ABS op je motor? Gebruik het dan ook!
Moderator: RT_Patrick
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
ABS op je motor? Gebruik het dan ook!
Van de Promotor website:
Uit de ABS test die de ADAC, zusterclub van de ANWB, onlangs uitvoerde blijkt dat motorrijders bewust moeten zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden van ABS. Klip en klaar wordt duidelijk dat je remmen met ABS moet oefenen. ABS kan het rijden op de motor enorm veiliger maken, maar dan moet je wel intensief met ABS hebben getraind.
We hadden hier pas ergens de discussie over het oefenen met je ABS, er zijn er meer die vinden dat je dat moet doen.
Uit de ABS test die de ADAC, zusterclub van de ANWB, onlangs uitvoerde blijkt dat motorrijders bewust moeten zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden van ABS. Klip en klaar wordt duidelijk dat je remmen met ABS moet oefenen. ABS kan het rijden op de motor enorm veiliger maken, maar dan moet je wel intensief met ABS hebben getraind.
We hadden hier pas ergens de discussie over het oefenen met je ABS, er zijn er meer die vinden dat je dat moet doen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Re: ABS op je motor? Gebruik het dan ook!
Daar ben ik het volmondig mee eens;
Zou van mij zo een verplicht onderdeel van een (soort) training mogen zijn.
Wanneer je het moet toepassen, hoe je het moet toepassen, waar je voor moet opletten, enzovoort.
In mijn optiek dien je zo iets gericht te trainen, al is het maar 1 dag, om het maximale profijt er van te leren en te leren toepassen.
Maar dat is natuurlijk mijn mening!
Helaas gaf de motorindustrie tijdens de laatste vergadering van de EU nogal flink tegengas tegen het verplicht stellen van ABS op (vooral lichtere) motoren.
(omdat de kosten dan zo hoog zouden zijn. Terwijl mijn argument juist is dat als je iets veel toepast, de kosten op langere duur veel lager worden, kijk maar naar auto's, daar is ABS en evt. ESP lang niet altijd een optie meer, maar fabrieks-af)
En zolang ABS geen verplichting is op motoren zal het in mijn optiek niet snel onderdeel worden van de "reguliere" opleidingen en examens.
(rijscholen en CBR).
Zou van mij zo een verplicht onderdeel van een (soort) training mogen zijn.
Wanneer je het moet toepassen, hoe je het moet toepassen, waar je voor moet opletten, enzovoort.
In mijn optiek dien je zo iets gericht te trainen, al is het maar 1 dag, om het maximale profijt er van te leren en te leren toepassen.
Maar dat is natuurlijk mijn mening!
Helaas gaf de motorindustrie tijdens de laatste vergadering van de EU nogal flink tegengas tegen het verplicht stellen van ABS op (vooral lichtere) motoren.
(omdat de kosten dan zo hoog zouden zijn. Terwijl mijn argument juist is dat als je iets veel toepast, de kosten op langere duur veel lager worden, kijk maar naar auto's, daar is ABS en evt. ESP lang niet altijd een optie meer, maar fabrieks-af)
En zolang ABS geen verplichting is op motoren zal het in mijn optiek niet snel onderdeel worden van de "reguliere" opleidingen en examens.
(rijscholen en CBR).
Daar ben ik het niet mee eens. In de auto-rijopleiding wordt tegenwoordig ook het gebruik van navigatiesystemen meegenomen. En dat is geen verplichting vanuit welke wetgeving dan ook. Het CBR kiest er hier voor iets te toetsen waarvan het waarschijnlijk gebruik redelijk te verwachten is.dutchmidiman schreef: En zolang ABS geen verplichting is op motoren zal het in mijn optiek niet snel onderdeel worden van de "reguliere" opleidingen en examens.
(rijscholen en CBR).
Dat er geen of minimaal aandacht wordt besteed aan iets essentieels als ABS, of dat nou voor auto of motor is, betreur ik overigens wel. Bj de training die we als forum hebben gehad bij Freebike werd juist wel expliciet aandacht besteed aan ABS. Het verschil tussen voor-, achter- en gecombineerde rem, met en zonder ABS werd daar duidelijk voelbaar en meetbaar gemaakt. En daar ben ik dus weer van een en ander bewust geworden.
Het is -dus- jammer dat dit blijkbaar af moet hangen van eigen inzicht en initiatief. Maar dat het voor een instantie als het CBR nodig is keuzes te maken snap ik ook nog wel...
De reden dat rijscholen ook met navigatiesystemen in de opleiding werken is eenvoudig, het is een onderdeel van het examen welke het CBR zal afnemen!
Ik ben het niet met je eens dat je het niet met mij eens bent. :lol:
Of zo iets.
Wat ik bedoel is dat een reguliere rijschool wellicht aandacht zal geven aan ABS, maar ik weet uit eigen ervaring dat een motorrijschool vaak de meer ervaren leerling op de motor met ABS laat rijden, omdat dit de diverse (verplichte) oefeningen (zoals noodstop!) bij een beginnende leerling in de weg zal zitten.
Het CBR wil graag zien dat je onder alle omstandigheden, veilig en tijdig de motor tot een gecontroleerde stilstand kan brengen.
En ik ken dan een klein beetje de regelgeving en wetgeving zoals die vanuit Europa komt en hoe Nederland (als beste jongetje van de klas) dit vaak toepast.
Maar ik weet ook hoeveel meer het CBR vaak door de politiek (met soms weinig overleg of wederhoor) allerlei zaken opgedrongen werd.
Vandaar mijn stelling; ABS zal vooralsnog geen verplicht onderdeel worden van het CBR examen totdat motorfabrikanten veelvuldig ABS gaan gebruiken op motoren (al dan niet verplicht gesteld door de EU).
En die motorfabrikanten weigeren massaal tot een verplichting van ABS omdat dit te veel geld per motor zou gaan kosten.
(geloof mij, dit zijn de letterlijke woorden van het EU overleg van juni 2011)
Dat neemt niet weg dat tijdens verhoogde rijvaardigheidstrainingen van de organisatie die je aangaf en wellicht ook van de KNMV, ANWB, etc, wel ABS ter sprake komt.
En ik mag hopen ultimo ook zoiets zoals ACS. (om maar een voorbeeld te noemen)
Maar dat is vanuit de optiek van de klant wil er meer weten, de training geeft ruimte om dit soort zaken nader uit te diepen, etc.
"Spontaan" tijdens de reguliere rijopleiding zal het sterk afhangen van de rijschoolhouder, of er tijd en ruimte (en zin) is voor zaken die geen onderdeel zijn van het CBR examen.
Want laten we eerlijk zijn; in Nederland is de rijopleiding en het daaropvolgend examen een start van je rijopleiding, je dient aan te tonen dat je bepaalde basisvaardigheden hebt.
Er is nog altijd veel te leren.
{Bron: http://www.verkeerspro.nl/rijschool/201 ... tie-eruit/}Het rijden met navigatie is vanaf 1 september 2011 een verplicht onderdeel van het rijexamen bij het CBR. Van de leerling wordt verwacht dat hij niet alleen weet hoe hij het apparaat moet bedienen in de auto, maar ook dat hij zelfstandig en veilig met gebruik van het apparaat aan het verkeer deel kan nemen.
Ik ben het niet met je eens dat je het niet met mij eens bent. :lol:
Of zo iets.

