Nieuw licht op ABS probleem
Moderator: RT_Patrick
Nieuw licht op ABS probleem
Beste forumleden,
Mijn R1100RT heeft, net als vele anderen, ABS problemen.
Nadat ik de motor had gekocht (daarvoor had ik een K100RT en die heeft geen ABS problemen omdat die geen ABS heeft) bleek dat ik regelmatig last had van falende ABS.
Ik stal de motor onder een afdak en gebruik hem veel voor woon-werk.
Dus met regelmaat startte ik om een uur of 6 's morgens en ja hoor..ABS faalde. (te zien aan de om en om knipperende lampjes).
Laten we zo zeggen...ABS werkte vaker NIET dan wel.
Om raad gevraagd waar de motor aangeschaft was.
Diagnose...te lage piekspanning van de accu, daarom faalde ABS.
Oplossing...een nieuwe accu.
Oké, nieuwe accu ingebouwd en gaan met die banaan.
Helaas bleek dat niet de definitieve oplossing van het probleem.
Ik merkte in de afgelopen periode, met die steeds wisselende temperaturen 's morgens dat wanneer het tegen het vriespunt was of daaronder ik steevast een falende ABS had en wanneer de temperatuur b.v. een graad of 7 was had ik geen problemen.
Oké zou je kunnen zeggen, dat kan nog steeds met de accu te maken hebben...maar die was net nieuw...dus ??
Toen ik op een ochtend weer startte met falende ABS sloeg de motor na een seconde al weer af. Ik startte opnieuw en waarempel...de ABS werkte.
Toen ik de volgende keer BEWUST de motor meteen (binnen een tel) uitzette meteen NA dat ik zag dat de ABS haperde en weer opnieuw startte (ook weer na een tel) bleek dat de ABS weer werkte. Met andere woorden het is voor mij een remedie tegen haperende ABS geworden.
Ik heb die truc nu al enkele malen uitgehaald en steeds met succes.
Voor mij het bewijs dat het probleem niet gelegen heeft aan een te lage accuspanning. (ik vond het zoverre al vreemd omdat ik verder totaal geen startproblemen kende.
Nu snap ik dat mijn methode een lapmiddel is en geen echte oplossing van het probleem, maar zolang mij niemand kan vertellen was de oplossing van het probleem echt is werkt het wel goed als surrogaat oplossing.
Misschien heeft iemand anders hier ook iets aan !
Groet
Perrie
Mijn R1100RT heeft, net als vele anderen, ABS problemen.
Nadat ik de motor had gekocht (daarvoor had ik een K100RT en die heeft geen ABS problemen omdat die geen ABS heeft) bleek dat ik regelmatig last had van falende ABS.
Ik stal de motor onder een afdak en gebruik hem veel voor woon-werk.
Dus met regelmaat startte ik om een uur of 6 's morgens en ja hoor..ABS faalde. (te zien aan de om en om knipperende lampjes).
Laten we zo zeggen...ABS werkte vaker NIET dan wel.
Om raad gevraagd waar de motor aangeschaft was.
Diagnose...te lage piekspanning van de accu, daarom faalde ABS.
Oplossing...een nieuwe accu.
Oké, nieuwe accu ingebouwd en gaan met die banaan.
Helaas bleek dat niet de definitieve oplossing van het probleem.
Ik merkte in de afgelopen periode, met die steeds wisselende temperaturen 's morgens dat wanneer het tegen het vriespunt was of daaronder ik steevast een falende ABS had en wanneer de temperatuur b.v. een graad of 7 was had ik geen problemen.
Oké zou je kunnen zeggen, dat kan nog steeds met de accu te maken hebben...maar die was net nieuw...dus ??
Toen ik op een ochtend weer startte met falende ABS sloeg de motor na een seconde al weer af. Ik startte opnieuw en waarempel...de ABS werkte.
Toen ik de volgende keer BEWUST de motor meteen (binnen een tel) uitzette meteen NA dat ik zag dat de ABS haperde en weer opnieuw startte (ook weer na een tel) bleek dat de ABS weer werkte. Met andere woorden het is voor mij een remedie tegen haperende ABS geworden.
Ik heb die truc nu al enkele malen uitgehaald en steeds met succes.
