Headlight modulator
Moderator: RT_Patrick
Headlight modulator
In een ander draadje is er al kort over gesproken, maar ik ben benieuwd naar de werkelijke effectiviteit;
Een headlight modulator zijn er van diverse merken en soorten.
Zoals die van Kisantech, genaamd de pathBlazer. Deze moduleert het grootlicht met 4 Hz.
En die van EJ Electronics, de Power Flash Safety. Deze moduleert het grootlicht met 8 Hz.
Nu heb ik ondertussen begrepen dat de Europese richtlijn EEG/93/92 heel duidelijk is als het gaat over knipperlichten.
Maar dat de wet niet voorziet in het moduleren van het grootlicht.
Er zou geen spraken zijn van een verbodsbepaling.
(feitnummer N560 of N640, voor de kenners. Voor de geïnteresseerden, onderaan dit deel van het draadje deze Muldergedragingen).
Desalniettemin, 4 Hz lijkt mij op het oog (letterlijk dus!) dusdanig langzaam dat het lijkt alsof het grootlicht knippert.
En dan mag het in de US, Canada, UK etc wel toegestaan zijn, volgens opgaaf van EJ Electronics zou er bij hun (8 Hz) module vooralsnog niet verbaliserend zijn opgetreden.
Maar, zoals ik al aangaf in het andere draadje, ik zie zo'n modulerende verlichting vooral als nuttig bij het file-rijden.
Aangezien het vooralsnog niet bij wet geregeld is, ben ik benieuwd naar ervaringen, wat de professionals er van vinden, kortom, meningen en visies.
PS: Op de Kisan afbeelding moet je klikken om de animatie te kunnen zien...
N560
Mulder » Besluit Voertuigen en Regeling Voertuigen Informatie
--------------------------------------------------------------------------------
Als bestuurder van een voertuig rijden (terwijl): de dimlichten niet aan de eisen voldoen
Optie 2: Nacht.
Optie 3: Nacht + koplamptester rechts.
Optie 4: Nacht + koplamptester links.
Optie 5: Nacht + koplamptester beiden.
Optie 6: Nacht + verlichtingsscherm rechts.
Optie 7: Nacht + verlichtingsscherm links.
Optie 8: Nacht + verlichtingsscherm beiden.
Optie 9: Een gloeilamp gedraaid gemonteerd.
Optie 10: Beide gloeilampen gedraaid gemonteerd.
Optie 11: Reflector(en) ernstig verroest.
In rubriek "Overtredingsgegevens" vermelden:
Optie 2:
reden waarom geen verblindende verlichting mocht worden gevoerd en wijze van vaststellen oorzaak verblindende verlichting.
Optie 3, 4, 6 en 7:
- aantal cm te hoog.
Optie 5 en 8:
aantal cm te hoog. bv. Rechts 14cm, Links 16cm
Optie 9:
- welke koplamp (links of rechts) en aantal graden (bv. 45)
Optie 10:
- aantal graden linker koplamp en aantal graden rechter koplamp
Optie 11:
- welke reflector(en)
--------------------------------------------------------------------------------
N640
Als bestuurder van een voertuig rijden (terwijl): het is voorzien van niet toegestane verblindende/ knipperende verlichting
In eigen omschrijving in rubriek "Overtredingsgegevens" vermelden:
- relevante gegevens.
NB: Deze gedraging is per 01-11-2008 vervallen voor categorie 9: de fietser.
Een headlight modulator zijn er van diverse merken en soorten.
Zoals die van Kisantech, genaamd de pathBlazer. Deze moduleert het grootlicht met 4 Hz.
En die van EJ Electronics, de Power Flash Safety. Deze moduleert het grootlicht met 8 Hz.
Nu heb ik ondertussen begrepen dat de Europese richtlijn EEG/93/92 heel duidelijk is als het gaat over knipperlichten.
Maar dat de wet niet voorziet in het moduleren van het grootlicht.
Er zou geen spraken zijn van een verbodsbepaling.
(feitnummer N560 of N640, voor de kenners. Voor de geïnteresseerden, onderaan dit deel van het draadje deze Muldergedragingen).
Desalniettemin, 4 Hz lijkt mij op het oog (letterlijk dus!) dusdanig langzaam dat het lijkt alsof het grootlicht knippert.
En dan mag het in de US, Canada, UK etc wel toegestaan zijn, volgens opgaaf van EJ Electronics zou er bij hun (8 Hz) module vooralsnog niet verbaliserend zijn opgetreden.
