Houd afstand in Duitsland

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
jojo

Houd afstand in Duitsland

Ongelezen bericht door jojo »

Onlangs had een vriend een bekeuring gekregen in Duitsland, hij reed maar 106 kmh en dat op de (vrije) autobahn????
Men had, met automaten, zijn afstand tot zijn voorganger gemeten, hetgeen minstens de helft van de gereden snelheid zou moeten zijn (in dit geval dus 53 meter) en hij mocht voor deze goed herkenbare foto en les ca. 100 eurootjes betalen en 2 punten naar Flensburg :( .

Dus maar een beetje afstand houden, deden we toch al,....niet soms? Big RT Smile

[groet] , uit een mooi Zwitserland, Jos -1200- [welkom]
J vd B te V

Re: Houd afstand in Duitsland

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Merkwaardig prijsverschil. ....
Ik kreeg in mei een vakantiefoto thuisbezorgd uit Berlijn. Reed 130 waar ik 120 mocht. Kosten van deze foto was 10 euro..... ..

Groeten van Jan via Tapatalk
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Franky »

Ze zullen het als "bumperkleven" bekeken hebben en die boetes liggen in Nederland ook niet aan de lage kant denk ik he ;)
Grts Franky
JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Ik vind 53 meter afstand ook wel veel moet ik zeggen, zelf houd ik (afhankelijk van de snelheid natuurlijk) meestal een afstand van 2 of 3 of hooguit 4 autolengtes ten opzichte van mijn voorganger. Dat vind ik al heel wat, maar dat benadert nog niet de 53 meter bij 106 km/h

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Genoemde snelheid/afstand is ongeveer gelijk aan de "2-secondenregel" die in Nederland wordt toegepast. Het is bij ons zelfs een advies. Kennelijk wordt dit in Duitsland gezien als een "onvoldoende afstand houden".
In NL is de 2-seondenregel geen wettelijke verplichting. Wel als de afstand minder dan 0,5 seconden is. "Het niet tot stilstand kunnen brengen van zijn/haar voertuig binnen een veilige afstand". Bumperkleven dus. Maar dan heb je hem ook wel te pakken met boetes tot € 700,=.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
marcel72
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hoi,

Afstand houden is prima. Het nadeel van de regel in Duitsland ("Halber Tacho") is dat je die afstand niet kunt houden wanneer er meer verkeer is. Overig verkeer ziet die afstand als een ruimte om ook naar links te komen, waardoor je eigen ruimte dus ineens weg is. Laat je zelf het gas weer los, schiet het rijden ook niet echt op en hinder je achteropkomend verkeer.

Gezond verstand gebruiken werkt m.i. beter.
En mocht dat gezonde verstand niet aanwezig zijn, dan vind ik boetes tot € 700 wel terecht.

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
jojo

J vd B te V schreef:Merkwaardig prijsverschil. ....
Ik kreeg in mei een vakantiefoto thuisbezorgd uit Berlijn. Reed 130 waar ik 120 mocht. Kosten van deze foto was 10 euro..... ..

Hoi Jan,

Het gaat hier ook niet om een snelheidsovertreding,....de afstand tot de volgende verkeersdeelnemer word gemeten en als je langer dan (ik geloof) 500m te kort erop rijdt, dan word je beboet!
Stel je voor dat je 160 kmh rijd en dan korter dan ca. 80m erop rijdt,.....dan is je rijbewijs voorlopig ff weg _003
Verder ben ik ben het met je eens dat te snel rijden in Duitsland nog wel te betalen is :lol:

Groetje, Jos
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dan heeft hij waarschijnlijk ook wel heel dicht op zijn voorganger gereden. Ze zijn niet zo vlug met bekeuren in Duitsland vind ik zelf. En zelf vind ik dat er hier ook best meer boetes voor uitgeschreven mogen worden.
Franky

Zelf heb ik er ook geen goed gevoel bij als ik een auto dicht achter me aan zie rijden en wil ik "klevers" niet meteen in mijn buurt hebben
Grts Franky
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

jojo schreef:Stel je voor dat je 160 kmh rijd en dan korter dan ca. 80m erop rijdt,.....dan is je rijbewijs voorlopig ff weg
En terecht!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
jojo

eh,...in Duitsland is onbeperkte snelheid toch op bepaalde stukken toegestaan??
En dat rijd ik dan ook, mits de omstandigheden het toestaan (=216kmh op Garmin)
op zijn tijd best ff leuk.
maar binnenkort ga ik toch maar een dagje ff op de "groene hel" Nurburgring waar we tenminste allemaal dezelfde kant oprijden Big RT Smile

Groetje Jos
J vd B te V

Ik vond laatst een oud foldertje van de KNMV over veilig motorrijden.
Stond een goede tip in over hoe je met bumperklevers om moet gaan op de motor:
Je moet in het zichtveld van de klever gaan rijden. Dan vergroot die vanzelf de afstand.
Maar heb nog niet gemerkt dat het werkt...........

Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

J vd B te V schreef:Ik vond laatst een oud foldertje van de KNMV over veilig motorrijden.
Je moet in het zichtveld van de klever gaan rijden. Dan vergroot die vanzelf de afstand.

Volgens mij hebben de meeste bumperklevers het te druk met andere dingen (telefoon, iPad/Pod, radio, krant, scheerapparaat, make-up doos etc.) om dat soort nuances op te merken.. _001 ..

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
J vd B te V

Dat zou goed kunnen. .....
Vanmorgen werd ik nog bij Tilburg van de weg gedrukt doordat een automobilist druk was met andere zaken. ..
Hij kwam opeens van de linkerbaan naar rechts in een bocht. Had niet gezien dat ik daar al zat. ..
Ik dank de hemel voor de harde berm.

Franky

Gebeurd op de ringbanen in Tilburg wel vaker jammer genoeg. De linkerspiegel bij een auto is voor sommige taboe denk ik dan of ze zijn van mening dat de anderen wel uitkijken voor hen. Het is en blijft uitkijken en rekening houden met wat er kan gebeuren
Grts Franky
J vd B te V

Was bij de stoplichten van afrit Tilburg West . Ik stond op de rechtse baan van de twee banen linksaf. En die @#*@# stond links. Gaat doodgemoedereerd in de bocht naar de rechter baan.
Op de ringbanen moet je inderdaad ook goed opletten.
Franky

Die dacht wss even snel voorbij te flitsen en denkt niet aan eventuele gevolgen. aan stoplichten maak ik wel vaak oogcontact met de bestuurders naast mij als dat kan om zeker te zijn dat ze mij ook gezien hebben.
Grts Franky
Ton1959

J vd B te V schreef:Was bij de stoplichten van afrit Tilburg West . Ik stond op de rechtse baan van de twee banen linksaf. En die @#*@# stond links. Gaat doodgemoedereerd in de bocht naar de rechter baan.
Op de ringbanen moet je inderdaad ook goed opletten.
En dat gebeurd op dat punt heel de dag door. En zodoende gaat het verkeer op de rechter baan dan weer harder rijden om de naar rechts komer voor te zijn. Wat ik niet begrijp dat ook motorrijders vaak bumperklever zijn. Dan ben je in feite nog dommer bezig dan de automobilist.
Bart51
Bijz: BMW R850R
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Bart51 »

Ik begrijp iets niet:
Als ik in een groep rij op de autobahn dan is dat in baksteenvorm.
Als we dan 120 km per uur rijden en er zijn 5 à 6 motoren bij, die allemaal 60 meter afstand houden, dan heb je een kolonne van 300 meter :roll:
Is die regel dan nog wel zo nodig toe te passen?

Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Ton1959

Door de baksteen tactiek heb je toch meer afstand omdat je in feite achter degene rijd die voor je voorganger rijd toch. Of mis ik iets?
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Baksteen rijden wordt geadviseerd om optimaal gebruik te maken van de weg, elkander beter kunt zien en gemakkelijker de juiste volgafstand (2-seconden regel) kunt aanhouden.
Echter, je dient ten alle tijden te zorgen voor voldoende volgafstand en ruimtekussen. Dus ook de ruimte links en rechts.

Ikzelf hou altijd de 3 á 4 seconden regel aan, dan heb je wat meer marge om te anticiperen.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

J vd B te V schreef:Ik vond laatst een oud foldertje van de KNMV over veilig motorrijden.

Even omkijken werkt vaak al. Helpt dat niet dan even rem aantippen, of zelfs alarmlichten aan.
Voor de hardnekkige, agressieve doordouwer waarvoor dat ook niet helpt, ga ik gewoon aan de kant...
Ares
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Ongelezen bericht door Ares »

In Duitsland telt de afstand tot je voorganger. Daarom maakt het niets uit of je baksteensgewijs rijdt. De afstand tot de eerste voor je is wat telt.

Gerhard/Ares
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

"Brückenabstandmessung" noemen ze dat, met meetapparatuur bij viaducten. Meet niet alleen afstand, maar ook snelheid. Met vakantiefoto.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

HansD schreef:

Even omkijken werkt vaak al. Helpt dat niet dan even rem aantippen, of zelfs alarmlichten aan.
Voor de hardnekkige, agressieve doordouwer waarvoor dat ook niet helpt, ga ik gewoon aan de kant...
Waarom ga je niet altijd gewoon opzij?

Zonder voorliggers heb je ook geen klevers.
Ton1959

De bumperklever zal zeggen waarom ga je niet gewoon opzij.

