Optimate 4 buiten gebruik
Moderator: RT_Patrick
- arjl
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Optimate 4 buiten gebruik
Hallo allemaal,
Na een tijdje afwezigheid alhier, door verhuizing en drukte op het werk, ben ik weer hier aanwezig.
Ik heb vorige week een Optimate 4 aangeschaft met stekker voor het 12V contact omdat mijn fiets toch moeilijk deed met starten (klokje resette gewoon....). Nu heb ik niet de mogelijkheid om mijn fiets binnen te zetten, maar wel onder een hoes. Kan ik de Optimate gewoon buiten gebruiken als ik het apparaat binnen laat en alleen het stekkertje met snoer buiten laat hangen? En mag het stekkertje nat worden?? (waarmee je het het snoer van de Optimate verlengt naar het contactstekkertje.....)
Groeten,
Arjen
Na een tijdje afwezigheid alhier, door verhuizing en drukte op het werk, ben ik weer hier aanwezig.
Ik heb vorige week een Optimate 4 aangeschaft met stekker voor het 12V contact omdat mijn fiets toch moeilijk deed met starten (klokje resette gewoon....). Nu heb ik niet de mogelijkheid om mijn fiets binnen te zetten, maar wel onder een hoes. Kan ik de Optimate gewoon buiten gebruiken als ik het apparaat binnen laat en alleen het stekkertje met snoer buiten laat hangen? En mag het stekkertje nat worden?? (waarmee je het het snoer van de Optimate verlengt naar het contactstekkertje.....)
Groeten,
Arjen
R1100RT (2000), Neon Blauw, Interphone F4, Garmin Zümo 550
Re: Optimate 4 buiten gebruik
Elektriek en water gaan nooit goed samen. Als je ervoor zorgt dat de verbindingen (=stekkers) spatwaterdicht zijn dan moet het kunnen. Bekijk de verbindingen goed en beoordeel zelf of water sluiting kan veroorzaken. Desnoods pak je de verbinding in met een zakje en/of tape om het waterdicht te maken.Maakt ' ie onverhoopt toch sluiting dan zorgt een zekering er zeer waarschijnlijk wel voor dat er niet meer kapot gaat.
- arjl
Hoi Paul,
Thanx.... Als ik dus ervoor zorg dat de stekkers onder de hoes vallen dan kan het dus....
Groeten,
Arjen
Thanx.... Als ik dus ervoor zorg dat de stekkers onder de hoes vallen dan kan het dus....
Groeten,
Arjen
Onder de hoes stoppen en voor de rest is de optimate 4 spatwaterdicht dus kan hij tegen enige nattigheid.
Tja dan moet je niet zoals ik de optimate vergeten naar binnen te halen, terwijl deze in een plastic bak vrolijk buiten in de regen onder water aan het zwemmen was. Citaat vriendin op kerstochtend:" hey is dat niet wat elektriciteit in een bak met water buiten in de tuin".braba schreef:voor de rest is de optimate 4 spatwaterdicht dus kan hij tegen enige nattigheid.