Maar, zoals ik al aangaf in het andere draadje, ik zie zo'n modulerende verlichting vooral als nuttig bij het file-rijden.
Aangezien het vooralsnog niet bij wet geregeld is, ben ik benieuwd naar ervaringen, wat de professionals er van vinden, kortom, meningen en visies.
PS: Op de Kisan afbeelding moet je klikken om de animatie te kunnen zien...
N560
Als bestuurder van een voertuig rijden (terwijl): de dimlichten niet aan de eisen voldoen
Optie 2: Nacht.
Optie 3: Nacht + koplamptester rechts.
Optie 4: Nacht + koplamptester links.
Optie 5: Nacht + koplamptester beiden.
Optie 6: Nacht + verlichtingsscherm rechts.
Optie 7: Nacht + verlichtingsscherm links.
Optie 8: Nacht + verlichtingsscherm beiden.
Optie 9: Een gloeilamp gedraaid gemonteerd.
Optie 10: Beide gloeilampen gedraaid gemonteerd.
Optie 11: Reflector(en) ernstig verroest.
In rubriek "Overtredingsgegevens" vermelden:
Optie 2:
reden waarom geen verblindende verlichting mocht worden gevoerd en wijze van vaststellen oorzaak verblindende verlichting.
Optie 3, 4, 6 en 7:
- aantal cm te hoog.
Optie 5 en 8:
aantal cm te hoog. bv. Rechts 14cm, Links 16cm
Optie 9:
- welke koplamp (links of rechts) en aantal graden (bv. 45)
Optie 10:
- aantal graden linker koplamp en aantal graden rechter koplamp
Optie 11:
- welke reflector(en)
N640
Als bestuurder van een voertuig rijden (terwijl): het is voorzien van niet toegestane verblindende/ knipperende verlichting
In eigen omschrijving in rubriek "Overtredingsgegevens" vermelden:
- relevante gegevens.
NB: Deze gedraging is per 01-11-2008 vervallen voor categorie 9: de fietser.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Headlight modulator
Net als met safety (silly...) lights werkt dat soort discoshows alleen als anderen zicht wél aan de regels houden. Gaan we allemaal knipperen/flitsen/etc dan wordt het echt kermis op de wegen en valt er niemand meer op. Niet doen dus. Gewoon zelf goed uitkijken. Maar da's mijn idee 

- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Zit wat in. Maar als het nu juist die ene keer je helpt voorkomen dat je aangereden wordt, was het dan toch de moeite waard? Probleem is dat je bijna nooit weet dat het een ongeluk voorkwam omdat het ongeluk niet plaats vindt. 
Ben

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik heb "zinnig" ingevuld (bij gebrek aan "deels zinnig").
Dit is een bekende discussie:
veel mensen zien je, houden rekening met je en geven in de file tijdig via knipperlicht aan als ze van baan gaan veranderen.
Sommige mensen zien je niet, kijken niet op of om, en kunnen zonder te kijken en richting aan te geven in een impuls van baan veranderen. Dat zijn de gevaarlijke mensen maar die ga je nooit bereiken; dus ook niet met een pulserend groot licht.
Dan is er een kleine groep die er tussen in zit: let even niet op, is er niet helemaal bij, maar is niet helemaal afgesloten van de buitenwereld. Deze groep kun je soms bereiken door op te vallen: alarmlichten of pulserend grootlicht.
Ik ben het met Hazeldonk eens dat als je 1 keer 1 persoon hier mee bereikt dat het dan al zin heeft, maar aangezien ik meestal met alarmlichten door de file rijd, vraag ik me af hoeveel pulserend grootlicht daar nog aan toe voegt.
Als voorbeeld:
Ik reed afgelopen week 20 seconden dicht achter een auto die met 100 kmh op de linkerbaan van een 3-baans snelweg reed (waar 120 kmh was toegestaan), terwijl er op de baan ernaast allang plek was. Na 20 lange seconden schrok de bestuurder kennelijk wakker, zag mij met gele helm en enorme motor plots in zijn spiegel, en ........remde
Hans
Dit is een bekende discussie:
veel mensen zien je, houden rekening met je en geven in de file tijdig via knipperlicht aan als ze van baan gaan veranderen.
