R1200RT 2006 inbouwen sony radio op zoek naar schakeldraad
Moderator: RT_Patrick
R1200RT 2006 inbouwen sony radio op zoek naar schakeldraad
Hallo allen,
Ben sinds kort in het bezit van een R1200RT en daardoor lid geworden van dit forum.
Uitleg:
Ik ben bezig om een Sony radio in te bouwen waar dus een rotary commander op kan waardoor je deze op afstand kan bedienen, dit had ik ook gedaan bij mijn oude motor een BmwR1150RT en werkte alles perfect en was eenvoudig aan te sluiten.
Probleem is dat deze (R1200RT) een canbus systeem heeft en daardoor niet herkend wordt, deze moet dus geaktiveerd worden, bij navraag bij de Bmw is het niet vanzelfsprekend dat het canbus systeem mijn radio gaat herkennen.
Je kan natuurlijk ook een een 12 volt constante stroom van de accu trekken en je moet een schakeldraad hebben en daar gaat mijn vraag over.
Vraag 1:
Bij de Bmw dealer zeiden ze dat er onder de tank een een losse conector of een draad moet zitten waar een schakeldraad loopt maar ze wilde niet zeggen precies waar. Vonden ze allemaal te lastig. Ze wilde me niet wijzer maken.
Heeft iemand een idee waar deze schakeldraad zit mocht het niet lukken om de radio via het canbus systeem te aktiveren.
Vraag 2:
Heeft iemand kennis om het canbus systeem te aktiveren voor de radio. Buiten de Bmw dealer om.
Ben sinds kort in het bezit van een R1200RT en daardoor lid geworden van dit forum.
Uitleg:
Ik ben bezig om een Sony radio in te bouwen waar dus een rotary commander op kan waardoor je deze op afstand kan bedienen, dit had ik ook gedaan bij mijn oude motor een BmwR1150RT en werkte alles perfect en was eenvoudig aan te sluiten.
Probleem is dat deze (R1200RT) een canbus systeem heeft en daardoor niet herkend wordt, deze moet dus geaktiveerd worden, bij navraag bij de Bmw is het niet vanzelfsprekend dat het canbus systeem mijn radio gaat herkennen.
Je kan natuurlijk ook een een 12 volt constante stroom van de accu trekken en je moet een schakeldraad hebben en daar gaat mijn vraag over.
Vraag 1:
Bij de Bmw dealer zeiden ze dat er onder de tank een een losse conector of een draad moet zitten waar een schakeldraad loopt maar ze wilde niet zeggen precies waar. Vonden ze allemaal te lastig. Ze wilde me niet wijzer maken.
Heeft iemand een idee waar deze schakeldraad zit mocht het niet lukken om de radio via het canbus systeem te aktiveren.
Vraag 2:
Heeft iemand kennis om het canbus systeem te aktiveren voor de radio. Buiten de Bmw dealer om.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: R1200RT 2006 inbouwen sony radio op zoek naar schakeldra
Hallo Sjaak, welkom op het RT forum.
We stellen het op prijs, dat als je actief wilt deelnemen aan het forum, dat je jezelf ook even aan ons voorstelt met een (kleine) introductie.
LEES HIER MEER >>
Antwoorden op je vragen heb ik niet, maar er zal vast wel een forumlid zijn die ze wel heeft.
Jos
We stellen het op prijs, dat als je actief wilt deelnemen aan het forum, dat je jezelf ook even aan ons voorstelt met een (kleine) introductie.
LEES HIER MEER >>
Antwoorden op je vragen heb ik niet, maar er zal vast wel een forumlid zijn die ze wel heeft.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: R1200RT 2006 inbouwen sony radio op zoek naar schakeldra
Hallo Jos,
Is geregeld.
Gr. Sjaak
Is geregeld.
Gr. Sjaak
Re: R1200RT 2006 inbouwen sony radio op zoek naar schakeldra
Op de
is de CAN-bus je vriend én je vijand;
Je niet-BMW radio aanmelden op CAN-bus is uitgesloten, dat is niet mogelijk.
BMW's OEM radio loopt inderdaad via de CAN-bus en jou radio zou dan ook een CAN-bus interface moeten hebben.
De (BMW) OEM radio voor de BMW R1200RT is daar speciaal voor aangepast en zijn daar geen andere opties voor.
Daarnaast kan alleen een BMW dealeRT (met de diagnose-kast van BMW) via/over het internet (!) jou aangekoppelde BMW via de fabriek in Duitsland (!) voorzien van de optionele extra's via zogenoemde software-updates en activatie, zodra deze hardware (radio/CD, cruise control, seat-heating, draadloze bandendruk-controle, verwarmde handvaten, boordcomputer, etc) door de BMW dealeRT is ingebouwd.
De enig juiste oplossing is om jou niet-OEM radio buiten de CAN-bus om te voorzien van stroom en bediening;
Nabij het balhoofd van het stuur zit een zogenoemde CAN-bus GPS aansluiting (3-polige stekker) die kan je gebruiken als SIGNAAL-draad.
Een verloopstekker kan je bij een BMW dealeRT bestellen, onderdeelnr. 83300413585
Die uitgang kan je *niet* belasten om je radio mee te voeden, alleen als stuursignaal naar een relais bijvoorbeeld.
