeltje eitje is?
grtz,
Han
grtz,
Han
Natuurlijk!
Wat ik zoal in de verpakking zag zitten, en kijkende naar de afmetingen, super-eenvoudig montage.
Wat ik zoal in de verpakking zag zitten, en kijkende naar de afmetingen, super-eenvoudig montage.
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
ik had de Nautilus voor de motor aangeschaft maar heb hem nu in de auto zitten.
Wat een herrie.
Hartverzakkend als iemand door het rode stoplicht loopt terwijl mijn stoplicht op groen springt.
Heb al iemand gehad die een halve hartverzakking kreeg en begon te schelden.
Ik vroeg of hij kleurendoof was omdat die stoplichten er niet voor niets stonden.
En waarom hij een gevaarlijke situatie uitlokte.
Rob, ben wel benieuwd naar je inbouw want anders komen die op mijn motor.
Wat een herrie.
Hartverzakkend als iemand door het rode stoplicht loopt terwijl mijn stoplicht op groen springt.
Heb al iemand gehad die een halve hartverzakking kreeg en begon te schelden.
Ik vroeg of hij kleurendoof was omdat die stoplichten er niet voor niets stonden.
En waarom hij een gevaarlijke situatie uitlokte.
Rob, ben wel benieuwd naar je inbouw want anders komen die op mijn motor.
- JanS
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Misschien is dat wat, helaas geen canbus. http://www.kickstarter.com/projects/153 ... n?ref=live
- Maarten de Vries
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Contacteer:
Kijk uit naar het moment dat je hem geïnstalleerd hebt en of hij dan goed werkt met de originele aansluiting qua bedrading.dutchmidiman schreef:Natuurlijk!
Groetjes,
Maarten
Ik vond de volgende link en filmpje op Oliepeil .
Zo te zien en horen afschrikwekkend .
Ik weet echter niet of dit alles gaat passen op een RT .
Link : http://www.kickstarter.com/projects/153 ... n?ref=live
Leon
Zo te zien en horen afschrikwekkend .
Ik weet echter niet of dit alles gaat passen op een RT .
Link : http://www.kickstarter.com/projects/153 ... n?ref=live
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Leon
De Stebel Nautilus Compact is inderdaad een harde toetert, maar dat komt omdat deze op luchtcompressie werkt.
De meeste andere toeteRTs werken op basis van een (buigzame) metalen membraam die via elektromagnetische weg in beweging gezet wordt.
Waarbij de Nautilus Compact redelijk veel stroom trekt (20 ampère) en de Magnum's juist weer niet.
Vandaar dat die Magnum's direct op de bestaande BMW OEM toeteRT aansluiting aangesloten kunnen worden.
Maar desondanks behoorlijk veel harder klinken dan de standaard BMW toeteRT.
Mijn plan is mijn Stebel Nautilus Compact te gaan hergebruiken;
Qua inbouw verwacht ik met de “Hornig Halter und Kabelsatz” kit dat het eenvoudig(er) zal zijn, het is hoofdzakelijk de montage-beugel (en positionering) die een uitdaging geeft.
Omdat het via een relais aangestuurd wordt, zijn er geen problemen met CAN-bus.
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... -Hupe.html
De aangehaalde BanShee Horn door Leon is in mijn optiek niets anders dan een fraai(er) gemaakte Stebel Nautilus Compact (wellicht de Chroom of de Metal plus versie
) met wat extra elektronica om de groot-licht aan te sturen en de aansturing naar de Stebel Nautilus Compact te pulseren.
Het zal wellicht wat meer opvallend zijn, in die combinatie.
Met een beetje handige elektronica kan je zoiets ook zelf maken.
Wat betreft de aansluiting op de bestaande BMW OEM claxon-aansturing, kan je er voor kiezen om de bestaande connector te verwijderen, wat absoluut mijn voorkeur *niet* heeft.
Handiger is een connector bij je BMW dealeRT aan te schaffen (onderdeelnr. zou ik even moeten opzoeken) of een verloopkabeltje;
http://www.nippynormans.com/products/ho ... -canbuskit
En de meeste
hebben, naar verluid, twee connectoren voor de aansluiting van een toeteRT zitten, ook al is er 1 OEM toeteRT geïnstalleerd.
En zoals hieronder aangegeven, de Magnum's (ook de twin-pack) zijn klein genoeg om op de
geïnstalleerd te kunnen worden (zie "View Additional Images" op navolgende URL), naast het feit dat je deze direct (evt. met bovengenoemde verloopkabeltje) direct op de bestaande OEM-aansluitingen (!) kunt aansluiten, zonder CAN-bus problemen.
http://www.nippynormans.com/products/ho ... b-mag-twin
Wellicht dat ik de Magnum's ook ga proberen aan te sluiten, maar in principe wil ik gaan voor de Stebel Nautilus Compact.
Maar ik heb alles klaar liggen (op de Hornig kit na) om te kunnen uitproberen, en ik denk dat ik mijn garage ga gebruiken om te gaan hobby-en omdat ik nog veel meer van plan ben, en niet van anderen afhankelijk wil zijn (naast het geld wat je bespaard als je het zelf doet).
De meeste andere toeteRTs werken op basis van een (buigzame) metalen membraam die via elektromagnetische weg in beweging gezet wordt.
Waarbij de Nautilus Compact redelijk veel stroom trekt (20 ampère) en de Magnum's juist weer niet.
Vandaar dat die Magnum's direct op de bestaande BMW OEM toeteRT aansluiting aangesloten kunnen worden.
Maar desondanks behoorlijk veel harder klinken dan de standaard BMW toeteRT.
Mijn plan is mijn Stebel Nautilus Compact te gaan hergebruiken;
Qua inbouw verwacht ik met de “Hornig Halter und Kabelsatz” kit dat het eenvoudig(er) zal zijn, het is hoofdzakelijk de montage-beugel (en positionering) die een uitdaging geeft.
Omdat het via een relais aangestuurd wordt, zijn er geen problemen met CAN-bus.
De aangehaalde BanShee Horn door Leon is in mijn optiek niets anders dan een fraai(er) gemaakte Stebel Nautilus Compact (wellicht de Chroom of de Metal plus versie

Het zal wellicht wat meer opvallend zijn, in die combinatie.
Met een beetje handige elektronica kan je zoiets ook zelf maken.
Wat betreft de aansluiting op de bestaande BMW OEM claxon-aansturing, kan je er voor kiezen om de bestaande connector te verwijderen, wat absoluut mijn voorkeur *niet* heeft.
Handiger is een connector bij je BMW dealeRT aan te schaffen (onderdeelnr. zou ik even moeten opzoeken) of een verloopkabeltje;
http://www.nippynormans.com/products/ho ... -canbuskit
En de meeste

En zoals hieronder aangegeven, de Magnum's (ook de twin-pack) zijn klein genoeg om op de

http://www.nippynormans.com/products/ho ... b-mag-twin
Wellicht dat ik de Magnum's ook ga proberen aan te sluiten, maar in principe wil ik gaan voor de Stebel Nautilus Compact.