Sommige mensen zien je niet, kijken niet op of om, en kunnen zonder te kijken en richting aan te geven in een impuls van baan veranderen. Dat zijn de gevaarlijke mensen maar die ga je nooit bereiken; dus ook niet met een pulserend groot licht.
Dan is er een kleine groep die er tussen in zit: let even niet op, is er niet helemaal bij, maar is niet helemaal afgesloten van de buitenwereld. Deze groep kun je soms bereiken door op te vallen: alarmlichten of pulserend grootlicht.
Ik ben het met Hazeldonk eens dat als je 1 keer 1 persoon hier mee bereikt dat het dan al zin heeft, maar aangezien ik meestal met alarmlichten door de file rijd, vraag ik me af hoeveel pulserend grootlicht daar nog aan toe voegt.
Als voorbeeld:
Ik reed afgelopen week 20 seconden dicht achter een auto die met 100 kmh op de linkerbaan van een 3-baans snelweg reed (waar 120 kmh was toegestaan), terwijl er op de baan ernaast allang plek was. Na 20 lange seconden schrok de bestuurder kennelijk wakker, zag mij met gele helm en enorme motor plots in zijn spiegel, en ........remde

Hans
Mijn mening is dat wanneer zoiets wordt in de juiste situatie eventjes gebruikt dan kan het een bijdrage aan veiligheid leveren.
Ik denk aan bv. filerijden.
gr,
Kenny
Ik denk aan bv. filerijden.
gr,
Kenny
Bedankt voor jullie waardevolle meningen en inzichten.
Ik denk ook dat het juist bij (vooral) file-rijden heel erg zinvol kan zijn.
Ondertussen heb ik KisanTech kunnen overtuigen dat 4 Hz echt te langzaam is, ze gaan mij een unit toesturen ter test met 8 Hz en wellicht nog meer instelmogelijkheden.
Vooralsnog voorziet de wetgeving alleen in knipper- en knipperende verlichting, niet in modulerende verlichting.

Ik denk ook dat het juist bij (vooral) file-rijden heel erg zinvol kan zijn.
Ondertussen heb ik KisanTech kunnen overtuigen dat 4 Hz echt te langzaam is, ze gaan mij een unit toesturen ter test met 8 Hz en wellicht nog meer instelmogelijkheden.
Vooralsnog voorziet de wetgeving alleen in knipper- en knipperende verlichting, niet in modulerende verlichting.
- speek
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Ik heb 'deels-zinnig' ingevuld.
Ik zie het als een tijdelijke (=file) mogelijkheid om anderen op je aanwezigheid te attenderen.
Gaan je lampen er niet erg snel van stuk?
Ik zie het als een tijdelijke (=file) mogelijkheid om anderen op je aanwezigheid te attenderen.
Gaan je lampen er niet erg snel van stuk?
It's never too late to have a happy childhood.
Als ik knipperend grootlicht in m'n spiegels zie denk ik aan 2 dingen, 1, hulpdiensten op weg naar een spoed geval.
2, een duitser die er voorbij wil _003
Voor de eerste ga ik graag zo snel mogelijk aan de kant. Bij de tweede erger ik me kapot!!!
Ik denk dat veel mensen dit ook hebben als ze zien dat ze plaats hebben gemaakt voor een motor rijder die graag gezien wil worden om veiligheids redenen of niet.
Ik denk ook dat het niet eens is toegestaan om het simpele feit dat je de suggestie wekt een hulp verlenend voertuig te zijn. (wat er ook in de wet staat over knipperende verlichting).
Maar dit is slechts mijn mening.
Gr. Jasper
Voor de eerste ga ik graag zo snel mogelijk aan de kant. Bij de tweede erger ik me kapot!!!
Ik denk dat veel mensen dit ook hebben als ze zien dat ze plaats hebben gemaakt voor een motor rijder die graag gezien wil worden om veiligheids redenen of niet.
Ik denk ook dat het niet eens is toegestaan om het simpele feit dat je de suggestie wekt een hulp verlenend voertuig te zijn. (wat er ook in de wet staat over knipperende verlichting).
Gr. Jasper
Volgens Kisan niet, omdat de lamp niet volledig uitgeschakeld wordt, maar de spanning wisselend (blokgolf) aangestuurd wordt.speek schreef:Gaan je lampen er niet erg snel van stuk?
Hierdoor zou de thermische schok van het inschakelen van een (warme) lamp niet voor komen.