Snel naar buiten gegaan en de optimate hopelijk gered van de verdrinkingsdood? Kwam me toch een plens water uit toen ik deze open schroefde :shock:
Heeft nu 2 dagen boven de kachel kunnen drogen. Ga morgen maar bekijken of het nog levensvatbaar is?
Dus zo kan het in ieder geval niet!
Gr. Milan
Het sleutelwoord is "spatwater dicht", oftewel, enig nattigheid kan wel, maar moet je zo veel mogelijk vermijden.
OptiMate geeft dat ook aan, de unit is zeker niet waterdicht, en kan van bovenaf gemorste vloeistoffer of lichte regenval wel weerstaan, maar de lader niet langduring hieraan bloot te stellen.
Het beste kan je een stevige zak om de gehele lader heen doen, en onderin (!) een klein gaatje maken om condens te voorkomen.
Zo ook voor de eventuele connectoren die "buiten" hangen.
@AC;
Als je de gedroogde OptiMate weer aansluit, doe dit met de nodig afstand en zeker niet aangesloten op je fiets!
De accu-lader bevat een geschakelde voeding, en als door het water toch de nodige electronica defect is geraakt, kan deze zelfs ontploffen!
Hou flink afstand, en zorg dat je snel weer de stekker uit het stopcontact kunt trekken!
Mijn Ctek is IP65 klasse, dus waterdicht, en daar ben ik wel blij om gezien de afgelopen dagen :roll:
OptiMate geeft dat ook aan, de unit is zeker niet waterdicht, en kan van bovenaf gemorste vloeistoffer of lichte regenval wel weerstaan, maar de lader niet langduring hieraan bloot te stellen.
Het beste kan je een stevige zak om de gehele lader heen doen, en onderin (!) een klein gaatje maken om condens te voorkomen.
Zo ook voor de eventuele connectoren die "buiten" hangen.
@AC;
Als je de gedroogde OptiMate weer aansluit, doe dit met de nodig afstand en zeker niet aangesloten op je fiets!
De accu-lader bevat een geschakelde voeding, en als door het water toch de nodige electronica defect is geraakt, kan deze zelfs ontploffen!
Hou flink afstand, en zorg dat je snel weer de stekker uit het stopcontact kunt trekken!
Mijn Ctek is IP65 klasse, dus waterdicht, en daar ben ik wel blij om gezien de afgelopen dagen :roll:
- arjl
Nou, hij heeft gisteren even lekker aan de Optimate gehangen en vandaag startte ie weer als een zonnetje!
Greetz,
Arjen
Greetz,
Arjen

Ik ben ook ondertussen heel benieuwd of Milan's (**AC**) OptiMate "het zwemmen" overleeft heeft
:
Hoop het echt dat het allemaal weer werkt en functioneert, toch zonde-geld als de OptiMate de geest gegeven heeft.

Hoop het echt dat het allemaal weer werkt en functioneert, toch zonde-geld als de OptiMate de geest gegeven heeft.

Ik zal ondertussen mijn vingers gekruist houden, en je OptiMate weer werkt zoals het hoort, geen rook, geen plof, en ik het helemaal mis heb/had.
En ik je alvast deze _002me kan geven
PS: Als je een multimeter bij de hand hebt, even meten of je op de uitgang van de OptiMate iets van gelijkspanning meet dan weet je ook of dat werkt. (OptiMate zal iets van sensing/meting doen, dus wellicht staat er maar heel weinig spanning op)
Als je enig gelijkspanning meet, is de volgende stap het aansluiten van de OptiMate op een accu en zien of de indicators een "gezond" (lees: vertrouwd) beeld weergeven.
Suc6, en ik hoop dat ik het echt allemaal mis heb, en er uiteindelijk niets aan de hand is, serieus!
En ik je alvast deze _002me kan geven

PS: Als je een multimeter bij de hand hebt, even meten of je op de uitgang van de OptiMate iets van gelijkspanning meet dan weet je ook of dat werkt. (OptiMate zal iets van sensing/meting doen, dus wellicht staat er maar heel weinig spanning op)
Als je enig gelijkspanning meet, is de volgende stap het aansluiten van de OptiMate op een accu en zien of de indicators een "gezond" (lees: vertrouwd) beeld weergeven.
Suc6, en ik hoop dat ik het echt allemaal mis heb, en er uiteindelijk niets aan de hand is, serieus!
Nou gelijk de motor maar weer even gepoetst en hierna de optimate aangesloten en .....
zoals het eruit ziet werkt alles prima en zie ik niets anders dan normaal aan de optimate
goed spul in ieder geval!
Motor startte trouwens gelijk in een keer ditmaal, desondanks de koude dagen. Lang leve de optimate!
Gr. Milan
zoals het eruit ziet werkt alles prima en zie ik niets anders dan normaal aan de optimate

Motor startte trouwens gelijk in een keer ditmaal, desondanks de koude dagen. Lang leve de optimate!
Gr. Milan
OptiMate kan dus wel wat hebben, gelukkig!
En je hebt juist gehandeld door eerst het apparaat goed te laten drogen op de verwarming.

