Radio CD of cassette op R1100Rt

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
MarcoHollaar

Radio CD of cassette op R1100Rt

Ongelezen bericht door MarcoHollaar »

Mijn R1100 Rt stamt uit 1996, de tijd dat MP3-spelers nog nog waren uitgevonden.

De walkman was pas net achterhaald en cassetttebandjes waren nog volop te koop.
Mijn motor is dan ook uitgerust met een destijds leuke optie, die inmiddels hopeloos verouderd is.

Is er bekend of de radio te vervangen is, door een modern exemplaar met bluetooth, die dan gelijk met je helm kan communiceren en waarbij ook de stuurbediening van de oorspronkelijke radio nog dienst kan doen?

Ik zie de reacties graag tegemoet, liefst met merk en type indien beschikbaar. -1100-
Inspector Gadget

Re: Radio CD of cassette op R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik sta ook op het punt dit museumstuk te vervangen door een ander exemplaar, zodadelijk daar meer over;

Laat ik beginnen met het interessante stuk, dan kunnen wellicht de meelezers halverwegen afhaken van het navolgende epistel als ik over de radio zelf begin ;) :lol:

Ik neem aan dat je een bleutooth radio bedoelt die het geluid van een radiostation ipv via speakers "doorstuurt" via Bleutooth naar je Bleutooth headset?
De meeste autoradio's die ik ken gebruiken Bleutooth om een signaal-bron (ingang) juist aan te sluiten op de autoradio.
Zoals een MP3 speler, een mobiele telefoon, opdat je vanuit je MP3 speler of GSM de MP3's die daarop staan, kunt beluisteren via de radio op de speakers die aangesloten zijn op de radio.
Mij zijn vooralsnog geen autoradio's bekend die ipv het signaal naar de aangesloten speakers te sturen dit via bleutooth sturen.
Maar, het zou best wel eens kunnen dat die er weldegelijk zijn, dat ik ze niet ken zegt natuurlijk helemaal niets!

Edoch, je komt nog voor een andere, nog wat moeilijkere uitdaging te staan;
Stel dat er weldegelijk een radio bestaat met een "bleutooth" speaker verbinding, en dat je die zou kunnen koppelen aan je bleutooth headset.
Je krijgt een zogenoemde permanent-aan verbinding via Bleutooth.
Bluetooth is niet alleen gemaakt voor PAN-verbindingen (Personal Access Network, oftewel een mini-netwerkje van je telefoon, je PDA, headset, e.d.) maar ook om zo zuinig mogelijk met stroom om te gaan. Omdat telefoons, PDA, headsets e.d. vaak kleine accu's hebben, en daardoor de eventuele Bleutooth verbindingen redelijk strikt aan- en uitgezet worden, om die accu's te sparen.
Dat gebeurt allemaal "onder water" en daar merk je over het algemeen als gebruiker weinig van, anders dan dat je soms een tik hoort in je headset als Bleutooth even ingeschakelt wordt omdat (bijv.) je navigatie (via Bleutooth) een instructie of melding geeft. Kort daarna zal de Bleutooth verbinding weer verbroken worden en in de stroom-spaarstand gaan.

Bij permanent-aan via Bleutooth, is er dus geen stroom-spaarstand, en zal dit ten koste gaan van de accu van je headset.
In plaats van de 6 uur of meer, kan het zijn dat je 2 á 3 uur haalt en is je accu van je headset leeg.
Kortom, radio ontvangen via Bleutooth (en dus permanent-aan via Bleutooth) zal ten koste gaan van de accu van je headset, voordat je deze weer moet opladen.

Als je radio wenst, en je gebruikt al een headset, is het wellicht raadzamer (en kosten-effectiever) om een MP3 speler te nemen met ingebouwde FM-radio.
En die zijn er voldoende, lekker compact, en kan je dus heel gemakkelijk in je jas (o.i.d.) plaatsen. De meeste moderne headsets hebben een zogenoemde draadgebonden mogelijkheid van een MP3 speler, die daardoor een lagere prioriteit krijgt dan je navigatie (via Bleutooth) zodat je nooit een instructie van je navigatie behoeft te missen.
En kan je er dan voor kiezen je huidige radio uit te bouwen, en heb je er weer een opberg-vakje er bij! ;) _004
Nadeel van zo'n MP3 speler (met FM radio) is dat de bediening wat lastiger is als het in je jas zit e.d.

Andere oplossing is bijvoorbeeld, als je een iPOD Classic (o.i.d.) hebt, de Jabra A125s, maar ook die heeft een accu-beperking (tot 10 uur, geeft de fabrikant aan).
Of een andere oplossing is de Jabra A120s (ook goed voor 10 uur, heeft eigen accu aan boord). Maar let wel op: de meeste MP3 spelers met ingebouwde FM-radio gebruiken de oortelefoon-snoer als antenne, zo'n Jabra A120s zal dus invloed hebben op de ontvangstgevoeligheid van de radio).

