choke kabel "te lang"

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Nieuwenhuizen

choke kabel "te lang"

Ongelezen bericht door Nieuwenhuizen »

Goedenavond,

Ik merkte dat op mijn motor dat de choke-kabel "te lang" is. Dat wil zeggen dat wanneer de choke aanzet er niks gebeurd. Pas als de schakelaar helemaal verder doordraai hoor ik dat ie doet wat ie moet doen. Ik heb dus de indruk dat de kabel "te lang" is, ofwel ik moet de kabel aan de andere kant (dus niet de stuur-kant) zodanig vastzetten dat de kabel strak genoeg staat, zodat de schakelaar ém aantrekt.

- Waar zit deze aansluiting?
- Hoe kan ik zorgen dat de choke weer werkt?
- Waar moet ik op letten?
- Ander opmerkingen/tips?

Extra toevoeging:
Ik heb de shoke eigenlijk altijd nodig als ik de motor start. Hij slaat namelijk bijna altijd af als ik niet eerst een stukje rijdt. Hij lijkt nogal weinig brandstof te krijgen als ie stationair draait. Ook vind ik dat de motor behoorlijk trilt bij stationair draaien. Kan het stationair toerental gemakkelijk worden aangepast? Ik denk namelijk dat met de temperaturen van de laatste tijd een shoke niet nodig zou moeten zijn.
Inspector Gadget

Re: choke kabel "te lang"

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb hetzelfde probleem, althans, de kabel loopt niet meer helemaal lekker en blijft een beetje hangen bij het terugzetten.

Naar wat ik begrepen heb, is het, mijn "vertaling", handgas, het zit via een triangel aan dezelfde (ronddraaiende) shuif als waaraan je gashandel zit.
Schijnt nogal een klus te zijn om te vervangen, daarom is dat bij mij nog steeds niet gebeurt :(

Ikzelf heb dit "opgelost" door de overheidsschroef (die er bij mij opzit, althans) te gebruiken om bij het starten de gashandel vast te zetten.
Dus starten met iets gas erop, anders slaat de motor bij mij ook af.
Daarna ff wachten totdat er 2 streepjes bij de temperatuurmeter staan en wegrijden.

Zo is het althans mij geleerd.
Paar weken terug die laatste stap niet gedaan, en prompt viel de motor stil kort na wegrijden en mocht ik het wegdek van nabij bekijken. :shock:

Nu zal jou motor die overheidsschroef niet hebben, en kan je dat weer gemakkelijk oplossen door een rubberen ring;
[media]BmwkuzbsiOg[/media]
Nieuwenhuizen

Op basis van de reparatie handleiding moet ik wel nog even kijken of, ik wanneer ik het kuipdeel er af heb, er uit kom.

De oplossing van de overheidsschroef zou ik ook kunnen toepassen aangezien ik die ook heb. Ik heb inderdaad hetzelfde als jij ook omschrijft dat de kabel bij het uitzetten van de choke blijft 'hangen'. Ik denk alleen dat vervangen niet nodig zal zijn, maar dat door de kabel beter af te stellen het 'blijven hangen' ook opgelost zal zijn. Ik ga binnenkort kijken of ik op basis van de handleiding er uit kom, het is namelijk geen uitgebreid stappenplan.
Inspector Gadget

Ik ben benieuwd! _004
Mototaz

Ongelezen bericht door Mototaz »

Als ik het me goed herinner staat er in de handleiding dat je in geen enkel geval de motor mag warm laten draaien zonder ermee weg te rijden?

Of heb ik het mis?
Robin0341
Type: R1250RT
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Mototaz schreef:Als ik het me goed herinner staat er in de handleiding dat je in geen enkel geval de motor mag warm laten draaien zonder ermee weg te rijden?

Of heb ik het mis?
Dat heb ik inderdaad ook wel eens gelezen. Waarom is dat eigenlijk zo? Ik kan me voorstellen, dat dat iets met koeling te maken kan hebben, maar heel kort kan toch geen kwaad?
Mototaz

Ongelezen bericht door Mototaz »

heel kort lijkt mij ook niet inderdaad, maar wachten tot er 2 streepjes staan duurt best lang dacht ik...
Inspector Gadget

Klopt, op pagina 49 staat aangegeven dat er brandgevaar cq. gevaar voor overhitting is als je de motor stationair laat draaien.
En dat je inderdaad gelijk weg moet rijden na het starten, niet mag laten warmdraaien, etc.

Dat gelijk wegrijen doe ik nimmer, en die 2 streepjes is soms ook 1 streepje ;)

De ene keer dat ik dat wel deed, starten en gelijk wegrijden ging het dus mis, de motor sloeg af net terwijl ik wilde wegdraaien uit parkeerpositie. :(

Ik blijf dus liever consequent het mij aangeleerde toepassen;
Starten op de middenbok (zijstandaard kan bij mijn motor ook), daarna jas en kraag dicht, helm op, camera's aan, aankoppelen aan communicatienavelstreng en dan wegrijden. Ik praat dus in de regel over circa 1 ~ 1,5/2 minuten, max, ongeveer. :roll:
Robin0341

Ah, dank voor jullie reactie.

Ik moet eigenlijk altijd direct wegrijden, want mijn choke werkt ook niet naar behoren. De motor blijft niet lopen net als bij die van Nieuwenhuizen. Als hij warm is heb ik geen probleem meer, dan blijft hij netjes stationair lopen. Wellicht moet ik ook eens naar die kabel kijken :(
Nieuwenhuizen

Afgelopen weekend even goed naar de choke kabel gekeken. Is veel makkelijker te verhelpen dan ik dacht. Bij het handvat zit een stuk rubber om te kabel heen, dit kun je gemakkelijk naar achter trekken, daar zit een soort stelboutje, door deze aan te draaien span je de kabel en daardoor werkt mijn choke weer naar behoren en glijdt de kabel netjes terug op zijn plek wanneer je ém weer uitzet. De andere kant van de choke kabel zit nogal diep verstopt en het is dus lastig om daar iets te doen.
Robin0341

Nieuwenhuizen schreef:Afgelopen weekend even goed naar de choke kabel gekeken. Is veel makkelijker te verhelpen dan ik dacht. Bij het handvat zit een stuk rubber om te kabel heen, dit kun je gemakkelijk naar achter trekken, daar zit een soort stelboutje, door deze aan te draaien span je de kabel en daardoor werkt mijn choke weer naar behoren en glijdt de kabel netjes terug op zijn plek wanneer je ém weer uitzet. De andere kant van de choke kabel zit nogal diep verstopt en het is dus lastig om daar iets te doen.
Ik zal één dezer dagen eens kijken of dat bij mij ook lukt.

Dank je wel _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”