newbie vraagje druppellader
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
newbie vraagje druppellader
Als voorbreiding op de evt. koop van een R1100RT zit hier al enige dagen te gluren naar wat jullie hier al voor waardevolle wetenswaardigheden hebben verzameld.
Erg interessant!
Welnu, de kogel is inmiddels dus door de kerk, de fiets is gekocht.
De eerste kilometers schadevrij afgelegd...
(na zes jaar motorloos te zijn geweest, daarvoor Honda Silverwing GL500)
In het kader van het voornemen de winter door te rijden én het ABS/ lage accuspanningsverhaal ben ik voornemens een druppellader aan te schaffen.
Twee vragen daarover:
1:
Ik kwam op internet een druppellader tegen van H-Tronic (klick)
iemand hier ervaring mee?
2: de stekker kan toch in de 12V aansluiting op het dashboard of die links onder de buddy(die ik nog niet ontdekt heb, maar er volgens de gebruikershandleiding zou moeten zijn)??
Quote adv:"geleverd met de zogenaamde BMW connector zodat de lader rechtstreeks is te gebruiken in het boordstopcontact".
Alvast bedankt vor jullie antwoorden..
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: newbie vraagje druppellader
Gefeliciteerd met je aankoop en herintreden als motorrijder. De RT zal je zeker bevallen, hoewel sommige zaken even wennen zijn.
De H-Tronic druppellader ken ik niet. Hij ziet er wat fragiel uit. Ik heb sinds 2 jaar de druppellader van Absaar die prima voldoet en tegen een stootje kan.

(klick)
Te koop voor €76,= bij Halfords.
Je kunt inderdaad beide plugs gebruiken. Wel even een BMW stekkertje monteren.
Overigens de plug die onder de buddy zit is optioneel. Grote kans dat je die dus niet hebt.
Veel plezier van je RT en show em eens.
grtz
Jos
Ronaldus schreef:Hallo allemaal,
Als voorbreiding op de evt. koop van een R1100RT zit hier al enige dagen te gluren naar wat jullie hier al voor waardevolle wetenswaardigheden hebben verzameld.
Erg interessant!
Welnu, de kogel is inmiddels dus door de kerk, de fiets is gekocht.
De eerste kilometers schadevrij afgelegd...
(na zes jaar motorloos te zijn geweest, daarvoor Honda Silverwing GL500)
In het kader van het voornemen de winter door te rijden én het ABS/ lage accuspanningsverhaal ben ik voornemens een druppellader aan te schaffen.
Twee vragen daarover:
1:
Ik kwam op internet een druppellader tegen van H-Tronic (klick)
iemand hier ervaring mee?
2: de stekker kan toch in de 12V aansluiting op het dashboard of die links onder de buddy(die ik nog niet ontdekt heb, maar er volgens de gebruikershandleiding zou moeten zijn)??
Quote adv:"geleverd met de zogenaamde BMW connector zodat de lader rechtstreeks is te gebruiken in het boordstopcontact".
Alvast bedankt vor jullie antwoorden..
Jos WRSM
Gr Micha
- Willem Rietveld
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 15 sep 2008, 21:34
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
- Locatie: Almere
Als je dat tweede boordstopcontact hebt, zit die net als bij mij bij het linker zijpaneel.
gr. Willem.
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Re: newbie vraagje druppellader
Hallo Ronaldus,Ronaldus schreef:Hallo allemaal,
Als voorbreiding op de evt. koop van een R1100RT zit hier al enige dagen te gluren naar wat jullie hier al voor waardevolle wetenswaardigheden hebben verzameld.
Erg interessant!
Welnu, de kogel is inmiddels dus door de kerk, de fiets is gekocht.
De eerste kilometers schadevrij afgelegd...
(na zes jaar motorloos te zijn geweest, daarvoor Honda Silverwing GL500)
In het kader van het voornemen de winter door te rijden én het ABS/ lage accuspanningsverhaal ben ik voornemens een druppellader aan te schaffen.