Maar ik heb alles klaar liggen (op de Hornig kit na) om te kunnen uitproberen, en ik denk dat ik mijn garage ga gebruiken om te gaan hobby-en omdat ik nog veel meer van plan ben, en niet van anderen afhankelijk wil zijn (naast het geld wat je bespaard als je het zelf doet).
-
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Woonplaats of omgeving: Randstad
Haal gewoon twee BMW claxons van de autosloop. Kost heel weinig.
Kan zo aangesloten worden want de stekkertjes passen, en zijn al aanwezig net zo als de steun.
Doen het gewoon op de CAN, dus geen overbodige shit te monteren.
En onwijs veel herrie
Hans.
Kan zo aangesloten worden want de stekkertjes passen, en zijn al aanwezig net zo als de steun.
En onwijs veel herrie

En de Hornig-kit binnen gekregen.
Een paar zaken vallen direct op;
- Er zit geen relais bij terwijl de afbeelding op hun website dat wel aangeeft.
Nu is het vaak wel zo dat een relais bij de Stebel toeteRT zelf zit, in de verpakking, vaak.
Maar niet altijd.
En als echte Hollander wil ik datgene wat op de afbeelding staat, en dan mis ik nog het teen-en-tander. :roll:
(ook een moer, overigens)
- Ik vindt de bedrading wat aan de dunne kant, (vooral naar de toeteRT zelf) maar dat is mijn mening.
- Er zit *geen* zekering in de aansturing vanaf de accu naar de Stebel toeteRT, en dat is m.i. zeer onverstandig.
Een Stebel toeteRT kan tot zo'n 10 ~ 15 ampére trekken, en aangezien de toeteRT zelf niet door CAN-bus van spanning voorzien wordt maar direct vanaf de accu, lijkt het mij meer dan wenselijk daar toch een zekering in op te nemen. En bij de diverse kits die ik voorbij heb zien komen, zit er vaak ook een 20 ampère zekering bij.
Maar misschien zie ik dat verkeerd.
- Daarnaast zat er in de kit ook twee plastic buisjes die nergens in de montage-handleiding besproken worden.
- De montage-handleiding is matig, zo wordt niet aangegeven in welke positie en waar de meegeleverde beugel gemonteerd moet worden, welke bout waar gemonteerd moet worden, etc.
De afbeeldingen zijn ook matig.
Nu wordt er ook verwezen naar Hornig's YT opname, maar dat is een opname van de 1200R en daar laten ze de OEM toeteRT zitten, terwijl in deze montage handleiding (voor de
) duidelijk wordt aangegeven dat de OEM toeteRT gedemonteerd moet worden.
Kortom, een vrij hoge prijs voor een vrij matige kit (slechts wat kabels, connectors, boutjes, ringetje en moer, plus wat tie-wraps en een RVS beugel) en wat mij betreft vooralsnog geen aanrader.
Nogal slordig in de afwerking en compleetheid, wat mij betreft.
Voordat ik het eventueel terugstuur heb ik Hornig om een reactie gevraagd en afhankelijk daarvan wellicht toch een montage wagen.
Maar om het maar even plat uit te drukken: "I'm not impressed!".
Een paar zaken vallen direct op;
- Er zit geen relais bij terwijl de afbeelding op hun website dat wel aangeeft.
Nu is het vaak wel zo dat een relais bij de Stebel toeteRT zelf zit, in de verpakking, vaak.
Maar niet altijd.
En als echte Hollander wil ik datgene wat op de afbeelding staat, en dan mis ik nog het teen-en-tander. :roll:

- Ik vindt de bedrading wat aan de dunne kant, (vooral naar de toeteRT zelf) maar dat is mijn mening.
- Er zit *geen* zekering in de aansturing vanaf de accu naar de Stebel toeteRT, en dat is m.i. zeer onverstandig.
Een Stebel toeteRT kan tot zo'n 10 ~ 15 ampére trekken, en aangezien de toeteRT zelf niet door CAN-bus van spanning voorzien wordt maar direct vanaf de accu, lijkt het mij meer dan wenselijk daar toch een zekering in op te nemen. En bij de diverse kits die ik voorbij heb zien komen, zit er vaak ook een 20 ampère zekering bij.
Maar misschien zie ik dat verkeerd.
- Daarnaast zat er in de kit ook twee plastic buisjes die nergens in de montage-handleiding besproken worden.
- De montage-handleiding is matig, zo wordt niet aangegeven in welke positie en waar de meegeleverde beugel gemonteerd moet worden, welke bout waar gemonteerd moet worden, etc.
De afbeeldingen zijn ook matig.
Nu wordt er ook verwezen naar Hornig's YT opname, maar dat is een opname van de 1200R en daar laten ze de OEM toeteRT zitten, terwijl in deze montage handleiding (voor de

Kortom, een vrij hoge prijs voor een vrij matige kit (slechts wat kabels, connectors, boutjes, ringetje en moer, plus wat tie-wraps en een RVS beugel) en wat mij betreft vooralsnog geen aanrader.
Nogal slordig in de afwerking en compleetheid, wat mij betreft.
Voordat ik het eventueel terugstuur heb ik Hornig om een reactie gevraagd en afhankelijk daarvan wellicht toch een montage wagen.
Maar om het maar even plat uit te drukken: "I'm not impressed!".
Is inderdaad een matige kit, zit geeneens een toeteRT bij...
Voor een paar euri scharrel je het zelf bij elkaar bij de bouwmarkt om de hoek. 

- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Ik kan deze niet vinden op de website van valk de claxonwinkel. Wel Stebel Magnum maar zie geen type MSX.RhanRT schreef:Oke Rob, hou je mij op de hoogte of de montage van de Stebel Magnum MSX appeltje eitje is?
grtz,
Han
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
BRS07 schreef:Haal gewoon twee BMW claxons van de autosloop. Kost heel weinig.
En onwijs veel herrie![]()
Hans.
Was ik nog niet opgekomen, SUPERTIP.
Thanks.
Ondertussen met de baas zelf, Helmut, contact gehad.
Gelukkig is zijn Engels slechter dan mijn Duits.
Tobias sprong ook bij, het is een hele familieaangelegenheid daar bij Hornig! :lol:
De kit zoals ik deze ontvangen heb, is wel compleet en juist, volgens Hornig.
Dus inderdaad zonder relais. (daardoor is de prijs :shock: wat mij betreft)
De reden voor deze kit is het feit dat Hornig vaak verzoeken kreeg van klanten die zo'n Stebel toeteRT ergens hadden aangeschaft maar niet genoeg technisch inzicht hadden om die toeteRT goed of juist te monteren.
Vandaar die seperate kit.
Hornig is van mening dat de prijs van die kit (dus zonder relais!) wel "juist" is.
Toegegeven, het is een RVS beugel (want poedercoat zou kunnen gaan roesten op de montage-punten) en ik weet niet wat die BMW OEM connector kost, maar de prijs is te hoog voor wat er in zit, is mijn mening. Helaas is Hornig het daar niet mee eens.
Toch geeft Hornig aan dat ze deze kit sinds eind december 2011 produceren, reeds 89 kits verkocht hebben en de productie bijna niet aankunnen, zoveel vraag is er naar.
Blijkbaar is de economie in Duitsland inderdaad beter.
Ook blijft Hornig van mening dat een zekering niet nodig is door CAN-bus.
En daarin maakt Hornig m.i. een cruciale denkfout.
Ja, voor de aansturing van het relais zelf kan CAN-bus eventuele problemen (bijv. sluiting) oplossen.
Maar als het relais faalt en de contacten naar de Stebel toeteRT bijvoorbeeld samensmelten cq. blijven plakken (komt wel eens voor bij relais zoals we allemaal wel eens gelezen hebben op het
), zal CAN-bus dat *niet* kunnen oplossen en de Stebel toeteRT zelf kunnen loskoppelen.
Over de dikte van de bedrading heb ik het maar niet over gehad, dat is meer een persoonlijke voorkeur van mijzelf.
Kortom, geen sterke aanrader wat dat betreft.
Wat betreft die Magnum MSX, die worden vooralsnog alleen door NippyNormans verkocht.
/Edit: Naar het schijnt zou die BMW OEM connector al 19 euro kosten, vandaar de hoge prijs van de Hornig kit.
Gelukkig is zijn Engels slechter dan mijn Duits.