En dan de radio daadwerkelijk 1-op-1 vervangen door een andere, ietwat modernere radio;
BMW DealeRTs boden naast de BMW radio die jij en ik nu hebben, vaak ook nog als alternatief de Blaupunkt serie aan.
Modellen zoals de Blaupunkt Hamburg- en Calgery-serie (met cassette, respectievelijk CD).
Met dien verschil dat in plaats van een stuurbediening er een afstandsbediening was met behulp van een extern te monteren IR-ontvanger en dito afstandsbediening.

Nu zijn er ook radio's met zogenoemde draad-besturing (bijv. Pioneer) ook wel "wired remote" genaamd.
Maar daar ben ik niet verder ingedoken.

En als laatste zijn er tegenwoordig ook meer-en-meer bleutooth headsets met ingebouwde radio's.
De ontvangstgevoeligheid is matig, aangezien de antenne vaak de microfoon-arm is, en die zit onder je helm, dus beperking in gevoeligheid.
Plus je betaald er flink voor.

Dan is een MP3 speler met ingebouwde radio (bijv. de Sandisk Sansa Clip+) geen gekke oplossing.
Voor ca. 45 euro ben je dan klaar, als je bleutooth headset een MP3 (draadgebonde) ingang heeft.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Re: Radio CD of cassette op R1100Rt

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Zelf gebruik ik een mp3 (of is het een mp4.....?) met ingebouwde fm-transmitter op mijn -1150- , die kan ik gewoon via een bepaalde fm-frequentie op mijn 'antieke' radio beluisteren.... :D . Kheb ook nog een speciaal cass.bandje met een snoertje waarop ik elk willekeurig mp3-tje kan aansluiten op de radio....dat geluid doet niets eens zoveel onder dan het geluid van een mp3... ;)
vdbd

Ongelezen bericht door vdbd »

hier hetzelfde probleem waar ik ook een alternatief wil , om niet constant via de luidsprekers te moeten werken en dus, als je over autosnelweg snort, deze vol open te moeten zetten. De ingebouwde radio / cassette is totaal verouderd. Bovendien eens die radio uitgebouwd en deze zit ingeplugd in een frame met snelkoppeling achteraan, dus veel extern aankoppelen is ook niet mogelijk op de radio achteraan :(
Ja een MP3 historie , maar wat dan te doen met allerlei voorzieningen die er nu zijn de speakers... en zo
is eigelijk wel lullig

geraak er ook niet uit..
Inspector Gadget

Anders dan de (overbekende?) ISO-stekkers (ISO 10487), zijn er wat radio's betreft geen andere standaarden.
En zelfs binnen de ISO-stekker standaard zijn er nog variaties door sommige autofabrikanten. (12 volt permanent versus geschakelde 12 volt) :roll:
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_10487

De radio van de R11xxRT is van Clarion, en de bewuste connector achterop zal waarschijnlijk specifiek voor Clarion/BMW zijn, schat ik zo in.
Volgens de service-manual is het een 16-polige connector.

Als je hier op een andere radio wilt aansluiten, zal je óf de aansluitende connector (die dus op de huidige radio zelf zit) moeten verkrijgen en de nieuwe radio daarop aansluiten, via een soort verloop-kabel (al dan niet ISO). Dan kan je altijd nog de oude radio terugzetten, als dat ooit gewenst is.
Óf je moet de huidige connector die aan de kabels zitten naar de speakers en voeding e.d. vervangen door een ISO-connector voor je nieuwe radio, maar dan kan je niet meer “eenvoudig” de oude radio terug zetten.
Lastige keuzes en best wel bewerkelijk allemaal, geef ik direct toe.
Dan is een portable MP3-speler met ingebouwde FM-radio tuner waarschijnlijk de snelste en meest kosteneffectieve oplossing.
vdbd

Ongelezen bericht door vdbd »

inderdaad de rest is niet echt meer functioneel en kost je een hopen geld om daar nog iets bruikbaar van te maken behalve dan de oeroude opstelling zoals 10 jr geleden bedacht..
marcmuts

