Autonavigatie op de motor bevestigen

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Inspector Gadget

Re: Autonavigatie op de motor bevestigen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

(die naam heb ik nog uit het Fido-tijdperk, oftewel BBS, het pre-internet tijdperk ;) )

Maar, ik heb een handle op het oog die waarschijnlijk medio volgend jaar vrij komt, en hopelijk mag ik die van Jos WRSM "claimen". _004
Die was al besproken, maar met een beetje goede wil is dat een betere "reflectie" van mij. :roll: :lol:

Terug naar de topic;

Die ringetjes helpen m.i. te voorkomen dat het tupperware beschadigt raakt, want die kan vrij gemakkelijk beschadigen, ben ik helaas achter gekomen.
Heb allemaal hele kleine scheurtjes in de lak zitten op een plek op de dame, heel vreemd.

Anyhoe, het is verstandig om te zorgen dat de spanningsaansluiting op orde komt.
Als tijdelijke (!) maatregel zou je kunnen overwegen om bij een elektronicawinkel zogenoemde (geïsoleerde!) krokodillenklemmetjes te laten monteren op de voedingskabel van je navigatie, zal ze waarschijnlijk niet meer dan 5 minuten tijd kosten. 10 minuten als het gesoldeerd moet worden en de soldeerbout nog ff uit stond. ;)
Let wel, het is een *nood* oplossing!
En natuurlijk, let heel goed op wat plus en min op je accu is, en vraag of men die krokodillenklemmetjes rood respectievelijk zwart kapje geven.

Uiteindelijk een zal vaste aansluiting tzt op je accu of via het contactslot wel zo verstandig zijn (lees: veilig).
Want niets is zo vervelend als onderweg je navigatie plotseling uitvalt.

En kan bij een volgend moment je dealeRT (of Motor Service Amersfoort) het permanent voor je aansluiten en wegwerken.
Wel zo veilig.
Bart51
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Bart51 »

Dankjewel Dutvhmidiman, ik zal het meenemen bij de volgende demontage vn de kuip. Voorlopig zit het snoer nu vast.

Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Inspector Gadget

If it ain't broken, don't fix it! _004

Big RT Smile

[groet] RobL.
jvsoelen
Bijz: BMW R 1100 RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
Contacteer:

Ongelezen bericht door jvsoelen »

Jos en vele andere :

Zoals je hierboven gezien heb, is er een mogelijkheid voor mijn Tom Tom GO 710 ( GIVI-tasje) b.v.
Maar wat ik wil vragen aan jullie bestaat er nu geen : Een metalen (zoals Jos de topic begon) , Top - en beneden veer klemming met voldoende diepte en schuinte waar ik mijn TT in kan klemmen, dan kan ik de standaard raam-/kleefconnector alleen gebruiken om hem 's avonds op te laden, en daarmee voorkom ik dar de printplaat afbreekt.
Daar moet toch iets te vinden zijn ?, wie kan en wil mij helpen zoeken.

Laat eens horen, Jan
Inspector Gadget

"Print-plaatje afbreken" komt volgens mijn informatie meer door de (hoogfrequent) trillingen die ontstaan door de manier van montage op (bijv.) een motor.

Als je iets vastschroeft, en je doet het dusdanig dat er een hefboom-achtige ophanging ontstaat(bijv. L- of J-vormige beugel), zal door de trillingen van je motor (de motor zelf, wegdek, e.d.) je mogelijkerwijs dergelijke "print- of connector-breuken" kunnen krijgen.
Omdat zo'n navigatie-apparaat altijd wat gewicht heeft, en zo'n haakse constructie niet alle trillingen goed (of tijdig) kan opvangen.
Als je navigatie-apparaat echt staat te dansen of flink staat te trillen.

Door zo'n "tasjes"-constructie heb je het voordeel dat snelle trillingen minder invloed zouden moeten hebben omdat je navigatie-apparaat altijd ietwat vrijelijk(er) kan bewegen ten opzichte van zo'n klem-constructie.
Plus het is gelijk waterdicht.

Langzame trillingen zullen over het algemeen weinig invloed moeten hebben, en het zijn volgens mij juist die korte, krachtige trillingen die funest kunnen zijn,

De navigatie-apparaten voor motoren hebben vaak rubberen afdichtingen en ophangingen op de cruciale componenten (scherm, printplaat, connectoren) zitten juist om de invloed van dergelijke trillingen (al dan niet hoogfrequent) tot een minimum te beperken.

Volgens mij kan je het beste eens kijken naar de Brodit 215038, die is heel gemakkelijk losneembaar, en heb je nog mogelijkheden de eigenlijke Brodit houder van de nodige antischok oplossingen te voorzien.
Maar dien je nog wel een oplossing te vinden voor het waterdicht maken.

