Welke NAS gebruik jij?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Welke NAS gebruik jij?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ondertussen is het langzamerhand een hele reeks aan HD filmpjes aan het worden, en ben ik aan het kijken naar een NAS-oplossing.

En dan specifiek kijk ik naar oplossingen van Thecus, QNAP of NetGear.

Iemand ervaring met deze merken?
De good, bad en de ugly?

Waarbij ik gevoelsmatig tussen QNAP en NetGear kijk, omdat ik Thecus verder helemaal (nog) niet ken.

En de 2 belangrijkst eisen zijn dat het snel werkt binnen het eigen netwerk, maar ook de mogelijkheid geeft tot gemakkelijke toegang via het internet (sharen met anderen).

Ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: Welke NAS gebruik jij?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik heb een Synology NAS aan mijn netwerk hangen (nog de DS209, inmiddels opgevolgd door een nieuwe uitgave). Bevalt zeer goed. Qua constructie wel tamelijk 'plastic'-achtig, maar staat rustig in een hoekje van de meterkast.

Wat mij zeer goed bevalt is de uitgebreide software die je erbij krijgt (en ook regelmatig nieuwe updates). Binnen het netwerk behoorlijk snel (er zijn wellicht snellere, maar dan ook duurdere....) en is uitstekend van buiten te benaderen en kan ook als ftp-server gebruikt worden (wel maatregelen nemen voor ongwenste inbraken, natuurlijk!).
Als je handig bent met Linux (ik niet...): er is zelfs een uitgebreid forum en Wikispace met tips, trucs en additionele software.

Ik heb een versie met twee harde schijven, die gemirrored staan (RAID 1). Is niet gelijk alles verloren als een van de harde schijven stuk gaat. Staat nu 2 jaar onafgebroken te draaien met 2 Samsung 1 TB schijven, nog geen enkel probleem mee gehad.

Edit: veel NAS reviews met metingen etc. kan je vinden op: http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-reviews
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Rob,
Ik ben nooit aan NAS begonnen omdat het meestal een stuk trager is. Zoals PaPinkelman aangeeft hoeft dat niet, maar dan heb je het wel over de duurdere NAS systemen; en die zijn voor mij boven budget.
Dus, mocht je een NAS op het oog hebben, lees dan even goed de tests en reviews na op performance, throughput en dat soort dingen.
(ik werk nog steeds met losse USB schijven en kopieer gewoon af en toe alles van de een naar de ander)

Succes met je keuze.

Hans
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Hoi Rob,

Ook ik werk met een Synolofy NAS, de 110j met 1 schijf. Waarom 1 schijf? Omdat ik backup op een aparte hd in mijn computer en op een usb hd. Ik heb de nas aan een 1gb netwerk hangen en dat werkt zeer prettig. Ik heb na onderzoek gekozen voor Synology vanwege de goede prestaties, de actieve community en de prijs. Mijn Nasje was bijv incl schijf €200,- Ook kan de nas downloads http en bittorent zelfstandig voltooien.

Als je wilt dan kun je een kijkje komen nemen en zelf de "look en feel" ondergaan met kopieren en benaderen.

Ik heb daarnaast een Netgear router staan waarop het 1 gb bedraad netwerk draait voor mijn computer en NAS, een draadloos 2,4 ghz 300mb netwerk voor mijn iphone en xstreamer(mediaplayer aan mijn tv) en een 5ghz draadloos netwerk voor de nog te kopen ipad.

Groetjes
Paul
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Hier ook een Synology 209j, 2x1TB (WDGreen) in mirror. Daarnaast heb ik daar nog een externe HD (1TB) aan die wekelijks gewisseld wordt als backup van het NAS (ja ja lach maar: maar ik ben al een keer ruim 500 foto's kwijtgeraakt) en een HD als Time Machine voor mijn Mac.

De voordelen van Synology zijn al genoemd, al maak ik niet overal gebruik van. Voor mij is het primair de backup van mijn foto's. De doorvoersnelheid vind ik op mijn 100MB bedraad / 54MB draadloos netwerk ruim voldoende. Prettig vind ik zelf nog het kunnen toekennen van quota aan andere gebruikers (gezinsleden) en de mate van beveiliging intern.

