Wat ik mij afvraag is of er ergens een overzicht beschikbaar is wat nu precies per modeljaar de verschillen zijn. Deze informatie zou goed kunnen helpen bij het bepalen (van het bouwjaar) van een eventuele opvolger.
Beantwoord: R1200RT modeljaarverschillen
Moderator: RT_Patrick
-
Tour-ist
Beantwoord: R1200RT modeljaarverschillen
Sinds 2005 is de
op de markt. Elk modeljaar verandert er wel iets aan het model. Kinderziektes worden opgelost (zoals aanbrengen van een schuine vertanding in de versnellingsbak heb ik begrepen), er worden mischien standaard accessoires toegevoegd die op voorgaande modeljaren als extra waren aangemerkt, een aanpassing van het weggedrag etc.
Wat ik mij afvraag is of er ergens een overzicht beschikbaar is wat nu precies per modeljaar de verschillen zijn. Deze informatie zou goed kunnen helpen bij het bepalen (van het bouwjaar) van een eventuele opvolger.
Wat ik mij afvraag is of er ergens een overzicht beschikbaar is wat nu precies per modeljaar de verschillen zijn. Deze informatie zou goed kunnen helpen bij het bepalen (van het bouwjaar) van een eventuele opvolger.
-
moh_fan
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Ik rijd nu mijn derde 1200RT. De meest schokkende dingen die ik me voor de geest kan halen...
Het model van sept.2008 had ten opzichte van model apr.2007 een verandering qua bevestiging van de remschijven.
Ze waren meer zwevend gemonteerd.
Dit wegens het veelvuldig kromtrekken van de remschijven. Zelf verving men bij mij 3x de voorremschijven en 1x de achterremschijf.
Het model 2007 had ontzettend last van pingelen.
Dit werd door een softwarematige verandering in motormanagement opgelost.
Zelf noemde je de verbetering van de versnellingsbak al.
Verder vond ik de kwaliteit van de poedercoating(?) van klepdeksels en schetsplaten maar matig. Na één winter begon de coating te blazen en/of af te bladderen.
Het model van sept.2008 had ten opzichte van model apr.2007 een verandering qua bevestiging van de remschijven.
Ze waren meer zwevend gemonteerd.
Dit wegens het veelvuldig kromtrekken van de remschijven. Zelf verving men bij mij 3x de voorremschijven en 1x de achterremschijf.
Het model 2007 had ontzettend last van pingelen.
Dit werd door een softwarematige verandering in motormanagement opgelost.
Zelf noemde je de verbetering van de versnellingsbak al.
Verder vond ik de kwaliteit van de poedercoating(?) van klepdeksels en schetsplaten maar matig. Na één winter begon de coating te blazen en/of af te bladderen.
-
Erikh
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Is er op uitlaatgebied niks gewijzigd?
Ik heb er een van juni 2005 en wil er een Akrapovic onder, deze wordt voor de RT geleverd vanaf MY 2006-2009 (MY 2010 is natuurlijk een heel ander verhaal)
Neem aan dat dit gewoon kan?
Ik heb er een van juni 2005 en wil er een Akrapovic onder, deze wordt voor de RT geleverd vanaf MY 2006-2009 (MY 2010 is natuurlijk een heel ander verhaal)
Neem aan dat dit gewoon kan?
-
Inspector Gadget
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Via G00gle las ik veranderingen aan het ABS systeem.
Servo-aansturing van de remmen zou vanaf 2007 vervangen zijn door een eenvoudiger en minder storings-gevoeliger systeem, waardoor gemakkelijker te onderhouden, repareren, e.d.
Bij de Final Drive zit er een gemakkelijker bereikbare plug vanaf model-jaar 2008/2009.
En de Service-Interval Reminder kwam bij model-jaar 2008.
En WikiPedia geeft ook nog wat informatie;
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1200RT
Wat ik zoal lees is 2007 een prima model-jaar, en de model-jaren daarna. Dus ook 2008 en 2009.
Servo-aansturing van de remmen zou vanaf 2007 vervangen zijn door een eenvoudiger en minder storings-gevoeliger systeem, waardoor gemakkelijker te onderhouden, repareren, e.d.
Bij de Final Drive zit er een gemakkelijker bereikbare plug vanaf model-jaar 2008/2009.
En de Service-Interval Reminder kwam bij model-jaar 2008.
