ventilator oliekoeler r 1150 rt

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Bert de Jongh

ventilator oliekoeler r 1150 rt

Ongelezen bericht door Bert de Jongh »

wie kan mij helpen met het aansluiting van een ventilator oliekoeler ( hij is al plaatst), maar waar zit stekker.
maRTin

Re: ventilator oliekoeler r 1150 rt

Ongelezen bericht door maRTin »

Dat gaat nog niet meevallen ben ik bang.
Bij overheidsfietsen is het een extra accessoire, maar die is ook heel anders bedraad.
Er moet bijv. een sensor op het blok zitten die de ventilator aanstuurt.
Vraag het eens na bij een dealer die ook overheid doet.

gr Martin
Beemer-Tycoons
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Hallo Luitjes,
Ik heb ook wel intresse om een ventilator achter de oliekoeler van mijn R1150RT te monteren maar waar haal je z'n ventilator vandaan, en heb je iniddels een oplossing gevonden voor de electrische aansluiting op de motor .
Groeten Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Is prima verkrijgbaar bij de BMW SloopeRTs, montage is de grootste uitdaging. :lol:

Aansluiting gaat normaal gesproken via een temperatuursensor, relais en dan de Motronics.
Omdat dit achteraf wat moeilijker te realiseren is, een (waterdichte) schakelaar en dan op de accu aangesloten.

Wel een belangrijke tip:
Probeer de ventilator wel ff uit op 12 volt voordat je deze koopt, ik heb er enkele gehad die heel moeilijk rond draaide.
(Slijtage ? _001 )
Beemer-Tycoons
2023
2023

Naar welk type Beemer moet ik dan zoeken voor een oliekoeler ventilator.

Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Gewoon voor jou model, dus R1150RT, en dan ventilator.

Kost gemiddeld genomen zo'n 50 euro.

PS: Pas wel op voor je fingers, de ventilator draait behoorlijk hard. ;) :lol:

Het model voor de R1150RT is redelijk "gemakkelijk" te herkennen versus de R1100RT versie:

R1150RT:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=10

R1100RT:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=10
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

En dan vraag ik mij het nut af van die ventilator.

Tijdens normaal bedrijf, ook in de zomer komt de olietemp niet aan max, ms dat je bij 35' in de file eens 7 of 8 balkjes ziet, meer niet.

Een overheidsfiets, waar deze ventilator in thuis hoort, staat soms langere tijd met draaiende motor en alle toeters en bellen bijgeschakeld langs de weg, dan heeft het nut.
Met een burgerfiets zie ik dat niet gebeuren.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Inspector Gadget

Klopt, ik merk het alleen als langdurig het rij-tempo laag ligt, stapvoets ed.
En dan vaker dan ook alleen maar tijdens hete zomers, dan loopt men lange(re) afstanden voor de goede doelen, etc.
Vaak zit je dan vrijwel de gehele dag op de motor.
Dan loopt de temperatuur soms flink op.
En bij mij hebben de toeters-en-bellen hun eigen circuit en hun eigen accu's (ja, meervoud)

Maar anders is het inderdaad 5 á 6 streepjes, dus normaal, niets aan het handje.

Kortom, het is redelijk uitzonderlijk als zo'n ventilator echt nut heeft.
Het is net als PaulRS zegt, bij de overheidsversie loopt de bedrijfstemperatuur vaak nogal flink op omdat men op bijna vol vermogen op en met de fiets werkt, neer zet, al-dan-niet uit zet, om kort daarna wederom op vol vermogen naar de volgende klus te gaan.
Terwijl ze dan de motor parkeren, hoor je de motor gewoon tikken van het afkoelen. En ruik je de warmte. :shock:
Dan heeft zo'n oliekoeler zin, omdat de motor dan al heel erg warm is, en juist dan moet koelen maar ff geen rijwind voorzien is. ;)

En ik vraag mijzelf af, of met de moderne(re) oliesoorten van tegenwoordig er meer "marge" is voor wat betreft de koeling en smering.
Want de olie koelt ook je motor naast smering en het schoonhouden van je motor.
En die techniek in olie lijkt mij in al die jaren, sinds de "geboorte" van de R1100RT, behoorlijk voortgeschreden te zijn. _001

Ikzelf zet na 2 á 3 minuten mijn motor uit, niet alleen voor het milieu, en onnodig brandstofgebruik, maar ook lawaai voor de omstanders, het genieten van de showband resp. doedelzak spelers en stukje respect aan degene die zich op die dag sportief inspannen, hun loop/toer doen, kortom datgene waarvoor ik aanwezig ben om het veilig te doen laten verlopen.