Ook de mijne draait al twee jaar bijna onafgebroken en zonder problemen. Het gaat alleen uit tijdens vakanties en verdwijnt dan in de kluis. Anders staat 'ie gewoon op mijn bureau zijn werk te doen. Het ding is ook lekker stil. Wellicht dat er een moment komt dat ik 'm inderdaad in de meterkast zet of zo, maar dat is nu nog niet aan de orde. Overigens: je kunt zelfs de temperatuur in de gaten houden en systeem berichten laten mailen (moet je wel de mail plug-in installeren).

Wat mij betreft dus een dikke _004

En behalve toelichting krijg je hier ook nog een kop koffie met (geimporteerde) vlaai... ;)
Inspector Gadget

Dank jullie wel, heel hartelijk, voor alle reacties! _004

Degene die bij mij op bezoek geweest zijn, hebben de stapel USB-drives wel gezien, 8 stuks momenteel.
Maar dat zijn degene voor mijn werk, en dat is allemaal terabyte formaten, puur werkgerelateerd.
(en beveiligd, ge-encrypt, en na 24 uur gewist, conform de regels)

Via een NAS probeer ik het ge- en bescheiden te houden, en gemakkelijk(er) benaderbaar.

Ik zal zeker eens tijd steken in de diverse oplossingen, maar het is een beetje de-bomen-en-het-bos.
Zoek iets wat promuser is, dus iets meer dan puur "consumer", maar geen noodzaak van professioneel, wat mij betreft.
Heb de prijzen gezien wat mijn baas betaald voor de opslag, en dat is niet mis. :$

Zal eens de genoemde merken gaan bekijken, bedankt tot zover.
Tour-ist

Ongelezen bericht door Tour-ist »

Misschien mosterd na de spreekwoordelijke maaltijd maar sinds ruim twee jaar gebruik ik een QNAP TS409-Pro met 4x1TB Green schijven in RAID5-configuratie. Geen klagen over deze NAS behalve dat je altijd een snellere dataoverdracht wenst. Als je in z'n opvolger (TS-410) vier schijven van elk 2TB plaatst (huidige straatprijs €78,- p/s), heb je een veilige opslag van 6TB.
Inspector Gadget

Ik heb nog niets besloten noch gekocht, dus alle suggesties zijn welkom! _004
Electric

Ongelezen bericht door Electric »

Ik heb een QNAP TS-239 Pro en deze bevalt super! _004

Geen last van een trage NAS als ik tijdens het copieren iets anders doe op de NAS. Toppertje wat mij betreft. Ik heb er 2x 1Tb schijf in zitten. Ik maar 2x per week een backup naar de NAS - disk 1 en 1x per week gaat een volledige kopie van disk 1 naar disk 2. Dit werkt beter voor mij dan een mirror via RAID.

1 nadeel: het kost wel wat.

TIP: kijk eens op deze site.
Inspector Gadget

Het zal een keuze worden tussen QNAP en Thecus, die zijn voor mij "gemakkelijk" lokaal aan te schaffen.

Zal wel de 4-disk versie moeten worden, misschien 5-disk, maar die prijzen zijn best wel flink :shock:
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Kan een oude pc met heel veel HDD als netwerk-server ook niet een oplossing zijn in dit geval?
Ik heb er geen verstand van, maar als dat een mogelijkheid is, is het wellicht een wat goedkopere oplossing dan een NAS, welke ik alleen kende van het Nikon Aankoop Syndroom, waar ik op dit moment medicamenten tegen gebruik... Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Tour-ist

Ongelezen bericht door Tour-ist »

Je moet het CAF (Canon Aankoop Feest) ook van het koren scheiden! :-))
Inspector Gadget

Ja, je zou een NAS kunnen bouwen met een PC en een OS zoals Linux.
Maar dan loop je wel tegen andere uitdagingen aan, zoals het aantal disks die je kunt monteren, hot-swapable maken, beveiliging e.d.

Het is mogelijk, maar meer een uitdaging dan een complete oplossing kopen waar je alleen maar disks hoeft in te proppen.
Inspector Gadget

Ondertussen heb ik besloten te gaan voor de QNAP.