En WikiPedia geeft ook nog wat informatie;
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1200RT
Wat ik zoal lees is 2007 een prima model-jaar, en de model-jaren daarna. Dus ook 2008 en 2009.
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Zo Rob,en wanneer komt de jouwe?dutchmidiman schreef:Via G00gle las ik veranderingen aan het ABS systeem.
Servo-aansturing van de remmen zou vanaf 2007 vervangen zijn door een eenvoudiger en minder storings-gevoeliger systeem, waardoor gemakkelijker te onderhouden, repareren, e.d.
Bij de Final Drive zit er een gemakkelijker bereikbare plug vanaf model-jaar 2008/2009.
En de Service-Interval Reminder kwam bij model-jaar 2008.
En WikiPedia geeft ook nog wat informatie;
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1200RT
Wat ik zoal lees is 2007 een prima model-jaar, en de model-jaren daarna. Dus ook 2008 en 2009.
Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
-
moh_fan
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Gôh... altijd gedacht dat die servo-aansturing te herkennen was aan het kenmerkende gierende geluid bij het bedienen van de rem en dat dat na de 1150 in de vuilbak was beland...dutchmidiman schreef:Servo-aansturing van de remmen zou vanaf 2007 vervangen zijn door een eenvoudiger en minder storings-gevoeliger systeem, waardoor gemakkelijker te onderhouden, repareren, e.d.
Leuk die Wiki-link!
-
Inspector Gadget
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Ik ben er mee bezig, maar heb geen haast wat dat betreft. Is ook beter voor de financien.jaybmw schreef:Zo Rob,en wanneer komt de jouwe?Ik had gedacht dat je dit seizoen zou overstappen op een
?
Ik heb een paar motoren op het oog, en het is ook een beetje zonde-geld van mijn huidige motor, best wel veel geld en tijd ingestoken.
.moh_fan schreef:Gôh... altijd gedacht dat die servo-aansturing te herkennen was aan het kenmerkende gierende geluid bij het bedienen van de rem en dat dat na de 1150 in de vuilbak was beland...
Blijkbaar niet. Hoewel er waarschijnlijk ook regionale verschillen zullen zijn geweest.
Veel info komt vanuit US websites.
In den beginne zijn er vele problemen geweest met de ABS op de R1200RT, en ook veel recalls, las ik.
Maar qua remvermogen is m.i. de R1150RT echt helemaal top, alleen de doseerbaarheid niet/minder.
-
Jan R1200RT
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Die van mij is van september 2006 en ik heb er nog geen enkel (serieus) probleem mee gehad.
En natuurlijk blijft men een model in de tijd verbeteren.
Maar dat maakt volgens mij nog niet dat een iets oudere versie ook niet een prima machine is.
Ik ben helemaal tevreden met mijn fiets en zie gezien de aanpassingen aan de R1200RT tot nu toe nog geen reden om over te stappen naar een jongere / nieuwe versie.
En natuurlijk blijft men een model in de tijd verbeteren.
Maar dat maakt volgens mij nog niet dat een iets oudere versie ook niet een prima machine is.
Ik ben helemaal tevreden met mijn fiets en zie gezien de aanpassingen aan de R1200RT tot nu toe nog geen reden om over te stappen naar een jongere / nieuwe versie.
-
Tour-ist
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Dank voor alle reacties tot nu toe! En meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom. De wiki-link zou ik zelf niet snel opgekomen zijn. Hoe simpel kan het af en toe zijn...
-
Inspector Gadget
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Klopt, en ben ik helemaal met je eens;Jan R1200RT schreef:Die van mij is van september 2006 en ik heb er nog geen enkel (serieus) probleem mee gehad.
En natuurlijk blijft men een model in de tijd verbeteren.
Maar dat maakt volgens mij nog niet dat een iets oudere versie ook niet een prima machine is.
Het modeljaar is m.i. meer van belang voor een prijsstelling als de motor wilt kopen, verzekeren, etc.
En er zijn bepaalde aandachtspunten voor bepaalde jaren, maar dat kan je weer ondervangen door of een aankoop-keuring of kopen bij een BMW dealeRT met garantie e.d.
Naarmate een model langer in productie is zijn er meer en meer wijzigingen, soms om erkende problemen op te lossen cq. voor te zijn, maar soms ook puur uit productiekosten, andere toeleverancier. En lang niet altijd is elke wijziging in een nieuw(er) model een verbetering.
In mijn zoektocht kijk ik eerst naar de kilometerstand, de opties en dergelijke, de staat van de motor en pas dan naar de prijs.
