hoe hoog staat jouw ruit

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Bart51
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

hoe hoog staat jouw ruit

Ongelezen bericht door Bart51 »

Hallo allemaal,

Hier is al heel veel geschreven over allerlei ruiten en de geluidsoverlast. Hoge ruiten, flip ups, brede ruiten: ze zijn allemaal genoemd. Maar hoe staat je ruit eigenlijk t.o.v. je hoofd/ogen? Kijk je door de ruit, of tegen de rand of ruim er overheen en hoe is dan je ervaring met het geluid. Ik kan dit niet echt terugvinden dus maak ik er maar een onderwerpje van.

Ben erg benieuwd naar de stand!

Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: hoe hoog staat jouw ruit

Ongelezen bericht door HansD »

Bart,
De ruit staat bij mij zo hoog mogelijk (geen wind, geen lawaai), maar ik kijk nooit door de ruit heen.
Verder verander ik de stand voortdurend afhankelijk van de snelheid: op de snelweg de hoogste stand, in de stad of in de file een stuk lager, zodat ik de weg vlak voor me goed kan zien over de ruit heen.
Daarnaast wil ik bij warm weer de ruit wel eens even laten zakken voor wat koeling...
Hans
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Hallo Bart,

Bij mij staat de ruit helemaal naar beneden. _005 Mag er van mij zelfs af en heb dat ook een tijd gehad.
Dat beviel mij goed, maar het doet afbreuk aan het gezicht van de BMW.
Vandaar er dus weer op maar in de laagste stand. Kijk dus over de ruit heen.
Die wind is prima en het geluid in de helm is minimaal.

[groet] Anton. _004
Laatst gewijzigd door Junkyard Dog op 27 jul 2010, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zijn vele factoren die de "ideale" ruit bepalen, en ter info is de navolgende link wellicht interessant om eens door te lezen;
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fairing.html

Ik heb verschillende ruiten en ik heb verschillende ruiten geprobeerd (en weer verkocht :roll: )

Mijn voorkeur heeft het om nimmer door de ruit heen te kijken.

Ik merk bij mijn ritjes (ik neem elke rit altijd op), dat ik bij de niet-snelwegen de ruit (momenteel de ZTechnik VStream) vrijwel in de laagste stand heb staan.
Of een tikje omhoog om de hslfo (high speed low flying objects) te voorkomen, ik heb daar, tot op heden, helemaal geen last van.
Op de snelweg pas ik vaak de ruithoogte wel aan, afhankelijk van de snelheid en hoeveelheid wind.
Maar dan nog kijk ik liefst over de ruit heen.

Om het eventueel weer een tikje te laten zakken om verkoeling te verzorgen, aangezien ik (nog steeds) met een vier-seizoenen jas rond rij.

Heb heel weinig last van lawaai; mijn camera, die aan de zijkant van de helm gemonteerd is in een waterdichte behuizing, neemt zelfs de instructies van de navigatie hoorbaar en waarneembaar op, bemerk ik uit de opnames.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik kijk nooit door de ruit. Bij toertochtjes binnendoor de ruit in bijna de laagste stand (Garmin zit dan een beetje in de weg... :roll: ). Op de snelweg gaat de ruit omhoog tot op 80% hoogste stand. Ik heb geen originele ruit meer, welk model er nu op ziet weet ik niet, zat er al op toen ik de -1100- kocht. Altijd last van veel windgeruis, dus altijd oordoppen (maar dat is een ander topic ;) ). Ooit van een vriend een originele hoge BMW ruit geprobeerd, maar dat was nog veel erger!
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
jeroen12

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Binnendoor helemaal naar beneden, snelweg net zo hoog totdat ik een rustige luchtstroom om m'n helm heb.
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