Re: Radio CD of cassette op R1100RT

Ongelezen bericht door marcmuts »

dutchmidiman schreef::
...
Ik neem aan dat je een bleutooth radio bedoelt die het geluid van een radiostation ipv via speakers "doorstuurt" via Bleutooth naar je Bleutooth headset?
...
Mij zijn vooralsnog geen autoradio's bekend die ipv het signaal naar de aangesloten speakers te sturen dit via bleutooth sturen.
Maar, het zou best wel eens kunnen dat die er weldegelijk zijn, dat ik ze niet ken zegt natuurlijk helemaal niets!
...
Yaesu FTM-10 en Yaesu FTM-350R. Heb je ook meteen wat professioneler spul aan boord voor bike2bike communicatie :D
Zie voor meer info Yaesu of http://www.xs4all.nl/~marcmuts/forum/ftm-10r.pdf
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

marcmuts schreef:Yaesu FTM-10 en Yaesu FTM-350R. Heb je ook meteen wat professioneler spul aan boord voor bike2bike communicatie
Dan zul je toch eerst je zendamateur examen moeten halen. Anders mag je dit spul niet gebruiken. _003

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Inspector Gadget

Als het om (letterlijke) waterdichte telecommunicatie kan je ook eens kijken naar de Icom IC-E90 of de Icom IC-E92D (met wat digitale functies _005 )
Daarmee kan je ook de FM omroep-band ontvangen, en kan je met behulp van (bijv.) de Albrecht BPA-100 (of BPA-300, maar die heb ik nog niet) volledig Bleutooth maken, met uitzondering van de spreeksleutel.
Ook hier heb je dan een licentie bij nodig.
(en kan je ook breedbandig maken)

Of, als je licentievrij wenst, is wellicht de Midland 445BT een optie;
Volledig Bleutooth, eventueel ook de spreeksleutel als je dat wenst (VOX-functie).
Alleen geen ontvangst van FM-radiostations in de omroep-band.
Keeze
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oosterhout nb

Ongelezen bericht door Keeze »

Hallo,

Hierboven wordt aangeraden een MP3 speler met ingebouwde FM-radio te nemen. Ik vind dit een slechte optie. De MP3 spelers die ik uitgeprobeerd heb (creative, sansa, philips) hebben geen van alle een fatsoenlijk ontvangst (understatement).

Verder zoekend ben ik uitgekomen op de deze oplossing.

Afbeelding

Dit is een apparaatje dat een audiosignaal omzet in een blauwtandsignaal en lijkt te werken op de meeste blauwtand helmoplossingen.

Hierboven staat ook iets over het gevolg voor de batterij van je headset. Dit verhaal klopt niet helemaal. Het stromen van audio vanuit een audiobron naar je helm is éénwegcommunicatie en je helm ontvangt slechts. Dit kost weinig extra prik en je zult daar aanzienlijk minder van merken dan gezegd.

Dit apparaatje heeft dezelfde poweraansluiting als de Blackberrys van RIM en daar kun je eenvoudig een caradapter voor verkrijgen.

Kortom, als je net als ik het liefst naar de radio luister onderweg (en niet wil vertrouwen op de matige ontvangst van mn Schuberth SRC systeem) is dit wellicht een goed alternatief.

Groet,
Kees (still K-rider)
Inspector Gadget

Toegegeven, de plaatsing van een MP3-speler met radio-ontvangst is heel belangrijk, aangezien de draad van de oordopjes vaak als de antenne functioneert.

Als je zo'n MP3-speler onder je motorkleding draagt, is het ontvangst navenant flink minder.
Als je daarentegen de MP3 speler buiten je pak (bijv. in waterdichte zakje o.i.d.) draagt is het mijn ervaring dat de radio-ontvangst, afhankelijk van het model, prima tot zeer goed is. (mijn ervaringen met MPIO en de Sandisk zijn perfect)
Ideaal is het ontvangst niet versus een "echte" radio met een "echte" antenne.

Het nadeel van bovenstaande oplossing zie ik tweeledig;
- Het is een vrij groot apparaat om in je fiets weg te werken. (versus bijvoorbeeld de Jabra A120s)
- De aangegeven website geeft melding dat het niet langer meer leverbaar is? _001

Wat betreft het stroomverbruik bij "permanent-aan" Bleutooth;
De testen die gedaan zijn met de diverse oplossingen, toonde heel duidelijk aan dat dit weldegelijk nadelig invloed had op het accuverbruik.
Ook al gebruik je "slechts" alleen-ontvangen modi, er is weldegelijk twee-weg communicatie (handshake, status, mogelijkheid van het doorsturen van commando's zoals next track/next station, e.d.), ook omdat Bleutooth *altijd* een beveiligde point-to-point of point-to-multipoint verbinding is.