OptiMate kan dus wel wat hebben, gelukkig!
En je hebt juist gehandeld door eerst het apparaat goed te laten drogen op de verwarming.
Afgelopen zaterdag moest ik naar het werk en wilde wel weer eens met de brommerd (vooral ook omdat de pedaalemmer héél erg hard om onderhoud staat te schreeuwen
) en toen bleek er dus niets thuis te zijn. Lampen brandden, dat wel, ook het display gaf 't één en ander aan (bijvoorbeeld een klokje dat zei dat het middernacht was...) maar na 't drukken op de startknop maakte alleen het startrelais een hoop lawaai. Is er trouwens niet één of andere manier om die verlichting tijdelijk uit te schakelen zodat er meer stroom naar de startmotor kan??
Gelukkig werd zondagmiddag de (via het forum 2de-hands gekochte) Optimate4 bezorgd. Daarna de brommer met vereende krachten op de stoep gezet zodat er geen verlengsnoer dwars over de weg hoefde te lopen en de handel aangesloten kon worden. De haspel van het verlengsnoer en de Optimate pasten in de topkoffer, de kier werd afgeplakt met duct-tape en zo heb ik de handel een nachtje laten staan. En vanmorgen gewoon weer starten... héérlijk!
Toch makkelijk hoor, dat snoertje met die BMW-stekker eraan...
Eric

Gelukkig werd zondagmiddag de (via het forum 2de-hands gekochte) Optimate4 bezorgd. Daarna de brommer met vereende krachten op de stoep gezet zodat er geen verlengsnoer dwars over de weg hoefde te lopen en de handel aangesloten kon worden. De haspel van het verlengsnoer en de Optimate pasten in de topkoffer, de kier werd afgeplakt met duct-tape en zo heb ik de handel een nachtje laten staan. En vanmorgen gewoon weer starten... héérlijk!
Toch makkelijk hoor, dat snoertje met die BMW-stekker eraan...
Eric
- HenkvanR
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Hey Eric
volgens mij kan je toch gewoon je licht uit doen met de schakelaar op het stuur?
Of bedoel je dat niet
volgens mij kan je toch gewoon je licht uit doen met de schakelaar op het stuur?
Of bedoel je dat niet
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

Hadi Henk,
maar ik heb geen schakelaar kunnen vinden...
Heeft de
wel die mogelijkheid dan?
Ik weet 't: er bestaan geen domme vragen maar zo voelt de mijne wel...
Eric
Ik ben nieuw in de R..RT wereld, heb nog niet zo gek lang eenHenkvanR schreef:met de schakelaar op het stuur?

Heeft de

Eric
- Yobotje
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Nou da's dan ook wat. Ik start m'n 1150RT steeds zonder verlichting door de lichtschakelaar op de rechter stuurhelft uit te zetten.vioma schreef:Klopt eenheeft geen lichtschakelaar een
wel
Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
- Dingelbert
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Woonplaats of omgeving: Horst
Dan moet ik gauw terug naar de dealer. Mijn 1150 heeft nl een lichtschakelaar.vioma schreef:Klopt eenheeft geen lichtschakelaar een
wel

- JOS WRSM
- Erelid
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Zo doe ik het ook al jaren, Arjen, geen probleem
grt
Jos

grt
Jos
arjl schreef:Hoi Paul,
Groeten,
Arjen
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
PS: Het kan zijn dat sommige R1150RT's (en wellicht ook sommige R1100RT's) in export-versie zijn uitgevoerd;
In sommige landen is het verplicht dim-licht te voeren zodra de motor van een voertuig gestart is. (zoals de UK en US)
In de US noemen ze het een Europese lichtschakelaar als je de verlichting apart wel kan aanzetten
In sommige landen is het verplicht dim-licht te voeren zodra de motor van een voertuig gestart is. (zoals de UK en US)
In de US noemen ze het een Europese lichtschakelaar als je de verlichting apart wel kan aanzetten

In de UK ook? Ik had namelijk tijdens mijn laatste trip die kant op het idee dat ze daar op de lampjes aan het bezuinigen waren...
Ik verbaasde mij er daar over dat er nog zoveel motorfietsen zijn waar de verlichting apart in/uit te schakelen is.

