remklauwen voorkant

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

clemturbo
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

remklauwen voorkant

Ongelezen bericht door clemturbo »

Heren,

Hierbij nog een vraag, hoe krijg je op een simpele manier de remklauwen er aan de voorkant eraf. Een kant heb ik eraf, maar kreeg dit alleen voor elkaar, d.m.v de remschijf los te draaien van het wiel, om meer ruimte te krijgen om de remklauw eraf te pakken.

Groet Clemens
Boswachter

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

doerak

Ongelezen bericht door doerak »

Hoi,
ik neem aan dat je ze niet over de remschijf heen kan kantelen omdat ze dan tegen de velg aan komen. Gewoon de remblokken voorzichtig terug duwen zodat de remzuigers terug naar binnen gaan en dan kan je ze er makkelijk afhalen.Wel even opletten dat er geen problemen ontstaan in het remvloeistofreservoir door het terug duwen.
clemturbo

remklauwen voor

Hoi,

Ja juist, ik kon hem er niet afhalen door dat er geen ruimte meer was(remklauw tegen velg), ok ik zal aan de andere kant eerst de remzuigers terug drukken.
Bedankt voor de tip.

Groet Clemens
Boswachter
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Je kunt de klauw voorzichtig kantelen op je schijf en dan weg trekken.Je moet wel iets op je velg plakken anders beschadig je de velg.

Succes,
Kees BMW
crash165

Herkenbaar probleem

Ongelezen bericht door crash165 »

Hoi,
Ja ik herken het probleem. Ik heb een nieuwe band aangeschaft en wilde het voorwiel er uit hebben. Nou vergeet het maar dus. Kon de remklauwen dus ook niet los krijgen. Bang als ik was iets te beschadigen heb ik wiel maar weer terug geplaatst en laat ik de band bij de bmw dealer maar verwisselen.
Belachelijk dat ze dat zo hebben gedaan. Dit is de eerste motor dat ik het voorwiel er niet zelf uit kreeg
Groetjes
Crash
Laatst gewijzigd door crash165 op 01 jan 2009, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
doerak

Ik zie de problemen niet :(

RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Met verwijderen ook even de velg draaien vaak krijg je dan wat meer ruimte.

Ruud
Kees BMW

Hallo,

Op wat voor andere positie van wiel krijg je meer ruimte Ruud?

Succes,
Kees BMW
RuudRT

Hoi,

Kees als je het wiel wat draait zit je niet gelijk tussen de spaak van de velg en natuurlijk de remzuigers even goed terug duwen.

gr Ruud
WoutG

remklauw

Ongelezen bericht door WoutG »

Echte bijdehand die Kees, altijd strikvragen. :lol:
Kees BMW

Hallo Ruud,

Ik zie het verschil niet.

Succes,
Kees BMW

motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Nee, ik snapte dit draaien van het wiel ook niet. De "spaak" zit niet in de weg. Als je de remblokken iets terugduwt is er net genoeg ruimte om de klauw te kunnen kantelen en haal je hem zo langs de remschijf ervanaf.
En ja, om het wiel eruit te krijgen moeten de klauwen er ook vanaf.... what's the problem......?
RuudRT

Hallo,

Heren Kees en Micha als je de remklauw nu eens probeert te verwijderen met de spaak van het wiel recht achte de klauw, dan heb je toch aanzienlijk minder ruimte dan wanneer je de open ruimte tussen de spaken benut.

Voel eens de ruimte tussen de spaak en remklauw en ga er dan eens vanuit dat je de zuiger terug duwt dan word deze ruimte nog beperkter.

Zie ik het goed of hallucineer ik nu?
:?
gr Ruud
doerak

je hallucineert :D
motorpappa

RuudRT schreef:Hallo,
Voel eens de ruimte tussen de spaak en remklauw en ga er dan eens vanuit dat je de zuiger terug duwt dan word deze ruimte nog beperkter.