1 ding is zeker, montage is een hele uitdaging, aangezien er een aantal schroeven op een hele lastige plek zitten, tenzij je de voorpartij los neemt.
PaulRS

Hoi.

Dat jouw toeters en bellen een eigen circuit en accu's hebben, maakt voor de motor niks uit, de voeding komt nog steeds uit de zelfde generator.
En die generator snoept met een 1/2 kW vermogen (max) aardig mee en dat moet het motortje weer compenseren en aan het eind van het verhaal is dat warmte.

Maar wat jij aanhaalt betreffende de moderne olieën, klopt wel.
'Normaal' wil een boxermotor een minerale olie van 20w50 specificatie anno 1990.

Heden ten dage is een half-, of volsynth mijlen vooruit op deze olie.
Ikzelf stook een volsynth 10w60, 10 voor de koude start, lekker dun, 60 voor de hete dagen, blijft viscoos bij hoge temp zonder in water te veranderen.
En een volsynth breekt ook minder snel af.

Ik wissel deze dan ook pas bij 20.000, ipv de 10.000 die herr BMW voorschrijft (20 jaar geleden).

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Inspector Gadget

Hallo Paul,

Mijn oprechte excuses dat ik niet wat duidelijker was; _002
Ja, ik was van plan samen met Kenny dit allemaal te gaan aansluiten.
Daarbij is de generator vervangen door de overheidsversie (60 ampère ipv 50 ampère-versie), met dank aan Kenny. _004

Maar ik voorzag de nodige uitdagingen en problemen als ik al die kabels onder de tupperware moest gaan wegwerken.
Zeker de officiële Xenon-flashers, dat is hoogspanning (dus goede kabel bij nodig, en zoveel mogelijk kabel-lengte beperken) en redelijk dikke (afgeschermde kabels).
Dat is achteraf heel lastig goed in te bouwen nabij de bestaande kabelboom zonder dat je eventueel storing (bijv. aan de motor-elektronica) kan voorkomen, als je even niet oppast, of bij onderhoud net ff zo'n kabel beschadigt.
Ik heb er daarom voor gekozen een volledig, 100% gescheiden circuit te maken, waarbij extra accu's, maar dan zonder aansluiting op de generator/dynamo, de voeding voorzien voor de toeters-en-bellen.
(Laden doe ik bij thuiskomst cq. voor vertrek, en is goed voor ruim een dag werken)

Met als voordeel dat ik het allemaal zelf kan aanpassen zonder dat ik Kenny moet vragen alle tupperware (en vooral de valbeugels, carter-beschermplaat en zijverlichting) tijdelijk los te halen.

Het is puur gemak(zuchtig) voor mij.
En zorgt voor minder hoofdpijn bij Kenny. ;)

Nadeel is wel dat hier-en-daar een kabel over de tupperware loopt, wat minder fraai is.
Maar dat is werk-in-wording, zodra Kenny tijd voor mij heeft. (en ik een vrije dag o.i.d. kan opnemen).