Twee vragen daarover:
1:
Ik kwam op internet een druppellader tegen van H-Tronic (klick)
iemand hier ervaring mee?
2: de stekker kan toch in de 12V aansluiting op het dashboard of die links onder de buddy(die ik nog niet ontdekt heb, maar er volgens de gebruikershandleiding zou moeten zijn)??
Quote adv:"geleverd met de zogenaamde BMW connector zodat de lader rechtstreeks is te gebruiken in het boordstopcontact".
Alvast bedankt vor jullie antwoorden..
Gebruik zelf ook dezelfde H-tronic lader via het boordstopcontact.
Nu 2 winters gebruikt en hij heeft de accu er goed door heen geholpen.
Haalde voorheen de accu tijdens de winterperiode maar daar ben ik gelukkig van af.
Ik zag de Optimate IV(bedankt voor de correctie) en ook losse stekkers te koop bij MotoportExpress Hoogezand
@Placebo:
Ha! Nog iemand met zo'n ding...
Ik lees er niet zo veel over terwijl de specs wel indrukwekkend zijn en de Optimate V benaderen...En dan is dat voor 21 euries gain geld!;-)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Ik denk dat je via marktplaats een optimate voor minder kan kopen dan bij een motorwinkel. De stekker vinden via marktplaats wordt inderdaad wat lastiger denk ikHansD schreef:Ronaldus,
Je bedoelt denk ik de Optimate IV. Ik ga morgen even bij Motoport Rotterdam kijken of ze die samen met het juiste kabeltje in voorraad hebben.
Officio gratias ago tibi !
Hans

Re: newbie vraagje druppellader
Even een reactie.
Zelf heb ik een Optimate III, die tot nu toe mij goed beviel en altijd netjes zijn werk leek te doen. Recent is de eerste dag van mijn motorvakantie mijn accu in kortsluiting gegaan. Betrof de platen in het zuur die met elkaar in contact zijn gekomen door kromtrekken.
De accu was van een degelijk en goed merk en van het goede aantal Ampere. nauwelijks een jaar oud, ongeveer 4000 km mee gereden, wel lange kilometers (vakantie) in koude en hitte.
Nu is hierdoor mijn vakantie helemaal in het water gevallen omdat men in Frankrijk de verkeerde diagnose stelde....maar waar ik naar toe wil is, dat mijn BMW Motorrad garage (werkplaatschef)nu tegen mij vertelt dat de Optimate kennelijk niet geschikt is voor de zwaardere BMW accu's.
Ik schrijf deze motorrad dealer hoog aan en de werkplaatschef is kennelijk een graag gezien en betrouwbare BMW kenner die serieus genomen dient te worden.
Ik heb/had dit nog nooit gehoord, maar wel iets om eens te onderzoeken, bv. bij je eigen dealer. Ik ben benieuwd wat die zeggen van de Optimate.
Wie weet moet mijn Optimate nu de vuilnisbak in....
Ik dacht, ...ik moet dit even kwijt hier, vooral omdat het vrij actueel is bij mij....
Grtz
Johan
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Hoi Hans,HansD schreef:Dit vind ik wel een heel raar verhaal. Electrisch gezien begrijp ik hier niets van. De Optimate wordt door de meesten als druppel lader gebruikt - hoe daarbij accuplaten kunnen kromtrekken is mij een raadsel. Helemaal onzin lijkt me de opmerking dat de accu's te zwaar zijn...een electron is een electron - hooguit duurt het dan wat langer.
Wat belangrijk is bij een lader is wanneer hij ophoudt met laden. hier zijn verschillende systemen voor: bij een bepaalde temperatuur van de accu (thermisch), bij een bepaalde spanning, bij een bepaald spanningspiek (delta-piek systeem).
Wat tot problemen kan leiden is 'overladen' dwz. verder laden terwijl de accu eigenlijk vol is; zeker als dit bij een hoge stroomsterkte (lees: temperatuur) gebeurt.
Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe de Optimate 'afslaat'....ik was ook van plan deze lader te kopen, hmmmm.
Hans
Ik dacht dat ik verstand had van electriciteit maar nu haak ik af...
Het zou idd goed zijn gewoon eens te kijken of de Optimate kan overladen...volgens zijn eigen gebruiksaanwijzing oveigens niet.
grtz
Johan
- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Ook gaat de Optimate III tot 50 Ah en zijn de meeste BMW accu ergens tussen 18 en 30 Ah, dus dat zou moeten kunnen.
Kortom : het lijkt erop dat je accu gewoon stuk is gegaan, en het niets te maken heeft met de lader....
Hans
- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
's Avonds aangesloten (op het BMW stekkertje - simpel!) en 's ochtends wegrijden zonder knipperende ABS lampjes. Ik kom de winter wel door.
Hans
Accessoires heb ik gehaald in Hunsel (L) bij De Hobbyist, een klassieke BMW specialist die ook voor moderne motoren vanalles heeft. Heb er laatst bijvoorbeeld mijn witte knipperlichtglazen opgehaald... Versturen doen ze overigens ook.
BMW nummers voor de aansluiting in het zijdeksel zal ik even opzoeken, die heb ik nog wel ergens op een factuurtje staan...
Re: newbie vraagje druppellader
Opvallend is de commetaar van de accu ingenieur achteraan.
Wel in het engels.
Gr,
Kenny
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: newbie vraagje druppellader
Mijn motor wilde onlangs niet starten, omdat deze een aantal weken stil had gestaan. Ik heb toen de Saito® ProCharger 6/12V gekocht. Deze werd door gebruikers zeer goed ervaren en heeft als voordeel dat er een de-sulfateringsprogramma op zit:
De Saito® Procharger Compact werkt met de modernste, linear gestuurde laadtechniek en zorgt zodoende voor optimale lading en onderhoud van de accu. Voorzien van een de-sulfateringsprogramma dat gesulfateerde accu's weer nieuw leven inblaast (zie voetnoot). Intelligente software bewaakt continue alle functies en zorgt voor het meest ideale laad- en onderhoudsproces, al naar gelang het type en de toestand van de accu. De accu kan maandenlang aangesloten blijven, overladen is uitgesloten. Naar keuze kunnen de per compactstekker aansluitbare meegeleverde kabelsets -met krokodilklemmen of ringkabelschoenen- op de accu aangesloten worden.
Na een paar uurtjes werkte de mijne weer, maar hij schijnt accu´s te kunnen herstellen die 2 jaar daarvoor waren afgescheven.
Gekocht bij Motozoom voor 59,95 euro.
[img]
Re: newbie vraagje druppellader
Hoi Kenny,ksimon schreef:Ik hou deze site altijd in de gaten... http://www.webbikeworld.com/r3/motorcyc ... ptimate-4/" onclick="window.open(this.href);return false;
Opvallend is de commetaar van de accu ingenieur achteraan.
Wel in het engels.
Gr,
Kenny
Site bekeken, maar zoals ik dat lees weet de specialist zelf niet of hij ermee wegloopt of in de vuilnisbak wilt gooien.
Er staat veel info, maar een echte tip of adviezen blijven achterwege.
Ik ben ondertussen mijn OPT 3 blijven gebruiken en ondertussen zit er ook een gel-accu in bij mij, alles naar alle tevredenheid.
groetjes en laad ze..

Johan
Re: newbie vraagje druppellader
Wel erop gelet dat ik die paar keer dat ik gereden heb, dat het een flinke rit was. Minimaal een uur zodat alles weer lekker rond is geweest en de accu goed is opgeladen.
Re: newbie vraagje druppellader
Hebben meer mensen ervaring hier mee?Stefan-BMW schreef:Hallo,
Mijn motor wilde onlangs niet starten, omdat deze een aantal weken stil had gestaan. Ik heb toen de Saito® ProCharger 6/12V gekocht. Deze werd door gebruikers zeer goed ervaren en heeft als voordeel dat er een de-sulfateringsprogramma op zit:
De Saito® Procharger Compact werkt met de modernste, linear gestuurde laadtechniek en zorgt zodoende voor optimale lading en onderhoud van de accu. Voorzien van een de-sulfateringsprogramma dat gesulfateerde accu's weer nieuw leven inblaast (zie voetnoot). Intelligente software bewaakt continue alle functies en zorgt voor het meest ideale laad- en onderhoudsproces, al naar gelang het type en de toestand van de accu. De accu kan maandenlang aangesloten blijven, overladen is uitgesloten. Naar keuze kunnen de per compactstekker aansluitbare meegeleverde kabelsets -met krokodilklemmen of ringkabelschoenen- op de accu aangesloten worden.
Na een paar uurtjes werkte de mijne weer, maar hij schijnt accu´s te kunnen herstellen die 2 jaar daarvoor waren afgescheven.
Gekocht bij Motozoom voor 59,95 euro.
Toen ik afgelopen zaterdag mijn fiets weer eens uit wilde laten, deed hij helemaal niets, ondanks dat hij de laatste weken aan de druppellader heeft gestaan (merk weet ik zo niet).
Ik kreeg van iemand het advies om een gewone lader aan te schaffen en die te gebruiken omdat het met een druppellader niet zou lukken.
ik heb geen zin de accu er uit te halen omdat dat volgens mij een K-klus is...
Re: newbie vraagje druppellader
Kijk hier eens, http://www.louis.de/_109b63b227ef842587 ... &anzeige=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Scheelt 10 euri's
Succes,
Hub
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Optima 4
Ik heb recent ook een Optima 4 aangeschaft. Handleiding doorgenomen. Komt erop neer dat deze lader volautoatisch zijn (laad en controle)werk doet. Dat is erg fijn.HansD schreef:Ik heb vanmorgen de Optimate IV gekocht met verlengkabel en BMW stekkertje. Motoport Rotterdam had dit allemaal op voorraad. (Bedankt Ronaldus voor de tip). Ik weet dat je goedkoper terecht kunt, en dat goedkopere laders waarschijnlijk net zo goed laden, maar ik hou van dit soort gadgets! (alleen al die mooie lampjes!!). :lol:
's Avonds aangesloten (op het BMW stekkertje - simpel!) en 's ochtends wegrijden zonder knipperende ABS lampjes. Ik kom de winter wel door.
Hans
Ik heb ook een BMW-stekker erbij. Kan ik nu de lader gewoon aanlsuiten op de plug op het dashboard. Moet ik geen aanvullende maatregelen nemen, bijv. ten aanzien van de accu of zo? Daar stond in de handleiding niet echt iets over. Van vroeger kon ik me herrineren dat je dat enkele dopjes van je accu los moest draaien.
Bedankt vast.
M.vr.gr.
Donic
- Yobotje
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 mei 2009, 22:33
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: newbie vraagje druppellader

Theo.
Re: newbie vraagje druppellader
Wel blijven accu's merkwaardige dingen. Accu's houden nu eenmaal van verschil... Ze willen volgepompt worden door de dynamo of een flinke acculader en ze houden er van een klap op de kop te krijgen als gestart wordt.... Eigenlijk is dat gedruppel niet zo goed voor een accu. Advies ... Rij je zo om de 3 weken een mooie rit... niets aansluiten. Staat hij in (b.v. in de winter) langer stil. Dan de druppellader er b.v. een week aan en dan 2 weken niet en zo wat om en om 'rommelen'. Ik doe dit nu zo een jaar of 3 en dat gaat prima.
Nu schijnen moderne druppelladers zelf allerlei programmaatjes af te lopen om zo de accu in conditie te houden... ik geloof daar niet zo in ;-)
gr
JOEB
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3520 Weergaves
-
Laatste bericht door fschuurman