Zoals in het begin van het draadje aangegeven en op de websites van diverse fabrikanten ook, voorziet de wet vooralsnog niet in het moduleren van verlichting.jasper75 schreef:Ik denk ook dat het niet eens is toegestaan om het simpele feit dat je de suggestie wekt een hulp verlenend voertuig te zijn. (wat er ook in de wet staat over knipperende verlichting).
Want het is niet het knipperen van verlichting, maar wel het moduleren van de verlichting.
En daarin zit zowel technisch alsook het wettelijke verschil.

Maar zoals ik in een ander draadje aangaf;
De wetgever voorziet niet in om (letterlijk) alles in wetmatigheden vast te leggen, dan is het handhaven van al die wetten vrijwel ondoenlijk.
Het is juist de insteek alleen datgene in wetten vast te leggen zodra blijkt dat regels of regelgeving nodig is, bijvoorbeeld door het overschrijden van geaccepteerde grenzen, uitspattingen of wanneer (bijv.) veiligheid in het gedrang kan komen, enzovoort.
Dit is nu precies wat ik met m'n laatste stukje bedoelde wel met minder woorden weliswaar waardutchmidiman schreef:
Maar zoals ik in een ander draadje aangaf;
De wetgever voorziet niet in om (letterlijk) alles in wetmatigheden vast te leggen, dan is het handhaven van al die wetten vrijwel ondoenlijk.
Het is juist de insteek alleen datgene in wetten vast te leggen zodra blijkt dat regels of regelgeving nodig is, bijvoorbeeld door het overschrijden van geaccepteerde grenzen, uitspattingen of wanneer (bijv.) veiligheid in het gedrang kan komen, enzovoort.

Met het voeren van dit soort verlichting schep je verwarring bij de andere weg gebruikers die denken dat jij van de hulpdiensten bent en op weg naar een noodgeval, mensen maken soms vreemde bewegingen om aan de kant te gaan als ze per ongeluk in de spiegel kijken en ineens een knipperend of ja modulerend voertuig achter ze ziet.
Ik denk dat een agent er zo ook over kan denken en dat er vast wel een wet's artikel is dat met geen woord rept over moduleren of knipperen en dat hij toch kan gebruiken om een verbaal op te maken.
Er is het artikel 5, het kapstokartikel, uit de wegenverkeerswet.
Waarin je een verbaal kan krijgen (of zelfs invordering van je rijbewijs, danwel dagvaarding) als je gevaar en/of hinder veroorzaakt.
En dat behoeft niet eens bij een staande-houding en dus aanzegging te zijn, dat kan ook op kenteken.
Punt is wel dat zo'n artikel 5 niet lichtvaardig gebruikt wordt, je moet het echt te bond maken, denk ik zo.
En ultimo denk ik dat het juist inschatten wanneer je bepaalde verlichting gebruikt, en onder welke omstandigheden een belangrijk punt is.
Zo is het file-rijden met alarmlichten aan, verboden.
Maar je zichtbaarheid wordt daardoor wel verbeterd.
En op de keeper beschouwt, als je ff zwart-wit denkt, schept het wel verwarring;
http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
Waarin je een verbaal kan krijgen (of zelfs invordering van je rijbewijs, danwel dagvaarding) als je gevaar en/of hinder veroorzaakt.
En dat behoeft niet eens bij een staande-houding en dus aanzegging te zijn, dat kan ook op kenteken.
Maar dan is het aan het bevoegd gezag om daar een inschatting van te maken, en uiteindelijk het OM en eventueel de rechter die over de verdere consequenties te beslissen.Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Punt is wel dat zo'n artikel 5 niet lichtvaardig gebruikt wordt, je moet het echt te bond maken, denk ik zo.
En ultimo denk ik dat het juist inschatten wanneer je bepaalde verlichting gebruikt, en onder welke omstandigheden een belangrijk punt is.
Zo is het file-rijden met alarmlichten aan, verboden.
Maar je zichtbaarheid wordt daardoor wel verbeterd.
En op de keeper beschouwt, als je ff zwart-wit denkt, schept het wel verwarring;
http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik denk dat het op er aan komt hoe het grootlicht moduleert. Vroeger was het normaal voor motorrijders om overdag met groot licht te rijden, en als de motor dan trilde of over een hobbelige weg reed dan " moduleerde" het licht als vanzelf. Dat was toen al iets wat andere weggebruikers gewend waren.jasper75 schreef:Als ik knipperend grootlicht in m'n spiegels zie denk ik aan 2 dingen, 1, hulpdiensten op weg naar een spoed geval.
