probleem canbus aansluiting zumo

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

probleem canbus aansluiting zumo

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Hallo,

Ik heb mijn zumo 550 aangesloten d.m.v. de originele bmw canbusstekker op het accessoirepunt aan de voorzijde onder het dashboard.
Na het aansluiten heb ik met de kookwekker gemeten hoelang mijn zumo aan blijft staan na het uitschakelen van het contact, voordat deze aangeeft dat hij op de batterijvoeding wil overschakelen. Dat was ca. 12 minuten. Op zich prettig, daar je dan bijv. bij het tanken of een openstaande brug de zumo gewoon aan blijft staan.
Zit de zumo reeds in de craddle, dan start deze automatisch bij inschakelen contact. Staat het contact al aan dan start de zumo ook direct op op de vaste voeding na het plaatsen.

Sinds een aantal dagen komt de zumo met deze vraag om over te gaan op batterijvoeding al na ruim één minuut. Nu weet ik dat de canbusaansluitingen normaal na ca. één minuut worden uitgeschakeld als er geen stroom wordt gebruikt op zo'n aansluitpunt.
Heeft iemand enig idee of tips om de afschakeltijd weer op de 12 á 15 minuten te krijgen? Of waarom deze canbusaansluiting nu ineens weer wordt afgesloten na die ene minuut?

De huidige situatie is namelijk behoorlijk irritant _002 .

[groet] , Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Erikh

Re: probleem canbus aansluiting zumo

Ongelezen bericht door Erikh »

Ik heb hem ook op dezelfde aansluiting zitten en bij mij schakelt hij ook na ong. 1 minuut uit.
Dit was vanaf het begin zo, en als hij de melding geeft of hij over moet op de batterij vd Zumo krijg ik ook een piepje te horen in mijn headset, zodat ik op dat moment de vraag met ja kan beantwoorden.
Ik hem de Zumo via BT gekoppeld aan mijn Scala Rider.
(Vind die 12 min. wel extreem lang trouwens)
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ook geen 12 minuten bemerkt, maar soms lijkt het wel langer dan 1 minuut.
Ik heb dit net ff gecontroleerd met een stopwatch;
- Contact aan, motor niet starten, contact uit -> 1 minuut
- Contact aan, motor starten, even laten lopen, contact uit -> 1 minuut
- Contact aan, motor niet starten, contact uit, BMW alarm aan -> 1 minuut
- Contact aan, motor starten, even laten lopen, contact uit, BMW alarm aan -> 1 minuut

Deze aansturing kom direct uit de CAN-bus controler (de ZFE) en is *niet* instelbaar, en zover ik heb kunnen vinden, ook niet door een BMW dealeRT in te stellen.

Het enige wat ik kan bedenken, en dat heb ik ook wel eens bemerkt, dat de Zumo's niet altijd tijdig het wegvallen van de spanning tijdig detecteren. _001
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Mijn Zumo 550 gaat ook na 1 minuut vragen of hij op de batterij door moet.
12 minuten heb ik nog nooit meegemaakt.
Lijkt me ook niet handig want dat betekent dat alles 12 minuten aan blijft staan toch?
Inspector Gadget

1 ding wat ik nog kan bedenken is dat de Zumo niet goed genoeg in de houder zit, waardoor de connector niet goed (genoeg) contact maakt en dus ook niet het CAN-bus signaal (lees: geschakelde 12 volt) ziet. _001
leo442
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

Bij mij is dat ook 1 minuut,nooit anders geweest. 12 min. probleem zal inderdaad een slecht contact van de houder zijn geweest. Contacten goed reinigen met een doekje voorzien van WD40 geeft goede resultaten. Nog een tip voor de komende maanden: Garmin niet in de houder laten zitten als je de BMW canbus druppellader gaat gebruiken,druppellader start dan niet op!

Gr. Leo.
Willem Rietveld

probleem canbus aansluiting zumo opgelost!