Zie ik het goed of hallucineer ik nu?
:?
gr Ruud
Inderdaad, je hallucineert :shock:
Met 4 remcylinders, 2 buiten en 2 binnen, wordt de ruimte dus juist groter..
Waar het om gaat is dat je genoeg ruimte krijgt om de klauw net iets naar buiten te kantelen zodat ie om de schijf wegdraait.
Natuurlijk is het makkelijker als je dat in de ruimte tussen de spaken doet zodat je ook aan de achterkant de klauw kunt vasthouden en sturen maar voor de ruimte is dat niet nodig.
Als de cylinders een beetje normaal gangbaar zijn is het echt een klusje van -bijna- niks.
:idea: : klusdemo's of werkplaats voor uit te voeren onderhoud bij mij tegen geringe vergoeding (wat nou kredietcrisis) :D :?:
RuudRT

[
Inderdaad, je hallucineert :shock:
Met 4 remcylinders, 2 buiten en 2 binnen, wordt de ruimte dus juist groter..
Waar het om gaat is dat je genoeg ruimte krijgt om de klauw net iets naar buiten te kantelen zodat ie om de schijf wegdraait.
Natuurlijk is het makkelijker als je dat in de ruimte tussen de spaken doet zodat je ook aan de achterkant de klauw kunt vasthouden en sturen maar voor de ruimte is dat niet nodig.
Als de cylinders een beetje normaal gangbaar zijn is het echt een klusje van -bijna- niks.
:idea: : klusdemo's of werkplaats voor uit te voeren onderhoud bij mij tegen geringe vergoeding (wat nou kredietcrisis) :D :?:[/quote]

Ja natuurlijk ik hallucineer ebn toch wel blij dat er zoveel techneuten op het forum zijn :D

Ruud

crash165

klusdemo's of werkplaats voor uit te voeren onderhoud bij mi

Motorpapa,

Zie ik dat goed; dat er bij jou evt gesleuteld kan worden? Kunnen we om evt raad en daad bij je terecht :D ? Ik ben niet zo techneut :oops: . Echter als ik iets kan doen aan mijn motor, of dat er een reperatie gedaan moet worden. Zou ik het heel prettig vinden, om iemand in de buurt te hebben, waar ik op terug kan vallen met raad en daad :lol: . Het weerhoud mij meestal om dingen zelf te doen, omdat ik er dan alleen voorsta. :( Ik vind dat jammer, omdat ik wel iemand ben die graag lange tripppen doet en ik dan ook liever zelfstandig wat problemen kan oplossen. :lol: En ik vind het ook wel leuk om af en toe zelf te sleutelen 8)

Groetjes
Marinus
clemturbo

Heren,

Gisteren de bestelde remblokken binnen gekregen( lucas sinter metal)
via ebay besteld.
Aangezien ik dus eerst een probleem had met de remklauw, om deze eraf te krijgen. Heb ik de andere kant volgens de tips die hier gegeven werden verwijderd.
Ik heb het als volgt gedaan, eerst de borgpin van de blokken verwijderd( natuurlijk het splitpennetje niet vergeten), toen de remklauw ( 2 bouten)
eraf gehaald, daarna de oude remblokken tussen de schijf en de remklauw eruit gedrukt, toen had ik genoeg ruimte om de remklauw te kantelen en van de schijf af te halen.
Ook de bouten die in de remklauwen (4x) er stuk voor stuk uitgehaald, en de roest verwijderd, en nieuw ingevet.
Ook de bouten van de schijf allemaal ( de lenskop bouten) schoongemaakt (waren ook zeer roestig) dus dat ziet er allemaal weer netjes uit.
Nu heb ik al zitten zoeken naar nieuwe boutjes, maar de maat is moeilijk te vinden, ja bij de dealer( prijzig)Iemand deze al eens vervangen door rvs, want dat roesten vind ik maar niks, alhoewel het zich weer vastvreet, zoals ik bij de abs sensor achter heb gehad.....lijkt me dit ook niet zo handig.