Gr. Jasper
Ik denk dat als een groot licht echt aan/uit moduleert ik ook zou denken aan een hulpdienst die er aan komt, maar als het groot licht anders moduleert, vergelijkbaar met het trillen van vroeger dan denkt iedereen gewoon: daar komt een motor. Enig idee hie de Kisan moduleert?
Hans
Kisan geeft aan dat zij de lamp aansturen via een blokgolf.
De pathBlazer bestaat al 15 jaar, en ze hebben er vele van verkocht.
Het circuit doet, wat elektronici noemen, "current throttling", door de modulatie- en samenstelling van dat signaal aan het begin van de (4 Hertz) cyclus aan te sturen.
Aangezien de gloeidraad van de koplamp vrijwel een kortsluiting is, oftewel een hele lage ohmse weerstand, zal de spanning behoorlijk snel stijgen, waarmee de pathBlazer een 75% aan- en een 15% uit-tijd behaald, dacht ik gelezen te hebben.
Kisan gebruikt een MOSFet (een beetje te vergelijken met een supersnel relais), want als het circuit faalt, dan blijft groot-licht gewoon operationeel, maar zal niet meer knipperen.
De software in de pathBlazer zorgt voor 240 cycli per minuut , +/- 10%.
Door de traagheid van de gloeilamp zal nimmer volle lichtsterkte bereikt worden en zal ook nooit de lamp helemaal uit gaan, vandaar ook dat het geen flasher is (= aan/uit) maar een modulator (= middels pulseren).
Bij wet is het verplicht dat de pathBlazer een lichtsensor heeft, waardoor deze stopt met moduleren als het te donker is. (bijv. tunnel, 's avonds, nacht, etc)
De lichtgevoeligheid wanneer de pathBlazer mag gaan werken, kan je zelf in 8 stappen programmeren.
Als de lichtsensor afwezig is, of defect, zal er ook geen modulatie plaatsvinden.
En modulatie schakel je in door het groot licht in te schakelen.
Kortstondig seinen met het groot licht zal ook geen modulatie geven, dat begint pas na een paar seconden na het aanzetten van het groot licht.
Het programmeren van de pathBlazer doe je met je grootlicht-schakelaar.
Of het goed te zien is op een cameraopname weet ik niet (ivm elektronische sluiter), maar ik heb sinds kort ook weer een nieuwe camera, dus ik kan eens een poging wagen.
De pathBlazer bestaat al 15 jaar, en ze hebben er vele van verkocht.
Het circuit doet, wat elektronici noemen, "current throttling", door de modulatie- en samenstelling van dat signaal aan het begin van de (4 Hertz) cyclus aan te sturen.
Aangezien de gloeidraad van de koplamp vrijwel een kortsluiting is, oftewel een hele lage ohmse weerstand, zal de spanning behoorlijk snel stijgen, waarmee de pathBlazer een 75% aan- en een 15% uit-tijd behaald, dacht ik gelezen te hebben.
Kisan gebruikt een MOSFet (een beetje te vergelijken met een supersnel relais), want als het circuit faalt, dan blijft groot-licht gewoon operationeel, maar zal niet meer knipperen.
De software in de pathBlazer zorgt voor 240 cycli per minuut , +/- 10%.
Door de traagheid van de gloeilamp zal nimmer volle lichtsterkte bereikt worden en zal ook nooit de lamp helemaal uit gaan, vandaar ook dat het geen flasher is (= aan/uit) maar een modulator (= middels pulseren).
Bij wet is het verplicht dat de pathBlazer een lichtsensor heeft, waardoor deze stopt met moduleren als het te donker is. (bijv. tunnel, 's avonds, nacht, etc)
De lichtgevoeligheid wanneer de pathBlazer mag gaan werken, kan je zelf in 8 stappen programmeren.
Als de lichtsensor afwezig is, of defect, zal er ook geen modulatie plaatsvinden.
En modulatie schakel je in door het groot licht in te schakelen.
Kortstondig seinen met het groot licht zal ook geen modulatie geven, dat begint pas na een paar seconden na het aanzetten van het groot licht.
Het programmeren van de pathBlazer doe je met je grootlicht-schakelaar.
Of het goed te zien is op een cameraopname weet ik niet (ivm elektronische sluiter), maar ik heb sinds kort ook weer een nieuwe camera, dus ik kan eens een poging wagen.
