Opgelost: Startprobleem R1200RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Marruk8865

Opgelost: Startprobleem R1200RT

Ongelezen bericht door Marruk8865 »

Sinds ik mijn RT heb, ondervind ik problemen met starten. Vooral als de motor paar dagen stil heeft gestaan. Zelfs al staat hij in de garage en heeft hij aan de BMW-druppellader gestaan.
Er is destijds al een nieuwe accu ingegaan maar probleem bleef.
Bij een beurt bij de dealRT (waar ik dit probleem ook al aan had gegeven) constateren ze niets. Uiteraard start de motor bij hen wel gewoon omdat ik inmiddels dan al naar hun toe ben gereden.
Iemand anders gaf al aan dat het mogelijk iets te maken had met een onderdeel op de startmotor (ben de naam even kwijt) waar vuil in zou kunnen zitten.
Misschien suggesties iemand?
Dat bij het starten de verlichting van het dashboard leeg word getrokken lijkt mij ook niet zoals het hoort. Ook dit heb ik al sinds het begin.

Zie filmpje;

[media]lGHLRihErpk[/media]
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: Startprobleem R1200RT

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ben zoals je weet niet zo'n techneut...maar het eerste wat mij te binnen schiet bij het zien van je filmpje is ...vocht _001 . Het lijkt er op dat als je 'm start nadat ie een tijdje stil heeft gestaan, de electriek 'ergens' last van vocht heeft. Als je een tijdje hebt gereden is dat vocht weg, en het probleem ook...
Marruk8865

Lijkt mij stug. Want ook hartje zomer heb ik er last van.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Lijkt mij ook een typisch geval van een lege accu. Ik denk dat het voltage over de accu zeker ver berneden de 10 Volt zakt tijdens het starten.
Marruk8865

Accu is afgelopen week op het werk gemeten. Die was in orde.
Ook toen er vorig jaar een nieuwe accu in is gegaan bleef het probleem.
Ton1959

In dart geval ging ik massaverbinding en de aansluiting aan je startmotor controleren en misschien de startmotor laten reinigen. Dit lijkt toch echt op een gebrek aan power. Alle stroom is nodig hier schijnbaar op jou startmotor te laten draaien. Dus ook eens kijken wat het spanningsverlies is van accu naar startmotor .
Marruk8865

Moest even diep graven; mogelijk de Bendix welke vervuild is door koppelingsstof?
Ton1959

Daar dacht ik ook aan maar ik blijf toch erg benieuwd naar het voltage wat er op die startmotor komt tijdens het starten. Die accu lijkt zo zwak en als hij getest is en goed is bevonden zou er toch iets anders aan de hand moeten zijn.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Als de accu in orde is krijg ik inderdaad het idee dat de startmotor te zwaar moet draaien en dus teveel spanning gaat vragen.
Zou inderdaad eens goed naar de aansluitingen van de startmotor kijken en ook gelijk of de bendix er goed uitkomt en soepel draait.
Schoonmaken kan nooit kwaad.

Het filmpje laat ook zien dat hij moeilijk ronddraait.
Of de aansluitingen of de startmotor is of vuil of de koolborstels zijn op.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

De accu is getest ik mag aannemen met een digitale cappaciteit meter .
anders mag je hem nogmaals laten testen.

Zoals al aangegeven werd lijkt het er op dat de accu leeg is dus wa je dan kan doen is een auto accu eraan koppelen en mocht je motor nog net zo slecht starten dan moet je je bekabeling controleren dan wel startmotor.
rteke

Ongelezen bericht door rteke »

bij het starten de gas hendel een beetje open draaien.
het klinkt raar maar het werkt effectief
Marruk8865

rteke schreef:bij het starten de gas hendel een beetje open draaien.
het klinkt raar maar het werkt effectief
Dat werkt uiteindelijk ook maar kan natuurlijk niet de bedoeling zijn!
scan
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Als het helpt is alles toegestaan...
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Die accu is zo gaar als boter, kan wezen dat hij getest is maar dat ding heeft geen capaciteit meer !
Begin maar aan een Odyssy accu te denken start hij weer als de brandweer! Kost wel een paar centen hoor!

gr Miklos
Marruk8865

Nee hoor, zoals ik al zei was het niet de accu.
Het was de startmotor. Zit nu een gereviseerde in en hij start weer zoals het hoort!
EL SCORPIO

Mooi dat is dan opgelost. Toch de startmotor, had al dat vermoeden.

Nu probeerde ik de motor te starten na 2 weken stilgestaan te hebben en de accu is gewoon bijna leeg.
Is nog nooit gebeurd.
Heb alleen de Zumo 550 houder vervangen door een 660 houder, op dezelfde aansluiting die ervoor bestemd was.
Dat kan toch niet het verschil zijn dat deze stroom wegtrekt en de 550 houder niet?