Dank voor de info over de olie, ik zal eens nazien wat ik aan levensvloeistoffen op voorraad ga nemen.
Ik weet wel dat Kenny voorkeuren heeft, en die volg ik meestal in volle vertrouwen.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik ben wel een liefhebber van synthetische olie en denk als je veel kilometers rijd dat het wel realistisch kan zijn om die verversingstermijn wat te verlengen maar als je die 20000km rijd in bijvoorbeeld 2 jaar dat het niet zo'n goed idee is om er twee jaar dezelfde oile in te houden. Smeerolieverdunning door brandstof en condens dat verzamelt in de olie verslechtert ook de kwaliteit van synthetische olie.
Ik denk dat als een ventilator geregeld word door een temperatuursensor wel leuk is maar voor de meeste gebruikers in Nederland niet echt nodig is. Voor een beperkte groep mensen dus nou net wel weer naturlijk. As hij niet geregeld was met een temperatuursensor was het zelfs een slecht idee omdat er meer schade ontstaat als de olie te lang koud blijft. We willen de motor het liefst redelijk snel op bedrijfstemperatuur.

Ton
Inspector Gadget

Beste Ton,

Heel even ff off-topic;
{/OffTopic Aan}
Dus die verhalen die je hoort van personen die 200.000+ km met hun olie doen, niet verversen en alleen maar af/bijvullen, zijn indianenverhalen?
Wat ik al dacht, omdat Kenny mij ooit vertelde dat de olie smering, koeling en vervuiling tegengaat cq. vuiltransport doet. En dat kan olie met mijn (beperkte) kennis van chemie, nimmer tot het bijna "oneindige" doen. Er is op een bepaald moment verzadiging, of is er een bepaalde hulpstof afgebroken of verdwenen, waardoor de functies van de olie achteruit zullen gaan en wellicht erger, schade of verhoogde slijtage ontstaan.
Blijft een boeiend onderwerp, de levenssappen van de fiets. ;)
{/OffTopic Uit}

Voor wat betreft de ventilator, ikzelf kies voor een schakelaar op het stuur waarmee ik zelf de temperatuurmeter in de gaten moet houden, en alleen inschakel als het boven de 5 of 6 streepjes is.
Ben het met je eens dat je nimmer rücksichtslos koeling moet forceren, dat moet je met beleid en verstand doen.
Daar komt nog bij dat de ventilator zo snel draait, dat deze een behoorlijke warme tocht trekt en dat ga je voelen via het dashboard, en de diverse openingen.
Ton1959

Hoi Rob
Synthetische oile is wel heel goed maar tijdens het rijden van korte ritjes of zelfs langere ritjes in de winter krijg je smeerolieverdunning door brandstof die ook langs je zuigerveren komt tijdens het lopen van de motor. Ook langs klepgeleiders heb je lekgassen die worden opgenomen door de olie. Tijdens korte ritten vooral in de winter krijg je condensvorming in de olie ( dit zie je vaak bij auto's en motoren net onder de vuldop of op plaatsen in het smeersysteem waar de temperaturen te laag blijven).
Door de smeerolieverdunning word de olie veel slechter en kan je oliedruk zelfs wegvallen als het te erg word.
Maar mensen die heel veel kilometers rijden en waarbij de motor dus wel op de juiste bedrijfstemperatuur is hebben veel minder last van dit probleem.
Dus bij en vrachtauto of een taxi of auto's waarmee dus wel zo enormveel kilometers per jaar word afgelegd kan de olie er langer in blijven. Maar we mogen niet vergeten dat ook een oliefilter uiteindelijk dicht komt te zitten maar dit komt gelukkig zelden voor. En dat vuile olie ook weer meer slijtage geeft dan nieuwe. Niet alle metaaldeeltjes komen in het oliefilter. Het fijnere spul gaat gewoon constant rond in die olie. Ik heb mensen gezien die bijvoorbeeld in drie jaar met hun Mercedes maar 15000 km aflegde met een synthetische olie en de nokkenas was aan vervanging toe inclusief tuimelaars. En onder die klepdeksel leek het wel asfalt geworden. Ik had ooit een man die problemen had met het starten en inderdaad de motor draaide heel langzaam rond tiijdens het starten. De startmotor was goed er was voldoende compressie maar uiteindelijk tapte we de olie af en dat waren net grote druppels stroop.
Dus je hebt waarschijnlijk geen problemen als je 50000km in een jaar aflegt met dezelfde synthetische olie bij veel automotoren maar wel als je dezelfde kilometers doet in 5 jaar. En dan heb je bij onze motoren nog geluk dat we een droge plaatkoppeling hebben omdat de standaard koppeling bij de meeste motoren in de olie draait en daar komt een hoop materiaal van in de olie dat is dus echt niet ideaal. Ik zou met welke oie dan ook jaarlijks mijn olie verversen.
Taxi's gaan enorm lang mee omdat ze 'smorgens gestart worden en altijd op bedrijfstemperatuur blijven en die bedrijven rijden rustig 50000 km met diezelfde olie zonder problemen. Ik zou nog veel meer kunnen schrijven maar ik moet direct gaan werken maar kom er nog wel op terug.