Wat ik bedoel is dat een reguliere rijschool wellicht aandacht zal geven aan ABS, maar ik weet uit eigen ervaring dat een motorrijschool vaak de meer ervaren leerling op de motor met ABS laat rijden, omdat dit de diverse (verplichte) oefeningen (zoals noodstop!) bij een beginnende leerling in de weg zal zitten.
Het CBR wil graag zien dat je onder alle omstandigheden, veilig en tijdig de motor tot een gecontroleerde stilstand kan brengen.
En ik ken dan een klein beetje de regelgeving en wetgeving zoals die vanuit Europa komt en hoe Nederland (als beste jongetje van de klas) dit vaak toepast.
Maar ik weet ook hoeveel meer het CBR vaak door de politiek (met soms weinig overleg of wederhoor) allerlei zaken opgedrongen werd.
Vandaar mijn stelling; ABS zal vooralsnog geen verplicht onderdeel worden van het CBR examen totdat motorfabrikanten veelvuldig ABS gaan gebruiken op motoren (al dan niet verplicht gesteld door de EU).
En die motorfabrikanten weigeren massaal tot een verplichting van ABS omdat dit te veel geld per motor zou gaan kosten.
(geloof mij, dit zijn de letterlijke woorden van het EU overleg van juni 2011)
Dat neemt niet weg dat tijdens verhoogde rijvaardigheidstrainingen van de organisatie die je aangaf en wellicht ook van de KNMV, ANWB, etc, wel ABS ter sprake komt.
En ik mag hopen ultimo ook zoiets zoals ACS. (om maar een voorbeeld te noemen)
Maar dat is vanuit de optiek van de klant wil er meer weten, de training geeft ruimte om dit soort zaken nader uit te diepen, etc.
"Spontaan" tijdens de reguliere rijopleiding zal het sterk afhangen van de rijschoolhouder, of er tijd en ruimte (en zin) is voor zaken die geen onderdeel zijn van het CBR examen.
Want laten we eerlijk zijn; in Nederland is de rijopleiding en het daaropvolgend examen een start van je rijopleiding, je dient aan te tonen dat je bepaalde basisvaardigheden hebt.
Er is nog altijd veel te leren.
En zo is het!
Maar het punt waar wij verschillen van mening is dat het CBR elementen pas dan integreert in het eisenpakket als het (van overheidswege) geregeld is. Mijn voorbeeld tracht dat te illustreren (want navigatie is geen verplicht accessoire maar blijkbaar toch opgenomen in de exameneisen). En juist het feit dat je afhankelijk bent van een rijschoolhouder of eigen inzicht om toelichting op ABS te krijgen is hetgeen mij stoort. Ik vind persoonlijk dat remmen (met en zonder ABS) veel meer aandacht zou behoeven dan het gebruik van een 'speeltje' als navigatie.
Je leven lang leren is al jaren een uitgangspunt van mij persoonlijk, gelukkig ook van de overheid (aan het worden). Nu nog de bijbehorende voorlichting over mogelijkheden (wat kun je extra leren) en de gerelateerde voordelen (want afgezien van persoonlijk voordeel in het voorkomen of goed reageren van een situatie hebben mensen tegenwoordig blijkbaar ook een financiele prikkel nodig).
We komen er wel...
Overigens lijkt het mij toe dat je juist een onervaren leerling met ABS een noodstop laat maken, juist om te voorkomen dat deze zich onderuit remt. Als dan het vertrouwen in het remmen is opgebouwd kun je het ABS weghalen om te laten ervaren wat een blokkerend achterwiel dan wel doet. Maar dat is meer een kwestie van didactische keuzes...
Maar het punt waar wij verschillen van mening is dat het CBR elementen pas dan integreert in het eisenpakket als het (van overheidswege) geregeld is. Mijn voorbeeld tracht dat te illustreren (want navigatie is geen verplicht accessoire maar blijkbaar toch opgenomen in de exameneisen). En juist het feit dat je afhankelijk bent van een rijschoolhouder of eigen inzicht om toelichting op ABS te krijgen is hetgeen mij stoort. Ik vind persoonlijk dat remmen (met en zonder ABS) veel meer aandacht zou behoeven dan het gebruik van een 'speeltje' als navigatie.
Je leven lang leren is al jaren een uitgangspunt van mij persoonlijk, gelukkig ook van de overheid (aan het worden). Nu nog de bijbehorende voorlichting over mogelijkheden (wat kun je extra leren) en de gerelateerde voordelen (want afgezien van persoonlijk voordeel in het voorkomen of goed reageren van een situatie hebben mensen tegenwoordig blijkbaar ook een financiele prikkel nodig).
We komen er wel...