Ik snap ook niet dat als één vrachtwagen persee weer moet inhalen dat er een hele stoet bijna op elkaar rijdend achter die vrachtwagen moet zitten duwen. Even wachten tot de vrachtauto weg is en dan er langs is ook een mogelijkheid. En dan moet je soms iets langer wachten om weer naar links te kunnen maar het voorkomt al dat gekleef toch?
Rare truukjes van op je rem duwen kan ook zeer slecht aflopen dus lijkt me niet echt slim om te doen op de motor. Maar ja ieder zijn eigen methode.
white
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Ongelezen bericht door white »

HansD schreef: Helpt dat niet dan even rem aantippen
Hmm, ik zou dat niemand adviseren.
Bij de gasten (klevers) waarbij je dat zou doen, kon dat wel eens eens verkeerd uitpakken.
Die hebben een, zeg maar, aangepast "karakter", dan kan zo'n handeling nog wel eens agressie opwekken.
Op een motorfiets verlies je zo'n akkefietje altijd...

Ik ga, hoe gefrustreerd ook, maar gewoon aan de kant...
jojo

Zo nu en dan "nee" _001 schudden met je hoofd word ook goed gezien door de klevers, werk soms,...maar niet altijd even positief _001
[groet] , Jos -1200-
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

doov650 schreef:Waarom ga je niet altijd gewoon opzij?

Zonder voorliggers heb je ook geen klevers.
Inderdaad, ik ga dit soort situaties ook graag zoveel mogelijk uit de weg, maar rijd veel woon/werk en (zoals Ton al aangeeft) kun je dan lang niet altijd opzij. Omkijken helpt meestal, maar als iemand desondanks gevaarlijk dicht achterop komt en blijft (en ik geen kant op kan!), moet ik in mijn ogen iets doen om de gevaarlijke situatie te veranderen. Alleen in dat soort gevallen doe ik mijn alarmlichten even aan, of desnoods tip ik mijn rem even kort aan. Als je daarna snel aan de kant gaat zodra het kan, doen de meeste bumperklevers niet moeilijk.

En wat betreft aangepast karakter: als iemand hardnekkig te dicht achterop rijdt, terwijl ik duidelijk geen kant op kan; dan word ik daar zelf een beetje "aangepast" van!
MofkaP
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

jojo schreef: hij reed maar 106 kmh en dat op de (vrije) autobahn????
(in dit geval dus 53 meter) en hij mocht voor deze goed herkenbare foto en les ca. 100 eurootjes betalen en 2 punten naar Flensburg :( .

Dus maar een beetje afstand houden, deden we toch al,....niet soms? Big RT Smile

[groet] , uit een mooi Zwitserland, Jos -1200- [welkom]
Was inderdaad maar een klein beetje afstand.

In Duitsland begint men met dat soort snelheid te bekeuren als de afstand tot de voorganger minder dan 25% in meters van snelheid in km/h bedraagt.
Bij 26 meter is de boete 75 euro en één punt.
Ligt de afstand tot voorganger tussen de 15% en 20%, dat bedraagt de boete 100 euro en twee punten.
Hij reed dus iig minder dan 21 meter op zijn voorganger.

Blijft een koopje vergeleken met het Nederlandse tarief.
De richtlijn in die situatie is 550 euro.
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

In Duitsland is men daar de laatste jaren veel strikter in geworden. 'Schuldigen' zijn degenen die al dan niet met knipperend groot licht in een fractie van stipje tot monstreuze grill in de spiegel uitgroeiden. Dat aantal is sterk geslonken, de meesten houden tegenwoordig keurig afstand totdat je naar rechts gaat. Flensburg ligt daar blijkbaar erg gevoelig.
Willen ze echt snel voorbij dan komen ze af en aan geduwen, maar dan zit je naar hun smaak te lang links (vooral diegenen met gele plaat). Slechts een enkeling die nog kleeft.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
jojo

Hallo
Ik heb zojuist ontdekt dat eea ook in Duitsland "omstreden" is en gedeeltelijk alweer niet meer mag?!

http://www.steuer-insel.de/index.php/bu ... ndmessung/

Wie weet is de storm alweer over, maar een beetje afstand houden blijft toch gezonder Big RT Smile

Groetje Jos
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Afgelopen jaar in april kreeg ik met 2 maten een bekeuring voor inhalen waar dat dus niet mocht. Er werd voor iedereen afzonderlijk een enorme papierwinkel ingevuld. Aangezien de agent in kwestie net als ik op een R1200RT reed vroeg ik nog of het mogelijk was korting af te dwingen, maar dat werd met een glimlach van de hand gewezen. Bij het wegrijden stopte oom agent naast mijn RT en zei met enige gespeelde minachting: das sind keine fussrasten ( voor de niet Duitstaligen onder ons: dat zijn geen voetsteunen) De mijne zien er keurig uit. Toen ik een blik gooide op zijn voetsteunen begreep ik waar hij naartoe wilde. Niet alleen de bouten van hem waren afgesleten maar zeker ook 20% van zijn voetsteunen. Dat gezegd hebben gaf hij een stoot gas en gierde een bocht om vergezeld door een vonkenregen. En dus weer een stukje voetsteun weg.

Toch een leuk detail van de bekeuring: we hebben er alle drie nooit meer iets van gehoord en na 1.5 jaar verwacht ik dat ook niet meer _004
Zoveel korting had ik nu ook weer niet verwacht :D :D

Luc

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”