En daarna een proefrit, en dan een aankoopkeuring, en dan opnieuw de prijs.
- Corné
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
- Type: R1250RT
- Bijz: 2021, TFT, adaptive, comfort, dynamic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Oeffelt
- Locatie: Oeffelt, Gelderland
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Hmmm. Ik heb een R1200RT van april 2007. Ik vraag me af waaraan ik kan herkennen hoe mijn remschijven zijn gemonteerd. Meer zwevend of minder zwevend? Kun je daar iets meer over zeggen? Ik heb geen last van kromme schijven, maar nu wil het weten ook.moh_fan schreef:Ik rijd nu mijn derde 1200RT. De meest schokkende dingen die ik me voor de geest kan halen...
Het model van sept.2008 had ten opzichte van model apr.2007 een verandering qua bevestiging van de remschijven.
Ze waren meer zwevend gemonteerd.
Dit wegens het veelvuldig kromtrekken van de remschijven. Zelf verving men bij mij 3x de voorremschijven en 1x de achterremschijf.
Het model 2007 had ontzettend last van pingelen.
Dit werd door een softwarematige verandering in motormanagement opgelost.
Zelf noemde je de verbetering van de versnellingsbak al.
Verder vond ik de kwaliteit van de poedercoating(?) van klepdeksels en schetsplaten maar matig. Na één winter begon de coating te blazen en/of af te bladderen.
Van pingelen heb ik ook geen last. Maar hoe weet ik welke software versie van het motormanagement ik heb?
Groet,
Corné
-
Inspector Gadget
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Dat de poedercoating ietwat minder is, ter hoogte van de zolen van de laarzen, zie ik inderdaad, van de vorige eigenaar natuurlijk.
Ik heb daar een "oplossing" voor gevonden, een soort bescherming die je aldaar kunt aanbrengen.
Pingelen merk ik op mijn Juni 2007 model ook, maar dat kan ook door de oude(re) brandstof en Euro 95 komen.
A.s. zaterdag ga ik bij een BMW dealeRT langs om te zien of er een software-update nodig.
Zover mij bekend kan je dat zelf niet zien welke softwareversie van het motormanagement erin zit, daar heb je de BMW apparaat (Modi-nogwat) bij nodig.
Ik heb daar een "oplossing" voor gevonden, een soort bescherming die je aldaar kunt aanbrengen.
Pingelen merk ik op mijn Juni 2007 model ook, maar dat kan ook door de oude(re) brandstof en Euro 95 komen.
A.s. zaterdag ga ik bij een BMW dealeRT langs om te zien of er een software-update nodig.
Zover mij bekend kan je dat zelf niet zien welke softwareversie van het motormanagement erin zit, daar heb je de BMW apparaat (Modi-nogwat) bij nodig.
-
moh_fan
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Dit is de nieuwe bevestiging:Corné schreef:Kun je daar iets meer over zeggen?

Wellicht dat je dat kunt uitlezen met de GS-911, een diagnosetool voor BMW motorfietsen.Corné schreef:Maar hoe weet ik welke software versie van het motormanagement ik heb?
Anders even langs de dealer.
Ik bedoel meer dit:dutchmidiman schreef:Dat de poedercoating ietwat minder is, ter hoogte van de zolen van de laarzen, zie ik inderdaad, van de vorige eigenaar natuurlijk.![]()
Ik heb daar een "oplossing" voor gevonden, een soort bescherming die je aldaar kunt aanbrengen.




-
Ton1959
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Een zwevende bevestiging van een remschijf laat het toe dat de remschijf kan bewegen op de bevestiging. Je merkt dit als je de remschijf vastpakt en hem gaat proberen te bewegen ten op zichte van het wiel. Als het een vaste bevestiging is dan krijg je totaal geen beweging in de schijf ten op zichte van het wiel.
Ton
Ton
-
Inspector Gadget
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Bedankt moh_fan !
Auw, dat is pijnlijk om te zien, ik schrok wel even!
Gelukkig is dat alles bij mijn
niet het geval, anders dan de eerder genoemde beschadigingen van de laarzen.
Maar die vallen in het niet met deze foto's, die zien er veel ernstiger uit!
Bedankt ook voor de verduidelijking over de remschrijf-verbetering, ik zal daar, als het wat droger weer is, ook naar kijken.