Voor mij het bewijs dat het probleem niet gelegen heeft aan een te lage accuspanning. (ik vond het zoverre al vreemd omdat ik verder totaal geen startproblemen kende.
Nu snap ik dat mijn methode een lapmiddel is en geen echte oplossing van het probleem, maar zolang mij niemand kan vertellen was de oplossing van het probleem echt is werkt het wel goed als surrogaat oplossing.
Misschien heeft iemand anders hier ook iets aan !
Groet
Perrie
Re: Nieuw licht op ABS probleem
IK geloof dat Perrie juist bedoelt dat http://www.bmwrtforum.nl/downloads/ABSm ... 1100RT.pdfmisschien wel "work-around" kan zijn, maar dat het uitgangspunt ervan (de spanningsdip en de registratie ervan door het ABS=systeem ) gezien zijn ervaringen niet =de= oorzaak van het ABS=probleem kan zijn.
Ten overvloede:
Alle stroomgebruikers (ook je handvatverwarming dus!) uit zetten! Die kan er voor zorgen dat de spanningsval dieper is dan je denkt en dus de lampjes gaan knipperen.
Groetjes
Paul
Alle stroomgebruikers (ook je handvatverwarming dus!) uit zetten! Die kan er voor zorgen dat de spanningsval dieper is dan je denkt en dus de lampjes gaan knipperen.
Groetjes
Paul
Hallo dutchmidiman,
Misschien begrijp ik je niet goed (mijn technische kennis is niet je van het) maar bij mij is het juist andersom.
Als de accuspanning al niet denderend zou zijn dan zou de ABS storing niet opgelost zijn indien ik 2e direct achter elkaar zou starten (danwel een poging daartoe zou doen).
Vanmorgen was het weer zo ver...
Ik startte de motor en nog VOOR de motor echt aansloeg zag ik al aan de lampjes dat ABS op storing zou springen.
Als ik de motor op contact zet knipperen de lampjes bij mij altijd samen.
Dan druk ik op de startknop...en dan zie je eigenlijk meteen al of de lampjes overgaan naar het wisselend knipperen. Als je dan doorstart tot de motor echt aanslaat dan staat de ABS dus op storing.
Als ik nu echter het starten meteen onderbreek en de sleutel weer van contact af draai en dan vrijwel meteen weer op contact zet en opnieuw start dan blijven de lampjes WEL samen knipperen. ABS werkt dus.
En dat terwijl ik dus de accu extra belast !
groet
Perrie
Misschien begrijp ik je niet goed (mijn technische kennis is niet je van het) maar bij mij is het juist andersom.
Als de accuspanning al niet denderend zou zijn dan zou de ABS storing niet opgelost zijn indien ik 2e direct achter elkaar zou starten (danwel een poging daartoe zou doen).
Vanmorgen was het weer zo ver...
Ik startte de motor en nog VOOR de motor echt aansloeg zag ik al aan de lampjes dat ABS op storing zou springen.
Als ik de motor op contact zet knipperen de lampjes bij mij altijd samen.
Dan druk ik op de startknop...en dan zie je eigenlijk meteen al of de lampjes overgaan naar het wisselend knipperen. Als je dan doorstart tot de motor echt aanslaat dan staat de ABS dus op storing.
Als ik nu echter het starten meteen onderbreek en de sleutel weer van contact af draai en dan vrijwel meteen weer op contact zet en opnieuw start dan blijven de lampjes WEL samen knipperen. ABS werkt dus.
En dat terwijl ik dus de accu extra belast !
groet
Perrie
OK. Laat het geaccepteerde rt-forum-standpunt even los (let go, let go) en lees nu nog eens, net alsof je net als ik geen verdere kennis van zaken hebt het verhaal van Perrie nog eens door.
Zijn redenering is volgens mij de volgende:
1. Ik start de startprocedure
2. Nog vóór dat de motor aanslaat zie ik al of de ABS in storing gaat.
3. Ik breek de startprocedure af (De motor is dus nog niet aangeslagen!)
4. Ik start de startprocedure opnieuw.
5. De ABS gaat nu niet in storing.
6. De motor slaat aan.
Deze gang van zaken lezende kan een spanningsdip niet de oorzaak zijn bij Perrie, want dan zou bij stap 5 de ABS weer in storing moeten gaan.
