newbie vraagje druppellader

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Ronaldus

newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Ronaldus »

Hallo allemaal,

Als voorbreiding op de evt. koop van een R1100RT zit hier al enige dagen te gluren naar wat jullie hier al voor waardevolle wetenswaardigheden hebben verzameld.
Erg interessant!

Welnu, de kogel is inmiddels dus door de kerk, de fiets is gekocht.
De eerste kilometers schadevrij afgelegd...
(na zes jaar motorloos te zijn geweest, daarvoor Honda Silverwing GL500)

In het kader van het voornemen de winter door te rijden én het ABS/ lage accuspanningsverhaal ben ik voornemens een druppellader aan te schaffen.

Twee vragen daarover:
1:
Ik kwam op internet een druppellader tegen van H-Tronic (klick)
iemand hier ervaring mee?

2: de stekker kan toch in de 12V aansluiting op het dashboard of die links onder de buddy(die ik nog niet ontdekt heb, maar er volgens de gebruikershandleiding zou moeten zijn)??
Quote adv:"geleverd met de zogenaamde BMW connector zodat de lader rechtstreeks is te gebruiken in het boordstopcontact".

Alvast bedankt vor jullie antwoorden..

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4381
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hi Ronaldus,
Gefeliciteerd met je aankoop en herintreden als motorrijder. De RT zal je zeker bevallen, hoewel sommige zaken even wennen zijn.
De H-Tronic druppellader ken ik niet. Hij ziet er wat fragiel uit. Ik heb sinds 2 jaar de druppellader van Absaar die prima voldoet en tegen een stootje kan.

Afbeelding
(klick)

Te koop voor €76,= bij Halfords.
Je kunt inderdaad beide plugs gebruiken. Wel even een BMW stekkertje monteren.
Overigens de plug die onder de buddy zit is optioneel. Grote kans dat je die dus niet hebt.

Veel plezier van je RT en show em eens.

grtz

Jos
Ronaldus schreef:Hallo allemaal,

Als voorbreiding op de evt. koop van een R1100RT zit hier al enige dagen te gluren naar wat jullie hier al voor waardevolle wetenswaardigheden hebben verzameld.
Erg interessant!

Welnu, de kogel is inmiddels dus door de kerk, de fiets is gekocht.
De eerste kilometers schadevrij afgelegd...
(na zes jaar motorloos te zijn geweest, daarvoor Honda Silverwing GL500)

In het kader van het voornemen de winter door te rijden én het ABS/ lage accuspanningsverhaal ben ik voornemens een druppellader aan te schaffen.

Twee vragen daarover:
1:
Ik kwam op internet een druppellader tegen van H-Tronic (klick)
iemand hier ervaring mee?

2: de stekker kan toch in de 12V aansluiting op het dashboard of die links onder de buddy(die ik nog niet ontdekt heb, maar er volgens de gebruikershandleiding zou moeten zijn)??
Quote adv:"geleverd met de zogenaamde BMW connector zodat de lader rechtstreeks is te gebruiken in het boordstopcontact".

Alvast bedankt vor jullie antwoorden..
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Ik denk dat het merk druppellader niet veel uitmaakt. Het feit dat er al een bmw stekker bij zit is een pre. Gebruik je de motor dagelijks, dan heb je hem niet eens nodig, maar staat ie vaak weken stil dan is het wel slim hem te gebruiken. Bij mijn rt zit er geen aansluiting bij het zadel, alleen op het dashbord.
Gr Micha
Gebruikersavatar
Willem Rietveld
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Hallo, de optimate III is een hele goede, deze voert zelf diverse checks uit en past het laadprogamma daar op aan. kan ook aan de muur gehangen worden.

Als je dat tweede boordstopcontact hebt, zit die net als bij mij bij het linker zijpaneel.

gr. Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Placebo

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Placebo »

Ronaldus schreef:Hallo allemaal,

Als voorbreiding op de evt. koop van een R1100RT zit hier al enige dagen te gluren naar wat jullie hier al voor waardevolle wetenswaardigheden hebben verzameld.
Erg interessant!

