BEANTWOORD: Spontane afwijking snelheidsmeter
Moderator: RT_Patrick
BEANTWOORD: Spontane afwijking snelheidsmeter
Gistermiddag reed ik naar huis over de A12 en werd na even (zoals wel vaker op dat traject Den Haag- Driebergen) achterop gereden door drie KLPD fietsen. Gewoontegetrouw kijk ik dan even op mijn meter, just to be sure. Pfff, ruim 150 km/u. Dus ik toch maar even een baan naar rechts om de heren er langs te laten. Pas toen merkte ik dat ik gewoon ongeveer dezelfde snelheid reed als de rest van het verkeer. Ruim 4k op de toerenteller en in de 6e gang dus dat moet ergens rond de 130 km/u liggen. En toch een 150 km op de linker klok. Vreemd. Even achter een vrachtwagen gaan rijden om te 'ijken' op 90 km. Geeft die klok nog altijd bijna 120 km/u aan. Bovenaan de afrit even van het contact gezet en meteen weer doorgereden, prima 80 km/u, net als het overige verkeer. Hij heeft zich even verslikt denk ik dan....
Tot vanmiddag, exact hetzelfde patroon (geen KLPD deze keer, en ook niet afgezet bovenaan de afrit). Nu kan ik me indenken dat ik als ik stal ruik iets steviger doorrij, maar constant ca. 25 km te hard, nee. Thuis met het voorwiel tegen de poort even een foto geknipt. Vreemd fenomeen, wie heeft dit wel eens meegemaakt en hoe kom ik er weer vanaf? Bij contact uit 'valt' de meter gewoon weer naar 0, dus het lijkt me niets mechanisch. Wat nu te doen? ABS sensor achter vernieuwen of schoonmaken, klok vervangen? Of toch maar een bezoekje aan de dealer voor een check, wie heeft een tip?
Groeten
Tot vanmiddag, exact hetzelfde patroon (geen KLPD deze keer, en ook niet afgezet bovenaan de afrit). Nu kan ik me indenken dat ik als ik stal ruik iets steviger doorrij, maar constant ca. 25 km te hard, nee. Thuis met het voorwiel tegen de poort even een foto geknipt. Vreemd fenomeen, wie heeft dit wel eens meegemaakt en hoe kom ik er weer vanaf? Bij contact uit 'valt' de meter gewoon weer naar 0, dus het lijkt me niets mechanisch. Wat nu te doen? ABS sensor achter vernieuwen of schoonmaken, klok vervangen? Of toch maar een bezoekje aan de dealer voor een check, wie heeft een tip?
Groeten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Spontane afwijking snelheidsmeter
Ik zou bij de BMW dealeRT langs gaan en de motor laten uitlezen.
Misschien dat er (al dan niet intermittend) een storing genoteerd staat.
Vraag dan tevens aan de BMW dealeRT of hij je motor via het BMW Diagnose-systeem & het internet kan koppelen aan de fabriek in Duitsland om te zien of er nog software-updates beschikbaar zijn.
(moet je wel specifiek om vragen aangezien dat maar een beperkt aantal kregen geüpdate kan worden).
Het kan een vervuilde of defecte sensor zijn, of de sensor zit niet (meer) op de juiste plek.
De snelheidsmeter zelf lijkt mij niet defect, maar de 1e stap, het uitlezen zal daar mogelijk meer duidelijkheid in kunnen geven, verwacht ik.
Misschien dat er (al dan niet intermittend) een storing genoteerd staat.
Vraag dan tevens aan de BMW dealeRT of hij je motor via het BMW Diagnose-systeem & het internet kan koppelen aan de fabriek in Duitsland om te zien of er nog software-updates beschikbaar zijn.
(moet je wel specifiek om vragen aangezien dat maar een beperkt aantal kregen geüpdate kan worden).
Het kan een vervuilde of defecte sensor zijn, of de sensor zit niet (meer) op de juiste plek.

De snelheidsmeter zelf lijkt mij niet defect, maar de 1e stap, het uitlezen zal daar mogelijk meer duidelijkheid in kunnen geven, verwacht ik.
- gasgever
- Type: R1200RT
- Bijz: Corbin zadel / Nedplex ruit/Sena s20/garmin XT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Breda
Hoi Thijs
Zelf herken ik dit wel een beetje 2 jaar geleden reed ik op de snelweg 180 (in het echt ongeveer 100)
met een toerental van 2000.