Immers bij 1 is er spanning van de accu gevraagd en zonder dat deze heeft kunnen bijladen wordt bij 4 opnieuw spanning van de accu gevraagd.
De logica dicteert hier dat wanneer een spanningsdip de oorzaak van de ABS-storing bij Perries motor zou zijn deze bij 5 a fortiori zou optreden.
Dit gebeurt niet dus moet er in zijn geval een andere oorzaak zijn.
Quod erat demonstrandum
Zijn redenering is volgens mij de volgende:
1. Ik start de startprocedure
2. Nog vóór dat de motor aanslaat zie ik al of de ABS in storing gaat.
3. Ik breek de startprocedure af (De motor is dus nog niet aangeslagen!)
4. Ik start de startprocedure opnieuw.
5. De ABS gaat nu niet in storing.
6. De motor slaat aan.
Deze gang van zaken lezende kan een spanningsdip niet de oorzaak zijn bij Perrie, want dan zou bij stap 5 de ABS weer in storing moeten gaan.
Immers bij 1 is er spanning van de accu gevraagd en zonder dat deze heeft kunnen bijladen wordt bij 4 opnieuw spanning van de accu gevraagd.
De logica dicteert hier dat wanneer een spanningsdip de oorzaak van de ABS-storing bij Perries motor zou zijn deze bij 5 a fortiori zou optreden.
Dit gebeurt niet dus moet er in zijn geval een andere oorzaak zijn.
Quod erat demonstrandum
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
uhhh...daar 's geen woord Brabants bij...hmm. ."Ik reed met een quad in Herat een demonstrant om"?.....vast niet...goed dan....toch maar ff opzoeken....gevonden!..bolderbast schreef:"Quod erat demonstrandum"

Quod erat demonstrandum (afgekort q.e.d.) is een Latijnse term die in het Nederlands kan worden vertaald met hetgeen bewezen moest worden. De afkorting wordt vaak aan het einde van een logische redenering gebruikt, bijvoorbeeld in de wiskunde, om aan te duiden dat hetgeen men wilde bewijzen, daadwerkelijk bewezen is.
Dit verhaal blijft toch overeind.dutchmidiman schreef:Als je motor heel even gelopen heeft, loopt dat allemaal ietwat soepeler, zal je startmotor (iets) minder stroom trekken, om de 2e starting te doen.
Een paar keer ronddraaien van alle mechaniek kan voldoende zijn om bij een 2e start net boven de kritieke minimale spanning te blijven en dan zal de ABS niet in storing vallen.
Waarschijnlijk heeft bij de tweede startpoging de zuiger al een stukje afgelegd en is hij net over het bdp waardoor hij met minder werstand omlaag gaaat weer hé.
Ton
Ton

Bij de tweede keer is de accu ook iets opgewarmd door de belasting en geeft dus iets meer power .
Probeer eens een odyssey accu die geven veel meer startstroom .
Probeer eens een odyssey accu die geven veel meer startstroom .
- RobNIJ
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Misschien dat de koude startmotor te veel stroom trekt. Ik heb mijn startmotor ook gecontroleerd en deze bleek heel zwaar te gaan.
Als je een keer gestart hebt zijn de onderdeeltjes van de startmotor opgewarmd door de hoge stroomafname en start hij de tweede keer wel zonder te veel stroom te trekken?
Het is maar een gedachtegang.
Rob
Als je een keer gestart hebt zijn de onderdeeltjes van de startmotor opgewarmd door de hoge stroomafname en start hij de tweede keer wel zonder te veel stroom te trekken?
Het is maar een gedachtegang.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Ik snap het niet, die koppigheid.
Perrie zegt toch zelf dat hij al vóór het afronden van de startprocedure kan zien dat de ABS in storing zal gaan?
Quote Perrie: "...en nog VOOR de motor echt aansloeg zag ik al aan de lampjes dat ABS op storing zou springen."
Alle handleidingen ten spijt.
Harde storingen, zacht storingen. Whatever.
Dit is Perries oplossing voor zijn ABS-probleem.
Dank je Perrie voor deze tip. Ik heb het vanmiddag geprobeerd en bij mij werkt het ook!
Waar bemoei ik me eigenlijk mee?
(Quidquid latine dictum sit, altum viditur.)