Overigens lijkt het mij toe dat je juist een onervaren leerling met ABS een noodstop laat maken, juist om te voorkomen dat deze zich onderuit remt. Als dan het vertrouwen in het remmen is opgebouwd kun je het ABS weghalen om te laten ervaren wat een blokkerend achterwiel dan wel doet. Maar dat is meer een kwestie van didactische keuzes...
Ehm, volgens mij is het inderdaad de politiek die "opdracht" geeft aan het CBR om (om als voorbeeld te noemen) het gebruik van navigatie in het examen op te nemen.
Ik ben bang en schat in, dat CBR daarin niet geheel de vrije hand heeft om een keuze te maken wat er in examens opgenomen moet worden.
Kijk ook maar eens naar het beginnersrijbewijs, is volgens mij (populistisch) gestuurd door de politiek, terwijl het CBR daar al veel langer plannen voor had.
En het is mijn inschatting, maar dat is dan op basis met mijn contacten met het CBR, dat als zij wel de vrije keuzes hadden, het zeker door het CBR veel eerder aangepakt zou gaan worden.
Het is, zoals helaas wel vaker, de politiek die beslist en het CBR die uitvoert.
Maar goed, ik begrijp wat je zegt;
Echter, rijschoolhouders sturen er juist op aan dat hun leerlingen niet beginnen te leren met het vertrouwen (en de werking) van ABS, maar juist een goede voertuigbeheersing, rem-acties en verkeersdeelneming.
Vooral juist zonder ABS, opdat de leerling begint te begrijpen, te voelen en te beheersen wat je met een balansvoertuig moet en kunt doen, ook met remmen onder alle omstandigheden en situaties.
Want een ervaren motorrijder zal vrijwel nimmer gebruik maken van ABS, tenzij hij zelf tegen het randje aan zat en er dus overheen ging.
Ik ben het zondermeer met je eens dat het meer aandacht zou moeten krijgen.
Maar zolang het geen onderdeel is van het CBR examen zal het ABS bij menig rijschool er een beetje bij hangen.
(ook omdat niet alle rijschool-motoren voorzien zijn van ABS, valt mij heel erg op).
Maar wie weet, het kan altijd nog een keer veranderen.
Tot die tijd zal het aankomen op bijvoorbeeld rijvaardigheidstraining om dit verder op te pakken.
Ik ben bang en schat in, dat CBR daarin niet geheel de vrije hand heeft om een keuze te maken wat er in examens opgenomen moet worden.
Kijk ook maar eens naar het beginnersrijbewijs, is volgens mij (populistisch) gestuurd door de politiek, terwijl het CBR daar al veel langer plannen voor had.
En het is mijn inschatting, maar dat is dan op basis met mijn contacten met het CBR, dat als zij wel de vrije keuzes hadden, het zeker door het CBR veel eerder aangepakt zou gaan worden.
Het is, zoals helaas wel vaker, de politiek die beslist en het CBR die uitvoert.
Maar goed, ik begrijp wat je zegt;
Echter, rijschoolhouders sturen er juist op aan dat hun leerlingen niet beginnen te leren met het vertrouwen (en de werking) van ABS, maar juist een goede voertuigbeheersing, rem-acties en verkeersdeelneming.
Vooral juist zonder ABS, opdat de leerling begint te begrijpen, te voelen en te beheersen wat je met een balansvoertuig moet en kunt doen, ook met remmen onder alle omstandigheden en situaties.
Want een ervaren motorrijder zal vrijwel nimmer gebruik maken van ABS, tenzij hij zelf tegen het randje aan zat en er dus overheen ging.
Ik ben het zondermeer met je eens dat het meer aandacht zou moeten krijgen.
Maar zolang het geen onderdeel is van het CBR examen zal het ABS bij menig rijschool er een beetje bij hangen.
(ook omdat niet alle rijschool-motoren voorzien zijn van ABS, valt mij heel erg op).
Maar wie weet, het kan altijd nog een keer veranderen.
Tot die tijd zal het aankomen op bijvoorbeeld rijvaardigheidstraining om dit verder op te pakken.
- aartjw
- Type: R1200RT
- Bijz: BMW Navigator VI
- Woonplaats of omgeving: R'dam
Ik denk dat je bedoelt als braafste jongetje van de klas 8), maar dat terzijde.dutchmidiman schreef:Nederland (als beste jongetje van de klas)
Wat betreft die ABS: ik heb een jaar of wat geleden een RMT van de KNMV gevolgd. Dat is een eendaagse training in kleine groepjes (max. 3 man/vrouw) in je eigen regio en op je eigen motoRT. En hoewel de dag gesplitst was in een theorie- (ochtend) en een praktijk- (middag) gedeelte, werd er totaal geen aandacht besteed aan ABS, laat staan het remmen daarmee. En ik had toen al mijn