Groet Clemens
Boswachter
doerak

Ik weet niet welke 4 bouten je bedoeld van de remklauwen, maar als het de 4 zijn die de remklauw bij elkaar houden ben je wel verkeerd bezig in mijn optiek. Deze mogen nl. NOOIT los gedraaid worden.
clemturbo

ja die 4, en waarom zouden die niet los mogen??
Zijn er stuk voor stuk uit gehaald, dus eentje eruit, schoon gemaakt, dan er weer in, en de volgende.

Groet Clemens
Boswachter
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Chef werkplaats bij mijn dealer verschoot ook van kleur toen ik hem vroeg naar de torquewaarde van die boutjes.

Volgens Herr BMW mogen die niet los en waren m'n tangen rijp voor de schroot.

Afijn, boutjes met 25 Nm vastgezet en zit nu na 30-40000 km nog steeds.

Je moet niet alles zomaar aannemen wat ze vertellen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

doerak

Volgens het wphb mggen deze nooit losgedraaid worden. Ik heb op een ander forum gelezen dat iemand die ze ook losgedraaid had vanaf dat moment met een lekke remklauw zat die niet meer dicht te krijgen was.
Klauwen zijn bij de fabrikant met een moment vastgezet en dat schijnt je zelf niet meer voor elkaar te krijgen. Binnenin zitten o-ringetjes om de kanalen onderling af te dichten en die gaan lekken.
PaulRS

Hoi.

Dat is correct.

Ik kwam erachter omdat dat bewuste O-ringetje niet in het revisiesetje zat en geen torquewaarden in het rtfm.

De lokale remmenservice had een ringetje wat een haar dikker was, gemonteerd, bouten met 'boerenverstandtorquewaarde' vast gezet en klaar.

Niks lekken en gewoon weer perfect werkende remmerij.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
doerak

Ok,
weer wat geleerd.
clemturbo

Ok heren,

Heb ik ook weer wat geleerd.
Nu hoop ik dat het goed gegaan is, maar dat zal zich dus straks uitwijzen.

Groet Clemens
Boswachter
motorpappa

@crash165
Marinus, en evt anderen, ja hoor je mag best eens hier komen sleutelen. Heb een ruime tuin en bij slecht weer is de huiskamer ook een optie. Maar heb geen luxe heftafels oid. Dus de wat kleinere klussen zijn goed te doen. Heb zelf ook wel mijn koppelingsplaten eens gedaan, maar dat is niet een klusje voor één dag dus dat gaat me wat te ver. Maar bv remmen, aanpassing starten op de jiffy, accu vervangen, klepspeling controleren etc wil ik je best mee helpen als je dat graag wilt.
En koffie is er altijd bij.

RuudRT

Hoi,

Het schijnt een hele tovenarij te wezen die boutjes om je klauw weer vast te zetten.
Een kennis van mij werkt bij GM en ik had de remklauwen van mijn V70 uit elkaar gedraaid toen ik het vertelde schrok ook hij, het geheim zit nl in het aanhaal moment.
Ik heb ze ook vast gezet met gezond verstand en nog steeds geen lekke remklauwen.

groet Ruud
mlampie

Re: remklauwen voorkant

Ongelezen bericht door mlampie »

Hallo Allemaal,

Er komen nog steeds wat kleine dingen bovenwater...
Tjaa als je op de gok een R1100RT koopt uit 97 voor nog geen 3500 euro kan je wat verwachten dus klaag ook niet.
Wel denk ik dat ik de volgende keer maar gewoon de volle mep betaal en dan toch maar voor de garantie en grote beurd ga.
De bike draait inmiddels weer heerlijk, het starten gaat nog beter en ook loopt de motor nu nu nog beter (1:20) maar we zijn natuurlijk wel al 700 euri verder.
(verbrande klep en onderhoud van het motorblok)

Nu het volgende:

Tijdens het rijden maar ook tijdens het draaien van het voorwiel hoor ik bij elke omwenteling iets aanlopen, niet veel maar genoeg.
Ook tijdens het rijden hoor je dit. Ik heb gekeken of er iets aanloopt maar kan niets vinden.
Mijn ideee iets in het remklauwen. Ik wil natuurlijk graag zondag de motor op orde hebben dus ga er zaterdag mee aan de gang.