Tobias sprong ook bij, het is een hele familieaangelegenheid daar bij Hornig! :lol:
De kit zoals ik deze ontvangen heb, is wel compleet en juist, volgens Hornig.
Dus inderdaad zonder relais. (daardoor is de prijs :shock: wat mij betreft)
De reden voor deze kit is het feit dat Hornig vaak verzoeken kreeg van klanten die zo'n Stebel toeteRT ergens hadden aangeschaft maar niet genoeg technisch inzicht hadden om die toeteRT goed of juist te monteren.
Vandaar die seperate kit.
Hornig is van mening dat de prijs van die kit (dus zonder relais!) wel "juist" is.
Toegegeven, het is een RVS beugel (want poedercoat zou kunnen gaan roesten op de montage-punten) en ik weet niet wat die BMW OEM connector kost, maar de prijs is te hoog voor wat er in zit, is mijn mening. Helaas is Hornig het daar niet mee eens.
Toch geeft Hornig aan dat ze deze kit sinds eind december 2011 produceren, reeds 89 kits verkocht hebben en de productie bijna niet aankunnen, zoveel vraag is er naar.
Blijkbaar is de economie in Duitsland inderdaad beter.

Ook blijft Hornig van mening dat een zekering niet nodig is door CAN-bus.
En daarin maakt Hornig m.i. een cruciale denkfout.
Ja, voor de aansturing van het relais zelf kan CAN-bus eventuele problemen (bijv. sluiting) oplossen.
Maar als het relais faalt en de contacten naar de Stebel toeteRT bijvoorbeeld samensmelten cq. blijven plakken (komt wel eens voor bij relais zoals we allemaal wel eens gelezen hebben op het

Over de dikte van de bedrading heb ik het maar niet over gehad, dat is meer een persoonlijke voorkeur van mijzelf.
Kortom, geen sterke aanrader wat dat betreft.
Wat betreft die Magnum MSX, die worden vooralsnog alleen door NippyNormans verkocht.
/Edit: Naar het schijnt zou die BMW OEM connector al 19 euro kosten, vandaar de hoge prijs van de Hornig kit.

Ondertussen een hele discussie met de Herrn. Hornig zelf, waarbij zij het advies van een oud-BMW Motorrad medewerker (2 jaar) aangeeft dat de accu niet sterk genoeg is om in de problemen te komen door zo'n Stebel toeteRT of de toeteRT zelf te beschadigen.
En daarom geen zekering nodig zou zijn.
Oh ja, het relais zou de toeteRT en de motor/accu moeten beschermen.
Beide beweringen ben ik het niet mee eens, want een relais kan falen (plakken of contacten samensmelten), ze geven zelf al aan, een Stebel trekt zo'n 28 ampère.
Ik heb hen ook nog gewezen op de noodzaak van een diode voor de tegen-EMK, zeker met CAN-bus.
Maar hun reacties vernemende, heb ik er een hard hoofd in dat ze dit zullen gaan aanpassen.
Anyhoe, ik heb die Magnum's bekeken en die kunnen op de bestaande plek gemonteerd worden.
Iemand interesse? :lol:
En daarom geen zekering nodig zou zijn.
Oh ja, het relais zou de toeteRT en de motor/accu moeten beschermen.
Beide beweringen ben ik het niet mee eens, want een relais kan falen (plakken of contacten samensmelten), ze geven zelf al aan, een Stebel trekt zo'n 28 ampère.
Ik heb hen ook nog gewezen op de noodzaak van een diode voor de tegen-EMK, zeker met CAN-bus.
Maar hun reacties vernemende, heb ik er een hard hoofd in dat ze dit zullen gaan aanpassen.
Anyhoe, ik heb die Magnum's bekeken en die kunnen op de bestaande plek gemonteerd worden.
Iemand interesse? :lol:
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Woonplaats of omgeving: twente
Goede tip!Haal gewoon twee BMW claxons van de autosloop. Kost heel weinig.
En onwijs veel herrie
Stekkertjes passen inderdaad één op één, maar..................waar laat je nu die tweede toetert?
Wie heeft de oplossing?
gr v Ciske
-
Hoi Ciske,
De ene komt op de orginele plaats ( in het midden ) De andere komt van zitplaats gezien aan de linkerkant waar het stekkertje met een tie-wrap vastzat.
Je moet wel even kijken bij het inveren de remleidingen niet tegen de claxon schuren. Dan kan je de claxon iets met de hand verbuigen dat de leiding vrij is.
De andere claxon kan tegen de olieleiding zitten die terugkomt van je oliekoeler, maar ook hier even met de hand iets verbuigen. Let ook op dat de claxons geen waterhappen. Dat kan als je de openingen naar voren monteerd. Hierdoor gaan ze snel schor worden.
Maar nogmaals dit schrijven kost al meer tijd dan de claxons monteren en bespaart je een hoop moeilijk gedoe.
Succes Hans.
De ene komt op de orginele plaats ( in het midden ) De andere komt van zitplaats gezien aan de linkerkant waar het stekkertje met een tie-wrap vastzat.
Je moet wel even kijken bij het inveren de remleidingen niet tegen de claxon schuren. Dan kan je de claxon iets met de hand verbuigen dat de leiding vrij is.
De andere claxon kan tegen de olieleiding zitten die terugkomt van je oliekoeler, maar ook hier even met de hand iets verbuigen. Let ook op dat de claxons geen waterhappen. Dat kan als je de openingen naar voren monteerd. Hierdoor gaan ze snel schor worden.
Maar nogmaals dit schrijven kost al meer tijd dan de claxons monteren en bespaart je een hoop moeilijk gedoe.
Succes Hans.
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Woonplaats of omgeving: twente
Hans,
Bedankt voor jouw reactie. Ik zat zelf naar een plekje te zoeken onder de aanzuigbuis voor het luchtfilter.
Gr v Ciske
Bedankt voor jouw reactie. Ik zat zelf naar een plekje te zoeken onder de aanzuigbuis voor het luchtfilter.
Gr v Ciske
- Dingelbert
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Horst
Heb de 2 hoorns van de MAGNUM MSX HORN TWIN PACK aan de rechterkant in de kuip gemonteerd
Er zitten daar een tweetal moer bevestigingspunten en daar heb ik de 2 beugeltjes met daarop de hoorn aan vast gemaakt.
Het was 10 minuten werk.
Heb de kabel bij de originele claxon vlakbij de oude claxon doorgeknipt en de 2 hoorns rechtstreeks mee verbonden.
Werkt perfect.Geen vertraging omdat op deze set geen compressor opzit.Maar wel 139 DB!
Heb ook nog even de oude claxon erbij opgezet, maar dat was (zonder oordoppen) te hard.
Er zitten daar een tweetal moer bevestigingspunten en daar heb ik de 2 beugeltjes met daarop de hoorn aan vast gemaakt.
Het was 10 minuten werk.
Heb de kabel bij de originele claxon vlakbij de oude claxon doorgeknipt en de 2 hoorns rechtstreeks mee verbonden.
Werkt perfect.Geen vertraging omdat op deze set geen compressor opzit.Maar wel 139 DB!
Heb ook nog even de oude claxon erbij opgezet, maar dat was (zonder oordoppen) te hard.
- 1-handed
- Bijz: www.1-handed.com
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Ook op mijn Honda had ik een stebel , wil deze ook weer op de Rt
Is het zo stekkers op het relay aansluiten ( origin. hoorn ) en dan naar de accu ??
Of heb je je ook ook hier weer een stekertje voor nodig
Is het zo stekkers op het relay aansluiten ( origin. hoorn ) en dan naar de accu ??
Of heb je je ook ook hier weer een stekertje voor nodig
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
Voor de
heb je een verloop-stekkertje nodig als je het netjes wilt doen;
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... -canbuskit
Maar voor de rest is het voor een dergelijke Stebelluchthoorn inderdaad de bekende relais, zekering en kabeltje.