Hoewel Thecus er zeker ook heel aardig uit zag, bemerkte ik nogal een "disconnect" op hun officiële forum, matige reacties naar hun gebruikers, en zelfs hier-en-daar gewoon geen reactie.
Naast het feit dat op de SmallNetBuilder website men eigenlijk ook niet zo te spreken was over Thecus.

Nu alleen nog de keuze maken tussen 4, 5 of 6 disk-oplossing. (lees: $$)
Voordeel is dat je er 2 Tb HD's in kunt proppen, en dus 8, 10 of zelfs 12 Tera-byte aan opslag-capaciteit kunt maken (in JBOD-mode, "Just a Bunch of Disks", natuurlijk).
Raid 5 (en zelfs Raid 6 is mogelijk, en evt. Hot Spare) is wel leuk, maar zo belangrijk is de data ook weer niet. :$

ik wil gewoon een "private cloud" YouTube bouwen :shock: :lol:

En met QNAP staan de Macintosh gebruikers onder ons ook weer niet in de kou. _004
Dave

Hoi Rob,

Met de NAS oplossing van Synology ook niet hoor... Momenteel heb ik een externe schijf aan de Synology NAS hangen en die fungeert als mijn TimeMachine backup disk. Staat dus los van het NAS gebeuren, maar ik heb wel backups zonder dat ik in huis verplicht ben aan een draadje te zitten. De schijven in het NAS heb ik overigens 'native' geformatteerd, en dat is eigenlijk een Linux (EXT3) indeling. En dus leesbaar als de hardware het ooit begeeft. Maar ook begrijpbaar voor zowel Mac als Windows.

Ik bedacht overigens eerder vandaag dat ik in dit topic nog even wilde melden dat Synology regelmatig updates uitbrengt van de firmware met extra of bijgewerkte functionaliteit. Let wel op: dit is niet terug te rollen naar oudere versies van de firmware! Maar over het algemeen gaat updaten snel, eenvoudig en probleemloos. Plus dat er diverse oplossingen mogelijk zijn met wisselende hoeveelheden (en afmetingen) schijven. Alles afhankelijk van de beschikbare pecunia. Het valt me nu overigens op dat mijn 'hofleveranciers' de Synology systemen niet meer in huis hebben, typisch...

Ik heb geen ervaringen met QNAP, wel met LaCie (niet doen!) en Synology (wel doen!).

Succes!!!

Dave
Inspector Gadget

Bedankt Dave! _004
LaCie heb ik ook negatieve ervaringen mee, dat is meer looks dan functionaliteit en betrouwbaarheid, denk ik zo langzamerhand. :$

Maar, de kogel is door de kerk _004 , het is de QNAP TS-659+ Pro geworden, ik kan nu inderdaad een "private cloud" YouTube hosten. _005
Of mijn eigen data-center. :lol:
Dave

Pfoei, met 6*2TB@7200rpm/64GB schijven erin ben je dan een aardige aanbetaling voor je 1200RT kwijt... _002

En je eigen datacenter? Ik neem aan dat je niet voor je hobby nog GIS bestanden aanmaakt en bewaart???
Inspector Gadget

Nee, het zijn gewoon 5400rpm, 32Mb schijven die ik heb.
En ik ga het niet gelijk volproppen.

De opnames die ik maak versus wat YouTube toont vindt ik nogal een kwaliteitsverschil, vandaar dat ik het zelf maar ga hosten.

En het komt uit een faillissementsverkoop, ik moet ook nog eens ff wachten voor dat ik het heb (10 dagen, zag ik).

Al met al viel het geld wel mee, en ik heb hier nog een paar NAS-sen staan die dan dus weg kunnen.

De R1200RT komt er uiteindelijk wel, maar niet heel erg snel wat mij betreft, de R1100RT dame bevalt mij nog prima.
Pas als ik uit ge-hobby-ed bent samen met Kenny, dan pas. :lol:

Trouwens, niemand zou mij herkennen als ik op een R1200RT rij.
Big RT Smile
Dave

Big RT Smile
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

..uhhh...ik volg dit draadje nu al een tijdje.....en onder het motto "de domste vraag is de vraag de niet gesteld wordt..." :D .....heb ik het goed dat het hier over het digitaal opslaan van beeld/audio bestanden gaat? _001
Inspector Gadget

Correct, en, correct!