Ik verbaasde mij er daar over dat er nog zoveel motorfietsen zijn waar de verlichting apart in/uit te schakelen is.
wellicht off-topic maar als ik mijn R850RT start gaat mijn licht automatisch even uit. Is dat niet standaard?
Stoffel
Stoffel
Dan is mijn opmerking dus onjuist
misschien zijn het dan de
twinsparks die geen schakelaar meer hebben,
de twee twinsparks (2003) bij mij in het hok hebben in ieder geval geen schakelaar
Peter

de twee twinsparks (2003) bij mij in het hok hebben in ieder geval geen schakelaar
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Dat is een relevante opmerking: waarom wil je je licht uit doen?Stoffel schreef:wellicht off-topic maar als ik mijn R850RT start gaat mijn licht automatisch even uit. Is dat niet standaard?
Stoffel
Bij alle BMW's worden bij het starten alle grote stroomafnemers, zoals de verlichting, tijdelijk uitgeschakeld.
Misschien dat dat bij een lege accu op een of andere manier ook niet meer werkt?
In ieder geval gaat bij mijn R1100RT en R1200RT tijdens het starten het licht uit.
Hans
Ik heb ook last gehad met een zwakke accu met het starten van mijn 1150.
Als je zekering 8 uit het zekeringenkastje onder je buddy er uit haalt brand je dimlicht niet als je het contact aan doet.
Scheelt 55 watt + 5 watt stadslicht.met starten en bij mij lukte het steeds, even draaien en dan zekering er weerin.
Gr Bertus.
Als je zekering 8 uit het zekeringenkastje onder je buddy er uit haalt brand je dimlicht niet als je het contact aan doet.
Scheelt 55 watt + 5 watt stadslicht.met starten en bij mij lukte het steeds, even draaien en dan zekering er weerin.
Gr Bertus.
Dat was ook mijn idee... De verlichting gaat inderdaad wel even uit als je de startknop indrukt maar 't zou (met een zwakke accu tenminste...) al een stukje schelen als ze ook niet brandde vóórdat je op die knop drukt.bertus schreef:... Als je zekering 8 uit het zekeringenkastje onder je buddy er uit haalt brand je dimlicht niet als je het contact aan doet.
Scheelt 55 watt + 5 watt stadslicht. ...
Gr Bertus.
Dussss... klusje voor de zomer: +draad onder zekering 8 opzoeken, knippen en een degelijke schakelaar o.i.d. ertussen zetten...
Dank voor de tip Bertus!
Eric
Ik weet dat de UK een periode gehad heeft waar men het aantal ongelukken met motoren wenste sterk te reduceren.Marruk8865 schreef:In de UK ook? Ik had namelijk tijdens mijn laatste trip die kant op het idee dat ze daar op de lampjes aan het bezuinigen waren...![]()
Zoals bij het behalen van het rijbewijs, ongeacht je leeftijd, etc, etc, de eerste 2 jaar het maximum motorvermogen 25 kW is.
En als je beginnend/lerende bestuurder bent, maximaal 11 kW, met L-plaat achterop, totdat je de volledige rijbewijs behaalt had, en dan weer de restrictie van max. 25 kW voor de eerste 2 jaar.
In 1998 is er een poging gedaan verplicht dagrij-verlichting in de UK in te voeren, maar dat is gestrand op de wetgeving die toen golt voor Europa, waar de UK, als het hen uitkomt althans, deel van uit maakt.
En als ik mij niet vergis, maar moet er een slag om de arm bij houden, hebben in die periode de motorfabrikanten de fietsen voorzien de US lichtschakelaar (= dimlicht kan niet uit) of zelfs helemaal geen lichtschakelaar, behalve voor groot-licht.
In 1971 en 1983 hebben ze in de UK wel de wetten aangaande verlichting op motoren aangepast.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 3586 Weergaves
-
Laatste bericht door FILSURS
-
- 1 Reacties