Eerst allen dank voor het meedenken en de tips,
Had nog een reactie bij Schans motoren gevraagd en die zegt dat de canbusaansluiting in ieder geval ca 10 minuten open moet blijven alvorens het afschakelen (dit bij een aangesloten verbruiker, normaal wordt álles na 1 minuut afgesloten). Die had het er nog over dat een softwareupdate misschien oplossing zou geven.
Mijn zoon heeft het steevast over 15 minuten (F800st), maar dat zou per model kunnen afwijken.
Ik had nu bij de 1200rt de contacten van de houder én de zumo zelf nog niet eerder gereinigd.(bij de 1100rt zat hij natuurlijk rechtstreeks op de accu)
De zumo startte overigens wél steeds op de boordspanning op, maar kennelijk zag de canbus bij uitschakeling door overgangsweerstand de zumo niet meer, waardoor deze aansluiting ook weer na die ene (standaard)minuut werd afgeschakeld.
Vanmorgen toch eerst maar eens de contacten met de keukenrol en spiritus goed ontvet en aan de slag voordat ik misschien weer voor niets naar Heerenveen zou rijden.

Contact aan, niet starten, contact uit, timer aangezet, zumo blijft aan. De 1 minuut was verstreken, dus afwachten maar. Exact op 15.00 minuten gaat het batterijsymbool op de zumo aan en komt de vraag "doorgaan op batterij ja/nee. _004

Contact aan, starten, contact weer uit, timer aangezet, zumo blijft aan. Wéér op exact 15.00 minuten gaat het batterijsymbool weer aan en de vraag "doorgaan op batterij ja/nee.

Mijn (luxe)probleem is dus gelukkig opgelost. Big RT Smile
Misschien moeten anderen die een vaste aansluiting op de canbusstekker hebben ook de contacten nog eens erg goed vetvrij maken, het hóórt nu eenmaal wel zo te werken namelijk.

[groet] ,

Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

Blijft vreemd. Dit zou betekenen dat er hier minstens 4 RT's zijn die toevallig ook slechte contacten hebben?
Ik zal bij mijn RT de contacten "voor de gein" ook eens reinigen en kijken wat het resultaat dan is.
HansD
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

+1, dus minstens 5;
Bij mij is het ook 1 minuut en geen 15.
Hans
EL SCORPIO

Dus als ik het zo begrijp blijft hij bij sommige 15 minuten aan voor hij uitgaat als je het contact afzet.

Dus voor degene met 1 minuut is het dus 1 minuut wachten voor je een bakkie koffie op een terrasje kan nemen. _005

En voor degene met 15 minuten zal je eerst aan het roken moet gaan voor je een bakkie koffie kan nemen op een terrasje omdat je navi aanblijft. _003
Leuk als je eerder wegloopt want dan kan iedereen dus met je navi spelen en alles deleten als ze dat willen.
Of heel leuk als iemand dan alles naar de fabrieksinstellingen terug zet. _002

Lijkt me niet helemaal de bedoeling namelijk.
Denk dat er iets niet goed zit dan.
Willem Rietveld

Hé Richard,

Je hoeft natuurlijk niet te wachten, als je eerder weg wilt lopen zit er altijd nog een ouderwetse aan en uiknop op! Dat doe je met die ene minuut en als het er meerdere zijn zet je hem meestal ook eerder uit. :D
Aleen als je net als ik vorig weekend (zweetzweet) een leuke route hebt uitgezet om een aantal collega's de binnenweggetjes enz van je provincie wilt laten zien is het wel handig dat ie aanblijft als je even bij een openstaande brug (4 x op een rij) moet wachten en even bij de sluis naast je motor naar het enorme hoogteverschil in die sluis kijkt als men even het contact uitzet zoals het hoort.
Als je naar binnen gaat om wat te eten enz. (uit het zicht) gaat hij er bij mij namelijk echt wél af hoor.
De eerste rondrit ging het prima, die van afgelopen weekend was het na elke keer starten weer opnieuw de route aanzetten.
En het gaat hier dan toevallig over een navigatie, maar je kunt er natuurlijk van alles en nog wat aanhangen waarbij het handig is als je wat langer de stroom er op hebt.
Zonder canbus was het makkelijk, dan zat nl. Alles via je accu.