Correct, er bestaan inderdaad geen domme vragen, alleen domme antwoorden. ;)
Ik probeer dat bij mij onder controle te krijgen, maar soms lukt dat niet (helemaal). :lol:

Correct, zo'n NAS is als het ware een (evt. een stapel) harddisk(s) met een netwerk-aansluiting.
Zodat je vanaf elke plek (PC, internet, mobiele telefoon, audio-systeem, game-console, etc) deze data (video, muziek, afbeeldingen, data, evt. zelfs programma's) kunt bereiken.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

_004 Rob! Weer wat geleerd....
Dave

[teach]
NAS staat voor Network Attached Storage. En die vlag dekt meteen de lading, het is harde schijf ruimte die niet in je pc zit, maar vastzit aan het netwerk. Je zult deze dus ook op je pc of mac moeten 'aanwijzen' om er gegevens aan toe te kunnen voegen. Dat aanwijzen doe je meestal door er een schijfletter aan toe te kennen (in Windows).

De invulling van die harde schijf ruimte kan op meerdere manieren, vanaf 1 schijf tot wel 6 in de consumentenmarkt. Zakelijk nog wel meer. Die schijven kun je bij elkaar optellen qua grootte, maar je kunt ook instellen dat schijven elkaar kopieren zodat je altijd je gegevens terug kunt halen. Hier zijn verschillende manieren voor, maar dat gaat nu even te ver (vraag anders gerust). Dat kan voor wat meer veiligheid zorgen bij het beschermen van je gegevens. De harde schijven zoals we ze nu kennen blijven mechanisch werkende apparaten en kunnen dus stuk... (hmmm, een NAS met SSD's --> ook leuk...)

Omdat het aan het netwerk vast zit, kan er een groter aantal gebruikers gebruik van maken dan bijvoorbeeld bij een USB schijf. Ook is het altijd bereikbaar en hoeft niet iemands pc aan te staan... Een ander voordeel is dat je -omdat je juist meer harde schijven in een dergelijke oplossing kunt stoppen- een grote opslagcapaciteit kunt genereren onder een enkele schijfletter (en dat is waar Rob het voor wil gebruiken).

Daarnaast zijn er nog wat andere voordelen, maar die gaan hier te ver, denk ik...
[/teach]
Inspector Gadget

[Aanvulling]
Hoewel vaak gesproken wordt over een drive-letter, moderne NAS-en (of is het NAS-sen ;) ) hebben ook de nodige extra functies, zoals het kunnen "streamen" (zeg maar afspelen over het netwerk) van multimedia naar apparatuur die dat ondersteund (zoals moderne versterkers, pc's, iPOD, etc).
Maar ook het op afstand (= via het internet) toegang geven tot jou data (foto's, films, documenten, etc).
En niet alleen aan een pc op afstand (remote pc) maar soms ook mobiele apparaten, zoals de iPhone, iPAD, SmartPhone e.d.

Een moderne NAS is een halve pc, als het ware, waarbij het operating system Linux of een variant daarvan is.
Met alle voordelen van dien. Namelijk, flexibiliteit van functies.

Daarnaast, en dat is degene waar ik voor gekozen heb, bewust, zijn er ook NAS-sen die de mogelijkheid bieden van optionele plug-in's, en daarmee extra functies kunnen toevoegen, zoals web-servers, maar ook (IP) telefonie, media-server voor game-console, IP camera monitoring (camera bewaking/beveiliging) en zo nog wel meer.

Sommige NAS-sen hebben dergelijke plugin's, en sommige NAS-sen zijn wat eenvoudiger. Waarbij de fabrikant óf een platform geeft waarmee je eigen plugin's (mini-software functies) kunt bouwen, óf ze geven de bron-code (van die ingebouwde "Linux") vrij, waardoor anderen daar weer functies voor kunnen bouwen.

Kortom, je zou bijna zeggen, "the sky is the limit", tegen een bepaalde prijs, natuurlijk.