Volgens mij zijn er in de huidige wetgeving voldoende mogelijkheden om hiervoor een proces verbaal te scoren.
1). Als het licht zichtbaar knippert, is er spraken van het geven van lichtsignalen. Dat mag alleen als dit noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij gevaar.
2). Verlichting dient continu te branden, knipperende verlichting is dus "ondeugdelijk".
3). Het maakt geen deel uit van je typegoedkeuring bij de RDW.
4). Verlichtingsarmaturen moeten Europees goedgekeurd zijn, dat zijn deze vast niet.
5). Gebruik hiervan zou gevaar of hinder kunnen veroorzaken.
6). Groot licht mag je niet gebruiken als er een tegenligger is of als je (kort) achter iemand anders rijdt.
1). Als het licht zichtbaar knippert, is er spraken van het geven van lichtsignalen. Dat mag alleen als dit noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij gevaar.
2). Verlichting dient continu te branden, knipperende verlichting is dus "ondeugdelijk".
4). Verlichtingsarmaturen moeten Europees goedgekeurd zijn, dat zijn deze vast niet.
6). Groot licht mag je niet gebruiken als er een tegenligger is of als je (kort) achter iemand anders rijdt.
fotobiker schreef:Volgens mij zijn er in de huidige wetgeving voldoende mogelijkheden om hiervoor een proces verbaal te scoren.
1, 2 gedeeltelijk, 3, 5 en 6 klopt wettelijk.
2 is te kort door de bocht, denk o.a aan de richtingaanwijzer
4 doet in dit verhaal niet terzake, verlichtingsarmatuur veranderd niet, slechts de aansturing van de lamp
3 is uitvoeringseis waarop typegoedkeuring is verleend voor het verkrijgen van een kenteken en toelating
1 en 5 valt onder art. 5 WVW kapstokartikel
6 wordt benoemt in het RVV
groet,
RhanRT
En net van Kisan bericht gekregen dat de gemodificeerde pathBlazer met 8 Hertz onderweg is naar mij om te testen en te laten zien.
Letterlijk en figuurlijk.
Tevens is de tailBlazer onderweg want de hele mooie led-lamp via RoadRocketeer gaat nog wel even duren, heb ik vernomen.
Ik zal t.z.t. ook wat opnames van beide versie maken en op YT plaatsen, dan kan je nog beter een mening vormen.
Zoals reeds eerder aangegeven, de Nederlandse fabrikanten van dergelijke oplossingen geven vooralsnog aan dat hen geen bekeuringen bekend zijn voor het voeren van een dergelijke oplossing.
Waarschijnlijk deels omdat de wet hierin (nog) niet voorziet en deels omdat motorrijders over het algemeen de slimmere weggebruiker zijn en dit niet te pas en onpas misbruikt.
We gaan het zien, letterlijk en figuurlijk.
To be continued...
Letterlijk en figuurlijk.
Tevens is de tailBlazer onderweg want de hele mooie led-lamp via RoadRocketeer gaat nog wel even duren, heb ik vernomen.

Ik zal t.z.t. ook wat opnames van beide versie maken en op YT plaatsen, dan kan je nog beter een mening vormen.
Zoals reeds eerder aangegeven, de Nederlandse fabrikanten van dergelijke oplossingen geven vooralsnog aan dat hen geen bekeuringen bekend zijn voor het voeren van een dergelijke oplossing.
Waarschijnlijk deels omdat de wet hierin (nog) niet voorziet en deels omdat motorrijders over het algemeen de slimmere weggebruiker zijn en dit niet te pas en onpas misbruikt.
We gaan het zien, letterlijk en figuurlijk.
To be continued...
Ik ook!
Je hebt de 4 Hz versie gezien op mijn
en ik denk zelf dat het;
a) heel goed zichtbaar is
b) te langzaam is en daardoor te veel op een hulpdienst lijkt.
Maar naast de veiligheid en dus zichtbaarheid van de aankomende 8 Hz verzie, gaat het mij (zeker) ook om de wetmatigheid.
Anders dan een Artikel 5 van WVW, want dat is juist voorzien om datgene te kunnen sanctioneren waarin de wet (nog) niet voorziet.
Vandaar kapstokartikel.
Dat het een doelmatige oplossing die *kan* helpen je zichtbaarheid te verhogen (in bepaalde situaties) is volgens mij ondertussen wel duidelijk.