Als ik voor mijn garage deur stilstond met draaiende motor reed ik volgens de teller 80 km met een toerental
Van ongeveer 4000.
Bij de dealer doorlaten meten bleek inderdaad dat de unit kapot was .
Dus een complete nieuwe erin , mijn dealer heeft bij BMW coulance aangevraagd en gekregen omdat dit
een onbekend probleem was en nog nooit eerder was voorgekomen.
Dus op naar de dealer en laat maar
Motorgroet Ger
Zelf herken ik dit wel een beetje 2 jaar geleden reed ik op de snelweg 180 (in het echt ongeveer 100)
met een toerental van 2000.
Als ik voor mijn garage deur stilstond met draaiende motor reed ik volgens de teller 80 km met een toerental
Van ongeveer 4000.
Bij de dealer doorlaten meten bleek inderdaad dat de unit kapot was .
Dus een complete nieuwe erin , mijn dealer heeft bij BMW coulance aangevraagd en gekregen omdat dit
een onbekend probleem was en nog nooit eerder was voorgekomen.
Dus op naar de dealer en laat maar
Motorgroet Ger
Motorgroet Ger
@Ger. In mijn geval is de toerenteller niet 'overstuur' en geeft bij stilstand gewoon 1100 à 1200 rpm aan.gasgever schreef:Als ik voor mijn garage deur stilstond met draaiende motor reed ik volgens de teller 80 km met een toerental
Van ongeveer 4000.
Gisteren overigens de sensor maar even gedemonteerd, die was wel erg vies, er zat wat dikke 'slurrie' omheen. Maar het ding werkt volgens mij met een magnetisch veld, dus dat zou niet echt moeten uitmaken. Die slurrie geeft me wel te denken of ik niet toch ook de olie van de eindoverbrenging moet verversen, ondanks dat volgens het boekje niet hoeft....
Het lijkt me dat als de sensor stuk is, dat er dan continue verkeerde waarden worden doorgegeven, en dat is niet zo. Hij geeft soms wel en soms niet de juiste waarden aan...
Komende week maar even kijken of de schoonmaak heeft geholpen en of ik nog storingen krijg, en anders.... 'go see the doctor' ....

- Garfield
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Woonplaats of omgeving: leusden
Niet direct een antwoord op je vraag, maar hoewel er in het boekje staat dat de olie van de eindaandrijving niet hoeft te worden ververst heeft voortschrijdend inzicht aangetoond dat het wel verstandig is om de olie toch regelmatig te verversen. Het is wel wat omslachtiger als bij de latere types met aftapplug.
Ik weet niet hoeveel kilometer de motor erop heeft zitten, maar ik zou beginnen met olie verversen en alles goed schoonmaken. Dat kan nooit kwaad zeker gezien de leeftijd van je motor. En als dat niet helpt is de sensor verdacht.
Succes,
Frans
Ik weet niet hoeveel kilometer de motor erop heeft zitten, maar ik zou beginnen met olie verversen en alles goed schoonmaken. Dat kan nooit kwaad zeker gezien de leeftijd van je motor. En als dat niet helpt is de sensor verdacht.
Succes,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
@Frans,
Dank voor je tips. Zelf twijfelde ik ook over het verversen, zeker omdat de laatste beurt alweer een jaar of twee geleden is. Ik rijd nu twee maanden en er staat ruim 45.000 op de klok. Bijna alle spullen voor de beurt staan in de garage klaar. Ik wacht nog op de dynamosnaar en de benzine filter, die staan in 'back-order'. Voor de brandstoffilter staat ook geen vervangingsfrequentie in het 'boekje', toch maar een nieuwe besteld. Nu wellicht toch maar een litertje cardanolie bijbestellen, dat is toch dezelfde olie als voor de bak meen ik?
Dank voor je tips. Zelf twijfelde ik ook over het verversen, zeker omdat de laatste beurt alweer een jaar of twee geleden is. Ik rijd nu twee maanden en er staat ruim 45.000 op de klok. Bijna alle spullen voor de beurt staan in de garage klaar. Ik wacht nog op de dynamosnaar en de benzine filter, die staan in 'back-order'. Voor de brandstoffilter staat ook geen vervangingsfrequentie in het 'boekje', toch maar een nieuwe besteld. Nu wellicht toch maar een litertje cardanolie bijbestellen, dat is toch dezelfde olie als voor de bak meen ik?