Vandaar de tasjes-methode, dat lost m.i. twee problemen voor jou op. _001
jvsoelen
Contacteer:

dutchmidiman, Jos en vele Forum bezoekers: Wat ik bedoel bij een Tom Tom GO 710 is de ophanging thevens aansluitconnector naar de moederkaart van de Tom Tom GO 710, dus als ik hem met de meegeleverde raam/kleefconnctor aan de binnenkant van de kuipruit bevestig ben ik bang (weet het zeker) dat het eerdaags afgelopen is met de Tom Tom dat er dan printbreuken van de aansluitconnector gebeuren.
Kijk maar eens op Google hoe de Tom Tom GO 710 eruit ziet aan de achterkant, dan weet(en) jullie exact wat ik bedoelt.

Nu heb ik onderstaande ( zie foto ) oplossing tijdelijk bedacht, totdat zoiets gevonden wordt.
Wat vinden jullie hiervan ?.

Mvgr. Jan
Een klem met daaraan een rond gewalste bracket waarop ik de TOM TOM GO 710 (met brede elastieken vastzet ), en deze klem ik over de top van de topruitkuip.
Een klem met daaraan een rond gewalste bracket waarop ik de TOM TOM GO 710 (met brede elastieken vastzet ), en deze klem ik over de top van de topruitkuip.
Inspector Gadget

"Verkeerde" BMW ? _001 :lol: (slecht grapje, I know)

Weer even serieus; (sorry :oops:)

Ik zie wat je bedoelt, het is inderdaad wellicht niet de ideale oplossing.
Je hebt de houder helemaal bovenaan de ruit gemonteerd.

Mijn welgemeende complimenten voor het zeer inventief oplossen van een probleem, serieus! _004

Echter, ik denk dat bovenaan op je ruit inderdaad problemen kan geven;
Je ruit is flexibel en beweegt/trilt, en die trillingen zouden inderdaad best wel eens door je TT 710 opgevangen kunnen worden.
Omdat deze juist (bijna) haaks op je ruit staat, samen met de rijwind, en de afmetingen van je scherm.

Je zou dit eens zelf kunnen testen door eens een keer (en alleen wanneer het veilig kan/mag, verantwoord is, e.d.) 1 hand op je TT 710 te leggen, tijdens het rijden.
Als je dan trillingen voelt, is dat iets wat je moet oplossen.
Of, wanneer je bijna het beeld niet kunt volgen door die trillingen, dat is het m.i. echt mis. ;)

Ik zou dan eens gaan experimenteren met de positie van je TT 710 en je huidige houder.
Bijvoorbeeld, ipv bovenaan je windscherm, aan de zijkant, en dan liefst wat meer onderaan je scherm, bijv. ter hoogte van je cockpit.
Je voor-veren kunnen vele trillingen opvangen, maar aan de bovenkant van je scherm krijg je m.i. vele krachten, zoals rijwind.

Misschien is zelfs de kroonplaat van je stuur de beste plek.

Het zijn maar wat ideeën, natuurlijk.

Ik neem aan dat je de 12-volt adapter gebruikt die in de zijkant van de voet van de TT710 gaat?
jvsoelen
Contacteer:

dutchmidiman;

Dit alles wat jij opnoemt ga ik zeker uitproberen, ik gebruik niet tijdens het rijden de 12v. connector.
Laten we uitkijken met alle Forum bezoekers naar een beter en veilige oplossing voor mijn Tom Tom GO 710.

Mvgr. J.v.Soelen
Inspector Gadget

Als je de 12-volt aansluiting niet gebruikt, dan heb je dus wat meer vrijheden om de TT 710 te plaatsen.

Heb je wel het geluid van de TT 710 op je helm aangesloten?
Of kijk je af-en-toe op je scherm om te zien waar je heen wilt gaan? (dus geen geluid)

Want dat bepaald m.i. of je de TT 710 "constant" moet (kunnen) zien of dat je af-en-toe kijkt.

Als je ff op de keeper beschouwt kijkt hoe over het algemeen op de andere BMW modellen een navigatie-houder gemonteerd wordt, is dat meestal ter hoogte van de cockpit.
Nu ken ik je motor niet, dus zeker ook niet de cockpit, maar is er, bij wijze van spreken, enige ruimte vrij beschikbaar om je TT 710 boven je snelheidmeter (e.d.) te plaatsen?

Dan zou je volgens mij het perfect kunnen monteren met de Brodit 215027 houder (http://www.brodit.com/montering.jsp?anr=215027) of de Brodit 215038
(http://www.brodit.com/montering.jsp?anr=215038)
En zit je TT 710 ook nog enigszins beschermt tegen de weersinvloeden (niet 100%, natuurlijk).

En ben je in mijn optiek af van het trillen veroorzaakt door het "wapperen" van je windscherm.
jvsoelen
Contacteer:

dutchmidiman ;
Je heb helemaal gelijk ik ben nu vandaag naar MOTOPORT den Bosch gereden en daar hun mijn FORUM vraag voorgelegd.
We zijn tot de eindconclusie gekomen, dat er geen oplossing is voor dit Type Tom Tom GO 710.
Toen hebben we een GIVI nav. tas uit de verpakking gehaald, en daar mijn TT ingedaan, en daarna een BMW R 1100 RS in de showroom opgezocht en daar met klittebanden om de stuurhelften gedaan, bovenop de kroonplaat, nu heb ik alleen het probleem(pje) dat mijn contactsleutel wat moeilijk is te bereiken, maar daar kan ik mee leven.
En nog een klein probleempje dat ik niet de laadtconnector er achterop kan klikken wat dan kan de rits niet dicht, dus ook geen oortjes aansluiting onder het rijden.
Ook dat is niet zo erg, als ik maar kan zien waar ik heen moet.
En ook nog eens vocht dicht.
Nu alleen hoelang gatt het doorzichtige plastic windowtje mee dat het doorzichtig blijft, en hij nogal plat op de kroonplaat ligt met de licht opbrengst (duidelijk afleesbaar ?. ).

Jos een vraagje aan jouw:
Als ik met mijn Tom Tom een route aan wil geven vraag hij als eerste de plaats daarna straat en daarna huisnr. , maar nu als ik op de route naar die plaats langs een andere route langs een andere plaats wil rijden vraag hij ook naar een straat, maar ik wil gewoon op/langs die plaats rijden over de snelweg, dus niet afslaan in/naar die bepaalde plaats, maar langs die plaats.
Begrijp je mijn vraag?.
Dus van vertrekpunt naar plaats, met daarbij reis via die en die plaats, maar dat weet ik niet hoe ik dat moet ingeven, hij raag dan gelijk naar een straat in de via plaats ?.
Laats eens weten Jos waar zit mijn foutje ?.

Dank Jan
Inspector Gadget

jvsoelen schreef:dutchmidiman ;
Je heb helemaal gelijk ik ben nu vandaag naar MOTOPORT den Bosch gereden en daar hun mijn FORUM vraag voorgelegd.
We zijn tot de eindconclusie gekomen, dat er geen oplossing is voor dit Type Tom Tom GO 710.
Dit zijn de momenten dat ik hoopte ongelijk te hebben, echt waar.
Jammer!
jvsoelen schreef:nu heb ik alleen het probleem(pje) dat mijn contactsleutel wat moeilijk is te bereiken, maar daar kan ik mee leven.
En nog een klein probleempje dat ik niet de laadconnector er achterop kan klikken wat dan kan de rits niet dicht, dus ook geen oortjes aansluiting onder het rijden
Ik heb datzelfde probleem met de officiële BMW Navigatie-houder en de Touratech stuurtasje, die zitten ook het contact-slot in de weg.
Vandaar dat de boven meters van je cockpit m.i. de beste plek is.
Maar moet je een handigheid bedenken om het daar te monteren.
Ook dat is niet zo erg, als ik maar kan zien waar ik heen moet. _001
Wat betreft de rits en het vochtdicht zijn, als je een kabel naar binnen hebt, dat kan je soms oplossen door bijv. een stukje Ducktape ;)
jvsoelen schreef:Nu alleen hoelang gaat het doorzichtige plastic windowtje mee dat het doorzichtig blijft, en hij nogal plat op de kroonplaat ligt met de licht opbrengst (duidelijk afleesbaar ?. ).
Het is waar dat vroeger die zgn. doorzichtige stukken plastic door invloed van het weer (en zon!) hard werden en uiteindelijk braken/scheurden.
Of dat nog steeds zo is, weet ik helaas niet.
Ik denk dat met de moderne technieken dit wel eens opgelost zou kunnen zijn, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Mag ik eens proberen een andere tip geven?
Ik ken jou model motor niet, maar is die Givi tas eventueel te monteren tussen de spijlen van je scherm-ophanging? _001
Dan zit het m.i. boven je instrumenten, uit de (directe) regen e.d.

Kijkende naar de meeste navigatie-houders voor jou motor, zie ik vaak montage op de stuur(pijp) zelf.
Met die eerder aangegeven Brodit houders zou je m.i. iets moeten bedenken aan montage-punten boven of nabij je meters.