Ton
Ton1959

Nog even voordat ik weg ben. Kenny heeft gelijk onze olie koelt voert vuil af en smeert de motor. Hij doet meer dingen zelfs die olie. En op een gegeven moment is ook die olie op natuurlijk.De moderne olie zorgt dat vuil zwevend gehouden word en daarvan komt het meeste dan gewoon in het oliefilter terecht. Bij de gewone motorolie zal het vuil meer omlaag willen vallen. En bijvoorbeeld bij mijn Enfield verzamelde veel vuil dan in het oliereservoir ( deze motor heeft en zogenaamde dry sump). Daar is niks mis mee totdat je er dan ineens een synthetische olie ingooit. Dan komt namelijk heel dit vuil bijna ineens los en gaat circuleren door je motor met alle gevolgen vandien. Gooi dus geen synthetische olie in motoren die inwendig flink vervuilt zijn. Dat is vragen om problemen.

Ton
PaulRS

Hoi.

Die 20.000 rijd ik in een jaar weg.
En dan krijgt de motorfiets ook gelijk zijn jaarlijkse groot onderhoud, dus alle vloeistoffen en filters, een grondige schoonmaakbeurt, noem maar op.
Kleppen en synchroon stellen doe ik tussendoor naar behoefte, als de motor wat rommelig begint te lopen.

Voor wat betreft de olie, die vervuild het meest in de opwarmfase en daarna zullen de meeste schadelijke stoffen er weer uit verdampen.
Wat er wel achterblijft zijn allerlei koolwaterstoffen en zuren die de motor langzaam aantasten en die wil je er uit hebben.
Maar gezien de huidige techniek en kwaliteit in de olie wereld vind ik de 10.000 interval die 20 jaar geleden is bedacht achterhaald en 20.000 km of 1x per jaar een mooi compromis.

Zover mijn argumentatie. :lol:

Verder over het nut, of niet van een ventilator.
De olietemp tijdens normaal bedrijf zal zo'n 100-120' zijn en op sommige plaatsen in de motor een 20' meer, ruim in het werkgebied van de moderne, synth olie.
En dan hebben we er een kleine 4 liter van aan boord in een aluminium behuizing.
Met dat oververhitten zal het wel meevallen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Ton1959

Die 10W60 is waarschijnlijk de Castrol olie. Dat moet een hele goede olie zijn.
Toen ik begon in de garage was het zelfs olie verversen bij 3000km. Ik denk dat de grootste verbetering niet in de olie zit maar in de gebruikte materialen in onze motoren. Maar ook de synthetische olie is echt goed en stukken beter dan de gewone olie. Ik denk wel dat een motor wel langer meegaat als je wel die verversingstermijnen aanhoud van elke 10000 km. En dan scheelt het nog veel omdat niet elke motorfiets hetzelfde is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de kleur van de olie als hij erin gaat en als hij eruit komt. Bij de ene motor komt hij er echt zwart uit en bij de andere is hij een stuk schoner. En dat toch mert diezelfde goede olie van nu.
Ik verwacht geen problemen als je die 20000km in een jaar rijd met die kwaliteit synthetische olie. Maar persoonlijk kies ik er niet voor om hem er 20000 km in te laten zitten.
Voor mij zit het grootste voordeel van de synthetische olie in het reinigende effect van deze olie en het lagere olieverbruik bij vooral hogere zomerse temperaturen op lange afstanden met hogere snelheid. Maar eigenlijk is een half synthetische olie gewoon voldoende en dan elke 10000km.

