Druppellader R1200RT
Moderator: RT_Patrick
- Wildripper
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Druppellader R1200RT
Even benieuwd welke jullie gebruiken.
Voor de 1100 had ik er één, maar die kan ik niet meer gebruiken begreep ik ivm met de canbus. _002
Durf het ook niet even te proberen met degene die ik nu heb. Of kan dat geen kwaad.
Dus de vraag is eigenlijk, welke ik nu moet aanschaffen. En waar?
Op internet kom ik niet veel tegen, of ik zoek uiteraard niet goed genoeg.
Voor de 1100 had ik er één, maar die kan ik niet meer gebruiken begreep ik ivm met de canbus. _002
Durf het ook niet even te proberen met degene die ik nu heb. Of kan dat geen kwaad.
Zümo XT
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: Druppellader R1200RT
Ik wacht al maanden op de BMW druppellader - die is niet uit voorraad leverbaar.Wildripper schreef:Even benieuwd welke jullie gebruiken.
Hans
- Wildripper
Ok dat is een duidelijk verhaal.
Maar hoe houd ik de accu dan op stoom, wannneer er een tijdje niet gereden wordt?
Maar hoe houd ik de accu dan op stoom, wannneer er een tijdje niet gereden wordt?
Zümo XT
Ik weet niet welk merk en model lader je hebt, maar je zou kunnen overwegen een aansluiting te (laten) maken direct op de accu zelf, dan heb je geen "last" van CAN-bus.
Bij de laders die bedoelt zijn voor CAN-bus zit er een extra signaal "bovenop" de laad-spanning waarmee het CAN-bus gesignaleerd wordt dat er een lader aangesloten is, en de betreffende aansluiting dus niet na x-aantal minuten uitgeschakeld dient te worden.
Als je een goede meer-traps lader hebt, zoals CTek e.d., is er geen probleem deze direct op de accu zelf aan te sluiten.
Heb je daarentegen een zogenoemde "eenvoudige" druppellader, dan zou je die ook direct op de accu kunnen aansluiten, maar dien je deze los te koppelen als de accu geladen is.
Bij de laders die bedoelt zijn voor CAN-bus zit er een extra signaal "bovenop" de laad-spanning waarmee het CAN-bus gesignaleerd wordt dat er een lader aangesloten is, en de betreffende aansluiting dus niet na x-aantal minuten uitgeschakeld dient te worden.
Als je een goede meer-traps lader hebt, zoals CTek e.d., is er geen probleem deze direct op de accu zelf aan te sluiten.
Heb je daarentegen een zogenoemde "eenvoudige" druppellader, dan zou je die ook direct op de accu kunnen aansluiten, maar dien je deze los te koppelen als de accu geladen is.
Voor m'n 1200 GS (zit te wachten op de RT MY2010) had ik al jaren gewoon een kabel met connector rechtstreeks op de accu. (Zit bij de Optimate IIIsp / IV als je die koopt)
Idem voor de F800GS. CANBUS techniek komt overeen met de RT, dus dacht weer hetzelfde te doen.
Idem voor de F800GS. CANBUS techniek komt overeen met de RT, dus dacht weer hetzelfde te doen.
- leo442
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Op marktplaats te koop aangeboden in goes : de originele lader 716076888 voor € 79,- ( dealerprijs € 110,- )
Gr. Leo.
Gr. Leo.
- Wildripper
Tanx Habeve, ik zal even kijken of mijn lader via de achterste aansluiting werkt.
Zümo XT
Als je een optimate 4 hebt en je maakt een rechtstreekse aansluiting op je accu naar je voorste of achterste punt, ben je klaar.
Een nieuwe optimate is 60 euri goedkoper dan de orginele bmw lader, kost 50 euri.
Je moet er nog wel een bmw kabeltje bij kopen die op je lader past, want die zit er niet bij.
De lader moet wel geschikt zijn voor gel accu's is mij vertelt door de dealer, een optimate 4 is dat wel maar een oudere optimate 2 bv niet.
De accu zou dan stuk gaan als je hem daarmee oplaad, als dat echt waar is weet ik niet... misschien dat een ander dat weet??
Hans.
Een nieuwe optimate is 60 euri goedkoper dan de orginele bmw lader, kost 50 euri.