Perrie zegt toch zelf dat hij al vóór het afronden van de startprocedure kan zien dat de ABS in storing zal gaan?
Quote Perrie: "...en nog VOOR de motor echt aansloeg zag ik al aan de lampjes dat ABS op storing zou springen."
Alle handleidingen ten spijt.
Harde storingen, zacht storingen. Whatever.
Dit is Perries oplossing voor zijn ABS-probleem.
Dank je Perrie voor deze tip. Ik heb het vanmiddag geprobeerd en bij mij werkt het ook!
Waar bemoei ik me eigenlijk mee?

(Quidquid latine dictum sit, altum viditur.)
Beste dutchmidiman & Bolderbast,
Rustig, rustig....
Ik heb geprobeerd een item op het forum te plaatsen om een "leuke" discussie uit te lokken.
NIET bedoeld als hulp op afstand, en al zeker niet omdat ik het beter zou weten. Dat als laatste want ik ben zo technisch als een ....!
Maar om toch nog even te plagen...
Bolderbast heeft dus ook af en toe last van een storende ABS.
Voorheen deed ik hetzelfde dan menigeen...dus starten... concluderen dat de lampjes om en om knipperen... balen....wegrijden en horen dat het bekende Clung-Clung geluid NIET komt & zien dat de lampjes om en om blijven knipperen....een paar km rijden om een geschikte plaats te zoeken....stoppen..kontakt afzetten...herstarten en steevast MET ABS wegrijden vergezeld van een opluchtend Clung-Clung geluid & de lampjes gaan uit... Poeh....
Nu start ik de motor maar zie meteen (eigenlijk soms nog voor de motor aanslaat) dat de lampjes om en om knipperen....ontbreek de startprocedure danwel zet de motor af.....wacht 1 â 2 seconden....start opnieuw en voila....ABS. :lol:
Hierover heb ik mijn (ondeskundige) verwondering uitgesproken.. thats all.
Ik ben blij dat iemand anders hier eventueel iets aan heeft.
Mooi toch !
Groet
Perrie
Rustig, rustig....

Ik heb geprobeerd een item op het forum te plaatsen om een "leuke" discussie uit te lokken.
NIET bedoeld als hulp op afstand, en al zeker niet omdat ik het beter zou weten. Dat als laatste want ik ben zo technisch als een ....!
Maar om toch nog even te plagen...
Bolderbast heeft dus ook af en toe last van een storende ABS.
Voorheen deed ik hetzelfde dan menigeen...dus starten... concluderen dat de lampjes om en om knipperen... balen....wegrijden en horen dat het bekende Clung-Clung geluid NIET komt & zien dat de lampjes om en om blijven knipperen....een paar km rijden om een geschikte plaats te zoeken....stoppen..kontakt afzetten...herstarten en steevast MET ABS wegrijden vergezeld van een opluchtend Clung-Clung geluid & de lampjes gaan uit... Poeh....

Nu start ik de motor maar zie meteen (eigenlijk soms nog voor de motor aanslaat) dat de lampjes om en om knipperen....ontbreek de startprocedure danwel zet de motor af.....wacht 1 â 2 seconden....start opnieuw en voila....ABS. :lol:
Hierover heb ik mijn (ondeskundige) verwondering uitgesproken.. thats all.
Ik ben blij dat iemand anders hier eventueel iets aan heeft.
Mooi toch !
Groet
Perrie
Het is een oplossing om de storing weg te halen, maar er is toch iets meer aan de hand waardoor de storing optreedt. Deze zaken zijn hierboven bijvoorbeeld aan aangehaald, toch een lage capaciteit van de accu, stoeflopende startmotor of wat dan meer genoemd. Ook klopt het dat als de startmotor de boel even rondgedraaid heeft er daarna veel minder energie nodig is om de boel aan de praat te krijgen terwijl de accu de 2de start poging prima aan kan, opgewarmd is en nog niet "leeg" getrokken is waardoor bij de 2de startpoging de storing niet optreed. De storing van het om en om knipperen van de lampjes bij starten is algemeen bekend en komt door de spannings dip. (en ze kunnen inderdaad al tijdens het starten optreden)
Aangezien je al een nieuwe accu hebt zou dat niet het probleem moeten zijn (mits deze de goede specificatie heeft)
De ABS modificatie zoals voorgesteld waarbij de stroom op de ABS wordt uitgeschakeld tijdens starten waardoor hij de spanningsdip niet kan registreren is ook een goede oplossing.