Welnu, de kogel is inmiddels dus door de kerk, de fiets is gekocht.
De eerste kilometers schadevrij afgelegd...
(na zes jaar motorloos te zijn geweest, daarvoor Honda Silverwing GL500)

In het kader van het voornemen de winter door te rijden én het ABS/ lage accuspanningsverhaal ben ik voornemens een druppellader aan te schaffen.

Twee vragen daarover:
1:
Ik kwam op internet een druppellader tegen van H-Tronic (klick)
iemand hier ervaring mee?

2: de stekker kan toch in de 12V aansluiting op het dashboard of die links onder de buddy(die ik nog niet ontdekt heb, maar er volgens de gebruikershandleiding zou moeten zijn)??
Quote adv:"geleverd met de zogenaamde BMW connector zodat de lader rechtstreeks is te gebruiken in het boordstopcontact".

Alvast bedankt vor jullie antwoorden..
Hallo Ronaldus,

Gebruik zelf ook dezelfde H-tronic lader via het boordstopcontact.

Nu 2 winters gebruikt en hij heeft de accu er goed door heen geholpen.

Haalde voorheen de accu tijdens de winterperiode maar daar ben ik gelukkig van af.
Ronaldus

Ongelezen bericht door Ronaldus »

@Hans D.
Ik zag de Optimate IV(bedankt voor de correctie) en ook losse stekkers te koop bij MotoportExpress Hoogezand

@Placebo:
Ha! Nog iemand met zo'n ding...
Ik lees er niet zo veel over terwijl de specs wel indrukwekkend zijn en de Optimate V benaderen...En dan is dat voor 21 euries gain geld!;-)
Laatst gewijzigd door Ronaldus op 26 sep 2008, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3333
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Ronaldus,
Je bedoelt denk ik de Optimate IV. Ik ga morgen even bij Motoport Rotterdam kijken of ze die samen met het juiste kabeltje in voorraad hebben.
Officio gratias ago tibi !
Hans
Fantom

Ongelezen bericht door Fantom »

HansD schreef:Ronaldus,
Je bedoelt denk ik de Optimate IV. Ik ga morgen even bij Motoport Rotterdam kijken of ze die samen met het juiste kabeltje in voorraad hebben.
Officio gratias ago tibi !
Hans
Ik denk dat je via marktplaats een optimate voor minder kan kopen dan bij een motorwinkel. De stekker vinden via marktplaats wordt inderdaad wat lastiger denk ik :?
Johannetje

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Johannetje »

Beste allemaal,

Even een reactie.
Zelf heb ik een Optimate III, die tot nu toe mij goed beviel en altijd netjes zijn werk leek te doen. Recent is de eerste dag van mijn motorvakantie mijn accu in kortsluiting gegaan. Betrof de platen in het zuur die met elkaar in contact zijn gekomen door kromtrekken.

De accu was van een degelijk en goed merk en van het goede aantal Ampere. nauwelijks een jaar oud, ongeveer 4000 km mee gereden, wel lange kilometers (vakantie) in koude en hitte.

Nu is hierdoor mijn vakantie helemaal in het water gevallen omdat men in Frankrijk de verkeerde diagnose stelde....maar waar ik naar toe wil is, dat mijn BMW Motorrad garage (werkplaatschef)nu tegen mij vertelt dat de Optimate kennelijk niet geschikt is voor de zwaardere BMW accu's.
Ik schrijf deze motorrad dealer hoog aan en de werkplaatschef is kennelijk een graag gezien en betrouwbare BMW kenner die serieus genomen dient te worden.

Ik heb/had dit nog nooit gehoord, maar wel iets om eens te onderzoeken, bv. bij je eigen dealer. Ik ben benieuwd wat die zeggen van de Optimate.
Wie weet moet mijn Optimate nu de vuilnisbak in....

Ik dacht, ...ik moet dit even kwijt hier, vooral omdat het vrij actueel is bij mij....

Grtz :wink:

Johan
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Volgens mijn handboekje van de Optimate-III kan deze alle accu's laden/onderhouden van 2,5-50 Ah.