http://www.nippynormans.com/products/r1 ... -canbuskit
Maar voor de rest is het voor een dergelijke Stebelluchthoorn inderdaad de bekende relais, zekering en kabeltje.
En voor degene met een K1200GT/K1300GT
, ook daar is een Stebel toeteRT mogelijk;
[media]FGFYp874Fl4[/media]

[media]FGFYp874Fl4[/media]
En een instructie-filmpje over de montage van een Stebel hoorn op de 
(de eerste vijf minuten loopt hij wel wat te kloo.en om de tupperware te verwijderen, volgens mij had hij de radiovak-klepje open moeten doen
)
[media]yq3nXkTi9UQ[/media]

(de eerste vijf minuten loopt hij wel wat te kloo.en om de tupperware te verwijderen, volgens mij had hij de radiovak-klepje open moeten doen

[media]yq3nXkTi9UQ[/media]
En dan ook nog een versie die de installatie toont van de Magnum toetert;
[media]gOin0RBDaFM[/media]
[media]gOin0RBDaFM[/media]
-
Waarom nog steeds al dat moeilijke gedoe?
Zie voorgaande bericht, twee claxons op de sloop voor een paar € klaar! :)
Of begrijp ik het niet? Of is het geluid nog harder?
:
Hans 

Of begrijp ik het niet? Of is het geluid nog harder?

Gewone auto claxons maken niet zoveel geluid. Ook niet als je er twee gebruikt. Ze zijn bij auto's wel iets harder dan bij motoren standaard omdat ze voor de bestuurder toch niet zo hard klinken. Helaas klinken ze op de motor ook keihard voor de berijder van de motor. Een goede claxon is niet verkeerd al moet ik zeggen dat ik mijn claxon alleen nog maar een keer gebruikt heb om hem te testen. Het schrikeffect van die harde claxon kan ook wel eens in je nadeel werken. Maar van de andere kant zou hij je ook kunnen redden.BRS07 schreef:Waarom nog steeds al dat moeilijke gedoe?Zie voorgaande bericht, twee claxons op de sloop voor een paar € klaar! :)
Of begrijp ik het niet? Of is het geluid nog harder?:
Hans
Je kunt hele verhandelingen houden over de zin en onzin van toeteRTs.
Feit is dat de meeste toeteRTs op de (BMW) motoren qua geluid nog wel eens wat te wensen over laten.
Vaak omschreven als een al-dan-niet, verkouden, eendengeluid.
Bij de
is BMW op een gegeven moment van 2 naar 1 toeteRT overgestapt, en de klachten zijn niet van de lucht kan je lezen op diverse fora.
Waarbij er oplossingen mogelijk zijn zoals een 2005
toeteRT die wel heel duidelijk is, of een toeteRT van de RT-P model, schijnt ook fatsoenlijk hard genoeg te zijn.
En zelfs van de 1200GT's kan je gebruiken, naar verluid.
Feit is dat ik op mijn
een Stebel toeteRT had, en ik die weinig (4x kan ik mij herinneren) gebruikt heb.
Waarbij ik van tenminste 1 persoon het leven gered heb, omdat deze de afrit van de snelweg op reed, en ik hem tijdig kon waarschuwen met mijn Stebel voordat het gruwelijk mis zou gaan.
Een toeteRT mag je gebruiken voor het afwenden van dreigend gevaar, en daarin mag deze redelijk luider zijn dan datgene welke vaak op (BMW) motoren zit, is mijn mening.
En daar moet ieder voor zich maar een oordeel vormen of dat een Stebel, Magnum, een OEM of een andere "normale" auto-toeteRT moet zijn, of niet.
Mijn streven is en was in ieder geval om op/via het
te informeren hoe dan dergelijke montages gaan.
Zin of onzin is een kwestie van smaak en inzicht, en dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Feit is dat de meeste toeteRTs op de (BMW) motoren qua geluid nog wel eens wat te wensen over laten.
Vaak omschreven als een al-dan-niet, verkouden, eendengeluid.
Bij de

Waarbij er oplossingen mogelijk zijn zoals een 2005

En zelfs van de 1200GT's kan je gebruiken, naar verluid.
Feit is dat ik op mijn

Waarbij ik van tenminste 1 persoon het leven gered heb, omdat deze de afrit van de snelweg op reed, en ik hem tijdig kon waarschuwen met mijn Stebel voordat het gruwelijk mis zou gaan.
Een toeteRT mag je gebruiken voor het afwenden van dreigend gevaar, en daarin mag deze redelijk luider zijn dan datgene welke vaak op (BMW) motoren zit, is mijn mening.
En daar moet ieder voor zich maar een oordeel vormen of dat een Stebel, Magnum, een OEM of een andere "normale" auto-toeteRT moet zijn, of niet.
Mijn streven is en was in ieder geval om op/via het