Ik rijd ook dagelijks op de motor en dus ook bij strenge vorst (-12°C was ongeveer het koudst) en heb er nooit geen probleem mee en heb er trouwens (nog) geen odysey oid.
Ik zou als ik jouw pas toch eens e.e.a. laten checken door Vioma, Kenny (motor service amersfoort) of iemand anders met goede technische kennis, want om elke dag deze procedure te moeten doorlopen is niet prettig. En ik denk ook niet echt goed voor je motor om de startpoging te onderbreken en opnieuw te starten.
Ik hoop dat je een definitieve oplossing voor je probleem kan vinden.
Succes.
Aangezien je al een nieuwe accu hebt zou dat niet het probleem moeten zijn (mits deze de goede specificatie heeft)
De ABS modificatie zoals voorgesteld waarbij de stroom op de ABS wordt uitgeschakeld tijdens starten waardoor hij de spanningsdip niet kan registreren is ook een goede oplossing.
Ik rijd ook dagelijks op de motor en dus ook bij strenge vorst (-12°C was ongeveer het koudst) en heb er nooit geen probleem mee en heb er trouwens (nog) geen odysey oid.
Ik zou als ik jouw pas toch eens e.e.a. laten checken door Vioma, Kenny (motor service amersfoort) of iemand anders met goede technische kennis, want om elke dag deze procedure te moeten doorlopen is niet prettig. En ik denk ook niet echt goed voor je motor om de startpoging te onderbreken en opnieuw te starten.
Ik hoop dat je een definitieve oplossing voor je probleem kan vinden.
Succes.
Sanderh,
Bedankt voor je reactie.
Nog even als aanvulling...
De procedure hoeft (momenteel) niet iedere dag doorlopen te worden.
ABS begint pas te falen bij kouder weer, laten we aanhouden vanaf ongeveer het vriespunt of zo.
Als het dus minder koud weer is dan is er geen probleem.
Vandaag had ik vanmorgen (6 uur''s morgens) wel storing en vanmiddag op de terugweg, rond 17 uur, deed ABS het wel.
Dus eh....
Perrie
Bedankt voor je reactie.
Nog even als aanvulling...
De procedure hoeft (momenteel) niet iedere dag doorlopen te worden.
ABS begint pas te falen bij kouder weer, laten we aanhouden vanaf ongeveer het vriespunt of zo.
Als het dus minder koud weer is dan is er geen probleem.
Vandaag had ik vanmorgen (6 uur''s morgens) wel storing en vanmiddag op de terugweg, rond 17 uur, deed ABS het wel.
Dus eh....
Perrie
Misschien krimpen je cilinders bij vorst wel harder als je zuigers :lol: :lol: :lol:
Ik hoor en lees veel over ABS problemen. Nu rij ik sinds oktober 2010 op de
en tot nu toe heb ik nog geen ABS probleem gesignaleerd. Is dit iets van de oudere modellen of heb ik gewoon geluk
:
Niet dat jullie mij horen klagen dat ik de problemen niet heb
Luc

Niet dat jullie mij horen klagen dat ik de problemen niet heb

Luc
- Willem Rietveld
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
Erteetje,
Dit speelt voornamelijk bij de R1100RT en ook bij de R1150RT.
Bij de R1200RT geen soortgelijke "problemen" gesignaleerd/gehoord/gelezen.
Bij mijn vorige motor (1100RT 1995) trouwens slechts heel af en toe moeten stoppen na een paar meter om even opnieuw te starten. Verder gelukkig ook geen problemen gehad zoals ik elders op het forum wél lees.
, Willem.
Dit speelt voornamelijk bij de R1100RT en ook bij de R1150RT.
Bij de R1200RT geen soortgelijke "problemen" gesignaleerd/gehoord/gelezen.