Je moet er nog wel een bmw kabeltje bij kopen die op je lader past, want die zit er niet bij.
De lader moet wel geschikt zijn voor gel accu's is mij vertelt door de dealer, een optimate 4 is dat wel maar een oudere optimate 2 bv niet.
De accu zou dan stuk gaan als je hem daarmee oplaad, als dat echt waar is weet ik niet... misschien dat een ander dat weet??
Hans.
- chrissierhuis
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 03-2015
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Haaksbergen
Je kunt je gewone druppellader gebruiken door hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
Ik heb dit al meerdere jaren op mijn R1200RT.
Ik heb dit al meerdere jaren op mijn R1200RT.
- leo442
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Mijn BMW druppellader maakte de canbus niet meer actief waardoor de druppellader niet meer ging laden! Oorzaak? Mijn garmin nog in de houder laten zitten! Dus weer een tip als iemand zijn Bmw druppellader niet wil opstarten.
Gr. Leo.
Gr. Leo.
Ik heb afgelopen zaterdag de Fronius ACCTIVA easy 1202 gekocht. Bij Nedplex. (samen met een nieuwe accu PC680)
Volgens Nedplex is de acculader van BMW door Fronius gemaakt. Met deze acculader kan je de rustspanning meten, dynamo testen, startreserve meten etc.
En natuurlijk kan hij je accu opladen.
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID ... U_HTML.htm
gr. andre
Volgens Nedplex is de acculader van BMW door Fronius gemaakt. Met deze acculader kan je de rustspanning meten, dynamo testen, startreserve meten etc.
En natuurlijk kan hij je accu opladen.
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID ... U_HTML.htm
gr. andre
Oh ja, vergeten te melden dat mijn ACCU defect is geraakt door zo'n optimate versie: 3sp
Gevolg, nieuwe accu + lader nodig. Odysse + Fronius Acctiva easy 1202
gr andre
Gevolg, nieuwe accu + lader nodig. Odysse + Fronius Acctiva easy 1202
gr andre
Nu ben ik zelf geen fan van Optimate omdat het geen acculaders maar druppelladers zijn, maar de Optimate 3SP is een druppellader.ahilkens schreef:Oh ja, vergeten te melden dat mijn ACCU defect is geraakt door zo'n optimate versie: 3sp
Tenzij je een natte accu had, en deze heeft staan droogkoken, kan volgens mij de Optimate 3SP je accu niet doen defect raken, daarvoor is het een te zwakke druppellader (max. 0,6 ampère).
Zie ook:
http://www.accumate.co.uk/it010006.htm
Wat wel gebeurd kan zijn, ongeacht of je een droge/gell of een natte accu had, is dat de Optimate 3SP niet in staat was je accu tijdig voldoende op lading te houden, en als je dan een paar keer probeert te starten, krijg je diepontlading, en dan is het einde-oefening voor *elke* accu.
Sommige accu's en sommige type accu's (zoals AMG) kunnen beter herstellen van een diepte-ontlading, maar uiteindelijk blijft het dodelijk voor de levensduur van je accu.
De capaciteit loopt rap terug bij een diepontlading.
Die ACCTIVA Easy verschilt niet in de laadcycli van je Optimate 3SP, behalve dat er nog een extra functie is, het meten van de spanning als je de motor laat draaien, wat zij dan de dynamo-test noemen. En er is ook nog een supply-stand, zodat je de accu kunt verwijderen zonder dat eventuele instellingen van je radio/klok e.d. verloren gaan.
Die laatste stand kom je wel vaker tegen bij acculaders, en is vooral handig voor de vierwielige.

Nu weet ik niet welke ACCTIVA Easy je gekocht hebt, er zijn verschillende modellen.
Maar als ik de prijzen zo zie, is het wel

Beetje duur, 85 euro voor de ACCTIVA Easy 1202, 129 euro voor de 1206.
Als we dan toch lopen te pluggen, ben ik blij met mijn keuze voor de Ctek Multi XS 4003 voor slechts 79 euro, 4 ampère en 8-traps lader.
En nog winnaar ook bij verschillende testen;
http://www.ctekbeneluxshop.com/index.ph ... t&Itemid=1
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 2045 Weergaves
-
Laatste bericht door siebke
-
- 5 Reacties