Hoe ga jij om met bumperklevers?
(lees: andere verkeersdeelnemers die onvoldoende afstand houden tot jou. Hierna te noemen "bumperklever")
Als ze te dicht achter mij zitten, een echte bumperklever pur sang, heb ik een aantal acties die ik kan overwegen;
- Zwaaien met de linkerhand naar achteren, (zgn. peddelen) dat helpt soms, echt. (soms ook niet)
Herhaaldelijk linker duim-tegen-wijsvinger kan ook helpen om het duidelijk te maken.
- Snelheid verminderen. Ben ik geen echte voorstander van, als ik zo eerlijk mag zijn.
Want als ze niet opletten en je voor je sokken rijden, is het een beetje zuur om te roepen terwijl je onderweg bent naar het ziekenhuis omdat ze het niet tijdig in de gaten hadden "maar het is hun schuld", alsjebegrijptwatikbedoel.

- Mij herpositioneren zodat ik direct in hun gezichtsveld zit.
Wat mij tijdens opleidingen verteld is, althans.
Heb ik wel eens gedaan, maar helpt niet bij de echt "blinde" bumperklever.
- Snelheid vermeerderen, en proberen meer veiligheidsruimte maken.
Maar nadeel is dat ze dan wellicht ook snelheid vermeerderen en het bumperkleven gewoon weer opnieuw aanvangen.
- Remlicht meerdere keren bedienen. (zgn. knipperen)
Ikzelf vindt dat best wel gevaarlijk en onprettig, en dat kan weer irritatie bij die bumperklever opwekken.
- Een keer flink remmen, heb ik sommige lieden wel eens horen vertellen.
Maar dat lijkt mij van alle opties hierboven, echt heel levensgevaarlijk.
Want wat als ze je dan niet tijdig zien remmen, omdat ze het niet verwachten, dan is het m.i. echt vragen om problemen en dus ongelukken.
- Indien mogelijk, opzij gaan, een andere rijbaan kiezen (met dank aan RhanRT

(Natuurlijk niet tripleren, dat is ook weer niet de bedoeling.)
- Draai ik mij even om en kijk de bestuurder recht aan, let wel op je eigen veiligheid (!) (Ralph Romein)
- Even de alarmlichten aanzetten (HansD & Mike Philippens)
- Op de steps gaan staan en heb mezelf op het achterste getikt (zelfkastijding

- Nodig de persoon uit, via een kom-maar beweging en 2x kloppen op de buddy seat om maar achterop te komen zitten. (Ralph Romein)
- Opzij gaan en overdreven voorbij wuiven. (PaPinkelman)
Wellicht nog andere ideeën om het op te lossen, zo'n bumperklever, sorry, onvoldoende-afstandhouder?