Zin of onzin is een kwestie van smaak en inzicht, en dat moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Zit bij de RT de hoorn misschien standaard ook zo gemonteerd dat veel van het geluid ook binnen de kuip blijft hangen? Mijn hoorn lijkt mij best luid maar ik had mijn helm niet op toen ik hem getest heb.
Past die Stebel Magnum MSX met een enkele hoorn dan netjes op de standaard plaats van de claxon omdat je voor de dubbele wel niet genoeg plaats zal hebben en een relais moet monteren?
Of is de standaard plaats van de claxon bij de RT's op een andere plaats dan die van de R's. Bij mij zit de claxon tussen de vorkpoten maar die zit al dicht bij de voorschokbreker dus bij vervanging moet goed opgelet worden dat de andere maar minimaal groter mag zijn.
Ik moet ook wel toegeven dat ik ook wel ooit een claxon heb vervangen bij mijn Kawasaki 350 voor een leuke dubbele luchthoorn en dat geluid was wel indrukwekkend. Alleen moest je die wel af en toe een keer gebruiken omdat hij anders vast ging zitten ( de compressor). Bij de Kawasaki was het geluid zeker al nodig om boven de motor zelf uit te komen.
Past die Stebel Magnum MSX met een enkele hoorn dan netjes op de standaard plaats van de claxon omdat je voor de dubbele wel niet genoeg plaats zal hebben en een relais moet monteren?
Of is de standaard plaats van de claxon bij de RT's op een andere plaats dan die van de R's. Bij mij zit de claxon tussen de vorkpoten maar die zit al dicht bij de voorschokbreker dus bij vervanging moet goed opgelet worden dat de andere maar minimaal groter mag zijn.
Ik moet ook wel toegeven dat ik ook wel ooit een claxon heb vervangen bij mijn Kawasaki 350 voor een leuke dubbele luchthoorn en dat geluid was wel indrukwekkend. Alleen moest je die wel af en toe een keer gebruiken omdat hij anders vast ging zitten ( de compressor). Bij de Kawasaki was het geluid zeker al nodig om boven de motor zelf uit te komen.
Wat ik gezien heb op mijn
en
is dat de toeteRT zeker niet optimaal geplaatst is.
Een toeteRT behoort naar voren te wijzen en liefst geen andere obstructies zoals tupperware.
Bij de vier-wielige zie je vaak de toeteRT achter de gril zitten of achter de bumper maar wijst de toeteRT naar de grond of in ieder geval schuin gemonteerd.
Ik denk dat het al veel helpt als je de toeteRT vervangt voor een model welke gebruikt wordt op de vierwielige.
Ervaring leert dat je de Magnum MSX (MSX staat hier voor "Motorcycle Specific Xtreme" overigens) heel prima op vrijwel elke motor met de beperkingen van ruimte optimaal kunt monteren. Het is geen toeteRT van origine bedoelt voor vierwielige.
Ook kan je deze aansluiten op de bestaande aansturing van de toeteRT, je hebt geen relais en/of kabelboom-met-aansluiting-naar-de-accu voor nodig.
Helaas had men alleen de rode versie voorradig en hebben ze mij die ongevraagd gestuurd.
Maar het is wel 136 dB ipv 110 dB, hoewel ik mij afvraag of je dat verschil gaat merken zonder ze naast elkaar te hebben voor een vergelijk.
Is in ieder geval volledig CAN-bus compatible, lees ik op diverse fora en leveranciers.
Oftewel trekt niet te veel stroom.
Een wat meer luidruchtige uitlaat en/of motor zal zeker ook helpen, maar is wat lastig om dreigend gevaar mee af te wenden tenzij je naam Chris Pfeiffer is, of zo.

Een toeteRT behoort naar voren te wijzen en liefst geen andere obstructies zoals tupperware.
Bij de vier-wielige zie je vaak de toeteRT achter de gril zitten of achter de bumper maar wijst de toeteRT naar de grond of in ieder geval schuin gemonteerd.
Ik denk dat het al veel helpt als je de toeteRT vervangt voor een model welke gebruikt wordt op de vierwielige.
Ervaring leert dat je de Magnum MSX (MSX staat hier voor "Motorcycle Specific Xtreme" overigens) heel prima op vrijwel elke motor met de beperkingen van ruimte optimaal kunt monteren. Het is geen toeteRT van origine bedoelt voor vierwielige.
Ook kan je deze aansluiten op de bestaande aansturing van de toeteRT, je hebt geen relais en/of kabelboom-met-aansluiting-naar-de-accu voor nodig.
Helaas had men alleen de rode versie voorradig en hebben ze mij die ongevraagd gestuurd.

Maar het is wel 136 dB ipv 110 dB, hoewel ik mij afvraag of je dat verschil gaat merken zonder ze naast elkaar te hebben voor een vergelijk.
Is in ieder geval volledig CAN-bus compatible, lees ik op diverse fora en leveranciers.
Oftewel trekt niet te veel stroom.
Een wat meer luidruchtige uitlaat en/of motor zal zeker ook helpen, maar is wat lastig om dreigend gevaar mee af te wenden tenzij je naam Chris Pfeiffer is, of zo.

- wil51
Op de website van Hornig staat een Stebel die zonder relais wordt aangesloten en net als de Stebel Nautilus Compact ook 139 db is. Op de website van valkmotoparts zie ik deze Stebel niet staan.
Waarom een Stebel Nautilus Compact monteren met een relais als het ook zonder kan en even hard is?
Of zie iets over het hoofd?
Waarom een Stebel Nautilus Compact monteren met een relais als het ook zonder kan en even hard is?
Of zie iets over het hoofd?
Stebel is de merknaam van een Italiaanse fabrikant van toeteRTs.
Stebel zoals die vaak verkocht worden voor motoren zijn er in 2 soorten;
De Nautilus en de Magnum. (en de Magnum is er in 2 uitvoeringen, "normaal" en MSX)
Nautilus:
Magnum:
De Nautilus is een lucht-toeteRT, vandaar ook de redelijk forse afmetingen, het is een compressor én luchthoorn in 1.
Maar, als je voorzichtig bent, kan je deze ook uit elkaar halen en met een luchtslang(etje) met elkander verbinden;
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=35357
De Nautilus trekt zo rond de 15 ~ 25 ampère, en dient via een relais aangesloten te worden op de accu.
Dan heb je de Magnum;
Dat is een elektromagnetische toeteRT. Hierbij wordt door een (ingebouwde) elektro(trek)magneet een metalen membraan heen-en-weer getrokken, wat luchtverplaatsing en het lawaai/geluid produceert.
Dergelijke toeteRTs met dezelfde techniek zitten vaak al op de BMW's, maar dit is een zwaardere en luidere uitvoering.
Voordeel van de Magnum:
Eenvoudige plaatsing, kan op de bestaande aansluiting van de oude toeteRT worden aangesloten
Geen vertraging bij gebruik van de toeteRT.
Ondanks de redelijke hoge ampères (6 ampère bij constant signaal) is een aansluiting op de accu niet noodzakelijk.
(bij langdurig aaneengesloten gebruik kan bij de
dit soms wel een storing geven in verband met de hoge stroom)
Nadeel van de Magnum:
Je hebt de MXS-versie nodig voor 136dB, anders is het 110 dB.
En heb je een hoog- en een laag-versie (twee-toons, gelijktijdig)
Voordeel van de Nautilus:
Erg harde toeteRT, letterlijk oorverdovend.
Nadeel van de Nautilus:
Omdat het een compressor bevat, kan deze ultimo een keer falen (bewegende delen)
Plaatsing is niet altijd even gemakkelijk.
Door de hoge stroom is het vereist dat je een directe aansluiting maakt op de accu.
Kan soms echte schrikreacties geven.
Gebruik van de toeteRT kan soms een (hele) korte vertraging geven omdat relais moet inschakelen en de compressor(tje) de druk moet opbouwen, maar dat is vrijwel verwaarloosbaar.
Stebel zoals die vaak verkocht worden voor motoren zijn er in 2 soorten;
De Nautilus en de Magnum. (en de Magnum is er in 2 uitvoeringen, "normaal" en MSX)
Nautilus:
Magnum:
De Nautilus is een lucht-toeteRT, vandaar ook de redelijk forse afmetingen, het is een compressor én luchthoorn in 1.
Maar, als je voorzichtig bent, kan je deze ook uit elkaar halen en met een luchtslang(etje) met elkander verbinden;
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=35357
De Nautilus trekt zo rond de 15 ~ 25 ampère, en dient via een relais aangesloten te worden op de accu.
Dan heb je de Magnum;
Dat is een elektromagnetische toeteRT. Hierbij wordt door een (ingebouwde) elektro(trek)magneet een metalen membraan heen-en-weer getrokken, wat luchtverplaatsing en het lawaai/geluid produceert.
Dergelijke toeteRTs met dezelfde techniek zitten vaak al op de BMW's, maar dit is een zwaardere en luidere uitvoering.
Voordeel van de Magnum:
Eenvoudige plaatsing, kan op de bestaande aansluiting van de oude toeteRT worden aangesloten
Geen vertraging bij gebruik van de toeteRT.
Ondanks de redelijke hoge ampères (6 ampère bij constant signaal) is een aansluiting op de accu niet noodzakelijk.
(bij langdurig aaneengesloten gebruik kan bij de