Zelf denk ik aan de blokken eraf alles schoonmaken en weer in elkaar, denken jullie dat ik hiermee op de goede weg zit of zijn er andere ervaringen?
Verder zit er wat roest op de schijven (buiten het remgedeelte) hoe kan ik dit het beste verwijderen en of schoonmaken)
dit laatste is gekomen van een rit in Januari waarschijnlijk nog wat pekel op de weg en niet goed schoogemaakt.

Alvast bedankt en tot zondag allemaal.
motorpappa

Grote kans dat de remschijf een kleine slag erin heeft. Ik heb er ook een beetje last van maar laat het zo.
Krote brokken roest aan de buitenkant op de schijf kun je met een klein hamertje lostikken en wegvegen, meer zou ik er niet aan doen.
Groet Micha
Kees BMW

hallo,

We gaan toch niet met een hamertje schijven ontroesten,er bestaat toch ook nog schuurpapier of een schrabstaal.

Succes,
Kees BMW
mlampie

Donderdag vrij genomen en lekker wezen klussen aan de bike.

De remmen loshalen was goed te doen, even zorgen dat de zuigertjes wat naar binnen gaan door de klauw wat heen en weer te halen en ze gaan er zo vanaf.
De remmen waren flink vuil maar niet versleten. Alles goed schoongemaakt en opgeschuurd.
Daarna alles in de kopervet gezet (net de remblokken aan de remkant natuurlijk !!) en alles draait weer soepel.
Het aanlopen is een stuk minder maar blijft wel iets.

Nu heb ik bij elke omwenteling van het wiel een tikje aan het begin was dat dit niet zo hard maar gisteravond even wezen rijden maar het is nu flink iritant.
Zodra de de rem aanraak is het weg......Het tikje is niet terug te halen aan ene bepaald gedeelte van de band,
dacht eerst nog aan de km teller kabel maar dan zou het er ook moeten zijn bij het aanraken van de rem.

Krijg wat van de bike.....
Ben het vertrouwen in de motor even kwijt na al het gedoe, en rijden op een bike waar je geen goed gevoel bij hebt is niet fijn..........

Heb inmiddels ook Xeon ingebouwd en dat zit er goed uit (6000k)

mlampie

Even een vraagje over de remklauwen....

Doordat ik alles heb schoongemaakt ligt alles lekker los in de remklauw.
De binenste blokkjes van beide klauwen bewegen wat heen en weer tijdens het rnddraaien van het wiel.
Dit geeft een tikkend geluid tijdens het rijden. ik heb de schijven rondom nagelopen en de kantjes en roest weggehaald met schuurpapier. De schijven lijken niet krom of versleten.

Kan dit kwaad?
Heb ik wellicht de binnenste en de buitenste blokken verwisseld (op beide kanten??) of zit er geen verschil in de blokken.
Het pennetje wat door de blokken heen gaat lijkt wat klein of de gaten van de blokken zijn wat groot (geworden)
kan het kwaad? veel vragen maar wil zo graag moijn motor op orde hebben vooon zondag.

Is de oplossing nieuwe blokken en een nieuw pennetjes? ga ik dit nog redden voor zondag?