Nu is het wel zo, dat steeds meer moderne Bleutooth headsets ook zwaardere accu's hebben, dus zal je het niet altijd direct merken tenzij je het gaat vergelijken en meten.
DVR1200RT

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Er bestaan ook cassettebehuizingen waarop je met een minijack je mp3 speler kan aansluiten.
Het audiosignaal wordt dan via een magnetisch kopje overgebracht op de kop van het cassettespelertje in je radio.
Je behoudt alle functionaliteit van je bediening. De geluidskwaliteit is behoorlijk goed. Geen extra electronica, weinig kans op storingen...legaal....
Overigens, is "bekabeld" geluid in je helm geen goede optie?
Berrybeer
2023
2023
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Keeze schreef:Hallo,

Hierboven wordt aangeraden een MP3 speler met ingebouwde FM-radio te nemen. Ik vind dit een slechte optie. De MP3 spelers die ik uitgeprobeerd heb (creative, sansa, philips) hebben geen van alle een fatsoenlijk ontvangst (understatement).
Kees, ik had het eerder over een mp3/4 met fm-transmitter....da's een mp3/4 die zelf een fm-signaaltje verstuurd naar je radio, das heel iets anders dan een mp3/4 met fm-ontvanger .. :D . Het al eerder genoemde speciale cass-bandje werk overigens ook uitstekend..
Keeze
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oosterhout nb

Ongelezen bericht door Keeze »

Berrybeer schreef:Kees, ik had het eerder over een mp3/4 met fm-transmitter....da's een mp3/4 die zelf een fm-signaaltje verstuurd naar je radio, das heel iets anders dan een mp3/4 met fm-ontvanger .. :D . Het al eerder genoemde speciale cass-bandje werk overigens ook uitstekend..
Ik reageerde dan ook niet op jouw bericht, maar op dit:
dutchmidiman schreef:Dan is een portable MP3-speler met ingebouwde FM-radio tuner waarschijnlijk de snelste en meest kosteneffectieve oplossing.
Momenteel stroom ik zonder problemen mp3tjes vanuit mn telefoon (HTC Hero) naar mijn SRC. Dit geeft een perfect geluid. Ik heb (sinds ik verhuisd ben afgelopen zomer) problemen met de radio-ontvangst van mijn Schuberth en wil dit ondervangen door de plaatsing van een autoradio met de genoemde blauwtandzender (die in ieder geval in de US gewoon te krijgen is).

Ik vind het overigens wel knullig dat ook Schuberth gekozen heeft voor de oplossing van de antenne in de mic-boom. Ze hadden makkelijk in de schaal een dipool FM antenne kunnen fabrieken. Iets meer inbouw, maar de ontvangst zou vele malen beter zijn. Wellicht een idee voor een modificatie.

Gr/Kees
Inspector Gadget

Keeze schreef:Ik heb (sinds ik verhuisd ben afgelopen zomer) problemen met de radio-ontvangst van mijn Schuberth en wil dit ondervangen door de plaatsing van een autoradio met de genoemde blauwtandzender (die in ieder geval in de US gewoon te krijgen is).
Het is over het algemeen gesproken redelijk slecht gesteld met het goed ontvangen van de diverse omroepstations in de diverse regio's.
Door de herschikking, al weer enkele jaren terug (o.a. door komst van meerdere radio-stations zoals de commerciëlen), is de dekking zeker niet optimaal te noemen.
Zelfs in de auto heb ik in de diverse regio's echt slecht ontvangst van bepaalde omroepstations.

Dat de Schuberth SRC geen externe, of betere, antenne gebruikt, helpt daarbij ook niet bepaald natuurlijk.
Keeze schreef:Ik vind het overigens wel knullig dat ook Schuberth gekozen heeft voor de oplossing van de antenne in de mic-boom. Ze hadden makkelijk in de schaal een dipool FM antenne kunnen fabrieken. Iets meer inbouw, maar de ontvangst zou vele malen beter zijn. Wellicht een idee voor een modificatie.
Ik weet niet of je dit Schuberth moet verwijten of de firma Cardo, aangezien het een OEM is van de Scala Rider G4.
Die heeft een externe antenne maar die is alleen bedoelt voor de (draadloze) intercom, niet voor het FM-radio ontvangst.
Maar ben het helemaal met je eens dat een betere oplossing voor de FM-radio antenne gekozen had moeten worden.
(ook bij de Scala Rider G4 overigens, daar worden ook de nodige meldingen van matig tot slecht radio-ontvangst van gemaakt).

BTW, volgens andere bronnen zou de antenne daarentegen de draad zijn aan/naar de rechter speaker. _001

En was de reactie van importeur Splash Design over de Schuberth SRC, dat ik moest de radio maar niet gaan vergelijken met een autoradio.
Ontvangst is maar beperkt mogelijk en vaak met veel ruis.
Wat het niet goed praat dat het beter ontworpen had kunnen worden.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”