Ton _004
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Lekker z'n draad over olie. Big RT Smile

Als al die gasten bij verjaardag feestjes meer over olie zouden discusseren zou ik veel meer aan de uurtjes hebben !!!

gr,
Kenny
Ton1959

Normaal gesproken is olie geen discussie meer waard ik ververs hem gewoon en ga weer rijden.

Ton _004
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Ik weet de bedradings schema van de Authorities RT niet, maar als het hulpvol is- kijk naar mijn discussie hier. Ik heb mijn eigen koeler gemaakt, maar er zijn wel doorverbindingen in het discussie naar OE projects. Ook voor 1200hexhead. Ik heb technische tekeningen van mogelijk ventilator beugels als iemand meer informatie wilt hebben.

http://www.bmwlt.com/forums/showthread. ... ht=running

http://65.38.186.184/forums/showthread. ... #post17571

http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... Post511622

Ik hoop dat wat hulp en/of ideen geeft...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Beemer-Tycoons
2023
2023

Ik heb wek wat reacties los gemaakt met de vraag betreffende het plaatsen van de oliekoeler ventilator.
Tijdens een vakantie rit op de duitse autobahn heb ik een keer gehad dat ik bij een temperatuur van 30 graden in een file terecht kwam en er niet tussen door kon rijden en dus lang stil kwam te staan waarna de temperatuur toch wel op liep naar extremem waarde.
Dus toen ik ergens een draadje hierover las leek me dat wel wat, natuurlijk moet je dat dan wel schakelen met een aparte schakelaar zodat je het alleen gebruikt bij extreme temperaturen.
Wat betreft de Olie ik gebruik op dit moment Motorex Boxer 15/50 olie en ververs die bij 10.000 en aangezien ik een winterstop in mijn verzekering heb gebruik ik die voor groot onderhoud en ververs de motorolie altijd voor de winterstop zodat er verse olie in het blok zit want na verloop van tijd gaan er inderdaad allerlei afval producten en zuren in de olie zitten die er beter niet een winterstop van 4 maanden in kunnen blijfen zitten.
Ik ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die ervaringen hebben met Motorex Boxer olie.
Groeten Peter -1150-
Afbeelding
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Beemer-Tycoons schreef:Duitsland in een file terecht kwam en er niet tussen door kon rijden.
doe dit ook maar niet want dat is in duitsland verboden en de boetes zijn niet mis.
[groet]
HenkvanR -1200-
PaulRS

Hoi.

Motorex is een goede kwaliteit olie.

Al is het een beetje volksverlakkerij, die hele oliebussines, alle ruwe olie die er in de wereld gewonnen wordt, gaat naar een paar naftakrakers en wordt daar omgezet in allerlei producten.
De olie maatschappijen nemen daar hun deel van de olie en mengen er hun eigen ingredienten door, maar de basisolie is eigenlijk allemaal hetzelfde.

Hetzelfde geldt voor de synthetische variant, ook wereldwijd een paar installaties die het basisproduct maken en doorverkopen.

Zo'n zelfde spelletje wordt er gespeeld met benzine.

Dus in feite maakt het niks uit welk merk olie je gebruikt, als je maar voldoet aan de specificaties die de motor fabrikant voorschrijft.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Ton1959

Ik heb zelf goede ervaringen met een aantal merken van synthetische olie. Ik denk dat het verschil tussen synthetische olien misschien wel wat groter is dan het verschil in de minerale olie soorten.
Bij minerale olie soorten bemerk ik ook dat het niet allemaal hetzelfde is. Sommige hebben een gunstig effect op het olieverbruik. Maar de synthetische en half synthetische olie wint het van de minerale motorolie. Maar om het al te kunnen vergelijken moet je eigenlijk al ergens werken waar ze meerdere merken gebruiken.

Ton
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Nutteloos ding , maar voor iemand die het beslslist wil . _001
http://link.marktplaats.nl/418102526

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”