Weer een hoop vragen....
motorpappa

Mijn ervaring is dat BMW inderdaad wat meer ruimte heeft op de glij-stangetjes. Bij sommige merken is die ruimte met de gaten in de remblokken minder, maar daardoor lopen ze sneller vast als er vuil tussenkomt. Lekker in de kopervet zetten is prima en daar zou ik niks aan doen verder (kan ook niet want je kunt geen andere maar pennetje erin stoppen en blokken hebben niet een kleiner gaatje)
Wat betreft omwisselen van binneste en buitenste blokken, dat kan in principe geen kwaad. Ze hebben de zelfde maat, maar ; er kunnen andere slijtsporen op de binnenkant of de buitenkant van de schijf zitten, en de blokken passen zich daar aan aan. Heb je ze omgewisseld dan kan het zo zijn dat het even duurt voor de blokken weer ingesleten zijn op de bewuste kant van de schijf. Net als bij nieuwe blokken monteren, de eerste tijd even rustig remmen en rekening houden met de mogelijkheid dat hij wat minder goed remt. (maar valt meestal wel mee hoor)
Dan nog het "tikken" of aanlopen. waren alle zuigers makkelijk terug in de klauw te duwen? en gaat bij het induwen van een zuiger een bepaalde zuiger heel makkelijk naar buiten of komen de overige dan gelijk tijdig en evenveel naar buiten?
Het kan zijn dat er toch eentje bijzit die nog wat stroef loopt en dus het blok niet helemaal vrij komt van de schijf.
Je hebt het over fracties van mm en dus hoeft er maar een minimaal bobbeltje, oneffenheid of slagje in/op de schijf te zitten die dan net even aanloopt. Ik zou t zelf moeten horen /zien om te beoordelen of het alleen irritant is of ook hinderlijk/gevaarlijk, maar zo aan je verhaal te horen lijkt het geen kwaad te kunnen.
Gewoon lekker op stap gaan dus as Zondag.
Wens je vast veel plezier. ( ik ga sleutelen aan de motor van mijn broer)
Groeten Micha
mlampie

Dank voor je reactie, de zuigers lopen allemaal bijzonder soepel.je verhaal over het (opnieuw) inlopen van de blokken klopt natuurlijk. Het lijkt me ook niet gevaarlijk omdat ze natuurlijk geen kant uitkunnen. Maar het is wel vervelend.
Het aanlopen is nu niet meer op een bepaald gedeelte van het wiel maar je hoort hem wel iets schuren tijdens het draaien.
Lijkt me dan ook nirmaal zeker nudat de blokken er opnieuw inzitten. Het is de speling tussen het pennetje en de blokken waar ik me zorgen over maak(te) het lijkt wel om iets meer dan 1mm te gaan, lijkt natuurlijk niet veel maar ziet er vreemd uit. Misschien gewoon maar gaan rijden en kijken hoe ze inslijten.

Marco
PaulRS

Hoi.

Zo te lezen heb je geen originele blokken.

Voor zover ik weet, zitten er op de originele blokken veertjes, net over het gat waar de pen doorheen gaat, dit om rammelen te voorkomen.

Een andere oorzaak van rammelen is ruimte op de bussen die de schijf met het hart verbind.
Die kan je ook vervangen, ben je weer rammelvrij.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
mlampie

Ik kan hier geen speling op ontdekken maar heb er wel al wat over gelezen.
Vaak heb ik bij het wegrijden inderdaat een rammel bij de remklauwen vandaan.

Dus de oplossing zou kunnen zijn.

Nieuwe originele blokken met veertjes en de bussen vervangen?
Zijn die bussen zelf te doen?

clemturbo

Die rammel bij het wegrijden, is die niet gerelateerd aan de abs?

Clemens
Boswachter
PaulRS

Hoi.

Zou zomaar kunnen dat dat de oplossing is, maar ik geef geen garantie.

Die bussen wisselen kan je zelf, schijven van het wiel af en met de binnenkant omhoog op de werkbank, dan wip je de borgringen eraf en valt het spul uit elkaar.
Wel even opletten, er zijn per schijf 3 bussen met een veerring en 9 zonder.
Die met ring moeten weer op hun eigen plek.

In het gat waar de bus met ring in moet zit een groefje, wijst zichzelf.

Zorg wel dat je het complete setje koopt, dus 18 bussen zonder, 6 met ring, 24 ringen en 24 borgringen.