Nadeel van de Magnum:
Je hebt de MXS-versie nodig voor 136dB, anders is het 110 dB.
En heb je een hoog- en een laag-versie (twee-toons, gelijktijdig)
Voordeel van de Nautilus:
Erg harde toeteRT, letterlijk oorverdovend.
Nadeel van de Nautilus:
Omdat het een compressor bevat, kan deze ultimo een keer falen (bewegende delen)
Plaatsing is niet altijd even gemakkelijk.
Door de hoge stroom is het vereist dat je een directe aansluiting maakt op de accu.
Kan soms echte schrikreacties geven.
Gebruik van de toeteRT kan soms een (hele) korte vertraging geven omdat relais moet inschakelen en de compressor(tje) de druk moet opbouwen, maar dat is vrijwel verwaarloosbaar.
- wil51
Dus de genoemde 139 db op website hornich klopt eigenlijk niet?
In mijn optiek niet helemaal, inderdaad;
De Stebel Magnum is 136 dB, de MSX-uitvoering is 139 dB.
Maar dat is "semantisch", het is in ieder geval een luidere toeteRT dan datgene wat BMW standaard monteert.
Maar dat is "semantisch", het is in ieder geval een luidere toeteRT dan datgene wat BMW standaard monteert.

- wil51
Begin te twijfelen welke ik zal bestellen. En als ik filmpje bekijk op de website Hornig dat dit kan zonder kuipdelen verwijderen en op de bestaande aansluiting en even hard als de nautilus compact. Waarom zou ik dan moeilijk gaan doen. :roll:dutchmidiman schreef:In mijn optiek niet helemaal;
Je zit te ver weg, anders zou ik je uitnodigen om eens te komen luisteren, ik heb ze beide. :roll:
Sowieso zou ik ze nooit bij Hornig aanschaffen, aangezien 1 van de sponsoren van het
ze ook heeft, voor (flink) minder geld!
Te weten ValkMotorParts, en dan:
1x setje Stebel Magnum TM/2 black - black (hoog en laag) -> 45 euro
1x kabelsetje (of je moet de oude OEM-connector willen afknippen) -> 15,50
1x Verzendkosten NL -> 5,75
En dan ben je totaal 66,25 pleuri kwijt versus de 69,90 van Hornig (en dat is bij hen maar 1x toeteRT, terwijl ValkMotorParts, de hoge én de lage toon levert)
En dan ben ik ook nog de 13,90 verzendkosten vergeten die Hornig rekent voor verzending naar die Niederlande. Is wel dan 83,80 pleuri.
Is 17,55 pleuri verschil, best wel veel.
Nu weet ik niet of er nog iets van een actie loopt met/via ValkMotorParts, dat heb ik zo ff snel niet kunnen vinden.
Dan zou het verschil alleen maar nog groter kunnen worden.
De Stebel Nautilus klinkt hard, heel erg hard;
http://www.valkmotorparts.nl/filmpjes
Het meest sprekende voorbeeld die ik wel leuk vindt (en haar ook
)
[media]1I3_2WoF7YU[/media]
Sowieso zou ik ze nooit bij Hornig aanschaffen, aangezien 1 van de sponsoren van het

Te weten ValkMotorParts, en dan:
1x setje Stebel Magnum TM/2 black - black (hoog en laag) -> 45 euro
1x kabelsetje (of je moet de oude OEM-connector willen afknippen) -> 15,50
1x Verzendkosten NL -> 5,75
En dan ben je totaal 66,25 pleuri kwijt versus de 69,90 van Hornig (en dat is bij hen maar 1x toeteRT, terwijl ValkMotorParts, de hoge én de lage toon levert)
En dan ben ik ook nog de 13,90 verzendkosten vergeten die Hornig rekent voor verzending naar die Niederlande. Is wel dan 83,80 pleuri.
Is 17,55 pleuri verschil, best wel veel.
Nu weet ik niet of er nog iets van een actie loopt met/via ValkMotorParts, dat heb ik zo ff snel niet kunnen vinden.
Dan zou het verschil alleen maar nog groter kunnen worden.
De Stebel Nautilus klinkt hard, heel erg hard;
http://www.valkmotorparts.nl/filmpjes
Het meest sprekende voorbeeld die ik wel leuk vindt (en haar ook

[media]1I3_2WoF7YU[/media]
- wil51
Over twee weken ben ik in de buurt van Amersfoort. Dan wilde eigenlijk wel langs bij valkmotorparts. Scheelt toch weer verzendkosten. 
De magnum TM/2 wordt door Valk Motorparts geleverd met relais. Dus ik begrijp dat als je de set van twee (hoog/laag) magnums een relais moet gebruiken en als je er maar 1 monteert het zonder relais rechtstreeks op de aansluiting oude toeter kan.
In geval van twinset magnum kan ik dus net zo goed voor de nautilus compact kiezen of de opvolger de Wolo Bad boy, de aansluiting is dan hetzelfde met relais en rechtstreeks op de accu.