Mijn 72 cm Nedplex-ruit staat gemiddeld op 3/4 van de hoogste stand. De turbulentie is dan minimaal, kijk ik over de ruit heen en kan het vizier van mijn BMW helm open blijven. Wel heb ik dan het zonnescherm naar beneden. Afhankelijk van de snelheid, weertype en/of windrichting wil ik de de hoogte nog wel eens een beetje aanpassen. Bij lage snelheden (in de stad bv.) gaat de ruit naar beneden. Ik verbeeld me dat ik mij in druk verkeer beter kan concentreren met de ruit naar beneden (geldt ook voor filerijden). En het gekke is dat dan ook de ingebouwde mp3speler van mijn Garmin uit moet.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
WernerB
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Ik heb sinds 2 jaar een V-stream op mijn R1100rt. Bevalt me prima!
Het gebulder van de wind is, nadat ik zowel het standaard-scherm, alsook een verhoogd GIVI-scherm heb geprobeerd, nog steeds aanwezig, maar veel minder dan bij de voorgangers. Mijn lengte van 1.94 m zal ook in negatieve zin meespelen. Helm is overigens een HJC FS-Max (systeemhelm).
Daarnaast kijk ik bij het V-stream scherm er net overheen/hij staat dus in zijn hoogste stand.
Bij rustig toeren (80/90 km/uur) is het scherm absoluut stil! Tussen de 100 en 130km/uur wordt het lawaai om de oren wel meer, maar met snelheden boven de 140 km/uur wordt het juist weer minder en lijkt de speciale vorm van het scherm zijn vruchten optimaal af te werpen.
Je kunt (bij wijze van spreken, he) met open vizier, een sigaar in je mond en een glas whisky in de hand met 160 km/uur heerlijk relaxed cruisen. ;)
Scherm heb ik dus altijd in de hoogste stand! Vaak met vizier/klap open/zonnebrilletje naar beneden. Ja, ik weet het: slechte bescherming bij een eventuele valpartij. :oops:
Ik hoop dat je aan deze info wat hebt gehad.

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
rgoderie

Ongelezen bericht door rgoderie »

Ik gebruik een nedplex ruit op mijn R1150RT. De stand varieer ik naar believen maar zodanig dat ik er altijd overeen kan kijken. Het beste resultaat heb ik als ik er net overeen kan kijken dus ruithoogte haast gelijk aan de hoogte van mijn ogen. Heb geen last van turbulentie of andere vervelende zaken, kan altijd met open vizier rijden, ook op hoge snelheid.
http://www.nedplex.com/catalog/index.ph ... ge&pID=193
767 driver

Ongelezen bericht door 767 driver »

Ik heb sinds afgelopen vrijdag een Nedplex ruit. Geweldig. Mijn hoofd en lichaam tellen 196 cm samen. En dat hoofd wil niet in de wind te zitten. Die Nedplexruit heeft dat nu voorkomen. Geweldig ding. Dat BMW niet van die ruiten levert is ongeloofelijk. De mens word steeds langer.

Rob
leslie

Ongelezen bericht door leslie »

Hallo, ik ben 1.73 en rij met een R1150RT met een ZTechnik V-stream scherm ( stond erop bij aankoop )

Ik wissel de hoogte wel eens volgens omstandigheden ( autostrade, binnenwegen, warm weer ).

Ik overweeg terug het originele scherm te monteren, omdat ik door mijn " kleine " gestalte meestal " door " het scherm kijk, wat toch wat het zicht op het verkeer wat vervormt.

Bovendien, wat wind in 't gezicht en wat geruis horen toch bij het motorrijden

[groet]
Glowjack

Ongelezen bericht door Glowjack »

Ik heb de Z-technics V-stream op mijn R1150RT gemonteerd en rij doorgaans met de ruit op ongeveer half-stand.
Dan heb je nog wat wind-in-de-bek en relatief weinig lawaai.
In die stand kan ik met de TT-Rider-II via bluetooth-helmset ook nog telefoneren tot ca. 100 km/u.
Ga ik de snelweg op dan zet ik de ruit in de bovenste stand en dan kijk ik er nog net overheen.
T.,o.v. de originele ruit bevalt de Z-technik mij het beste. Ik heb 4 andere alternatieven (zonder dat V-profiel) geprobeerd maar die maakten meer herrie om de helm heen.
Daarnaast heb ik met de Z-tech minder last van de klapperende wind achter vrachtwagen, bestelbusjes, MPV's e.d.
aartjw
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Op mijn -1100- zit de originele ruit gemonteerd. Met mijn "lengte" van 1,68m en de zadelhoogte in de middelste stand kijk ik er overheen als de ruit in de laagste stand staat. Op de snelweg doe ik 'm meestal helemaal omhoog, heerlijk rustig, maar soms ook wel erg warm :roll:
Op provinciale wegen heb ik 'm meestal ergens halverwege staan en in de stad of tussen de files door staat 'ie altijd helemaal omlaag vanwege toch wel beter zicht.
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
zenomax

Ongelezen bericht door zenomax »

Goedemorgen,

Ik heb nog de originele ruit op mijn 1150RT.
Ben 1.84 lang en heb mijn zadel in de middenstand staan. Topkoffer altijd er op

Als ik de ruit op de hoogte stand zet, heb ik last van koude luchtstroom op mijn rug. Snelheid: 120+
In de winter is dit zo koud dat is niet teharden. Zet dan de dr ruit op ong. 75% van de hoogte en
koude luchtstroom is weg.

Nu heb ik gehoort dat de topkoffer hier debet aan is, er zou een vacuum achter je rug ontstaan.
Heeft iemand dezelfde ervaring

André
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik ben niet van de grootste met mijn 1.76 mtr. Ik heb de R1200 RT met het verlaagde zadel (zodat ik goed met de pantoffeltjes aan de vloer kom) Als ik buiten de bebouwde kom rij zet ik de ruit zo hoog dat ik er net nog overheen kijk. Dat is net niet in de hoogste stand. Ik draag trouwens wel oordopjes en daar overheen nog een Nolan N-Com 102. Als de ruit omhoog gaat verminderd het windgeruis met 65%. De kritiek die je nogal eens leest over de ruit op het 2009 model snap ik niet helemaal. Ik vind de wervelingen heel erg meevallen. Zou wel eens de ruit van een 2010 model willen testen op mijn 2009 RT. Misschien is die inderdaad beter, al hoor je mij nu ook niet klagen.

Luc
bolderbast

Ongelezen bericht door bolderbast »

De verhoogde BMW-ruit die erop zat was echt een grap. Zonder ruit was nog prettiger dan dat onding.

Met mijn 1.98 is er geen ruit waarmee ik uit de wind zit.
Heb dus ook met mijn huidige -grootste- Nedplexruit in de hoogste stand altijd nog een boel lawaai aan mn hoofd! Oia '

Ik heb de ruit vrijwel altijd in de hoogste stand staan en kijk er dan nog gemakkelijk overheen.
Qua zicht erg prettig, herrie-wise dus niet...
jojo

Ongelezen bericht door jojo »

Ik heb er de orginele ruit (nog) opzitten en kijk er (ook) niet graag doorheen.
De afstanden voor mij zijn anders, dit komt haast wel zeker omdat de ruit naar het midden toe steeds dikker word.
Dit heeft een prismatische werking tot gevolg die deze afstandsvertekening teweegbreng (`k ben optometrist).
Haast onverantwoordelijk te noemen dat zoiets zonder waarschuwing gemonteerd word.
Bij panorama-buitenspiegels zit er toch meestal ook een stickertje op om te waarschuwen voor de
vertekende afstanden.
Maar verder zit er zoooooveeeel goeds aan de -1200-
[groet] Jos
P@1200RT

Ongelezen bericht door P@1200RT »

Toch opvallend hoe de smaken overeen lijken te komen. Vrijwel iedereen varieert dus de hoogte, maar goed dat BMW die optie er op heeft gezet!

Ik heb op de snelweg met mijn systeemhelm veel last van herrie als ik harder dan 120 rijdt, dan doe ik het scherm dus zo hoog mogelijk. Wat ik in andere situaties meestal doe is dat ik het scherm zo afstel dat ik over de rand kijkend nog altijd een meter of 2 achter de auto voor mij kan zien. Ik kijk namelijk nooit door de ruit en wil toch nog wat van het wegdek zien. Bij rustig touren staat het scherm dus veel lager.

