Schakelaars RT 2010
Moderator: RT_Patrick
- Maarten de Vries
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Contacteer:
Schakelaars RT 2010
Zijn er meer mensen die problemen hebben met hun schakelaars.
Bij mijn RT die nu een half jaar oud is ben ik toe aan mijn derde grootlicht schakelaar. Degene af fabriek en de vervangende werken wel qua seinen maar het grote licht blijft niet branden als je hem op constant aanzet.
Daarnaast kan ik mijn cruise ontrol nog wel aanzetten door de schakelaar van je af te duwen maar het terug naar de oude snelheid door de schakelaar naar je toe te drukken werkt regelmatig niet.
Groetjes Maarten de Vries
Bij mijn RT die nu een half jaar oud is ben ik toe aan mijn derde grootlicht schakelaar. Degene af fabriek en de vervangende werken wel qua seinen maar het grote licht blijft niet branden als je hem op constant aanzet.
Daarnaast kan ik mijn cruise ontrol nog wel aanzetten door de schakelaar van je af te duwen maar het terug naar de oude snelheid door de schakelaar naar je toe te drukken werkt regelmatig niet.
-
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Schakelaars RT 2010
Het ding is 7 weken oud en gelukkig heb ik nog geen problemen met de schakelaars ervaren.
Dat de CC een geheugenfunctie had wist ik niet!
Gelijk mijn handleiding er maar eens bij gepakt...
... en bij eerstkomende rit maar eens uitproberen!
Dat de CC een geheugenfunctie had wist ik niet!
Gelijk mijn handleiding er maar eens bij gepakt...
... en bij eerstkomende rit maar eens uitproberen!
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Levert een klacht toch ook weer nieuwe kennis op. Dat is dan wel weer leuk. Je moet wel sneller rijden dan +/- 50 km per uur om het te laten werken.
Succes Maarten
Succes Maarten
-
Vandaag met deze nieuwe kennis op pad...
... weer een stukje extra gebruiksgemak!
Maarten bedankt!
... en sterkte met de klachtafhandeling.
... weer een stukje extra gebruiksgemak!
Maarten bedankt!
... en sterkte met de klachtafhandeling.
- speek
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Mijn RT is gemaakt in juli 2010 en ik heb geen van de door jou genoemde klachten.
It's never too late to have a happy childhood.
mijn "info" schakelaar deed het wel 3200 km lang!
Volgens de dealert in Alphen een gekend probleem.
-Net als de roestende imbusbouten van het deksel waar de riem achter loppt.
Volgens de dealert in Alphen een gekend probleem.
-Net als de roestende imbusbouten van het deksel waar de riem achter loppt.
Ik herken het probleem, exact hetzelfde, ik kwam erachter binnen de eerste 2.000 km (levering motor eind december). Ik reed medio februari 's avonds binnendoor vanaf Woerden vrouwlief achterop, wilde beetje bijschijnen wat bleek inderdaad schakelaar naar achteren drukken/duwen bleef niet hangen. Deze is vervangen en geeft geen problemen meer. Cruisecontrol nog geen probleem ondervonden. Maar zal het in de gaten houden.Maarten de Vries schreef:Zijn er meer mensen die problemen hebben met hun schakelaars.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Robbedoes
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Bedankt voor de feedback tot ophesen. Ik ben niet de enige. Vind dergelijke klachten niet zouden voorkomen bij een BMW.
groet Maarten
groet Maarten
Mijn RT'ke is nog maar anderhalve maand oud, maar alles werkt nog zoals het hoort.
Heb er wel eens de handleiding op nagelezen om vertrouwd te geraken met de toeters en bellen van de machine. Zo had ik nooit durven denken dat er zelfs een parkeerlicht op de RT zou staan...
CC werkt idd fantastisch en de geheugenfunctie komt ook van pas.
Heb er wel eens de handleiding op nagelezen om vertrouwd te geraken met de toeters en bellen van de machine. Zo had ik nooit durven denken dat er zelfs een parkeerlicht op de RT zou staan...
CC werkt idd fantastisch en de geheugenfunctie komt ook van pas.