[groet] , Willem.
Keep on beeming
EL SCORPIO

Tja, is het lastig.

Normaal zet ik bij een brug mijn contact uit met de noodschakelaar waardoor alleen de motor uitgaat.
Dus heb ik dat probleem met de Zumo niet.
En mocht ik het contact uitzetten dan zegt de zumo of hij moet overgaan op accu over zoveel seconden.
Met deze opties vind ik de 1 minuut handiger dan de 15 minuten.

Maar ja voor beide is wat te zeggen natuurlijk.
Maar wel lekker als hij het dan wel altijd op dezelfde manier blijft doen.
Wisseling zomaar tussen 1 minuut en 15 minuten is dan erg vervelend.

Richard
Inspector Gadget

Ik bemerk ook de 1-minuut en zelfs ook de 15-minuten;

De 15 minuten, omdat het accuutje van de BMW Navigator 4 niet helemaal vol was? _001

En de 1 minuut als ik geen BMW Navigator 4 aansluit.
(ik heb de LedPAC aangesloten op de CAN-bus, dus kan het perfect zien wanneer deze uit gaat)

CAN-bus is tenslotte stroom-gestuurd, dus de aangesloten verbruiker heeft invloed.
scooby228

Ongelezen bericht door scooby228 »

Willem Rietveld schreef:Hallo,

Ik heb mijn zumo 550 aangesloten d.m.v. de originele bmw canbusstekker op het accessoirepunt aan de voorzijde onder het dashboard.

[groet] , Willem.
Hallo Willem,

Ik heb net een 1200RT uit 2009 aangeschaft (1150RT is total-loss) en wil mijn Zumo 660 aansluiten. Waar bevindt zich dit accessoirepunt, zou het ook willen gebruiken. Heb je misschien een foto?

Groeten,
Henry
Inspector Gadget

Zie de RepROM onder "77 52 225 Na-inbouwset spanningsvoorziening voor navigatiesysteem inbouwen" (je moet dan wel de R1200RT - 0430 kiezen)

Spanningsvoorziening zit hier;
K26_11_R77009b_small.jpg
En de audio-ingang (mits je radiosysteem hebt), zou hier moeten zitten;
K26_11_R77010b_small.jpg
scooby228

Dankjewel. Weet nu waar ik ongeveer moet zoeken.

Groeten,
Henry

In de rep-Rom lukt het me niet om "77 52 225 Na-inbouwset spanningsvoorziening voor navigatiesysteem inbouwen" te vinden en het lukt me ook niet om "R1200RT - 0430"te kiezen. Ik kan kiezen uit R1200RT of R1200RT (USA). Moet ik zoeken in de Reparatiehandleiding of Technische gegevens of een ander hoofdstuk. Nummers die ik zie komen niet tot 77 .......
Heb je nog een paar hints voor me?

Henry
Inspector Gadget

Dan is de RepROM een oudere versie die nog geen 2010 model heeft.
Degene in de Handige Downloads is inderdaad een ietwat oude versie.

Zie afbeelding, de stekker (3 polig) is met een zwart afdek-kapje aan het frame met een tie-wrap vastgezet.
Als je op de motor zit en je buigt naar voren om tussen je instrumentenpaneel en de brandstoftank te kijken, zie je deze stekker waarschijnlijk zitten.
Links de toetert, en op het middenspeil daar naast....bingo... ;)
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

dutchmidiman schreef:Als je op de motor zit en je buigt naar voren om tussen je instrumentenpaneel en de brandstoftank te kijken, zie je deze stekker waarschijnlijk zitten.
Links de toetert, en op het middenspeil daar naast....bingo... ;)
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

Bovenstaande is dus de 2010/2011 R1200RT en naar verluid zou het niet verandert zijn, waarbij aan de linker kant van de middenstijl de voeding zit en aan de rechterkant de audio-ingang (AUX-in).