Misschien dat ik eens contact moet leggen met een handhaver of wetgever met specifieke kennis op dit vlak, want het is voor mij nogal wat "vaag".
Of ik moet het gewoon "gepast" gebruiken, en zien wat er van komt vanuit de handhavers. :roll:
Dat is een andere overweging die ik dan wel maak;
Zet je de sluis niet open zodra je gaat proberen dit wetmatig te gaan laten regelen (lees: risico op verbod) of blijf je steken in een woud van regelgeving die hierin eigenlijk niet voldoende voorziet?
Anders dan dat je een Artikel 5 aan je broek kunt krijgen, maar dat is in mijn optiek een "motie van onvermogen" als het juist om dit soort oplossingen gaat.
Vandaar: dit is meer voer voor (specifieke) experts.
Aan de andere kant, op de navolgende link staat ook een interessante conversatie;
http://car.messageboard.nl/41730/viewtopic.php?p=328
En daarin zitten ook kernen van waarheden in, geef ik ruiterlijk toe.
Het lijkt weer een interessant draadje te worden!
Nu eerst even afwachten totdat ik de gemodificeerde versie ontvangen heb.
Je hebt de 4 Hz versie gezien op mijn

Maar naast de veiligheid en dus zichtbaarheid van de aankomende 8 Hz verzie, gaat het mij (zeker) ook om de wetmatigheid.
Anders dan een Artikel 5 van WVW, want dat is juist voorzien om datgene te kunnen sanctioneren waarin de wet (nog) niet voorziet.
Vandaar kapstokartikel.

Dat het een doelmatige oplossing die *kan* helpen je zichtbaarheid te verhogen (in bepaalde situaties) is volgens mij ondertussen wel duidelijk.
Misschien dat ik eens contact moet leggen met een handhaver of wetgever met specifieke kennis op dit vlak, want het is voor mij nogal wat "vaag".
Of ik moet het gewoon "gepast" gebruiken, en zien wat er van komt vanuit de handhavers. :roll:
Zet je de sluis niet open zodra je gaat proberen dit wetmatig te gaan laten regelen (lees: risico op verbod) of blijf je steken in een woud van regelgeving die hierin eigenlijk niet voldoende voorziet?
Anders dan dat je een Artikel 5 aan je broek kunt krijgen, maar dat is in mijn optiek een "motie van onvermogen" als het juist om dit soort oplossingen gaat.
Aan de andere kant, op de navolgende link staat ook een interessante conversatie;
Het lijkt weer een interessant draadje te worden!

dutchmidiman schreef:Ik ook!
Je hebt de 4 Hz versie gezien op mijnen ik denk zelf dat het;
Vandaar kapstokartikel.![]()
Het lijkt weer een interessant draadje te worden!![]()
Dat dit een interessant draadje kan worden denk ik ook.
Het kapstok artikel wordt soms te pas en te onpas gebruikt.
Eerst eens even de 8 hertz zien en dan mijn gedachten daar over laten gaan met de inschattingen makende tot in hoeverre dit zich tot de regelgeving zal gaan verhouden, maar ook hoe de beleving (het verwachtingspatroon) van de andere verkeersdeelnemers zich hier op zal instellen (/herkennen) tot een rustige acceptatie. Immers er mag geen verwarring ontstaan voor de andere verkeersdeelnemers.
Kort en goed:dutchmidiman schreef: Aan de andere kant, op de navolgende link staat ook een interessante conversatie;
8 Hz heeft geen zin / zie je (waarschijnlijk) niet meer (voldoende) moduleren door de traagheid van de gloeispiraal.
En het aller belangrijkste:
Een knipperende / modulerende koplamp is in Europa dus verboden

Ik heb jaren geleden op de R1200RT gereden met de spullen van EJ Electronics.
En mijn ervaringen in de file waren positief i.s.m. het overige verkeer, omdat je eerder "gezien" wordt.
Ik heb hier al eens over bericht in het forum, kon het ff niet meer terug vinden
Nu heb ik voorgaande berichten gelezen, maar het valt mij op dat er wordt gesproken over knipperende lichten.
nu ga ik dit even nuanceren
Knipperende lichten gaan uit en aan en dit is dus wettelijk verboden.
Modulerende lichten gaan dus niet uit en aan, dus er is "wettelijk" geen sprake van knipperende verlichting, al lijkt het wel zo.