Tijdens de winterstop heeft de accu continue aan de lader gehangen en was vol toen hij in de motor ging.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

beemerrichard schreef:\Heb alleen de Zumo 550 houder vervangen door een 660 houder, op dezelfde aansluiting die ervoor bestemd was.
Dat kan toch niet het verschil zijn dat deze stroom wegtrekt en de 550 houder niet?
Ik weet niet op welke aansluiting je Zumo 660 houder is aangesloten, ik neem aan op de CAN-bus accessoiresaansluiting in het vooronder?
Als je de motor uitzet, krijg je na x-minuten de melding van de Zumo 660 dat de voeding is weggevallen en er (eventueel) automatisch tot uitschakelen overgegaan wordt?
Zo ja, dan is deze aansluiting stroomloos als het contact uitgezet wordt, na x-minuten.
En zal dus niet je accu kunnen leegtrekken.

Tenzij je de Zumo 660 in de houder laat zitten, dan kan er een (kleine) ruststroom blijven lopen, wellicht. _001

Ik ken de houder van de Zumo 550 niet, maar wel is het zo dat de Zumo 660 houder elektronica ingebouwd heeft, dus niet geschikt om permanent aan de accu aangesloten te laten.
EL SCORPIO

Rob, inderdaad in het vooronder op de accessoires aansluiting.
En inderdaad gaat de navi gewoon uit na een aantal minuten.
Ik had wel het alarm aanstaan maar heb dit niet afgelopen winter maar de vorige winter ook aangehad in de garage en toen stond de motor een aantal maanden stil.
Geen last toen van een lege accu.
Na een aantal maanden gewoon contact aan en starten.

Raar dit.
Nog nooit meegemaakt, met geen één motor.
Heb deze winter wel de accu eruit gehaald en onder de Optimate III gehad.
Maar dus losse accu en rechtstreeks op de polen.
Volle accu in het voorjaar in de motor.
Nu staat ie voor de deur en weer onder de Optimate III rechtstreeks op de accu.
Kijken of ik hem vol krijg.
Het weer voor zondag (treffen) ziet er al niet best uit en nu dit ook nog. :(
Inspector Gadget

In de garage zal je motor nooit echt heel erg koud worden, dus de accu van de motor noch het alarm zal snel capaciteit verliezen.
Dan kan je het, met een beetje geluk, wel een paar maanden zonder lader volhouden, maar is wel risicovol, denk ik zelf.

Een motor in de buitenlucht, zeker met de nachtvorsten van de afgelopen periode (afgelopen week zelfs nog) en dan ook een paar maanden zonder lader, ik ben niet echt heel erg verbaasd.
Althans, na een paar maanden.

Je alarm trekt stroom, en gaat pas in een slaap-stand na 10 dagen (de led pas na 3 dagen), zijnde de default instelling.

Heb je het stuurslot gebruikt, dan worden eventueel aangesloten accessoires ook afgesloten van de stroom, volgens mij.

Een Optimate 3 is een laadstroom van maximaal 0,6 ampère.
De laadtijd (in uren) zal circa 1,2 x batterijcapaciteit (Ah) gedeeld door de laadstroom (in A) zijn.

Er vanuit gaande dat je de standaard accu hebt (19 Ah), zal het ongeveer 38 uur zijn voordat je accu volledig opgeladen is (als de accu vrijwel volledig ontladen is).
Heb je een Odyssey accu, die is "maar" 16Ah (of 17Ah, afhankelijk welke documentatie je leest), en dan zal het volledig opladen circa 32 uur resp. 34 uur in beslag nemen.

In de praktijk is het niet te hopen dat je accu volledig ontladen was toen je startte, want dan is er het risico van diepte-ontlading en kan je accu defect van raken.
Of de (start)capaciteit afnemen.
EL SCORPIO

Hij staat altijd op het stuurslot.
De accu was niet geheel ontladen.
Ik probeerde te starten en de startmotor ging nog rond maar na 2 a 3 keer was het nog alleen klik.
Gelijk toen de acculader erop gezet en die zit er nu nog op.
Vanavond er weer even af en morgenochtend gelijk weer op tot morgenavond.
Dan even kijken hoe de accu erbij staat.
De lader gaf licht op het een na onderste lampje dus de accu was niet helemaal dood.
Inspector Gadget

Er schijnt op de -1200- beveiligingen op te zitten als de accuspanning te laag is.
Dus waarschijnlijk niet te veel aan het handje anders dan dat je accu iets meer leger gelopen is dan jij verwachtte.