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Wist niet dat er een parkeerlicht op zit. Sterker, verbaasde me er pas nog over dat op de K1100LT nog wel parkeerlichten op zaten en nu niet meer. Hoe zet je die dan aan?Toine schreef:Heb er wel eens de handleiding op nagelezen om vertrouwd te geraken met de toeters en bellen van de machine. Zo had ik nooit durven denken dat er zelfs een parkeerlicht op de RT zou staan....
Gr Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten de Vries op 28 apr 2011, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hazeldonk
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Met de RT uit 2005 geen schakelaar problemen.
Ben

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Als ik het goed voorheb moet je onmiddellijk nadat je het contact hebt afgezet, je knipperlichtschakelaar naar links of rechts zetten, afhankelijk van de kant waar je het parkeerlicht wil laten branden.Maarten de Vries schreef:Wist niet dat er een parkeerlicht op zit. Sterker, verbaasde me er pas nog over dat op de K1100LT nog wel parkeerlichten op zaten en nu niet meer. Hoe zet je die dan aan?Toine schreef:Heb er wel eens de handleiding op nagelezen om vertrouwd te geraken met de toeters en bellen van de machine. Zo had ik nooit durven denken dat er zelfs een parkeerlicht op de RT zou staan....
Gr Maarten
Heb het nog nooit geprobeerd, dus weet niet of het effectief werkt.
Zal er de handleiding nog eens op nalezen en hier dan de juiste info proberen te zetten

- Maarten de Vries
- Contacteer:
Ga het zo meteen tijdens een rook pauze meteen proberen :-) Laat het weten
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Het net geprobeerd. Is mij niet gelukt. Misschien moet het donker zijn?Maarten de Vries schreef:Ga het zo meteen tijdens een rook pauze meteen proberen :-) Laat het weten
How hard can it be? om met de woorden van Jeremy Clarkson te spreken. De oplossing staat in de handleiding op pagina 60: direct na uitschakelen contact, de richtingaanwijzerschakelaar naar links bewegen en vasthouden totdat het parkeerlicht brandt.
-
Hoera!
... weer wat geleerd over mijn 1200RT!

... weer wat geleerd over mijn 1200RT!

- Maarten de Vries
- Contacteer:
Grappig. Ik maar denken dat ik mijn motor kende.
Gr. Maarten
Gr. Maarten
Grappig al die weetjes... schakelaar geen problemen bij mijn 2005, maar ik gebruik hem ook niet vaak moet ik zeggen.
Hans.
Hans.
- leo442
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Ja, sinds vandaag heb ik ook geen groot lichtstand en een slecht werkende cruisecontrol !
Morgen maar even langs de dealer. RT is van april 2010.
Gr. Leo.
Gr. Leo.
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Vervelend hè , laat aub weten wat de dealer er aan doet.leo442 schreef:Ja, sinds vandaag heb ik ook geen groot lichtstand en een slecht werkende cruisecontrol !
Gr. Leo.
Gr. Maarten
- leo442
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Donderdag waren er nieuwe schakelaars besteld. Volgens de dealer komt dit vaker voor. Vandaag bij dealer geweest, maar schakelaars staan zelfs in backorder. BMW zou met schakelaar probleem bezig zijn .
Gr. Leo
Gr. Leo
Heb mijn 2010 RT nog maar net met ruim 13000 op het klokkie toen ik hem ophaalde in Apeldoorn. Cruise werkt perfect en ook nog geen problemen met het grootlicht.
Wel wennen aan het kleine knipper knoppie links. Het "oude" systeem, knippers opstuurhelft links en rechts, hebben mijn voorkeur. Maar ja, gewenning.
Groet Erik63
Wel wennen aan het kleine knipper knoppie links. Het "oude" systeem, knippers opstuurhelft links en rechts, hebben mijn voorkeur. Maar ja, gewenning.
Groet Erik63
Bij aflevering van onze BMW vorige week werden de knopjes uitgelegd door verkoper, alles werkte....
Nou alles.... de ruit ging wel omhoog, maar niet naar beneden
aan de computer bleek dit aan
het handvat/schakelaar te liggen.