Zou hier dus geen probleem moeten zijn.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Johannetje

Ongelezen bericht door Johannetje »

PaulRS schreef:Hoi.

Volgens mijn handboekje van de Optimate-III kan deze alle accu's laden/onderhouden van 2,5-50 Ah.

Zou hier dus geen probleem moeten zijn.

Groeten, Paul.
Toch nog eens vragen, hoeveel Ah mijn kapotte accu is/was......

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Johannetje

Ongelezen bericht door Johannetje »

HansD schreef:Dit vind ik wel een heel raar verhaal. Electrisch gezien begrijp ik hier niets van. De Optimate wordt door de meesten als druppel lader gebruikt - hoe daarbij accuplaten kunnen kromtrekken is mij een raadsel. Helemaal onzin lijkt me de opmerking dat de accu's te zwaar zijn...een electron is een electron - hooguit duurt het dan wat langer.
Wat belangrijk is bij een lader is wanneer hij ophoudt met laden. hier zijn verschillende systemen voor: bij een bepaalde temperatuur van de accu (thermisch), bij een bepaalde spanning, bij een bepaald spanningspiek (delta-piek systeem).
Wat tot problemen kan leiden is 'overladen' dwz. verder laden terwijl de accu eigenlijk vol is; zeker als dit bij een hoge stroomsterkte (lees: temperatuur) gebeurt.
Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe de Optimate 'afslaat'....ik was ook van plan deze lader te kopen, hmmmm.
Hans
Hoi Hans,

Ik dacht dat ik verstand had van electriciteit maar nu haak ik af...
Het zou idd goed zijn gewoon eens te kijken of de Optimate kan overladen...volgens zijn eigen gebruiksaanwijzing oveigens niet.

grtz

Johan
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3333
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Op andere fora zie ik alleen maar tevreden Optimate gebruikers. Volgens de leverancier zijn 600.000 laders verkocht zonder problemen. Wel is de Optimate III een intelligente lader die aan de hand van de spanning en weerstand van de accu zijn laadgedrag aanpast. Normaal gesproken komt de laadspanning nooit boven de 14.3 volt (veilig voor gel accu's) en de stroom nooit boven 0.8 Ampere. In extreme situaties (lees: kapotte accu) kan de Optimate III naar 22 Volt gaan voor 2 uur, maar beperkt dan de laadstroom tot 200 mA. Volgens de leverancier (Tecmate) kan dit alleen gebeuren als de accu ook los gekoppeld wordt, en zijn er geen gevallen bekend waarbij dit tot problemen heeft geleid met de accu of de boord-electronica.
Ook gaat de Optimate III tot 50 Ah en zijn de meeste BMW accu ergens tussen 18 en 30 Ah, dus dat zou moeten kunnen.
Kortom : het lijkt erop dat je accu gewoon stuk is gegaan, en het niets te maken heeft met de lader....
Hans
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3333
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb vanmorgen de Optimate IV gekocht met verlengkabel en BMW stekkertje. Motoport Rotterdam had dit allemaal op voorraad. (Bedankt Ronaldus voor de tip). Ik weet dat je goedkoper terecht kunt, en dat goedkopere laders waarschijnlijk net zo goed laden, maar ik hou van dit soort gadgets! (alleen al die mooie lampjes!!). :lol:
's Avonds aangesloten (op het BMW stekkertje - simpel!) en 's ochtends wegrijden zonder knipperende ABS lampjes. Ik kom de winter wel door.
Hans
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar zelf heb ik tot volle tevredenheid de Optimate III. Bij thuiskomst (ik rijd jammer genoeg niet zo regelmatig) gaat de moto aan het infuus... in het zijdeksel links.

Accessoires heb ik gehaald in Hunsel (L) bij De Hobbyist, een klassieke BMW specialist die ook voor moderne motoren vanalles heeft. Heb er laatst bijvoorbeeld mijn witte knipperlichtglazen opgehaald... Versturen doen ze overigens ook.

BMW nummers voor de aansluiting in het zijdeksel zal ik even opzoeken, die heb ik nog wel ergens op een factuurtje staan...
Beamietoo

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ik hou deze site altijd in de gaten... http://www.webbikeworld.com/r3/motorcyc ... ptimate-4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Opvallend is de commetaar van de accu ingenieur achteraan.
Wel in het engels.

Gr,
Kenny

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Stefan-BMW

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Stefan-BMW »

Hallo,

Mijn motor wilde onlangs niet starten, omdat deze een aantal weken stil had gestaan. Ik heb toen de Saito® ProCharger 6/12V gekocht. Deze werd door gebruikers zeer goed ervaren en heeft als voordeel dat er een de-sulfateringsprogramma op zit:

De Saito® Procharger Compact werkt met de modernste, linear gestuurde laadtechniek en zorgt zodoende voor optimale lading en onderhoud van de accu. Voorzien van een de-sulfateringsprogramma dat gesulfateerde accu's weer nieuw leven inblaast (zie voetnoot). Intelligente software bewaakt continue alle functies en zorgt voor het meest ideale laad- en onderhoudsproces, al naar gelang het type en de toestand van de accu. De accu kan maandenlang aangesloten blijven, overladen is uitgesloten. Naar keuze kunnen de per compactstekker aansluitbare meegeleverde kabelsets -met krokodilklemmen of ringkabelschoenen- op de accu aangesloten worden.

Na een paar uurtjes werkte de mijne weer, maar hij schijnt accu´s te kunnen herstellen die 2 jaar daarvoor waren afgescheven.

Gekocht bij Motozoom voor 59,95 euro.

[img]
Johannetje

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Johannetje »

ksimon schreef:Ik hou deze site altijd in de gaten... http://www.webbikeworld.com/r3/motorcyc ... ptimate-4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Opvallend is de commetaar van de accu ingenieur achteraan.
Wel in het engels.

Gr,
Kenny
Hoi Kenny,

Site bekeken, maar zoals ik dat lees weet de specialist zelf niet of hij ermee wegloopt of in de vuilnisbak wilt gooien.
Er staat veel info, maar een echte tip of adviezen blijven achterwege.

Ik ben ondertussen mijn OPT 3 blijven gebruiken en ondertussen zit er ook een gel-accu in bij mij, alles naar alle tevredenheid.

groetjes en laad ze.. ;)

Johan
Mike Philippens

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Mijn brommer heeft de hele winter onder een zeil buiten gestaan, en ik heb 2x gereden. Geen druppellader, en hij startte direct, en dat was na de '11steden periode' dus het was behoorlijk koud geweest. Hij gaf geen krimp. Ik weet niet of het daaraan kan liggen, maar ik schakel altijd mijn verlichting uit en zet de dodemansknop op 'uit' als ik de motor stal. Licht doe ik pas aan als de motor weer loopt. Het licht zal geen stroom verbruiken als de motor uit staat, maar volgens mijn (niet-wetenschappelijke) theorie verklein ik zo het circuit waar stroom door loopt en volgens mij ook het (sneller) weglekken van acculading. Is dit onzin? Evengoed heeft ie volgens mij een maand of 2-3 zo buiten gestaan. Ik heb helaas geen stalling en uiteraard zijn er op straat ook geen stopcontacten.
Wel erop gelet dat ik die paar keer dat ik gereden heb, dat het een flinke rit was. Minimaal een uur zodat alles weer lekker rond is geweest en de accu goed is opgeladen.
Kuifje65

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Kuifje65 »

Stefan-BMW schreef:Hallo,

Mijn motor wilde onlangs niet starten, omdat deze een aantal weken stil had gestaan. Ik heb toen de Saito® ProCharger 6/12V gekocht. Deze werd door gebruikers zeer goed ervaren en heeft als voordeel dat er een de-sulfateringsprogramma op zit:

De Saito® Procharger Compact werkt met de modernste, linear gestuurde laadtechniek en zorgt zodoende voor optimale lading en onderhoud van de accu. Voorzien van een de-sulfateringsprogramma dat gesulfateerde accu's weer nieuw leven inblaast (zie voetnoot). Intelligente software bewaakt continue alle functies en zorgt voor het meest ideale laad- en onderhoudsproces, al naar gelang het type en de toestand van de accu. De accu kan maandenlang aangesloten blijven, overladen is uitgesloten. Naar keuze kunnen de per compactstekker aansluitbare meegeleverde kabelsets -met krokodilklemmen of ringkabelschoenen- op de accu aangesloten worden.

Na een paar uurtjes werkte de mijne weer, maar hij schijnt accu´s te kunnen herstellen die 2 jaar daarvoor waren afgescheven.

Gekocht bij Motozoom voor 59,95 euro.
Hebben meer mensen ervaring hier mee?
Toen ik afgelopen zaterdag mijn fiets weer eens uit wilde laten, deed hij helemaal niets, ondanks dat hij de laatste weken aan de druppellader heeft gestaan (merk weet ik zo niet).
Ik kreeg van iemand het advies om een gewone lader aan te schaffen en die te gebruiken omdat het met een druppellader niet zou lukken.

ik heb geen zin de accu er uit te halen omdat dat volgens mij een K-klus is...
Hub

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Hub »

Ja hoor, ook ik heb hem. Vlgs. kenners "de beste". Ik ben in ieder geval erg tevreden.
Kijk hier eens, http://www.louis.de/_109b63b227ef842587 ... &anzeige=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Scheelt 10 euri's

Succes,
Hub

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Donic

Optima 4

Ongelezen bericht door Donic »

HansD schreef:Ik heb vanmorgen de Optimate IV gekocht met verlengkabel en BMW stekkertje. Motoport Rotterdam had dit allemaal op voorraad. (Bedankt Ronaldus voor de tip). Ik weet dat je goedkoper terecht kunt, en dat goedkopere laders waarschijnlijk net zo goed laden, maar ik hou van dit soort gadgets! (alleen al die mooie lampjes!!). :lol:
's Avonds aangesloten (op het BMW stekkertje - simpel!) en 's ochtends wegrijden zonder knipperende ABS lampjes. Ik kom de winter wel door.
Hans
Ik heb recent ook een Optima 4 aangeschaft. Handleiding doorgenomen. Komt erop neer dat deze lader volautoatisch zijn (laad en controle)werk doet. Dat is erg fijn.
Ik heb ook een BMW-stekker erbij. Kan ik nu de lader gewoon aanlsuiten op de plug op het dashboard. Moet ik geen aanvullende maatregelen nemen, bijv. ten aanzien van de accu of zo? Daar stond in de handleiding niet echt iets over. Van vroeger kon ik me herrineren dat je dat enkele dopjes van je accu los moest draaien.

Bedankt vast.

M.vr.gr.
Donic
Gebruikersavatar
Yobotje
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door Yobotje »

Mijn Optimate 3 is via de aansteker aangesloten en dat werkt prima. De optimate doet keurig z'n werk.
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
JOEB1

Re: newbie vraagje druppellader

Ongelezen bericht door JOEB1 »

Zelf heb ik een lader van sparcon. (http://www.sparcon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Kost weinig werkt goed. Bij conrad.nl kun je boarstekkers bestellen...

Wel blijven accu's merkwaardige dingen. Accu's houden nu eenmaal van verschil... Ze willen volgepompt worden door de dynamo of een flinke acculader en ze houden er van een klap op de kop te krijgen als gestart wordt.... Eigenlijk is dat gedruppel niet zo goed voor een accu. Advies ... Rij je zo om de 3 weken een mooie rit... niets aansluiten. Staat hij in (b.v. in de winter) langer stil. Dan de druppellader er b.v. een week aan en dan 2 weken niet en zo wat om en om 'rommelen'. Ik doe dit nu zo een jaar of 3 en dat gaat prima.

Nu schijnen moderne druppelladers zelf allerlei programmaatjes af te lopen om zo de accu in conditie te houden... ik geloof daar niet zo in ;-)

gr
JOEB

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”