Gisteren op de A4 in de regen (met flink wat wind) was ik erg blij met mijn scherm in de hoogste stand, en ik had medelijden met de 1200 GT die ik passeerde. Wat moet hij een herrie en vocht te verduren hebben gekregen.

Groet, _004

P@ -1200-
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Bij mij ook steeds variabel.

In de stad meestal naar beneden.
Op de snelweg het lekkerste standje zoeken voor het minste geluid en gedender.
En ik moet zeggen dat de RT veel meer bescherming bied met wind en regen dan een F800ST.
Ben nog steeds blij met de switch.

Richard
RobNIJ
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Ik heb ook een verhoogde ruit, ik ben 1,96 m.
Op de snelweg bij droog weer heb ik de ruit in de laagste stand. In deze stand heb ik wel wat wind tegen mijn helm, maar in de hoogste stand slaat de wind over mijn helm en krijg ik hem ove de rug.
Bij regen op de snelweg heb ik hem bijna in de bovenste stand, omdat anders de regen teveel op mijn vizier slaat en er slecht af waait.
Voor het rijden op de binnenwegen geldt eigenlijk hetzelfde.
Alleen bij natte sneeuw doe ik het scherm omlaag, omdat anders het scherm dicht slaat met sneeuw.
Bij warm weer in de zomer als ik met open vizier rijd doe ik het scherm omhoog om mijn gezicht tegen vuil e.d. te beschermen.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

RobNIJ schreef: Bij regen op de snelweg heb ik hem bijna in de bovenste stand, omdat anders de regen teveel op mijn vizier slaat en er slecht af waait.

Rob
Je kan het beste je helm en vizier poetsen net als je motor.
Dan parelt het water van je vizier.
Meestal doe ik dan mijn hoofd even naar rechts en dan naar links en het water is weg.
Je kan ook je vizier met siliconenspray inspuiten.

Ik poets mijn helmen al jaren en nog nooit ergens last van gehad, ook geen matte raampjes of zo.
Dus blijft voor mij nog steeds de beste oplossing.

Groeten,
Richard
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ik had op de 1100rt een marathonscherm van wunderlich gemonteerd en zat altijd heerlijk uit de wind en neerslag en de herrie. keek in de hoogste stand net door het scherm heen.
Bij filerijden het scherm bijna in de laagste stand.
Ook nu met de 1200rt (2008) bijna in de laagste stand door de file. Verder staat het scherm bijna altijd in de hoogste stand.Ook nu weer staat een verhoogd en verbreed scherm op het verlanglijstje, daar ik nu echt een stuk minder beschermd zit als bij de 1100rt (voor míjn gevoel dan).

[groet] , Willem.

Aanvulling: Heb inmiddels een hoger+breder scherm gekocht en gemonteerd. Voldoet een stuk beter dan het originele.
Gekocht voor 149,= bij nippynormans. incl. verzenden 169,=
Laatst gewijzigd door Willem Rietveld op 03 apr 2011, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
jeroen14

Ongelezen bericht door jeroen14 »

Goedemorgen,

Ik had tot voor kort de orginele ruit erop zitten. Ik ben zelf 1,83 mtr en heb het zadel op de hoogste stand (incl seat-jacks).
Afgelopen maandag de v-stream erop gezet en kan nu al zeggen dat dit een hele verbetering is.
Zat ik eerst met de ruit op de hoogste stand precies met de gezicht in de luchtstroom. Nu hoef ik de v-stream net iets onder max te zetten en zit ik comfortabel op mijn motor (-1150-) lekker uit de wind. Bij het orginele scherm keek ik er altijd overheen, nu met de v-stream op max kijk ik veraf er overheen en vlak voor mijn voorwiel er doorheen. De v-stream ruit is mooi helder waardoor dit geen probleem is.
Conclusie: Het is net hoe de wind waait hoe de stand van mijn ruit is, één druk op de knop en hij staat naar wens, wat een luxe..... :D

Groet, Jeroen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Kuip & Ruiten”