En in mijn geval, waren ze dus "niet" aangesloten op het "groot licht" .
Nu zullen de meningen bij een ieder verdeelt zijn/blijven, maar ik vond het een prima "hulpmiddel" om mijn zichtbaarheid te verbeteren.
Mocht ik ooit weer eens woon/werk verkeer gaan rijden op de motor, dan zal ik het niet nalaten om dit weer in te bouwen.
En mijn ervaringen in de file waren positief i.s.m. het overige verkeer, omdat je eerder "gezien" wordt.
Ik heb hier al eens over bericht in het forum, kon het ff niet meer terug vinden

Nu heb ik voorgaande berichten gelezen, maar het valt mij op dat er wordt gesproken over knipperende lichten.
nu ga ik dit even nuanceren

Knipperende lichten gaan uit en aan en dit is dus wettelijk verboden.
Modulerende lichten gaan dus niet uit en aan, dus er is "wettelijk" geen sprake van knipperende verlichting, al lijkt het wel zo.
En in mijn geval, waren ze dus "niet" aangesloten op het "groot licht" .
Nu zullen de meningen bij een ieder verdeelt zijn/blijven, maar ik vond het een prima "hulpmiddel" om mijn zichtbaarheid te verbeteren.
Mocht ik ooit weer eens woon/werk verkeer gaan rijden op de motor, dan zal ik het niet nalaten om dit weer in te bouwen.
Ter nuance (enigszins);
Moderne auto's moduleren hun verlichting al veel langer.
Ga maar eens met je Action camera de achterlichten van Volkswagen, Mercedes, Audi, Peugeot (om er maar eens een paar te noemen) e.d. filmen.
Vooral in de high-speed ook wel slow-motion of action-mode genaamd, 60 fps.
Als je dan de film terug kijkt zie je dat de achterlichten knipperen.
Vooral bij led-achterlichten (die zijn er meer en meer) is dat te zien.
Maar ook bij koplampen (zoals de Audi R8) worden gemoduleerd.
En wat dacht je van het achterlicht van de
?
Die wordt ook gemoduleerd!
Met 82 Hz voor dimlicht en pas als je remt, volledig 12 volt.
Daarmee wordt dimlicht "gesimuleerd" met een gloeilamp waarin maar 1 gloeidraad in zit.
Ik ben het volledig eens dat het gebruik van grootlicht, al dan niet gemoduleerd, regels voor gelden, de wetgeving is daarin m.i. heel duidelijk.
En derhalve voldoet de Kisan pathBlazer niet aan de wetgeving, want het grootlicht wordt gemoduleerd. Maar ook dat kan Kisantech veranderen.
Desalniettemin heb ik vandaag de (aangepaste) versie ontvangen, die 8 Hz gebruikt, in plaats van de "reguliere" 4 Hz.
En zal ik proberen daar opnames van te maken en dat laten zien/weten.....
Wordt vervolgd dus.
Moderne auto's moduleren hun verlichting al veel langer.
Ga maar eens met je Action camera de achterlichten van Volkswagen, Mercedes, Audi, Peugeot (om er maar eens een paar te noemen) e.d. filmen.
Vooral in de high-speed ook wel slow-motion of action-mode genaamd, 60 fps.
Als je dan de film terug kijkt zie je dat de achterlichten knipperen.
Vooral bij led-achterlichten (die zijn er meer en meer) is dat te zien.
Maar ook bij koplampen (zoals de Audi R8) worden gemoduleerd.
En wat dacht je van het achterlicht van de

Die wordt ook gemoduleerd!
Met 82 Hz voor dimlicht en pas als je remt, volledig 12 volt.
Daarmee wordt dimlicht "gesimuleerd" met een gloeilamp waarin maar 1 gloeidraad in zit.
Ik ben het volledig eens dat het gebruik van grootlicht, al dan niet gemoduleerd, regels voor gelden, de wetgeving is daarin m.i. heel duidelijk.
En derhalve voldoet de Kisan pathBlazer niet aan de wetgeving, want het grootlicht wordt gemoduleerd. Maar ook dat kan Kisantech veranderen.
Desalniettemin heb ik vandaag de (aangepaste) versie ontvangen, die 8 Hz gebruikt, in plaats van de "reguliere" 4 Hz.
En zal ik proberen daar opnames van te maken en dat laten zien/weten.....
Wordt vervolgd dus.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht