Ik sta ook op het punt dit museumstuk te vervangen door een ander exemplaar, zodadelijk daar meer over;
Laat ik beginnen met het interessante stuk, dan kunnen wellicht de meelezers halverwegen afhaken van het navolgende epistel als ik over de radio zelf begin

:lol:
Ik neem aan dat je een bleutooth radio bedoelt die het geluid van een radiostation ipv via speakers "doorstuurt" via Bleutooth naar je Bleutooth headset?
De meeste autoradio's die ik ken gebruiken Bleutooth om een signaal-bron (ingang) juist aan te sluiten op de autoradio.
Zoals een MP3 speler, een mobiele telefoon, opdat je vanuit je MP3 speler of GSM de MP3's die daarop staan, kunt beluisteren via de radio op de speakers die aangesloten zijn op de radio.
Mij zijn vooralsnog geen autoradio's bekend die ipv het signaal naar de aangesloten speakers te sturen dit via bleutooth sturen.
Maar, het zou best wel eens kunnen dat die er weldegelijk zijn, dat ik ze niet ken zegt natuurlijk helemaal niets!
Edoch, je komt nog voor een andere, nog wat moeilijkere uitdaging te staan;
Stel dat er weldegelijk een radio bestaat met een "bleutooth" speaker verbinding, en dat je die zou kunnen koppelen aan je bleutooth headset.
Je krijgt een zogenoemde permanent-aan verbinding via Bleutooth.
Bluetooth is niet alleen gemaakt voor PAN-verbindingen (Personal Access Network, oftewel een mini-netwerkje van je telefoon, je PDA, headset, e.d.) maar ook om zo zuinig mogelijk met stroom om te gaan. Omdat telefoons, PDA, headsets e.d. vaak kleine accu's hebben, en daardoor de eventuele Bleutooth verbindingen redelijk strikt aan- en uitgezet worden, om die accu's te sparen.
Dat gebeurt allemaal "onder water" en daar merk je over het algemeen als gebruiker weinig van, anders dan dat je soms een tik hoort in je headset als Bleutooth even ingeschakelt wordt omdat (bijv.) je navigatie (via Bleutooth) een instructie of melding geeft. Kort daarna zal de Bleutooth verbinding weer verbroken worden en in de stroom-spaarstand gaan.
Bij permanent-aan via Bleutooth, is er dus geen stroom-spaarstand, en zal dit ten koste gaan van de accu van je headset.
In plaats van de 6 uur of meer, kan het zijn dat je 2 á 3 uur haalt en is je accu van je headset leeg.
Kortom, radio ontvangen via Bleutooth (en dus permanent-aan via Bleutooth) zal ten koste gaan van de accu van je headset, voordat je deze weer moet opladen.
Als je radio wenst, en je gebruikt al een headset, is het wellicht raadzamer (en kosten-effectiever) om een MP3 speler te nemen met ingebouwde FM-radio.
En die zijn er voldoende, lekker compact, en kan je dus heel gemakkelijk in je jas (o.i.d.) plaatsen. De meeste moderne headsets hebben een zogenoemde draadgebonden mogelijkheid van een MP3 speler, die daardoor een lagere prioriteit krijgt dan je navigatie (via Bleutooth) zodat je nooit een instructie van je navigatie behoeft te missen.
En kan je er dan voor kiezen je huidige radio uit te bouwen, en heb je er weer een opberg-vakje er bij!
Nadeel van zo'n MP3 speler (met FM radio) is dat de bediening wat lastiger is als het in je jas zit e.d.
Andere oplossing is bijvoorbeeld, als je een iPOD Classic (o.i.d.) hebt, de Jabra A125s, maar ook die heeft een accu-beperking (tot 10 uur, geeft de fabrikant aan).
Of een andere oplossing is de Jabra A120s (ook goed voor 10 uur, heeft eigen accu aan boord). Maar let wel op: de meeste MP3 spelers met ingebouwde FM-radio gebruiken de oortelefoon-snoer als antenne, zo'n Jabra A120s zal dus invloed hebben op de ontvangstgevoeligheid van de radio).
En dan de radio daadwerkelijk 1-op-1 vervangen door een andere, ietwat modernere radio;
BMW DealeRTs boden naast de BMW radio die jij en ik nu hebben, vaak ook nog als alternatief de Blaupunkt serie aan.
Modellen zoals de Blaupunkt Hamburg- en Calgery-serie (met cassette, respectievelijk CD).
Met dien verschil dat in plaats van een stuurbediening er een afstandsbediening was met behulp van een extern te monteren IR-ontvanger en dito afstandsbediening.
Nu zijn er ook radio's met zogenoemde draad-besturing (bijv. Pioneer) ook wel "wired remote" genaamd.
Maar daar ben ik niet verder ingedoken.
En als laatste zijn er tegenwoordig ook meer-en-meer bleutooth headsets met ingebouwde radio's.
De ontvangstgevoeligheid is matig, aangezien de antenne vaak de microfoon-arm is, en die zit onder je helm, dus beperking in gevoeligheid.
Plus je betaald er flink voor.
Dan is een MP3 speler met ingebouwde radio (bijv. de Sandisk Sansa Clip+) geen gekke oplossing.
Voor ca. 45 euro ben je dan klaar, als je bleutooth headset een MP3 (draadgebonde) ingang heeft.