P.S. Wat Clemens zegt is ook een optie, ABS activeren bij wegrijden na starten en onderweg bij bv. een stoplicht, klik-klak als zelfcontrole.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
motorpappa

De vraag is eigenlijk; In hoeverre is er wat aan de hand (is er wat mis) ? en wat is het normale geluid wat je mag horen.
Nu hebben we het ineens over 3 soorten van "rammel" aan de voorkant.
Mijn 3 cent:
- Geluid van inschakelen ABS bij wegrijden. Het kan klinken als komt het van de remklauwen, maar het komt eigenlijk van de abs modulator die inschakelt bij de eerste keer na starten wegrijden. Dit is dus een normaal geluid en eenmaal herkend, ben je blij als je het iedere keer hoort.(dan dus geen storing in de abs )
- Geluid van rammelende remschijven. De remschijven zijn "zwevend" aan het wiel bevestigd. Bij sommige motoren zijn de remklauwen zwevend, bij onze bmw aan de voorkant niet, om de boel naar elkaar te kunnen richten moet dus de schijf zweven. De bussen waarmee de schijf aan het wiel zit mogen dus een beetje rammelen, maar -haast- geen speling hebben in de draairichting van het wiel. Ik heb het rammelen hiervan overigens nog nooit gehoord bij wegrijden, wel als je een beetje met de hand aan de schijf rommelt. Mits er hier echt veel speling is ontstaan en daar echt het geluid vandaan komt is dit volgens mij dus absoluut geen reden tot bezorgdheid.
- Schurende of rammelende remblokken.
Het schurende is redelijk normaal. Het moet niet 'remmend' aanlopen en mag dus niet heet worden als je niet remt. Maar als je met de hand je wiel ronddraait hoor je altijd wel een beetje dat er net iets kontact is tussen schijf en blok. Als er op een bepaald punt in de draaiing iets meer aanloopt dan elders, dan is de schijf krom. Hierin heb je een bepaalde tollerantie, maar is die daar overheen, dan moet je de schijf vervangen.
Rammelen van de blokken moet inderdaad tegengegaan worden door de verende pootjes die erop zitten. Ik kan me niet voorstellen dat er andere merken zijn die die pootjes er niet op hebben, wel kunnen ze niet strak meer zitten en dan kun je ze heel makkelijk wat bijbuigen.

Het kan moeilijk zijn te beoordelen of een geluid normaal is, of dat het geluid zo is dat het aangeeft dat er ergens iets mis is. Als je een motor net hebt, en je kent de normale geluidjes niet, kan ik me voorstellen dat dat je onzeker maakt. Mijn ervaring ten opzichte van mijn voorgaande honda's is dat een bmw boxer als de onze minimaal andere of zelfs meer geluidjes produceert die verontrustend klinken, maar die heel normaal zijn.
Niet teveel zorgen maken, en lekker op toer met dat ding zou ik zeggen.
Groet Micha
mlampie

Even een update (en vasl allemaal bedankt voor de voorgaande reacties....)

Het klikken was (ja was...!!!) aan de linkerkant.
Ik heb de blokken er weer uit gehaald en dacht ze te wisselen echter ze vielen eruit en weet niet meer wie wie was dus ik weet niet op dit de oplossing is geworden.
Kopervet wat verwijderd en weer alles schoongemaakt.
en in elkaar gezet.

(15 min werk)

Hij loopt nog iets aan mij eigenlijk wel iets te veel maar dat komt wel goed verder geen lawaai of geklik meer.
Bij het wegrijden (na een starten van de bike) gekraak/rammel kan het niet goed omschrijven.
Ik ga eens kijken of dit ook zo is met de ABS uit.
crash165

Hoi motor papa
Wel een late reaktie van mij. Maar ik ben een tijd van het motor forum afgeweest. Ik las de mogelijkheid van ondersteuning... Die zal ik zeker ter harte nemen. Als het weer zo ver is geef ik een seintje
Mvg
Marinus

Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

het geluid dat je hoort is waarschijnlijk gewoon het geluid van de zwevende remschijf in de remklauw.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”