Dat vond en vind ik wel een beetje gemiste kans. En het remsysteem wat ik nu heb op m'n

Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
- HenkvanR
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Ik denk dat ze dit ook niet zo gauw op de openbare weg oefenen maar ik heb vorig jaar met mijn dochter samen een VRO1 cursus van KNMV gevolgd op Lelystad en daar kwam het remmen met en zonder ABS uitgebreid aan bod. Mijn dochter rijd een Honda VFR750F zonder ABS en ik R1100RT met ABS. Was erg leerzaam.aartjw schreef: ik heb een jaar of wat geleden een RMT van de KNMV gevolgd. Dat is een eendaagse training in kleine groepjes (max. 3 man/vrouw) in je eigen regio en op je eigen motoRT. En hoewel de dag gesplitst was in een theorie- (ochtend) en een praktijk- (middag) gedeelte, werd er totaal geen aandacht besteed aan ABS, laat staan het remmen daarmee. En ik had toen al mijn, die zoals bekend ook is voorzien van ABS.
Dat vond en vind ik wel een beetje gemiste kans. En het remsysteem wat ik nu heb op m'nwas helemaal wennen. Daar wil ik ook wel eens een training voor volgen
En DMM het CBR komt me mijn neus uit _002 , maar dat is een ander verhaal en niet voor het forum.
sorry dit moest ik even kwijt
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