En het is altijd maar de vraag of je al die functies wel nodig hebt. Maar het kán heel handig zijn.
[/Aanvulling]

Bij mijn toepassingen zal het dus niet zo zeer drive-letter zijn maar https://dutchmidima.... (o.i.d) :lol:
bolderbast

Ongelezen bericht door bolderbast »

Polydeskundigen,

Misschien weten jullie of er ook NAS-sen zijn met mailserver-functionaliteit.
Om ervoor te zorgen dat de mail op één plek binnenkomt en op alle pc's in het netwerk gelezen kan worden.
Of heb je hier dan toch een server voor nodig?

Groet,
Bolderbast
Opahak

bolderbast schreef:Polydeskundigen,

Misschien weten jullie of er ook NAS-sen zijn met mailserver-functionaliteit.
Om ervoor te zorgen dat de mail op één plek binnenkomt en op alle pc's in het netwerk gelezen kan worden.
Of heb je hier dan toch een server voor nodig?

Groet,
Bolderbast
O.a de nieuwe nas van Synology kun je met een mailserver uitrusten waardoor je je mail lokaal krijgt toegestuurd. Ik denk dat de QNAP nasjes dat ook kunnen.

Groet
Paul
Inspector Gadget

Ik moest het ff uitzoeken en ondertussen klaar maken voor mijn werk.
(zat ff te kl..ien met een nieuw fluit-koortje ;) )

Ja, bij QNAP NAS-sen heb je zgn. plugins genaamd "QPKG";
http://www.qnap.com/qpkg.asp

En 1 van die plugins is genaamd xDove (xDuif).
XDove is genoemd naar XMail & Dovecot (DuivenTil) de twee open-bron oplossingen die samengevoegd zijn om een complete set van Mail Server functionaliteiten te bieden op de QNAP NAS die met 1 klik te installeren is. XDove biedt niet alleen SMTP, POP3 en iMAP diensten, het bevat ook een schakering aan functies zoals meervoudige virtuele domeinen en accounts, AJAX-gebaseerde webmail met uitgebreide functies waaronder persoonlijke folders, adresboek, kalender en real-time chat tussen de gebruikers binnen dezelfde domein. Naast de maildiensten, biedt XDOVE ook planning van backup en restore van je mailboxen van meervoudige domeinen welke een extra beveiliging geeft bovenop je RAID data redundantie.
bolderbast

Ongelezen bericht door bolderbast »

KIjk, hier leer ik toch weer een heleboel van.

Ten eerste: Behalve voor deskundige motorgerelateerde info kan ik ook voor it vraagstukken op dit forum terecht.
Opahak schreef:
O.a de nieuwe nas van Synology kun je met een mailserver uitrusten waardoor je je mail lokaal krijgt toegestuurd. Ik denk dat de QNAP nasjes dat ook kunnen.
Ten tweede: dutchmidiman heeft een koordje aan zijn fluit.
dutchmidiman schreef:
(zat ff te kl..ien met een nieuw fluit-koortje )
Ten derde: De juiste NAS voor mij is -denk ik- de Synology DS111

Dank voor de tips!
Inspector Gadget

Denk dat je gelijk hebt, als ik de topic "Wat doen RT-ers voor de kost" zit gemiddeld Nederland (en daar buiten) er volgens mij wel bij.

En dus ook heel veel kennis, ervaring en expertise.
En vaak ook de wil om te helpen.
(sommige op hun manier, natuurlijk).

[/Offtopic]
Kleine toelichting over mijn fluit;
Die hangt normaal gesproken aan een ketting die eigenlijk voor het uniform bedoelt is.
Niet echt praktisch als je op de motor zit, soms.

Met dank (en respect!) voor een zeer gewaardeerde Forum Vriend heb ik nu een veel betere oplossing gevonden. _005 _004
Alleen met alle spullen in en aan mijn jas (6 kilo, heb ik gewogen) is het altijd een heel gedoe als er weer iets bij/aan moet, en daar neem ik ruim de tijd voor om uit te kienen, het gaat tenslotte om mijn veiligheid en comfort.
[Einde Offtopic]
Opahak

dutchmidiman schreef:[/Offtopic]
Kleine toelichting over mijn fluit;
Die hangt normaal gesproken

[Einde Offtopic]

Eeeeh Willen wij dit weten? Big RT Smile
Inspector Gadget

Big RT Smile

Voor de extra-duidelijke duidelijkheid, het gaat dus om mijn verkeersfluit ;) :lol:

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”