iPhone 4 aansluiting op radio/CD BMW R1200RT (2006)

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Maarten1985

iPhone 4 aansluiting op radio/CD BMW R1200RT (2006)

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Ik weet niet goed waar ik het best deze vraag stel, dus probeer ik dit maar even in dit subforum.

Sinds enkele weken bezig ik over een BMW R1200RT, gebouwd in mei 2006. Het is mijn eerste motor en natuurlijk ben ik er erg tevreden mee. Zeker de manier hoe die rijdt, het comfort en het feit dat je uit de wind/regen zit is erg leuk.

Ingebouwd is een radio/CD speler, maar omdat ik zelf niet meer zo in CD's geloof (kunnen maar 16-21 nummers op naargelang de lengte van elk nummer) ben ik op zoek naar een alternatief. In mijn wagen gebruik ik steevast een USB stick, maar dit zou niet mogelijk zijn op de motor. Daarom hoop ik een oplossing te vinden om mijn iPhone 4 aan te sluiten, maar hiervoor is ook geen aansluiting aanwezig.

Mijn radio heeft een AUX functie, maar mijn dealer liet me al weten dat iPod kan, mits deze een 3,5 jack heeft. Een iPhone zou dan weer nietkunnen.

Ik heb op dit forum gezocht, maar het antwoord of dit kan heb ik nog niet gevonden. De meeste vragen ging immers over recentere modellen. Ik weet dat er een verschil is tussen de RT's gebouwd voor 2008 en daarna. Schijnbaar hebben alle nieuwe RT's van 2009 en later standaard zo'n kabeltje voor de iPhone of is dit een optie.

Op het internet vond ik al helemaal geen antwoord of personen die zelf wat ineengestoken hadden. Een kennis van me ging kijken bij de BMW auto's met (min of meer?) dezelfde radio om te zien wat mogelijk was. Uiteindelijk kwam hij bij het volgende:

Afbeelding

Afbeelding

De foto's tonen een inbouwset voor een iPhone aansluiting op een radio die gebruikt wordt in de BMW 316d, bouwjaar ca. 2000. Deze radio zijn (bijna) identiek zijn als in de R1200RT (bouwjaar 2006).

Mijn vragen is dus eigenlijk: is het mogelijk een iPhone (4) aan te sluiten op de radio/CD van een BMW R1200RT (bouwjaar 05/2006)? Eventueel met het setje zoals afgebeeld op de foto's?
Inspector Gadget

Re: iPhone 4 aansluiting op radio/CD BMW R1200RT (2006)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij is de USB aansluiting pas mogelijk sinds het 2010 model van de R1200RT.

De modellen daar voor hadden alleen de mini-jack aansluiting als optie.

Naar wat ik begrepen heb, zou het onderdeelnummer 61 12 7 709 157 moeten zijn;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=52&hl=12

En nog wat meer info over de radio en een zelfbouw-aux aansluiting;
http://www.kaiser-media.de/bmw/AUX-Adap ... nessCD.pdf

Ik ben hier al eerder ingedoken, zie navolgende draadje;
viewtopic.php?f=45&t=2234

Als het kabeltje er zit (rechts, bij de CD-speler) heb je mazzel.
En zou ik overwegen een iPhone-naar-mini-jack kabeltje aan te schaffen.
Maarten1985

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Is dat effectief ooit getest geweest, een iPhone op de radio/CD van een RT uit 2006? Het setje op de foto's (mijn openingspost) is behoorlijk kostelijk en het is niet zeker of het werkt.

Een aansluiting voor de minijack is mogelijk op de radio. Echter weet ik niet of de iPhone herkent zal worden indien ik een iPhone-naar-minijack kabeltje aanschaf en aansluit.

Ik hoop dat er iemand is die dit ooit getest heeft, of beter nog die dit heeft.
Maarten de Vries
Type: R1200RT
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

Beste Maarten,

Zo'n minijack stekker is toch het zelfde model als de stekker op de oortjes van de iphone? Naar mijn idee moet jij een kabeltje hebben van minijack naar minijack. Of terwijl van oortjes uitgang van je iphone naar de motor. Dan kan je, je geluid etc bedienen van af je telefoon. De moeite van het proberen. zo'n kabeltje kost nog geen 10,- Alleen zal je telefoon dan niet opladen tijdens het rijden. Maar dan kan je nog een aparte voeding voor maken. Zo als hier omschreven werkt het in mijn auto ook.

Laat aub weten of dat werkt. Volgens mij gaat van iphone onderkant stekker naar mini jack niet werken. Op de nieuwe systemen komt het geluid ook via de oorjes uitgang van de telefoon de motor in.

Gr Maarten
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als ik de Deutsche fora zo lees schijnt het zo te zijn dat tot bepaalde modellen (2006/2007, of 2009? _001), als die mini-jack kabel in je CD-speler compartiment er niet zit, het helaas ook later niet achteraf geplaatst kan worden.

Omdat de OEM radio bepaalde cruciale onderdelen mist in het elektronica-gedeelte.
Als je radio geen AUX weergeeft in het menu, is dat zeker het geval.

Maar ook al heb je AUX in het menu van je radio staan, dan nog is het niet zeker dat de benodigde elektronica op de print van de radio zit, helaas.

Heb je daarentegen weldegelijk die mini-jack kabel er al zitten, is het m.i. een kwestie van proberen of een mini-jack naar (meer-polige) iPhone jack een oplossing kan bieden.

Ikzelf heb nog een (al weer oud, denk ik) iPOD FM-ontvanger met mini-jack aansluiting die op de iPOD connector past, en ook op de iPhone zag ik.
Ik kan het tzt ook wel eens proberen op "mijn" R1200RT als die er komt. ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”