Volgens mij werken er wel aardige kerels bij dat CBR.

- peijsj
- Type: R1100RT
abs
Laatst gewijzigd door peijsj op 13 nov 2011, 07:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Volgens mij zelfs een aantal die ook op dit forum zittenRHarryRT schreef:Volgens mij werken er wel aardige kerels bij dat CBR.

Misschien zouden die voor ons eens een ABS training willen organiseren

Lijkt me best leerzaam....ik heb mijn ABS nog nooit gebruikt en weet dus echt niet hoe dat aanvoelt.
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Woonplaats of omgeving: Uden
.....alsof je RT helemaal uit elkaar trilt..Robin0341 schreef:...ik heb mijn ABS nog nooit gebruikt en weet dus echt niet hoe dat aanvoelt.

Heb dit vorig jaar tijdens de training van Freebike aan den lijve mogen ondervinden...wellicht een idee om dit in 2012 wederom te organiseren

Op de auto test ik het soms maar op de motor heb ik het niet. Ik probeer soms wel of ik het achterwiel nog kan laten blokkeren en dat werkt.
Ton
Ton

- HenkvanR
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Ongetwijfeld is dit zo en bedoel ik het ook niet persoonlijk hoor.RHarryRT schreef:Volgens mij werken er wel aardige kerels bij dat CBR.
Zo te zien denk ik dat jij daar 1 van bent????
Maar het begon gewoon weer even te borrelen bij mij.
Ik wil het wel eens uitleggen in een prive mail als je dat wilt, en als je inderdaad bij het CBR werkt misschien kun je er iets mee ?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Dat was voor mij de trigger om dit draadje te starten naast het feit dat ik wél regelmatig mijn ABS test (en daarmee ook mezelf test!)dutchmidiman schreef:En weer even op koers zetten;
De ANWB begint dus met ABS-trainingen;
http://www.promotor.nl/abs/
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 10155 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 7 Reacties