Update ecu software schakelassistent !!!

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ruudRTlc
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Update ecu software schakelassistent !!!

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Er blijkt dus wel degelijk iets aan de hand met de "quickshift pro" van onder andere de nieuwe RT! Net de motorfiets teruggekregen van de dealer, er is een software-update geladen met o.a. een aanpassing voor de quickshifter. Zo gek was ik dus niet... hooguit veeleisend! ;)

Hier de informatie van BMW:
Afbeelding

Afbeelding
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
ruudRTlc

Re: Update ecu software schakelassistent !!!

Voor de storm al even een klein testritje gemaakt, en er zijn duidelijk veranderingen merkbaar. Sowieso is het ondersteund schakelen in stadsverkeer (rustig rijden) is echt veel soepeler geworden, en dat voelt erg prettig. Bij vlot accelereren is er ook een duidelijke verandering merkbaar. Het lijkt wel of de schakeltijden iets langer zijn gemaakt, mogelijk bedoeld als oplossing tegen het inhouden en hikken wat soms optrad. Dat is even wennen, het voelt iets minder "vlot" aan. Maar als dit het probleem van inhouden/hikken verhelpt ben ik er blij mee. Het was vooral het incidenteel falen waar ik niet blij mee was.

In het korte ritje van vanochtend heb ik geen falen meer kunnen ontdekken. Ook terugschakelen ging foutloos. Misschien nog te vroeg om te juichen, maar vooralsnog ben ik positief!
theridingman

Ongelezen bericht door theridingman »

Zoals je kan lezen in het topic over de onderhoudskosten, had ik al gepost dat er bij mij op 1000km ook een softwareupdate was doorgevoerd. Dit staat vermeld op mijn factuur (niet aangerekend, wel vermeld) maar heb er nooit een detail van gekregen wat die update exact inhoud.
ruudRTlc

Ik heb nu alweer een tijdje geleden aangegeven dat ik niet tevreden was met de betrouwbaarheid van de schakelassistent. Ik heb er nog een poll voor opgezet, om te zien of er meer mensen zijn met vergelijkbare ervaringen. De meeste mensen gaven toen aan geen problemen te hebben, zodat het leek alsof het een exemplarisch probleem betrof. Maar deze update van BMW bewijst nu dus dat er wel degelijk meer mensen waren met soortgelijke problemen...

Ik zou het prettig vinden als meer mensen gedetailleerde informatie over een uitgevoerde software update hier op het forum melden. Het is namelijk geen automatisme dat dergelijke updates doorgevoerd worden bij een bezoek aan de dealer.
theridingman

Ongelezen bericht door theridingman »

ruudRTlc schreef: Het is namelijk geen automatisme dat dergelijke updates doorgevoerd worden bij een bezoek aan de dealer.
Bij mij was dat dus wel automatisch zonder ik er naar gevraagd had. Maar zelfs toen ik vroeg wat die update precies inhield wisten ze het zelf niet (of wilden het me niet vertellen). Stond een vermelding van op de factuur, maar meer heb ik er niet van. Had totaal geen problemen met de motor voor het onderhoud/update en ook totaal geen problemen erna. Heb er dus helemaal niks van gemerkt, op geen enkel gebied. Schakel assistent werkt bij mij van in het begin feilloos. Ook niet zeker of de update daar mee te maken had.
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Deze software-update zou niet enkel voor de LC's met schakelassistent zijn, hoorde ik vanmiddag van MR Motoren.
Ook de 'gewoon geschakelden' zouden profijt hebben bij de update en minder rauw van versnelling gaan wisselen.
Ik zal eens zien of deze update tussentijds gedaan kan worden, omdat ook ik vind dat mijn LC - type zonder schakelassist - erg rauw schakelt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Waar gaat het heen als zelfs het niet-automatisch schakelen al software afhankelijk is, wil je dit nog wel ? _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Baird schreef:Waar gaat het heen als zelfs het niet-automatisch schakelen al software afhankelijk is, wil je dit nog wel ? _001
Ik deel eerlijk gezegd jouw bedenkingen. Bovenstaand relaas lezende (en helaas ook diverse andere topics betreffende malheur met de R1200RT/LC), doet mij denken dat de R1200RT/LC een uiterst geavanceerde machine is, met ongelooflijk veel mogelijkheden, maar daardoor ook uiterst kwetsbaar voor kleine 'hick-ups' van elektronische aard, die vervolgens de hele machinerie in de war kunnen jagen en het credo Freude am Fahren gruwelijk geweld aan kunnen doen. Dit opgeteld bij de diverse mechanische onregelmatigheden, die we het afgelopen jaar met name bij dit model de revue hebben zien passeren, vind ik persoonlijk dat BMW Motorrad ernstig te kort schiet jegens de kopers van deze kostbare motorfietsen. Terwijl de kennis en ervaring om een goede motorfiets te ontwikkelen ontegenzeggelijk aanwezig is. De K1600-serie kent in vergelijking aanmerkelijk minder problemen. Het verschil zit 'm blijkbaar in de tijd die men genomen heeft om het nieuwe model te ontwikkelen en testen. Deze periode was voor de K1600-serie substantieel langer.