Brandstoffilter op de 1200-serie hoeft niet vervangen te worden die gaat een motor-leven mee.
Zeker niet in Nederland waar de kwaliteit van de brandstoffen over het algemeen heel erg goed zijn.
En de vervuilingen meestal minimaal.
Zeker niet in Nederland waar de kwaliteit van de brandstoffen over het algemeen heel erg goed zijn.
En de vervuilingen meestal minimaal.
- Garfield
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Woonplaats of omgeving: leusden
De olie voor versnellingsbak en cardan is gelijk, in de cardan gaat 180cc, hoewel er volgens boekje 200cc staat voorgeschreven hanteert BMW nu deze hoeveelheid. Viscositeit 80w90, maar 75w90 of 75w140 mag ook. Dat laatste wordt ook gebruikt als remedie tegen rumoerige versnellingsbakken.
Het brandstoffilter heb ik nog nooit vervangen, nu 131000km. Is ook best veel werk. Wat Inspector Gadget al schreef, het moet een motorleven meegaan. (Maar dat dachten ze van de olieverversing van de eindaandrijving ook
)
Succes,
Frans
Het brandstoffilter heb ik nog nooit vervangen, nu 131000km. Is ook best veel werk. Wat Inspector Gadget al schreef, het moet een motorleven meegaan. (Maar dat dachten ze van de olieverversing van de eindaandrijving ook

Succes,
Frans
Groeten, Frans
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Voor de cardan Castrol MTX Full Synthetic 75W-140, beetje duurder dan mineraal maar niet op bezuinigen. Geldt voor 1150 maar zal zeker ook goed zijn voor de 1200. 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Voor de bak heb ik 1 liter 75w140 geleverd gekregen in het onderhoudspakket, er moet 0,8 - 0,9 l in, dus heb ik net niet voldoende om de olie van de eindoverbrenging ook te verversen, toch een litertje extra dus. Volgens de Haynes gaat er 0,22 in de cardan....Garfield schreef:De olie voor versnellingsbak en cardan is gelijk, in de cardan gaat 180cc, hoewel er volgens boekje 200cc staat voorgeschreven hanteert BMW nu deze hoeveelheid. Viscositeit 80w90, maar 75w90 of 75w140 mag ook. Dat laatste wordt ook gebruikt als remedie tegen rumoerige versnellingsbakken.
Het brandstoffilter heb ik nog nooit vervangen, nu 131000km. Is ook best veel werk. Wat Inspector Gadget al schreef, het moet een motorleven meegaan. (Maar dat dachten ze van de olieverversing van de eindaandrijving ook)
Succes,
Frans
De ST heeft een dubbel brandstoffilter, 1 in de tank, als bij de RT en 1 extra in de aanvoerleiding, die laatste is natuurlijk heel eenvoudig te vervangen, want die zit gewoon tegen het voorframe 'geknoopt' het is alleen de vraag welke van de twee het meest vervuild is/ zou kunnen zijn......
We gaan een beetje off topic, sorry.
Wellicht kan een moderator deze reactie's in de juiste categorie plaatsen?
Wellicht kan een moderator deze reactie's in de juiste categorie plaatsen?
Inderdaad, volgens de RepROM heeft de 1200ST ook nog een extern benzinefilter gemonteerd die bij onderhoud aangegeven wordt dat deze vervangen dient te worden.
Elke 40.000 km.
Terug on-topic, ik verwacht (en hoop) dat het schoonmaken van de sensor het probleem van de snelheidsmeter oplost.
PS: Je kunt altijd nieuwe, eventuele separate topics starten.

Elke 40.000 km.
Terug on-topic, ik verwacht (en hoop) dat het schoonmaken van de sensor het probleem van de snelheidsmeter oplost.
PS: Je kunt altijd nieuwe, eventuele separate topics starten.
Inmiddels zijn we ruim twee weken verder na de schoonmaak van de ABS sensor en heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
Allen dank voor de tips!
Wat mij betreft kan er een slotje op het topic.
Allen dank voor de tips!
Wat mij betreft kan er een slotje op het topic.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht afwijking kilometerteller/snelheidsmeter
door Paul cr » » in Overige Techniek & Mechanica - 3 Reacties
- 2208 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget