Beantwoord: BMW druppellader

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
jvdgriek

Beantwoord: BMW druppellader

Ongelezen bericht door jvdgriek »

Mijn BMWR1150RT staat in de wintertijd in de garage (temperatuur boven nul graden).
Daarbij is continue een BMW druppellader (zie foto bijlage) aangesloten.
Na een tijdje gaat het groene lampje van de lader continue branden (ik denk dat dan de druppel-lading aktief is).
Mijn vraag is of dit ok is. Ik hoor ook wel eens dat je er een klokje tussen moet zetten?
Picture1.jpg
Inspector Gadget

Re: BMW druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb een dergelijke (vrij dure) druppellader van BMW niet, maar wat ik aan documentatie heb, zie bijlages.

Zoals de documentatie aangeeft, is het van belang bij vooral een zogenoemde "natte" accu (doorzichtig met vuldopjes) van heel groot belang dat je regelmatig het vloeistofniveau controleert. Anders loop je het risico, als je een druppellader gebruikt, dat deze droog kookt.

Het kan geen kwaad de overige soorten aan accu's aan een druppellader te laten zitten, ik doe dat zelf al jaren met al mijn voertuigen.
Tenzij je de R11xxRT op het stuurslot zet, zijn er altijd parasitaire verbruikers (zoals het alarm, bijvoorbeeld) die je accu langzaam leegtrekken.
Maar ook je radio(geheugen), klokje en zo voort.

Zeker als je een paar maanden geen motor gaat rijden, is het raadzaam elke maand of zo, de druppellader een 2 á 3 dagen aan te sluiten.
(een acculader is meestal binnen 24 uur klaar met het opladen van je accu).

De enige reden dat ik een schakelklok zou gebruiken is om de kosten van het stroomverbruik te besparen.
Maar met moderne druppelladers praat je over een paar euro per maand, letterlijk.
Leiden is m.i. meer in last als je net ff te vaak je accu te leeg gestart hebt (diepteontlading) dan heb je veel hogere kosten. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
jvdgriek

Re: BMW druppellader

Ongelezen bericht door jvdgriek »

Bedankt voor je uitvoerige reaktie. Je hebt me geholpen!
Inspector Gadget

Re: Beantwoord: BMW druppellader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan! _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”