Een andere mogelijkheid is het CAN-bus signaal van de stadsverlichting te gebruiken:
http://www.twistedthrottle.com/electric ... otorcycles
Ook bij deze oplossing moet je een relais gebruiken anders grijpt de CAN-bus in (lees: schakelt de uitgang uit als er te veel stroom opgenomen wordt)
Je kunt het nog eenvoudiger maken door de radio via een (aan/uit) schakelaar op het stuur aan te sluiten op de accu.

Je niet-BMW radio aanmelden op CAN-bus is uitgesloten, dat is niet mogelijk.
BMW's OEM radio loopt inderdaad via de CAN-bus en jou radio zou dan ook een CAN-bus interface moeten hebben.
De (BMW) OEM radio voor de BMW R1200RT is daar speciaal voor aangepast en zijn daar geen andere opties voor.
Daarnaast kan alleen een BMW dealeRT (met de diagnose-kast van BMW) via/over het internet (!) jou aangekoppelde BMW via de fabriek in Duitsland (!) voorzien van de optionele extra's via zogenoemde software-updates en activatie, zodra deze hardware (radio/CD, cruise control, seat-heating, draadloze bandendruk-controle, verwarmde handvaten, boordcomputer, etc) door de BMW dealeRT is ingebouwd.
De enig juiste oplossing is om jou niet-OEM radio buiten de CAN-bus om te voorzien van stroom en bediening;
Nabij het balhoofd van het stuur zit een zogenoemde CAN-bus GPS aansluiting (3-polige stekker) die kan je gebruiken als SIGNAAL-draad.
Een verloopstekker kan je bij een BMW dealeRT bestellen, onderdeelnr. 83300413585
Die uitgang kan je *niet* belasten om je radio mee te voeden, alleen als stuursignaal naar een relais bijvoorbeeld.
Een andere mogelijkheid is het CAN-bus signaal van de stadsverlichting te gebruiken:
http://www.twistedthrottle.com/electric ... otorcycles
Ook bij deze oplossing moet je een relais gebruiken anders grijpt de CAN-bus in (lees: schakelt de uitgang uit als er te veel stroom opgenomen wordt)
Je kunt het nog eenvoudiger maken door de radio via een (aan/uit) schakelaar op het stuur aan te sluiten op de accu.
Re: R1200RT 2006 inbouwen sony radio op zoek naar schakeldra
Hallo heb zo aangesloten zoals je het zegt maar zonder relais deze kreeg ik ook bij de Bmw dealer maar er nog niet tussen gezet. Heb de radio een half uur laten spelen en er gebeurde niets ging niet uit.
Kan het kwaad dat ik de relais er niet tussen heb gedaan ?
Kan het kwaad dat ik de relais er niet tussen heb gedaan ?
Re: R1200RT 2006 inbouwen sony radio op zoek naar schakeldra
Het is niet te adviseren zonder een relais te werken bij zware gebruikers.
Een radio is een zware gebruiker zodra je het volume op hoog zet, dan lopen de ampères vaak flink op.
(afhankelijk van het muziekvermogen van de radio, zijnde Watts)
En kan op dat moment CAN-bus ingrijpen als de waarde te hoog op loopt omdat CAN-bus denkt dat er iets mis is, en de uitgang afsluiten.
In het slechtste geval, maar dan moet je het m.i. echt te bont maken, blaas je een schakeltransistor op de ZFE (centrale computer) op, en heb je een kostbare reparatie te verwachten.
Ook kan het voor komen dat je vreemde storingsmeldingen gaat krijgen, maar dat merk je snel genoeg.
De accessoiresaansluiting van de
kan per aansluiting (optioneel aanwezig, linksvoor 1 en achter links en/of rechts) ongeveer 5 ampère aan (afhankelijk van de conditie van je accu, anders grijpt CAN-bus alsnog in).
Via de CAN-bus GPS aansluiting zal dat ongeveer hetzelfde zijn, wellicht iets minder.
Dus je vraag of het kwaad kan is hoe je zelf het bovenstaande beoordeeld.
Een radio is een zware gebruiker zodra je het volume op hoog zet, dan lopen de ampères vaak flink op.
(afhankelijk van het muziekvermogen van de radio, zijnde Watts)
En kan op dat moment CAN-bus ingrijpen als de waarde te hoog op loopt omdat CAN-bus denkt dat er iets mis is, en de uitgang afsluiten.
In het slechtste geval, maar dan moet je het m.i. echt te bont maken, blaas je een schakeltransistor op de ZFE (centrale computer) op, en heb je een kostbare reparatie te verwachten.
Ook kan het voor komen dat je vreemde storingsmeldingen gaat krijgen, maar dat merk je snel genoeg.
De accessoiresaansluiting van de

Via de CAN-bus GPS aansluiting zal dat ongeveer hetzelfde zijn, wellicht iets minder.
Dus je vraag of het kwaad kan is hoe je zelf het bovenstaande beoordeeld.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht niet orginele radio inbouwen op mijn R1200RT
door mijnboxer » » in Over: Overige accessoires - 2 Reacties
- 1649 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget
-
-
-
Nieuw bericht iPhone 4 aansluiting op radio/CD BMW R1200RT (2006)
door Maarten1985 » » in Over: Overige accessoires - 4 Reacties
- 2034 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget
-
-
-
Nieuw bericht R1200RT (2006) Radio 'verliest' geprogrammeerde zenders
door Maarten1985 » » in Over: Overige accessoires - 3 Reacties
- 2008 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget
-