afwijking kilometerteller/snelheidsmeter

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Paul cr

afwijking kilometerteller/snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Paul cr »

Ik heb bij mijn motor gemerkt dat de kilometerteller ongeveer 10 % afwijkt terwijl de snelheidsmeter aadig nauwkeurig is. Achter een klepje zit trouwens nog een ijkingstabel ( ex overheidsfiets) die ook aangeeft dat de snelheidsmeter minimaal afwijkt ( 120 op de teller is 117 werkelijk).Dit soort afwijkingen zijn niet ongewoon, maar ik zou verwachten dat beide een zelfde afwijking zouden vertonen. Dus dat 120 op de teller 108 werkelijk zou zijn. Zijn er leden die dit herkennen bij hun motor?
Inspector Gadget

Re: afwijking kilometerteller/snelheidsmeter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ook bemerkt dat de kilometerteller "afwijkt", door middel van de GPS-details (tracker, navigatie) die ik allemaal opneem.
Het is bij mij zo'n 7,391% afwijking, na een paar duizend kilometer nauwkeurig bijhouden.

Wat ik bemerkt heb, is dat het mechanisme van de kilometerteller soms ietwat blijft "hangen", deels door het mechanisme van de dagteller die dan in een "tussenstand" en het wieltje soms dus een beetje "loos" draait, en wellicht de kilometerteller daardoor “afremt” (zo lijkt het, althans) _001
Wat ik soms moet oplossen door de dagteller weer op "nul" te draaien. :roll:

De snelheidsmeter is redelijk nauwkeurig, maar kan ik niet goed meten, omdat de snelheid via GPS een te grote vertraging heeft, wat weer een onnauwkeurigheid geeft.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

dutchmidiman schreef:Het is bij mij zo'n 7,391% afwijking, na een paar duizend kilometer nauwkeurig bijhouden.
Weet je 't zeker Rob?......niet 7,390% of 7,392%?..... :D. _004
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol: _004
Laat ik ff uitleggen waar ik die nauwkeurigheid vandaan haal;
Ik heb het net nog ff nagekeken, en het klopt wel, ik neem een gewogen gemiddelde van meerdere apparaten.

De tracker neemt een GPS positie op elke seconde en schrijft dit weg.
En de Garmin laat ik ook de track-log opnemen, en dat doet de 2820 heel erg goed.

Als ik kijk naar mijn laatste ritje waren dat 5629 route-punten (uit de GPS tracker), dat was een ritje (mini-tour met mijzelf :roll: ) van 02:23:10.
Moet er wel eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik binnen MapSource wel wat GPS-fouten zie, ik tel er zo'n 4 foutlezingen.
Maar dat is verwaarloosbaar op zoveel route-punten.
(Tyre crashed overigens op zoveel route-punten ;) )

Maar ik ga binnenkort 2x mijn tank (bijna) "leegrijden", en beide keren zowel de GPS-informatie alsook de kilometerteller noteren, dan moet het m.i. wel redelijk nauwkeurig te bepalen zijn.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”