Bij mijn vorige motor (1100RT 1995) trouwens slechts heel af en toe moeten stoppen na een paar meter om even opnieuw te starten. Verder gelukkig ook geen problemen gehad zoals ik elders op het forum wél lees.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Dit onderwerp is dan al van enige tijd geleden, bij mijn R1100RT '96 was ook een ABS probleem. Motor start goed, vrij nieuwe accu (5 maanden oud) Staat 's-nachts binnen en overdag op het werk buiten onder afdak. Na 60.000 km ontstond het probleem. Start goed, wegrijden, ABS lampen knipperen beurtelinks. Na 1 à 2 km stoppen. Koplamp uit, starten, ABS-lampen blijven uit. Wat is nou eigenlijk het probleem zou je zeggen. Het moet gewoon goed werken. Na een "lange" rit ging het starten niet altijd in een keer goed omdat de bendix dan niet in de tandkrans wilde aangrijpen en draaide dan door. Soms wel 5 keer achter elkaar voordat hij wel de motor meedraaide. De boordspanning overdag diverse keren gemeten was altijd 12,63 - 12, 67 Volt (digitale universeelmeter). Accu spanning kan het probleem niet zijn. Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de startmotor gedémonteerd. (Inbusbouten zaten onwijs vast aangedraaid). Wel de accupool losgenomen natuurlijk. In de vertanding van de bendix zat zeer veel zwart spul, stof zou ik zeggen. Nauwelijks vettig te noemen. Het deel wat over de vertanding heen en weer moet schuiven, ging heel zwaar. Dat was het probleem. Met een mooi reinigingsmiddel, Mavon, schoon gemaakt. Dit spul loopt heel makkellijk tussen nauwe ruimten. Schoonblazen en poetsen. Drie druppels motorolie tussen de tanden laten lopen en alles weer monteren. Bekabeling aansluiten en de accu kabel niet vergeten. Contact aan en starten maar.
Subliem. Nu de straat op om boven de 5km/h uit te komen waarna de ABS moet inschakelen. Het probleem is opgelost. Daarna nog wel 10 keer herhaald om er zeker van te zijn. Ik vond dit geen ingewikkelde klus. Wel altijd het dèmonteren van het zijscherm en nu ook de voetensteunplaat. Ik raad iedereen aan die een dergelijk probleeem heeft om te overwegen eerst dit te controlen.
Ik vraag me wel af hoe dat "stof" daar kan komen want de ruimte waar deze in zit (koppelingshuis) lijkt mij toch redelijk afgesloten.
Kan iemand mij melden of dit inderdaad een min-of-meer gesloten ruimte is?
Fred.
Subliem. Nu de straat op om boven de 5km/h uit te komen waarna de ABS moet inschakelen. Het probleem is opgelost. Daarna nog wel 10 keer herhaald om er zeker van te zijn. Ik vond dit geen ingewikkelde klus. Wel altijd het dèmonteren van het zijscherm en nu ook de voetensteunplaat. Ik raad iedereen aan die een dergelijk probleeem heeft om te overwegen eerst dit te controlen.
Ik vraag me wel af hoe dat "stof" daar kan komen want de ruimte waar deze in zit (koppelingshuis) lijkt mij toch redelijk afgesloten.
Kan iemand mij melden of dit inderdaad een min-of-meer gesloten ruimte is?
Fred.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Stof van de frictieplaat van de koppeling, die slijt ook en zit uiteraard ook in dat huis. Onderhoud is voor 80% schoonmaken, dus je bent goed bezig. Of dit de oorzaak is van het probleem van Perrie zie ik zo niet,
groetjes, Bert
groetjes, Bert
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Het gaat bij de accu niet zo zeer om de onbelaste spanning. Wat wij deden voor een accutest was deze testen op drie maal het amperage van de accu. Dan mag het voltage niet verder terug zakken dan 9,5 /10Volt. Dit is in feite bijna hetzelfde als zoveel mogelijk electrische verbruikers aanzetten en tegelijk de motor starten.
Als nu die startmotor sterk vervuilt is dan is nog meer vermogen nodig en zakt dus het voltage net beneden die magische grens van 9.5 /10V. Dus een accu onbelast testen is niet de beste manier om te testen of de accu ook werkelijk goed is.
Dus weer een goede tip bij ABS problemen in dit geval omdat startmotors echt erg vervuilen en daardoor het zaakje een stuk zwaarder loopt.
