Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Mijn 1200RT heeft 26.000 km erop zitten en de remschijven moeten al vervangen worden, omdat er een bekent euvel is opgetreden bij remschijven van BMW. Door slijtage is de dikte van de schijf niet overal gelijk meer en voel je tijdens het remmen dat de remblokken een soort happen. Er ontstaat een schokkende wijze van remmen op het ritme van het draaiende wiel die niet tegen te houden is. Vlak voor ik stil sta happen de remblokken nog even stevig in het dunste gedeelte van de schijf en sta je in 1 klap stil. Niet echt comfortabel :shock:
Eerst dacht ik dat ik misschien een slag in de remschijf had, maar dit is niet het geval. Gelukkig 1) is het garantie en 2) komen er remschijven op die het euvel niet kennen
Gelukkig garantie, toch? 1 voordeel is wel dat je eerste 26k dus gratis schijven hebt kunnen slijten ook al was dat op het laats niet even comfortabel.
mijn '2008 heeft ook een nieuwe remschijf onder garantie gekregen (24000 km) Ik had uitgeslagen schroef-ogen en de schijf vlog bij rijden over oneffen wegen van een kant naar de andere. Niet zonder geluid. Ik dacht de voorkant van de motor valt eraf. Bij een Nederlandse BMW dealer was mij verteld dat een bewegende schijf normaal is. Gelukkig dacht een Duitsche BMW zaak anders over en de garantie was nog een extraatje bovenop.
Gisteren zijn mijn remschijven (voor) vervangen onder garantie. Ik zou nog laten weten wat er veranderd is. Niet zozeer de hardheid, maar de ophanging van de schijven zorgen blijkbaar voor het onregelmatig afslijten. We gaan het weer aankijken 8)
Mijn eerste r1200rt van begin 2007, had nog geen 10.000 km en de achterste schijf moest eraf. Ik was de enige niet, want een bevriende motorrijder (drie weken later besteld) had dezelfde problemen. Bovendien had hij dezelfde miserie met de voorschijven. Na een wissel of twee kreeg hij een geheel ander type, van schijven. Er zaten een soort busjes tussen.
Hetzelfde busjessysteem zit nu ook op de nieuwe r1200rt dus ook op mijn r1200rt silverline van 2009.
Bij mijn vorige 12RT ('07) zijn alle schijven een keer vervangen geweest.
Mijn huidige '09 RT heeft ook die busjes enkel aan de voorkant... bij 10K was mijn achterremschijf krom.
Netjes vervangen onder garantie en nu bijna 20K verder gaat het nog steeds goed.
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15 --- Lid BMW MC Vlaanderen ---
frederik schreef:Mijn eerste r1200rt van begin 2007, had nog geen 10.000 km en de achterste schijf moest eraf. Ik was de enige niet, want een bevriende motorrijder (drie weken later besteld) had dezelfde problemen. Bovendien had hij dezelfde miserie met de voorschijven. Na een wissel of twee kreeg hij een geheel ander type, van schijven. Er zaten een soort busjes tussen.
Hetzelfde busjessysteem zit nu ook op de nieuwe r1200rt dus ook op mijn r1200rt silverline van 2009.
Mijn eerste R120oRT had bouwjaar 2005. De eerste maal werden de voorste schijven veranderd op 20.000km. Ondanks het feit dat de motor ouder was dan 2jaar, nam Bmw dit ten laste. 6000km was het echter weer van dat. De nieuwe schijven waren zgz. van een andere legering. Een paar duizende km moesten er opnieuw andere schijven op terwijl de dealer me dan doodleuk vertelde dat het terug het zelfde model was. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat BMW steeds de nieuwe schijven onder garantie genomen heeft zonder enig discutie. Toen was ik het moe _003 en heb mij dan een nieuwe gekocht met de schijven met busjes.
Thans 11.000km en nog steeds geen probleem!!!
Na 26.000km werden beide remschijven (voor) vervangen door de nieuwe schijven met andere bussen. Heb inmiddels al weer 20.000km met de nieuwe schijven gereden en helaas kan ik al weer merken dat de schijven onregelmatig afslijten. De dealer geeft aan dat het nog niet erg genoeg is (buiten de marge van BMW valt) en dus nog geen vervanging wordt gedaan. In de tijd dat het wel erg genoeg is komt er een soort coulance oplossing, maar ik baal als een stekker.
Eerst worden er prutschijven gemonteerd die blijkbaar keer op keer ongelijkmatig slijten, dan moet ik doorrijden met alle narigheid die je er van hebt totdat BMW het ook erg genoeg vindt, om vervolgens mee te moeten betalen om weer die zelfde rommel te laten monteren. Inmiddels heb ik zo'n 500.000km aan rijervaring opgebouwd met motoren, maar nog nooit problemen ondervonden met remschijven. Meestal rij je toch zo'n 80-100.000km voordat de schijven aan vervanging toe zijn.
Ik begin mij af te vragen of ik niet beter zelf een goed merk remschijven kan aanschaffen. Wie heeft daar ervaring mee?
Ik heb soortgelijke ervaringen. Bij mijn 2005 model zijn de schijven (en blokjes) aan de voorzijde zeker 4-5 keer vervangen binnen 50.000km. Er is geëxperimenteerd met diverse soorten ophangingen, zonder noemenswaardig resultaat. Ik was het zat en heb bedongen dat ik WAVE schijven zou krijgen. Met een kleine bijbetaling ad. € 50 is dat toen geregeld. Het remprobleem was daarmee uit de wereld. Ik heb nog 30.000km zonder happende remmen gereden.
Bij inruil van de 2005-er (er stond toen 80k op) in 2008 heb ik bedongen dat ik direct WAVE schijven gemonteerd zou krijgen. Tot nu geen problemen.
Ik zeg: Braking Wave schijven (i.c.m. Lucas remblokjes i.p.v. origineel BMW, want beter en voordeliger)
--------------
Gr. Fred
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.
FredBurgmans schreef:Ik heb soortgelijke ervaringen. Bij mijn 2005 model zijn de schijven (en blokjes) aan de voorzijde zeker 4-5 keer vervangen binnen 50.000km. Er is geëxperimenteerd met diverse soorten ophangingen, zonder noemenswaardig resultaat. Ik was het zat en heb bedongen dat ik WAVE schijven zou krijgen.
Hallo Fred, bedankt voor je reactie. Wat zijn WAVE schijven. Ik ken ze wel van vorm, maar waarom zijn ze beter?
Hoi Ralph, mijn motor was in onderhoud bij v.H. in A'foort en die kwamen met het voorstel om deze schijven te nemen. Ze maken ook schijven voor in de racerij, maar waarom ze nu beter zijn
Op hun eigen site kun je lezen waarom ze beter zijn (wij van wc- eend adviseren .....)
--------------
Gr. Fred
Van genieten word je oud.
Zo niet, heb je toch genoten.