Na overleg de nieuwe motor toch meegenomen en wordt dit netjes opgelost bij de 1000 km beurt.
Nou alles.... de ruit ging wel omhoog, maar niet naar beneden

het handvat/schakelaar te liggen.
Na overleg de nieuwe motor toch meegenomen en wordt dit netjes opgelost bij de 1000 km beurt.

- Maarten de Vries
- Contacteer:
Was ik nog vergeten te vertellen. Maar vlak voor mijn vakantie heeft mijn RT zijn eerste 10 K beurt gehad. Toen is de linker schakelaar unit aan het stuur vervangen, voor de tweede keer dus. Volgens de dealer een modoficatie.
Heb er nu meer vertrouwen in want de schakelaars voelen ook anders aan dan de oude.
Gr. Maarten
Heb er nu meer vertrouwen in want de schakelaars voelen ook anders aan dan de oude.
Gr. Maarten
Het heeft even geduurd omdat het onderdeel niet voorradig was bij BMW maar, gisteren is de nieuwe
windschermschakelaar geplaatst door de dealer, alles werkt nu naar behoren.
windschermschakelaar geplaatst door de dealer, alles werkt nu naar behoren.

Ik heb laatst een probleem gehad met de startknop. Had ongeveer 12000km op de teller. Een R1200RT 2010. Starten niet meer mogelijk ....
Bleek ook een gekend probleem en de knop werd onder garantie vervangen. Volgens de mechanicien een nieuw artikelnummer en dus een nieuwe knop.
Hopelijk geen problemen meer in de toekomst.
Heb wel mijn vragen gesteld bij dit probleem. Ik heb mijn motor nu ongeveer 1,5 jaar. Ik schat dus dat ik ongeveer mijn motor 600 maal heb gestart omdat ik steeds woon-werk doe. Maar iemand die minder rijd en waar de knop na de garantieperiode kapot gaat : geen garantie ??? Nogthans is het een 'gekend' probleem....
Ik heb ook net de kleine topcase van bmw onder garantie kunnen laten vervangen. Ook een gekend probleem bij het sluiten. Iemand die hem minder intensief gebruikt .....
Bleek ook een gekend probleem en de knop werd onder garantie vervangen. Volgens de mechanicien een nieuw artikelnummer en dus een nieuwe knop.
Heb wel mijn vragen gesteld bij dit probleem. Ik heb mijn motor nu ongeveer 1,5 jaar. Ik schat dus dat ik ongeveer mijn motor 600 maal heb gestart omdat ik steeds woon-werk doe. Maar iemand die minder rijd en waar de knop na de garantieperiode kapot gaat : geen garantie ??? Nogthans is het een 'gekend' probleem....
Ik heb ook net de kleine topcase van bmw onder garantie kunnen laten vervangen. Ook een gekend probleem bij het sluiten. Iemand die hem minder intensief gebruikt .....
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Ga bij de volgende beurt binnen de 2 jaar na aanschaf te vragen naar de door jou genoemde gebreken. Bedankt voor de tipgustos.be schreef:Ik heb laatst een probleem gehad met de startknop. Had ongeveer 12000km op de teller. Een R1200RT 2010. Starten niet meer mogelijk ....
- BMWeetje
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Hallo allemaal, ik heb een RT modeljaar 2011. En ja hoor: al naar 4.500 kilometers leidtbij mij de cc ook een eigen leven. Aanzetten en de snelheid vastzetten gaat goed, de resetfunctie heeft er heel vaak geen zin in evenals de functie om bij ingeschakelde cc de snelheid te verminderen. De cc schakelt dan uit. De dealer kent het probleem niet, maar bestelt wel een nieuwe schakelaar. Ik laat wel weten of daarmee het probleem opgelost is.
Een ander probleem is de linker spiegel. Voor de tweede keer laat de spiegel los van de zwarte achterplaat. De eerste keer is deze vervangen, dat gaat nu weer gebeuren. Dit probleem kent de dealer evenmin.