Ton
Als nu die startmotor sterk vervuilt is dan is nog meer vermogen nodig en zakt dus het voltage net beneden die magische grens van 9.5 /10V. Dus een accu onbelast testen is niet de beste manier om te testen of de accu ook werkelijk goed is.
Dus weer een goede tip bij ABS problemen in dit geval omdat startmotors echt erg vervuilen en daardoor het zaakje een stuk zwaarder loopt.
Ton

- RobNIJ
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Stond al in mijn berichtje van 1 maart.
Rob
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Het kan al zijn dat de krukas in een net iets andere positie staat en dus de motor niet net tegen de compressie aanstaat. En een warme motor vraagt minder van de startmotor.
Ton
Ton

- leo442
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Als eens overgangsweerstanden in de bedrading en aansluitingen gemeten? D.w.z. in zowel plus als massa kant minder dan 0,1 á 0,2 Volt spanningsverlies tydens het starten!
Gr. Leo.
Gr. Leo.
Ik ben helemaal eens met iedereen die naar een stoffige startmotor wijzen. Het is meestal een vieze bende. Maak het los doe hem open grondig inspecteren, indien nodig onderdelen vernieuwen goed schoonmaken en terugplaatsen. Ook alle bekabeling en connecties inspecteren en corrosie vrij maken. Accu laten of zelf testen . Meten alleen op statische voltage is niet voldoende. Vraag om een test bij een motor of autogarage als je niet over een test apparaat beschikt.
-
- Bijz: al 50.000 km plezier
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Leeuwarden
Tot een paar jaar geleden ook een R1100RT bereden, dit op de ABS na tot vollen tevredenheid, Ik wis jullie mij ervaringen met het bekende probleem niet onthouden.
Zomaar op een morgen is het begonnen met "met die ABS lampjes"na meting bleek dat tijden starten de spanning op de ABS unit inzakte tot 9,6 Volt en na de ABS unit
tijdelijk op een externe voeding te zetten bleek de ABS te blijven werken. En bij verlagen van de spanning op de ABS unit stopte deze te werken bij een spanning van
9,8 Volt. Dus snel klaar de bekende mod. uitvoeren en ziedaar het probleem was er niet meer. Niet lang daarna kreeg ik uit een schade motor een nieuwe ABS unit in
handen (deze was door de vorige eigenaar als vervanging in deze motor gezet) en bij het verlagen van de aparte spanning naar de nieuwe ABT unit viel deze pas uit
bij een spanning van 11,2 Volt. Voor mij is het wel duidelijk dat deze ABS elektronica behoorlijk verloopt qua instelling, dit mogelijk veroorzaakt door thermische overbelasting van de componenten in de ABS unit. (ontwerp foutje).
Ook de startmotor toen schoongemaakt deze trok erg veel stroom, scheelde ook weer een 0,1 Volt hogere spanning op de ABS unit. En een nieuwe accu erin...
Al met al is het een probleem van vele kleintjes maken een grote.......
Gr Meindert
Zomaar op een morgen is het begonnen met "met die ABS lampjes"na meting bleek dat tijden starten de spanning op de ABS unit inzakte tot 9,6 Volt en na de ABS unit
tijdelijk op een externe voeding te zetten bleek de ABS te blijven werken. En bij verlagen van de spanning op de ABS unit stopte deze te werken bij een spanning van
9,8 Volt. Dus snel klaar de bekende mod. uitvoeren en ziedaar het probleem was er niet meer. Niet lang daarna kreeg ik uit een schade motor een nieuwe ABS unit in
handen (deze was door de vorige eigenaar als vervanging in deze motor gezet) en bij het verlagen van de aparte spanning naar de nieuwe ABT unit viel deze pas uit
bij een spanning van 11,2 Volt. Voor mij is het wel duidelijk dat deze ABS elektronica behoorlijk verloopt qua instelling, dit mogelijk veroorzaakt door thermische overbelasting van de componenten in de ABS unit. (ontwerp foutje).
Ook de startmotor toen schoongemaakt deze trok erg veel stroom, scheelde ook weer een 0,1 Volt hogere spanning op de ABS unit. En een nieuwe accu erin...
Al met al is het een probleem van vele kleintjes maken een grote.......
Gr Meindert
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 10 Reacties
- 2406 Weergaves
-
Laatste bericht door Nico4sen
-
- 5 Reacties