Ik zou de accu wat langer laten laden, en als dat logistiek niet kan, de accu uit de motor halen en binnenshuis opladen gedurende de avond en de nacht.
EL SCORPIO

Morgenochtend om 06.00 uur gaat ie aan de lader tot morgenavond 21.00 uur en dan zaterdag weer.

Binnenkort ook maar eens kijken voor een Ctek.
Wat is een goede hiervan dan?
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik heb laatst en artikel gelezen dat bij niet originele BMW accessoires het kan voorkomen dat de CAN-BUS het onderderdeel niet herkent en dan actief blijft zoeken wat er aan de hand is, wat dus stroom kost. Was een GS rijder met een Garmin.

Groet,
Kees Jan
Inspector Gadget

@beemerrichard
Ligt een beetje aan de accu die je nu hebt.

De CTek MXS 10 is overkill maar heeft een speciale AGM stand en een externe temperatuursensor.
Dat gebruik ik om de accu van de auto fris-en-fruitig te houden.

De CTek MXS 4003 vind ik persoonlijk de beste kandidaat voor een motor-accu omdat de LED's ook een indicatie geven van de status van de lader en de accu.
Het nieuwere model, zijnde MXS 3.6 vind ik daarom minder prettig en heb ik dus ook niet aangeschaft.

Een andere goede kandidaat is de Optimate 6, hoewel ik de AmpMatic nog niet je-van-het vindt, de lader test de lading van de accu en "onderbreekt" het laad-proces. (Extended Voltage Retention Test noemt TecMate dat).
Ik ben daar nog niet helemaal met mijzelf over eens of de Optimate 6 dat "juist" op pakt, aangezien een dergelijke test 11,5 uur duurt (of de accuspanning moet beneden de 12,4 volt geraken) volgens TecMate, en dus in die tijd de accu niet op lading gehouden wordt, maar getest wordt of deze lading goed vast houdt.
Is je accu fris-en-fruitig dan is dit geen probleem, en gebruikt TecMate deze mode om te bepalen hoe de accu het beste (op)geladen kan worden.
Ook in de "toekomst", de Optimate 6 onthoud dat, volgens de handleiding.
Ik ben niet zo heel erg dol op acculaders waar je zelf niets op kunt instellen en de acculader probeert "slim" te zijn.

Kenny verkoopt ook andere acculaders heb ik gelezen, die zouden ook goede kandidaten zijn.

Persoonlijk zou ik proberen te kiezen voor een acculader zonder anti-sulfatering mode als het enigszins kan.
Zoals ik in een ander draadje aangaf, kan je een lader zonder die mode ook in de toekomst blijven gebruiken om LiFePO4 accu's, die er uiteindelijk ongetwijfeld aan zullen komen.
Daarnaast wordt met klem die antisulfatering mode ook afgeraden voor Odyssey accu's, als dat je "float your boat" voor de toekomst is.
EL SCORPIO

Rob,

Heeft de CTek MXS 4003 ook deze anti-sulf modes?
Zo niet welke dan wel, dan kan ik binnenkort eens kijken welke ik ga aanschaffen.

Richard
Inspector Gadget

Ja, vrijwel alle moderne accu- en druppelladers hebben anti-sulfatering.
Wordt soms ook "Recondition" genoemd.

Optimate's accu- en druppelladers herkennen dit automatisch, zegt men.
Als je niet oppast, kan je het risico lopen daarmee juist een goede (maar ontladen) AGM accu (zoals Odyssey) om zeep te helpen, of op z'n minst de accucapaciteit nadelig te beïnvloeden.
Of een natte accu droogkoken of erger.

In een dergelijke antisulfateringmode wordt er namelijk een hogere spanning op de accu geschakelt, zijnde 15,8 volt.
Terwijl Odyssey waarschuwt dat de laadspanning op de accu nimmer boven de 15 volt mag komen.
(en een lader die geen laadspanning groter of gelijk aan 14,2 volt kan halen, is ook ongeschikt)

Bij de CTek laders moet je die "recondition"/antisulfatering apart inschakelen met de modi-knop.
Daarmee is CTek 1 van de diverse goedgekeurde laders voor Odyssey accu's.
En als je in de lijst kijkt zie je daar ook geen druppelladers staan, alleen acculaders.
(een 6 Ampère lader wordt aanbevolen door Odyssey voor de PC680).
Maar dit alles geheel terzijde.
ODYSSEYapproved12Vchargers_SEPT2011_000.pdf
(229.76 KiB) 12 keer gedownload
/Edit: Nieuwere versie van de "Approved Chargers" toegevoegd & document op welke criteria je een lader zou moeten kiezen, als je een Odyssey accu gebruikt. ;)
812_1.pdf
(21.22 KiB) 8 keer gedownload
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Topic gesloten.
Omdat het hier het topic van Marruk8865 betreft en zijn probleem opgelost is sluit ik het topic.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”