Iemand van jullie die dit probleem herkent??
groetjes,
Paul
Een ander probleem is de linker spiegel. Voor de tweede keer laat de spiegel los van de zwarte achterplaat. De eerste keer is deze vervangen, dat gaat nu weer gebeuren. Dit probleem kent de dealer evenmin.
groetjes,
Paul
Overal zit muziek in. Als je het maar wil horen
Honda CD 50 1974 - BMW R1150 RT 2001 - Honda SevenFifty 1992 - Kawasaki 1000 GTR 1996 - BMW R 1200 RT 2011 - Kawasaki Z 750 2008 - Kawasaki ER-6F 2012
Honda CD 50 1974 - BMW R1150 RT 2001 - Honda SevenFifty 1992 - Kawasaki 1000 GTR 1996 - BMW R 1200 RT 2011 - Kawasaki Z 750 2008 - Kawasaki ER-6F 2012
- Maarten de Vries
- Contacteer:
Dit probleem ken ik dan weer niet. SuccesBMWeetje schreef: Een ander probleem is de linker spiegel. Voor de tweede keer laat de spiegel los van de zwarte achterplaat. De eerste keer is deze vervangen, dat gaat nu weer gebeuren. Dit probleem kent de dealer evenmin.
groetjes,
Paul
- 1-handed
- Bijz: www.1-handed.com
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Maarten de Vries schreef:Ga bij de volgende beurt binnen de 2 jaar na aanschaf te vragen naar de door jou genoemde gebreken. Bedankt voor de tipgustos.be schreef:Ik heb laatst een probleem gehad met de startknop. Had ongeveer 12000km op de teller. Een R1200RT 2010. Starten niet meer mogelijk ....
Wat ik gemerkt heb bij de schakelaars bij mijn ombouw is dat er een verschil zit tussen de 2010 versie en 2012
Schakelaar zitten opdezelfde plek maar het binnenwerk is duidelijk verschillend, misschien ligt het daaraan
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Wat ik hier en daar gelezen heb is er inderdaad een verbeterde versie gekomen.
- BMWeetje
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Inmiddels is de hele knoppenunit aan de linkerkant vernieuwd. Het werkt weer toppie! Ook de linkerspiegel is weer nieuw. Beide onder garantie vervangen overigens......
R1200RT van 2011
Paul

R1200RT van 2011
Paul
Overal zit muziek in. Als je het maar wil horen
Na 15000 km, twee jaar en drie maanden, schakelaar voor ruitbediening kapot gegaan, van BMW nieuwe gekregen coulance regeling, vervangen was toch nog 130 euro, ruim twee uur arbeid
Ik herken het probleem.
Mijn RT is van 2010. Ik heb inmiddels mijn linker schakelaars 2x maal vervangen.
1x vanwege defecte grootlicht schakelaar. 1x vanwege defecte cruise control.
Onlangs wilde ik vanaf mijn werk vertrekken (90 km van huis) wilde hij niet meer starten!
Blijkt de rechter schakelaar defect te zijn!
Complimenten overigens voor de BMW service. Binnen een half uur stond er namens BMW een vrachtauto die mijn motor heeft meegenomen.
Ook compliment voor Motorport Den Bosch die tot 19.00uur op mij heeft gewacht. Aldaar een vervangende BMW meegekregen. Prima geregeld.
Nu ben ik bang dat wederom mijn rechterschakelaar kuren vertoont. Als ik hem op contact zet, start hij spontaan!
Ik heb het een beetje gehad met de nieuwe schakelaars van BMW. Ik hoop dat ze hier toch heel snel een oplossing voor vinden.
2 jaar, 30.000km, 2-liter olie en 4 schakelaars! verder.
Maar verder ben ik super tevreden over mijn RT. Geweldige machine.
Mijn RT is van 2010. Ik heb inmiddels mijn linker schakelaars 2x maal vervangen.
1x vanwege defecte grootlicht schakelaar. 1x vanwege defecte cruise control.
Onlangs wilde ik vanaf mijn werk vertrekken (90 km van huis) wilde hij niet meer starten!
Blijkt de rechter schakelaar defect te zijn!