Al met al geen gemakkelijk oplossing, helaas.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Jan...kheb ff voor je gegoogled.....de combinatie van deze twee komen volgens mij aardig in de buurt van wat je nu zelf gemaakt hebt....uiteraard staan er meer op dezelfde site:
http://www.mountbox.eu/index.php?dispat ... uct_id=716
en
http://www.mountbox.eu/index.php?dispat ... uct_id=734

[groet]
Berry
jvsoelen
Contacteer:

Berrybeer schreef:Jan...kheb ff voor je gegoogled.....de combinatie van deze twee komen volgens mij aardig in de buurt van wat je nu zelf gemaakt hebt....uiteraard staan er meer op dezelfde site:
http://www.mountbox.eu/index.php?dispat ... uct_id=716
en
http://www.mountbox.eu/index.php?dispat ... uct_id=734

[groet]
Berry
Berry dat is de correcte klembeugel, heel erg bedankt.

Mvgr. Jan
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hallo Beemers,

Misschien heeft iemand hier iets aan als hij of zij een autonavigatie op de motor wil installeren. Ik heb zelf een Garmin Nuvi 765 en wil deze op de motor zetten. Ik wil geen lelijke plug in de sigarettenpeukenaanstekeRT op de motor en na ff zoeken kwam ik het volgende tegen:
(ik zou er zelf wel een zekering tussen zetten)

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856739

http://www.ram-mount.be/index.php?act=viewCat&catId=2

De kabel is netjes weg te werken en met de mount zal het er netjes uitzien. Als ik de zaak gereed heb zal ik een foto op het forum planten.

Greetz
Luc
Laatst gewijzigd door Erteetje op 08 nov 2010, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

@Luc;

Als je een link vanuit Conrad Electronic's website wilt plaatsen, moet je binnen hun website de functie "Directe Productlink" gebruiken.

De URL in jou email hierboven werkt niet ;)
Erteetje

dutchmidiman schreef:@Luc;

Als je een link vanuit Conrad Electronic's website wilt plaatsen, moet je binnen hun website de functie "Directe Productlink" gebruiken.

De URL in jou email hierboven werkt niet ;)

Hahahaha, jij weer. Nooit geweten van die directe link. Maar je tip heeft er wel voor gezorgd dat de link nu wel werkt.
THX _004

Luc
Inspector Gadget

Ik zie het al eerder in een ander draadje, af-en-toe ben ik zoooo irritant :roll: :lol:
Erteetje

dutchmidiman schreef:Ik zie het al eerder in een ander draadje, af-en-toe ben ik zoooo irritant :roll: :lol:

Ga zo door en misschien ben ik het ooit nog eens met je eens :D :D :D :D
Tot nu toe vind ik je meer informatief dan irritant
Inspector Gadget

_004 Ik doe en blijf mijn best doen op beide vlakken, dat beloof ik. ;) (in positieve zin, natuurlijk)

Het voordeel van zo'n sigarettenplug is dat als je deze eruit haalt het apparaat stroomloos is.
Dus ook niet eventueel je accu onnodig belast.

De door jou aangehaalde oplossing moet dus wel ff op geschakelde 12-volt aangesloten worden.

Ikzelf heb ook een sigarettenplug maar een hele platte en haakse;
http://www.powerlet.com/product/right-angle-plug/278

En nog waterdicht ook.
Via een snoer gaat de 12volt naar mijn radio-vakje, en daar heb ik alle elektronica (al dan niet in kastjes, waterdicht, etc) zitten die ik nodig heb.

PS: Als je een USB ipv een mini-USB oplossing zoekt, dan is deze oplossing wellicht handig;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856741

Bedankt voor de tip in ieder geval, zal het op mijn handig-om-te-hebben-eventueel lijstje zetten _004
Erteetje

dutchmidiman schreef:_004 Ik doe en blijf mijn best doen op beide vlakken, dat beloof ik. ;) (in positieve zin, natuurlijk)

Het voordeel van zo'n sigarettenplug is dat als je deze eruit haalt het apparaat stroomloos is.
Dus ook niet eventueel je accu onnodig belast.

De door jou aangehaalde oplossing moet dus wel ff op geschakelde 12-volt aangesloten worden.

Ikzelf heb ook een sigarettenplug maar een hele platte en haakse;
http://www.powerlet.com/product/right-angle-plug/278

En nog waterdicht ook.
Via een snoer gaat de 12volt naar mijn radio-vakje, en daar heb ik alle elektronica (al dan niet in kastjes, waterdicht, etc) zitten die ik nodig heb.

PS: Als je een USB ipv een mini-USB oplossing zoekt, dan is deze oplossing wellicht handig;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856741

Bedankt voor de tip in ieder geval, zal het op mijn handig-om-te-hebben-eventueel lijstje zetten _004
Die usb i.p.v. een mini usb is zo slecht nog niet. Kan ik die doorverbinden met een standaard mini usb kabel.
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik heb het op deze manier opgelost, met een auto-splitter-usb-kastje van Conrad.
De plug voor de sigarettenaansteker er af gezaagd en vervangen door een kroonsteentje. Aan die kroonsteen een kabeltje naar het 12V boordnet (geschakeld, dus geen problemen als er iets in blijft zitten), en het kastje met klitteband links-voor in het radiovak geplaatst. Kabeltjes achter de tupperware, zie je dus verder niets meer van.

Ik heb nog meer uitgehaald, maar daarvan plaats ik tzt wel paar fotos bij de sleutelprojecten.

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Inspector Gadget

Erteetje schreef:Die usb i.p.v. een mini usb is zo slecht nog niet. Kan ik die doorverbinden met een standaard mini usb kabel.
Ja, als je een standaard USB-naar-mini USB kabel gebruikt (die bij apparaat zat, bijvoorbeeld), dan volgens mij wel.
Maar over een paar dagen kan ik het je exact vertellen, ik heb teen-en-tander besteld, waaronder deze. _005 ;)

Ik denk dat het geen kwaad kan nog even voor de volledigheid te vermelden;
Bij de bekendere HD camera's (VholdR bijvoorbeeld) is het zo dat de 12 volt-naar USB laad-kabel (ook wel auto-kabel genoemd) een "trucje" heeft waardoor je niet "zomaar" deze camera op 12 volt én kan laden én kan gebruiken. (ik vermoed ergens een extra doorverbinding op de mini-USB, maar heb nog geen zin gehad om de kabel uit elkaar te halen).

Kortom, het hebben van een USB-aansluiting op je motor wil niet altijd zeggen dat alle (USB/mini-USB) apparaten via zo'n aansluiting gaan laden én/óf te gebruiken zijn.

En, puur ter info, de pin-out van de diverse "smaken" USB;
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Je ziet ook dat mini-USB en micro-USB 5 signalen voert, ten opzichte van de 4 signalen van USB.

Naast die "ID" die mini/micro-USB gebruikt, kan je apparaat ook zo "intelligent" zijn dat als het de signalen van je computer's USB poort ziet, "overschakelt" in computer-mode. (bijv. bij de GoPro HD camera geeft het dan aan "USB")

Mijn tip-van-de-dag; Gebruik de kabel(s) die bij je apparaat zitten, als er mini/micro-USB gebruikt wordt, of als je meerdere kabels hebt (ook van andere apparaten) even proberen.
jvsoelen
Contacteer:

Wie van jullie heeft een electrisch schema van een Tom Tom GO 710 ?.
En als tweede: Wie heeft er een electrisch schema van de raam-kleef-connector waar je de Tom Tom GO 710 op aanklikt en waarop je de externe voeding en RDS/TMC antenne aansluit.
Ik wacht met spanning af.

Dank J.v.Soelen
Corné
Type: R1250RT
Bijz: 2021, TFT, adaptive, comfort, dynamic
Woonplaats of omgeving: Oeffelt

Ongelezen bericht door Corné »

Marruk8865 schreef:En dan niet vergeten nog een oplossing te vinden om de TomTom ook waterbestendig te maken Big RT Smile
Een tasje vindt ik persoonlijk er niet uit zien. Je krijgt bij temperatuurwisseling toch condens op het PVC venster van een tasje en je ziet er minder door, net als bij je tanktas kaartvenster. Ook de touchscreen werkt er niet beter op.

Nee ik heb mijn vertrouwde Tommie ge- spatwaterproofed. Voldoende voor achter de ruit van mijn RT. En het scheelt weer €550 euro voor een Garmin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[groet] Corné
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Je hebt hiermee het belangrijkste gedeelte inderdaad spatwaterdicht gemaakt. Maar ik vraag me af of het afdoende is . . . _001 . (Luidsprekertje achterzijde en beide gaatjes aan de voorzijde) Ik zou mijn TT er niet gauw aan blootstellen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Corné
Type: R1250RT
Bijz: 2021, TFT, adaptive, comfort, dynamic
Woonplaats of omgeving: Oeffelt

Ongelezen bericht door Corné »

De gaatjes aan de voorzijde zijn dichtgekit. Ik gebruik de spraaksturing toch niet. En er zit een hele grote ruit voor. Laat maar komen die regen _005

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”