De magnum TM/2 wordt door Valk Motorparts geleverd met relais. Dus ik begrijp dat als je de set van twee (hoog/laag) magnums een relais moet gebruiken en als je er maar 1 monteert het zonder relais rechtstreeks op de aansluiting oude toeter kan.
In geval van twinset magnum kan ik dus net zo goed voor de nautilus compact kiezen of de opvolger de Wolo Bad boy, de aansluiting is dan hetzelfde met relais en rechtstreeks op de accu.
- wil51
Het wordt nog moeilijker. Net gebeld met de claxonwinkel. De Stebel Nautilus wordt niet meer gemaakt. Dus leveren zolang de voorraad strekt. Ik kan misschien beter kiezen voor de Wolo Bad Boy. Deze is van andere fabrikant en van iets betere kwaliteit dan de Nautilus volgens de claxonwinkel.
In ieder geval moet ik een beugel zien te krijgen. Hornich levert een compleet installatiepakket met beugel voor de R1150RT, voor het veel te hoge bedrag van 45 euro. :shock: Hornich gaat ook de Wolo Bad Boy leveren volgen de claxonwinkel.
Dus bestellen is goedkoper bij onze sponsor maar dan moet je wel zelf gaan knutselen om de toetert te bevestigen.
In ieder geval moet ik een beugel zien te krijgen. Hornich levert een compleet installatiepakket met beugel voor de R1150RT, voor het veel te hoge bedrag van 45 euro. :shock: Hornich gaat ook de Wolo Bad Boy leveren volgen de claxonwinkel.
Dus bestellen is goedkoper bij onze sponsor maar dan moet je wel zelf gaan knutselen om de toetert te bevestigen.
Het kan wellicht zijn dat Stebel de Nautilus niet langer maakt, maar op Stebel's website wordt deze nog steeds genoemd;
http://www.stebel.it/stebel2009/product ... logia=moto
Ik denk eerder dat het wellicht een situatie is waar de dealeRT een te grote hoeveelheid moet inkopen.
(een zelfde situatie werd eerder al eens beschreven voor de Odyssey PC680 accu)
De Wolo Bad Boy is krek hetzelfde;
http://www.wolo-mfg.com/air.htm
Als de prijs hetzelfde blijft, lijkt mij dat verder geen punt.
Uiteindelijk komt het allemaal uit dezelfde fabriek.
http://www.stebel.it/stebel2009/product ... logia=moto
Ik denk eerder dat het wellicht een situatie is waar de dealeRT een te grote hoeveelheid moet inkopen.
(een zelfde situatie werd eerder al eens beschreven voor de Odyssey PC680 accu)
De Wolo Bad Boy is krek hetzelfde;
http://www.wolo-mfg.com/air.htm
Als de prijs hetzelfde blijft, lijkt mij dat verder geen punt.
Uiteindelijk komt het allemaal uit dezelfde fabriek.
- wil51
Volgens de heer Valk van de claxonwinkel komt de Wolo Bad Boy niet uit dezelfde fabriek als de Nautilus. Hij is niet van Stebel. Of er is een Chinese fabriek die alle merken toeters maakt.
De koperen kern is van dikker en beter materiaal waardoor hij minder stroom trekt. Dit is het verschil met de nautilus. Hij is wel een stuk goedkoper dan de nautilus compact. (39,50 bij de claxonwinkel)
Na wat googlen schrok ik toch wel van de negatieve ervaringen van de Stebel Nautilus.
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... -nautilus/
Conclusion
We can't recommend a horn that didn't work. We've read many reports from owners on problems with the Stebel Nautilus, so until someone can convince us that the issues have been resolved, these get a "Not Recommended" rating.
het dure installatiepakket (49,00) van Hornich om de Nautilus te monteren wordt geleverd zonder zekering. Dat is toch wel vreemd.

Na wat googlen schrok ik toch wel van de negatieve ervaringen van de Stebel Nautilus.
http://www.webbikeworld.com/motorcycle- ... -nautilus/
Conclusion
We can't recommend a horn that didn't work. We've read many reports from owners on problems with the Stebel Nautilus, so until someone can convince us that the issues have been resolved, these get a "Not Recommended" rating.
het dure installatiepakket (49,00) van Hornich om de Nautilus te monteren wordt geleverd zonder zekering. Dat is toch wel vreemd.
Het ziet er uit als een Stebel, het klinkt als een Stebel, de handleiding is Engels & Spaans, kortom, het komt uit dezelfde fabriek.
Meer dan waarschijnlijk uit China.
Maar, dat kan je heel eenvoudig controleren als je de officiële verpakking er bij krijgt;
Bad Boys zouden volgens mij uit de US komen.
Die verplichten (!) tegenwoordig EXACT aan te geven waar de materialen vandaan komen.
Bijvoorbeeld: Parts from China, assembled in the USA. (o.i.d.)
Want anders had Bad Boy wel een flinke copyright-claim aan hun broek gekregen, ook de appearance (lees: uiterlijke vormgeving) is beschermd.
En volgens EU-wetgeving zou een Bad Boy dan ook niet geimporteerd mogen worden.
1 klacht van Stebel zou de import van Bad Boy's stilleggen en zelfs mogelijk kunnen verbieden.
Die recensie op WebBikeWorld (waar ik de auteur redelijk goed ken), neem ik met een zakje zout, aangezien dat 1 van de vele ervaringen is.
Meer positief dan negatieve ervaringen, ben ik tot zover tegengekomen.
Ook de stelling van koperen kern en toch goedkoper neem ik met een schepje zout;
Koper is een kostbare grondstof momenteel, zie de ontelbare diefstallen in het nieuws van de laatste tijd.
Ik vind het onpas om nu Stebel af te branden terwijl er hele volksstammen zijn die er wel blij mee zijn, omdat een ander merk gepushed moet worden.
Hornig gaat er vanuit dat er geen zekering nodig is, als je de Nautilus op de
aansluit, de CAN-bus zal eventuele problemen wel oplossen.
Ik ben het daar niet mee eens.
Er wordt wel eens geroepen dat de zekering niet het apparaat maar de bekabeling moet beschermen, ook met die stelling ben ik het oneens.
Een zekering is m.i. noodzakelijk om bij een eventueel probleem het aangesloten apparaat te beschermen tegen verdere schade.
Maar ook CAN-bus zal niet alle problemen kunnen oplossen, zie de CAN-bus modificatie/reparatie van het GS-forum.
Kortom, laat je geen rad voor de ogen draaien en wees gerust wat kritischer!
En zeker niet voor het karretje spannen van een leverancier.
Maar dat is dan weer mijn mening.
Meer dan waarschijnlijk uit China.
Maar, dat kan je heel eenvoudig controleren als je de officiële verpakking er bij krijgt;
Bad Boys zouden volgens mij uit de US komen.
Die verplichten (!) tegenwoordig EXACT aan te geven waar de materialen vandaan komen.
Bijvoorbeeld: Parts from China, assembled in the USA. (o.i.d.)
Want anders had Bad Boy wel een flinke copyright-claim aan hun broek gekregen, ook de appearance (lees: uiterlijke vormgeving) is beschermd.
En volgens EU-wetgeving zou een Bad Boy dan ook niet geimporteerd mogen worden.
1 klacht van Stebel zou de import van Bad Boy's stilleggen en zelfs mogelijk kunnen verbieden.
Die recensie op WebBikeWorld (waar ik de auteur redelijk goed ken), neem ik met een zakje zout, aangezien dat 1 van de vele ervaringen is.
Meer positief dan negatieve ervaringen, ben ik tot zover tegengekomen.
Ook de stelling van koperen kern en toch goedkoper neem ik met een schepje zout;
Koper is een kostbare grondstof momenteel, zie de ontelbare diefstallen in het nieuws van de laatste tijd.
Ik vind het onpas om nu Stebel af te branden terwijl er hele volksstammen zijn die er wel blij mee zijn, omdat een ander merk gepushed moet worden.
Hornig gaat er vanuit dat er geen zekering nodig is, als je de Nautilus op de