Maar het kan soms even wat zoeken zijn en zit de (driepolige) stekker iets dichterbij/nabij het balhoofd gemonteerd.
Waarbij de (2-polige) audio-in (AUX-ingang van de radio, als je die hebt) ook niet altijd aanwezig is.
(althans, ik heb het die nog niet bij mij gevonden _001)
(op mijn foto's zit géén (c) ;) :lol: )
DSC00271.JPG
Maar wees gerust, je bent niet de enige, voorgaande afbeeldingen zijn al 81x bekeken. :lol:
scooby228

Fantastisch, heb de stekker, ook maar 1, meteen gevonden. De vorige eigenaar heeft alleen een gedeelte aan zijn Zumo laten zitten, alleen het vaste gedeelte van de stekker is aanwezig.

Thanx,
Henry
Inspector Gadget

PS: Verander je avatar, je zet me elke keer op het verkeerde been. ;) :lol:

Default zit er geen contra-stekker bij, maar die kan je bij elke BMW dealeRT zo kopen of je kunt ook complete kabels kopen;
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... r-canbuszu
of
http://snelbalie.gps.nl/shop/acc/zumo
scooby228

aangepast
Inspector Gadget

Nice! _005 _004
scooby228

Zou jij of iemand anders dan misschien een nieuwere versie van RepRom kunnen posten bij de Handige Downloads (deze is dus niet zo handig meer :( ;) ) of in een nieuwsgroep is ook fantastisch
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb vorige week een Zumo660 geplaatst op mijn 1200, en voor de voeding ook de aansluiting midden-onder het dashboard gebruikt.
Bij contact uit kwam de navigatie pas na ruime tijd (in ieder geval véél langer dan 1 minuut, ik dacht 15 à 20 minuten maar ik heb er niet met een stopwatch naast gestaan) met de melding dat de spanning was weggevallen. Dus de door Willem gemelde 15min zit ook mijn mijn motor (1200, uit mei 2008, geen radio).

Dit houdt me ook tegen om voor eventuele extra verlichting deze aansluiting te gebruiken, dan blijven ze me te lang branden. Tenzij ik iets ga laten doen met extra stuurschakelaars - die geven dan weer wél het voordeel dat bij het rijden de lampen ook zijn uit te zetten......
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Inspector Gadget

Die "15 minuten" komt volgens mij pas om de hoek kijken wanneer er een verbruiker op aangesloten is die "veel" stroom trekt via die specifieke aansluiting.
De CAN-bus denkt, omdat dit een specifieke aansluiting is voor de navigatie, dat de navigatie nog aan staat om op te laden (o.i.d.).

Ik gebruik diezelfde aansluiting wél voor verlichting (én mijn navigatie én mijn FuzeBlocks) en bij mij gaat deze na (ca.) 1 minuut uit.

Alleen als ik een CAN-bus druppellader gebruik, wordt ook deze uitgang aangezet.

Maar je kunt ook de CAN-bus parkeerlicht-verloop gebruiken, dan haal je 1 van je parkeerlicht-lampjes uit zijn houder, plaatst deze in dit verloop, contra weer in de lampvoet-houder en je hebt een extra "trigger" die geen problemen geeft met CAN-bus.
EC.02350.electrical.connection.can-bus.jpg

Het is maar een idee voor een mogelijke oplossing.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 29 jul 2012, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
scooby228

Bij mij is het inmiddels ook gelukt. Navigatie en Autocom communicatie systeem erop aangesloten. Gaan na 1 minuut uit.

ps Heeft iemand een nieuwe versie van de RepRom voor me?
Bij voorbaat dank,
Henry

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”