Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
De quickshifter van mijn werkt niet.....
Opnieuw inleren geprobeerd, geen resultaat.
Iemand hier bekend mee? Vind ff vervangen voor een nieuwe nogal kostbaar en of ie t dan wel doet?
Vind hem sowieso schakelen met een handleiding, je zou denken dat een fiets van dit kaliber op z'n minst wat comfortabeler zou schakelen dan z'n voorgangers (heb beide voorgangers gehad).
Koppeling komt laat op en ik moet echt de veel omschreven schakeltechniek toepassen wil t enigszins comfortabel gaan.
BMW R1200RT LC '15 Kallistograu Metallic Matt
Dynamic ESA|Comfort/Touring/Dynamic Package|Gearshift Assistant Pro|Driving Modes Pro|Radio|V-Stream|DRL|RDC|ASC|CC Winnebago Chieftain 33 WB 6.5 V8 Detroit Diesel Searay 300 Weekender 2 x 5.7 GM V8
Opschakelen met gas erop.
Terugschakelen met gas dicht (anders blokkeert ie, of schakel je zonder koppeling zoals vaak in de crosswereld gedaan wordt), QS-functie “terugschakelen” functioneert alleen bij gas op nul.
Als t nodig is....bedoel, ik hoef niet onnodig an m'n geld af of zo dus die opmerking vat ik niet helemaal.
Als ik t zelf kan oplossen probeer ik dat eerst, niet zo gek toch?
Heb zat technische kennis en waar die ophoudt roep ik hulplijnen in.
Heb in m'n autorijdende leven overigens vele BMW 4-wielers gehad dus ik weet wat BMW rijden in kan houden.
BMW R1200RT LC '15 Kallistograu Metallic Matt
Dynamic ESA|Comfort/Touring/Dynamic Package|Gearshift Assistant Pro|Driving Modes Pro|Radio|V-Stream|DRL|RDC|ASC|CC Winnebago Chieftain 33 WB 6.5 V8 Detroit Diesel Searay 300 Weekender 2 x 5.7 GM V8
Op het GS-forum zijn er drie specialisten voor het inleren en finetunen van de QS en motorloop.
Freek
Edward
En nog eentje die ik zo even niet kan herinneren
Die andere is volgens mij “CornéGSA” in Den Hoorn ZuidHolland.
Wanneer je me jouw telefoonnummer doorgeeft via PB dan zal ik vragen aan een van die heren of ze jouw bromfiets willen kalibreren/inleren.
Dat ze jou dan even bellen.
Vandaag bij Edward geweest en zeer goed geholpen!
Tot de conclusie gekomen dat de quickshifter overleden is (hij zit vast) en een nieuwe vind ik veulll te duur.
Werd er ook nog door Edward op geattendeerd dat er veel speling op m'n cardanas zit en dat de dealer dit kostenloos moet verhelpen, dit wist ik niet en aangezien ik toch naar MR motoren moest heb ik dit meteen aangekaart
Zoals Edward al voorspeld had werd er geprobeerd dit met een beurt te combineren want 'los' deden ze het niet.....ik natuurlijk gezegd (op aanraden Edward) dat de importeur andere dingen zegt en toen kon t ineens wel! Dus meteen een afspraak gemaakt om de as te vervangen en er zou een SW update zijn.
Zeer tevreden dus!! Dank Edward
BMW R1200RT LC '15 Kallistograu Metallic Matt
Dynamic ESA|Comfort/Touring/Dynamic Package|Gearshift Assistant Pro|Driving Modes Pro|Radio|V-Stream|DRL|RDC|ASC|CC Winnebago Chieftain 33 WB 6.5 V8 Detroit Diesel Searay 300 Weekender 2 x 5.7 GM V8
Graag gedaan Ben.
Hoe dat dan aangepakt/ uitgelegd wordt bij MR Motoren. Ik hoopte toen MR Motoren overgenomen werd, deze houding ook zou veranderen. Goed dat je je poot stijl gehouden hebt.
Die grapjes van de BMW-d(lees: st)ealer zijn welbekend. Die hier 'in de buurt' (30 km afstand) weet zulk soort foefjes ook maar al te goed. Dus die mijd ik al sinds jaar en dag als de pest!!
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
@Edward1968 en @Bennos , wat kan daar allemaal aan stuk aan zo’n QS ?
Dat zijn toch maar een paar switches en de rest gewoon mechanische bankbediening, of zie ik dat te simpel ?
De QS is een buiten- en binnenhuis, wat ten opzichte van elkaar moet kunnen verdraaien. Soms, heel soms, zitten deze ten opzichte van elkaar vast door inwendige oxidatie. Dit gebeurd eerder met de eerste serie QS, dan de twee serie QS.
Eerste serie is met vet gevuld, de tweede met olie.
Edward1968 schreef: 23 aug 2025, 07:24
De QS is een buiten- en binnenhuis, wat ten opzichte van elkaar moet kunnen verdraaien. Soms, heel soms, zitten deze ten opzichte van elkaar vast door inwendige oxidatie. Dit gebeurd eerder met de eerste serie QS, dan de twee serie QS.
Eerste serie is met vet gevuld, de tweede met olie.
Ennuhhh Ennuhhh … dat is niet meer gangbaar te maken door het uiteen te nemen, reinigen en smeren ?
Als hij muurvast zit kun je hem net zo goed open peuteren en kijken of je hem gangbaar kunt krijgen. Het ' tonnetje' dat om de schakelas zit is los te krijgen voor minder dan E 10.=
siebke schreef: 22 aug 2025, 18:05
Die grapjes van de BMW-d(lees: st)ealer zijn welbekend. Die hier 'in de buurt' (30 km afstand) weet zulk soort foefjes ook maar al te goed. Dus die mijd ik al sinds jaar en dag als de pest!!
3x raden wat er vandaag gebeurde....daags voor mijn afspraak die 2 weken geleden al gemaakt was.
Het eerdere verhaal wat ik aan de balie onderuit had gehaald kreeg ik nu per mail...er kon geen afspraak worden ingepland voor het vervangen van de as, dit moest icm een beurt.
Ik natuurlijk meteen op hoge poten gebeld met mijn eerdere verhaal en had blijkbaar de manager aan de lijn, die ging t uitzoeken en een half uur later een mail dat mijn afspraak gewoon bleef staan
Overigens heel onpersoonlijk dat gemail, zonde!!
BMW R1200RT LC '15 Kallistograu Metallic Matt
Dynamic ESA|Comfort/Touring/Dynamic Package|Gearshift Assistant Pro|Driving Modes Pro|Radio|V-Stream|DRL|RDC|ASC|CC Winnebago Chieftain 33 WB 6.5 V8 Detroit Diesel Searay 300 Weekender 2 x 5.7 GM V8