En ik zal feedback geven over de geplande software-update van a.s. zaterdag, ik heb 1000-en-1 vragen aan de BMW DealeRT, als ik niet oppas. :lol:
Auw, dat is pijnlijk om te zien, ik schrok wel even!
Gelukkig is dat alles bij mijn
Maar die vallen in het niet met deze foto's, die zien er veel ernstiger uit!
Bedankt ook voor de verduidelijking over de remschrijf-verbetering, ik zal daar, als het wat droger weer is, ook naar kijken.
En ik zal feedback geven over de geplande software-update van a.s. zaterdag, ik heb 1000-en-1 vragen aan de BMW DealeRT, als ik niet oppas. :lol:
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1250RT
- Bijz: Racing Blue 2024
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Mijn cilinderkoppen zien er nog prima uit ondankt 3 jaar 60.000 jaarrond rijden. De schetsplaten voor voetsteunen lijden bij mij ook vreselijk en heb ik laten poedercoaten. Ook de lak op de wielen (bij remschijven) is slecht. Heb nu de hele motor ingeruild voor een nieuwe en ga het wel beter bijhouden heb ik voorgenomen.
Als het om pingelen gaat, waarom zou je geen 98 tanken. Omdat het zuiniger in gebruik is, zijn de kosten per tankbeurt gelijk. Motorblok loopt lekkerder en geen gepingel.
Als het om pingelen gaat, waarom zou je geen 98 tanken. Omdat het zuiniger in gebruik is, zijn de kosten per tankbeurt gelijk. Motorblok loopt lekkerder en geen gepingel.
Mvg, Ralph Romein


-
doov650
Re: R1200RT modeljaarverschillen
BMW schrijft dat gewoon voor.Ralph Romein schreef: Als het om pingelen gaat, waarom zou je geen 98 tanken..
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1250RT
- Bijz: Racing Blue 2024
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Ja dat is bekent, maar veel mensen denken dat 98 aan de pomp duurder is dan 95, maar vergeten dat de motor niet alleen lekkerder maar ook zuiniger gaat lopen.doov650 schreef:BMW schrijft dat gewoon voor.Ralph Romein schreef: Als het om pingelen gaat, waarom zou je geen 98 tanken..
Mvg, Ralph Romein


-
doov650
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Zuiniger? Je kunt harder zul je bedoelen, dat is veel belangrijker.Ralph Romein schreef:Ja dat is bekent, maar veel mensen denken dat 98 aan de pomp duurder is dan 95, maar vergeten dat de motor niet alleen lekkerder maar ook zuiniger gaat lopen.doov650 schreef:BMW schrijft dat gewoon voor.Ralph Romein schreef: Als het om pingelen gaat, waarom zou je geen 98 tanken..
-
Ton1959
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Zelfs op 95 moet een 1200RT nou net helemaal niet pingelen door zijn anti pingel sensor of hoe je het ook wilt noemen. De motor zal alleen iets minder vermogen hebben. Maar hij is ontworpen om op 98 te rijden.
Ton
Ton
- Corné
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29 nov 2009, 16:57
- Type: R1250RT
- Bijz: 2021, TFT, adaptive, comfort, dynamic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Oeffelt
- Locatie: Oeffelt, Gelderland
Re: R1200RT modeljaarverschillen
Dit is de nieuwe bevestiging:moh_fan schreef:Corné schreef:Kun je daar iets meer over zeggen?
Bedankt voor de duidelijke foto's. Nou wat een opluchting; ik blijk dus zwevende remschijven te hebben, in ieder geval voor. Geen last van oxiderende onderdelen, zoals cylinderkoppen en schetsplaten of wielen. Ik rij op 95 RON en hij pingelt niet. Maar ik zal toch eens 98 RON tanken om te voelen of het wat uitmaakt. Verder ben ik super blij met mijn RT.
Bedankt voor de uitvoerige reacties.
-
Inspector Gadget
Re: Beantwoord: R1200RT modeljaarverschillen
PS: Een uitgebreid verhaal over wijziging in de montage van remschijven kan je hier vinden;
http://www.ebbo.org/front_brake_fix.php
http://www.ebbo.org/front_brake_fix.php
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 1363 Weergaves
-
Laatste bericht door Berrybeer
-
-
Nieuw bericht Beantwoord: Led knipperlichten (op de R1200RT)
door Erteetje » » in Verlichting & Elektronica - 4 Reacties
- 2751 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget
-