Complimenten overigens voor de BMW service. Binnen een half uur stond er namens BMW een vrachtauto die mijn motor heeft meegenomen.
Ook compliment voor Motorport Den Bosch die tot 19.00uur op mij heeft gewacht. Aldaar een vervangende BMW meegekregen. Prima geregeld.
Nu ben ik bang dat wederom mijn rechterschakelaar kuren vertoont. Als ik hem op contact zet, start hij spontaan!
Ik heb het een beetje gehad met de nieuwe schakelaars van BMW. Ik hoop dat ze hier toch heel snel een oplossing voor vinden.
2 jaar, 30.000km, 2-liter olie en 4 schakelaars! verder.
Maar verder ben ik super tevreden over mijn RT. Geweldige machine.
Hoihoi,
Ook bij mij gaat dat allemaal niet probleemloos. (R1200RT Bj'11)
Eind vorig jaar is de linkermodule vervangen, want de Resume-functie van de CC deed het niet meer.
Vandaag is de vrachtwagen hem komen ophalen vanwege het startprobleem in de knop op de rechtermodule. Zoals ik reeds las op het forum, hoorde ik ook dat dat probleem bij BMW gekend is.
De oorzaak zou warmte zijn. Met dagen zoals vandaag (+- 28 graden), komt er geen brandstofniveau en geen knipperende lichtjes op het instrumentenpaneel. Iets wat zich ook voordoet wanneer de startknop op stop wordt gezet. Volgens BMW zou warmte, meerbepaald doordat er direct zonlicht op valt de storing veroorzaken. In de schakelaar zou er door de warmte wat kapot gaan.
Schakelaar wordt vervangen, maar volgens de garage is aan de nieuwe schakelaar niets gewijzigd en is het dus oppassen met het parkeren in zonlicht.
Groetjes!
Jeroen
Ook bij mij gaat dat allemaal niet probleemloos. (R1200RT Bj'11)
Eind vorig jaar is de linkermodule vervangen, want de Resume-functie van de CC deed het niet meer.
Vandaag is de vrachtwagen hem komen ophalen vanwege het startprobleem in de knop op de rechtermodule. Zoals ik reeds las op het forum, hoorde ik ook dat dat probleem bij BMW gekend is.
De oorzaak zou warmte zijn. Met dagen zoals vandaag (+- 28 graden), komt er geen brandstofniveau en geen knipperende lichtjes op het instrumentenpaneel. Iets wat zich ook voordoet wanneer de startknop op stop wordt gezet. Volgens BMW zou warmte, meerbepaald doordat er direct zonlicht op valt de storing veroorzaken. In de schakelaar zou er door de warmte wat kapot gaan.
Schakelaar wordt vervangen, maar volgens de garage is aan de nieuwe schakelaar niets gewijzigd en is het dus oppassen met het parkeren in zonlicht.
Groetjes!
Jeroen
Laatst gewijzigd door Jerre84 op 03 aug 2012, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- scan
Bij mijn R1200 bj '10 is ook het linker toetsenbord vernieuwd. Op die nieuwe versie moest ik een behoorlijk tijdje wachten aangezien, volgens de dealer, er een nieuwe verbeterde uitvoering zat aan te komen. Daar was ook een service bulletin over verschenen.
Van een servicebulletin heb ik niets gehoord.
Ik neem aan dat als dat zo is, ik ook al de vernieuwde linkerhelft heb. Misschien is dat rechts ook het geval en heb ik straks een "nieuwe" :)
(Voor de duidelijkheid, de mijne is bouwjaar 2011. Heb me gisteren vergist)
Ik neem aan dat als dat zo is, ik ook al de vernieuwde linkerhelft heb. Misschien is dat rechts ook het geval en heb ik straks een "nieuwe" :)
(Voor de duidelijkheid, de mijne is bouwjaar 2011. Heb me gisteren vergist)
- scan
De verbeterde uitvoering zou herkenbaar zijn aan een beter voelbare klik als je bijv. de richtingaanwijzerknop links of rechts beweegt en op de "uit" drukt!
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht