Gierend geluid voorkant

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

FILSURS
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Graauw

Gierend geluid voorkant

Ongelezen bericht door FILSURS »

Hallo toppers, ca va?
Ik heb iets vreemds.
Onlangs zijn mijn remblokken, wiellagers voor en banden( pirelli angel II) gewisseld.

Sinds een weekje of wat hoor ik een gierend/schrapend geluid. Dat geluid is echt te aanwezig om te negeren.
Met het vorige set banden was er niets vreemds maar dat terzijde.

Het valt op dat het geluid verandert/ afneemt/ toeneemt bij bepaald wegdek. Ik dacht ook even aan de dynamo... maar met koppeling ingetrokken ( geluid blijft) en gas geven geeft geen toename van het geluid. Ik word er simpel van eerlijk gezegd.

De motor zelf rijdt prima geen centje pijn

Wie heeft er informatie? Dank jullie!!!
Isaac
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Gierend geluid voorkant

Ongelezen bericht door Isaac »

Er zijn meerdere dingen tegelijk uitgevoerd. Dat maakt het zoeken naar de klacht iets lastiger. Veelal geeft vervanging van remblokken de meeste klachten. Ze kunnen namelijk te hard zijn, te dik zijn of nog niet vlak aansluiten op de schijf. Te hard is uiteraard afhankelijk van het type blok wat je hebt geplaatst. Te dik is te voelen door even te rijden en zonder nagenoeg de voorrem gebruikt te hebben de schijf te voelen of deze veel warmer is geworden. Dat deze nog niet goed aansluit kan dat herrie maken als toevallig de voorzijde van de blokken net iets dikker is en dus eerder de schijf raakt dan de achterzijde. Het hoeft maar net, nauwelijks te meten, iets te zijn en doordat de schijf in rubbers zit kan dat een zingend geluid geven.
Dat de band zelf of de lagers zingen komt vele malen minder voor. Met de hand ronddraaien zal je vermoedelijk ook niets voelen of horen neem ik aan.
FILSURS

Dank je, klopt inderdaad. Ik hoor niets anders... het is wel dat ik de blokjes iets hoor. Ik vind dat niet echt verontrustend... of moet dat wel?
FILSURS

En nu ik eraan denk... het geluid neemt niet af als ik de voorrem gebruik... het vreemde is dat het geluid af/toeneemt bij verandering van wegdek. Hierdoor dacht ik in eerste instantie aan de voorband. Maar dat schijnt niet of nauwelijks voor te komen.
Isaac

Ik heb zelf ook met Pirelli gereden. Dit omdat de rijschool dit op hun motoren hadden met goede ervaringen. Ik heb een ander merk genomen die mij beter bevalt.
Het geluid zou moeten veranderen met gebruik van de voorrem. De blokken worden dan aangeduwd en kunnen dus niet meer zingen. Dan zou ik haast gaan in de richting van de lagers. Zitten ze er wel goed in. Zijn ze niet (ondeskundig) er in geslagen?
Dat zou je kunnen voelen met het handmatig ronddraaien.
Isaac

Nog even mijn nieuwe voorband opgezocht: Dunlop Roadsmart IV GT

Dit zijn mijn ervaringen:
Voorzijde Merk km-stand Gereden afstand
19-12-2007 Bridgetone BT021 44463 11749
29-10-2009 Bridgetone BT023 56212 13290 (had vrij snel last van cuppen)
29-08-2012 Michelin Pilot 3 69502 17142 (de laatste 1500 km last van cuppen)
23-12-2015 Pirelli Diablo 86644 14380 (had de laatste 1000 km last van cuppen)
16-12-2017 Pirelli Diablo 101024 13576 (had de laatste 1000 km last van cuppen)
13-03-2020 Metzeler Roadtec Z8 114600 9212 (had de laatste 1200 km al last van cuppen)
25-05-2023 Dunlop Roadsmart IV GT 123812
FILSURS

Dank...ronddraaien levert geen lager schrapen op... echt niet. Vreemd hé?
Isaac

Bij het lager zou het nog kunnen zijn dat deze geluid maakt als er druk op komt. Op de standaard en met de hand draaien is helaas anders dan op de grond staan en rijden. Wat je wel altijd moet testen na vervanging van remblokken is dat deze niet continu aanlopen. Dit is bij jou niet het geluid omdat bij het remmen het geluid blijft. Maar wel een controle op voldoende vrijloop. Na enkele km gereden te hebben even de schijven (voorzichtig) voelen. Uiteraard worden ze warm als je er mee remt. Dus in de stad heeft het nagenoeg geen nut.

Mijn eindconclusie zou toch richting de nieuwe lagers gaan of een aanlopend schildje daarvan of km teller unit die niet goed zit.
FILSURS

Dank je Isaac. Zal eens wat gaan testen....
FILSURS

Vandaag wederom gereden en voor mij is het duidelijk dat het veranderen van wegdek behoorlijk verschil maakt. Hard geruis of heel veel hard geruis...verschilt per soort wegdek. ik denk toch echt aan de banden in ieder geval de voorband.
Isaac

Is niet onmogelijk. Er zijn, dan wel voor auto's, banden geweest die bij het nemen van een bocht op normale snelheid een geluid produceerde alsof er met 80 km de bocht werd genomen. Ik zou dan zeker bij de werkplaats langs gaan met de vraag of zij het geluid thuis kunnen brengen. Mogelijk dat zij al weten dat dit type band meer herrie maakt dan menig andere. Ik ga eens zoeken naar het profiel van deze band. Als deze sterk afwijkend is van een gemiddelde band dan kan het een ontwerp foutje zijn. Met een beetje geluk is een geluid wat na het inrijden minder wordt.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”