Ik ben het daar niet mee eens.
Er wordt wel eens geroepen dat de zekering niet het apparaat maar de bekabeling moet beschermen, ook met die stelling ben ik het oneens.
Een zekering is m.i. noodzakelijk om bij een eventueel probleem het aangesloten apparaat te beschermen tegen verdere schade.
Maar ook CAN-bus zal niet alle problemen kunnen oplossen, zie de CAN-bus modificatie/reparatie van het GS-forum.
Kortom, laat je geen rad voor de ogen draaien en wees gerust wat kritischer!
En zeker niet voor het karretje spannen van een leverancier.

Maar dat is dan weer mijn mening.

- wil51
Na eindeloos dubben de knoop doorgehakt en de Wola Bad Boy besteld. Als hij toch waarschijnlijk hetzelfde is als de Nautilus en uit dezelfde fabriek komt was voor mij de goedkopere prijs de doorslag. En besteld bij de sponsor. Voorlopig toch geen motorrijden en kan ik lekker klussen. Gisteren zo slim geweest om mijn teen te breken tegen de metalen poot van bank. 

:shock: Dat lijkt mij best wel pijnlijk!
In ieder geval beterschap toegewenst.
De Wolo Bad Boy is een prima keuze.
Je moet nooit lang dubben, go with the flow.
Saillant detail; Hornig loopt de Stebel Nautilus flink te pushen (en hun kits) via email-marketing.
Saillant detail; Hornig loopt de Stebel Nautilus flink te pushen (en hun kits) via email-marketing.

- wil51
Werk wel in een ziekenhuis maar zelfs voor mij is er geen behandeling. Kan niet in gips dus intapen, pijnstillers en stevige schoen is enige wat mogelijk is voor herstel. Vrouw pissig want ik had twee koppen koffie in mijn handen. Dus vloerkleed onder de koffie.dutchmidiman schreef::shock: Dat lijkt mij best wel pijnlijk!
Hornich is te duur, 49 euro voor wat kabeltjes en een beugel en geen zekering wat er nog extra bijkomt bij de Stebel. Alleen zijn wel de kabeltjes kant en klaar met aansluitingen. Maar stekker monteren kan ik ook nog wel zelf. En voor tupperware verwijderen deksel van het bakje los. Dat scheelt vast minuten. En Beemerrichard heeft het een keer voorgedaan.
Balen voor je, in ieder geval.
Je kunt wel roepen dat Hornig duur is, maar de (waterdichte) verloop-connector van BMW is al 23 euro!
De beugel is van RVS, dat maakt het ook wat duurder. Maar rot het niet meer onder je motor vandaar, wel zo veilig.
En een zekering is niet nodig, zegt Hornig. (ben ik het niet mee eens, maar ok)
Zelf een zekeringhouder aanschaffen en een 20 ampère zekering zal je de kop ook niet kosten.
Kortom...
Een mening hebben is prima, maar de feiten zijn ook belangrijk.
Je kunt wel roepen dat Hornig duur is, maar de (waterdichte) verloop-connector van BMW is al 23 euro!
De beugel is van RVS, dat maakt het ook wat duurder. Maar rot het niet meer onder je motor vandaar, wel zo veilig.
En een zekering is niet nodig, zegt Hornig. (ben ik het niet mee eens, maar ok)
Zelf een zekeringhouder aanschaffen en een 20 ampère zekering zal je de kop ook niet kosten.
Kortom...
Een mening hebben is prima, maar de feiten zijn ook belangrijk.

- wil51
Toeter gearriveerd. Op de verpakking staat made in China volgens specificatie Wolo.
Maar alles wordt tegenwoordig in China gemaakt.

:lol:
Zelfs onze economie komt uit China zo'n beetje.
En dit geval dus waarschijnlijk dezelfde fabriek, etc.
Wat allemaal geen bal uitmaakt, zolang de toeteRT luid genoeg is en het lang blijft doen.
Wederom een saillant detail;
Een bevriende BMW dealeRT in de US verkoopt sinds kort ook de Stebel Nautilus en (vreemd genoeg) niet de Wolo Bad Boy.
Wellicht is er mot in toeteRT-land.

Zelfs onze economie komt uit China zo'n beetje.

En dit geval dus waarschijnlijk dezelfde fabriek, etc.
Wat allemaal geen bal uitmaakt, zolang de toeteRT luid genoeg is en het lang blijft doen.
Wederom een saillant detail;
Een bevriende BMW dealeRT in de US verkoopt sinds kort ook de Stebel Nautilus en (vreemd genoeg) niet de Wolo Bad Boy.

Wellicht is er mot in toeteRT-land.

- wil51
Ik ben trots op mezelf. Als simpele fotograaf is het me gelukt de Wolo Bad Boy te monteren. Een keer voor gedaan door beemerrichard hoe de zijkant eraf gaat en nu helemaal zelf gedaan.
En de film van Hornig was erg handig.
Wat een geluid komt er uit die toetert. :lol: Ik heb echter wel de installatiekit van Hornig gebruikt. De stekker die je meteen op de aansluiting oude toeter kon aansluiten en de rvs beugel maakte het toch een stuk makkelijker en ziet er wat professioneler uit. Eerst bedenkingen tegen de prijs maar toch maar besteld. Wel heb ik een zekering gebruikt. Je moet geen dingen rechtstreeks op accu aansluiten zonder zekering. Dit begrijp ik niet, evenals dutchmidiman, dat Hornig dit overbodig vindt.

Wat een geluid komt er uit die toetert. :lol: Ik heb echter wel de installatiekit van Hornig gebruikt. De stekker die je meteen op de aansluiting oude toeter kon aansluiten en de rvs beugel maakte het toch een stuk makkelijker en ziet er wat professioneler uit. Eerst bedenkingen tegen de prijs maar toch maar besteld. Wel heb ik een zekering gebruikt. Je moet geen dingen rechtstreeks op accu aansluiten zonder zekering. Dit begrijp ik niet, evenals dutchmidiman, dat Hornig dit overbodig vindt.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 11 Reacties
- 4138 Weergaves
-
Laatste bericht door Lexrt
-
- 0 Reacties
- 9898 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 5 Reacties
- 3082 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT
-
-
Nieuw bericht Zijn harde verkeerscampages zinvol of niet?
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 7 Reacties
- 2818 Weergaves
-
Laatste bericht door Bert M
-
-
- 3 Reacties
- 3915 Weergaves
-
Laatste bericht door Beemer-Tycoons