Terug naar het topic: Ruud, ik hoop dat deze update een eind maakt aan jouw bron van ergernis!

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
scan
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

+1
Plus nog mijn tip (met ervaringen uit het verleden) koop nooit een auto of motor uit de eerste series.
Wacht 2 of beter 3 modelseizoenen af en de meeste problemen zijn er dan wel uit.
De beste airheads 1200RT's zijn van 2010 ->.
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Moderne motoren zitten vol met software en dat heeft zowel voor- als nadelen. In mijn ogen, en als tevreden R1200RT LC rijder, overwegen de voordelen ver de nadelen. De meeste 100+ pk motoren zijn alleen maar zo gebruikervriendelijk en veilig te rijden door deze electronica/software. Als je het motormanagement eraf zou halen en vervangen door oude techniek, zeg 1e generatie ontsteking en injectie, dan zou de motorkarakteristiek totaal anders zijn en er zou zeer moeilijk mee te rijden zijn. Vergelijk maar eens een Ktm superduke van een paar jaar geleden met een nieuwe van nu: een wereld van verschil.
Daarnaast zijn de meeste nieuwe functies, inclusief een heleboel veiligheidsfuncties, danwel zwaar software ondersteund, of helemaal gemaakt door software. Denk aan: cruise control, abs, tractiecontrole, electronische demping, bochten abs etc. Etc. Dit zou allemaal zonder software niet mogelijk zijn.

Nadeel natuurlijk van software is er dat er fouten in kunnen zitten. Het testen van software is een van de moeilijkste ict gebieden, en het garanderen dat software foutloos werkt is praktisch onmogelijk. Het blijkt een soort "black art". Het aantal mogelijke situaties waarin software kan werken en gebruikt wordt, is bijna eindeloos, en neemt met het toevoegen van functies alleen maar toe. De kracht van software, dat je met alles wat je kunt meten rekening kunt houden, is ook meteen de zwakke plek. Als je software alleen zou gebruiken om mechanische functies te vervangen, is het net zo betrouwbaar te maken. Maar de kracht en de uitdaging van software is juist om veel meer en makkelijker zaken te integreren dan mechanisch ooit zou kunnen.
Software wordt aangepast en uitgebracht met grote groepen wijzigingen tegelijk, de zogenaamde releases waarin zoveel mogelijk getest wordt dat alle functies nog blijven werken (integratie testen). Je zult dus zelden bij een update maar 1 functie aangepast krijgen, maar meestal een heleboel tegelijk. Dat wordt bedoeld met integratiefasen of i-stufen.
Alleen als er acute problemen zijn wordt er nog wel eens een enkel probleem aangepakt (een bug fix), maar ook dan kan die vaak alleen geleverd worden samen met een aantal andere wijzigingen.

Ik weet niet of de k1600 software beter getest is dan die van de r1200rt lc. Waar haal je die kennis vandaan, Bert?
Ik weet wel dat de software van de r1200rt lc een doorontwikkeling is van die van de k1600, en dat er nieuwe functies zijn toegevoegd die nog niet op de k1600 zitten. Misschien is de schakelassist software gemaakt door een andere minder talentvolle groep, of hebben ze minder geluk gehad. Beide zijn naast meer of minder testen, reeele mogelijkheden in softwareland.
Laatst gewijzigd door HansD op 26 jul 2015, 11:30, 9 keer totaal gewijzigd.
ruudRTlc

scan schreef:+1
Plus nog mijn tip (met ervaringen uit het verleden) koop nooit een auto of motor uit de eerste series.
Wacht 2 of beter 3 modelseizoenen af en de meeste problemen zijn er dan wel uit.
De beste airheads 1200RT's zijn van 2010 ->.
Ongetwijfeld waar, maar als iedereen er zo over denkt kom je nooit verder... Ik ben heel erg tevreden over de RT-lc, hij rijdt echt fantastisch. Maar de schakelautomaat vertoon(t)(de) kuren, en dus spreek ik bmw en de dealer daar op aan. Gelukkig is er nu bevestiging van BMW middels de update.
scan
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Als iedereen dat doet denk de fabrikant er wel twee keer over na om een halfbakken product de weg op te sturen.
Van onze hebberigheid maken ze nu dankbaar misbruik...
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Baird schreef:Waar gaat het heen als zelfs het niet-automatisch schakelen al software afhankelijk is, wil je dit nog wel ? _001

Tja, we rijden tegenwoordig op computers hè.
En brengen onze rossen naar een ICT-er voor een onderhoudsbeurt.
Lexrt
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Ongelezen bericht door Lexrt »

Ben vandaag even bij de dealer geweest en heb een update voor de versnellingsbak afgesproken deze update geldt dus ook voor de normale versnellingsbak zonder proshift, dus r 1200rtlc bezitters allemaal naar de dealer voor een update voor zover nog niet gedaan. Update duurt ongeveer een half uur. Hopelijk is het geklak voorbij in de eerste 3 versnellingen want het stoort me.

Groeten Lexrt -top-
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Lexrt schreef:Ben vandaag even bij de dealer geweest en heb een update voor de versnellingsbak afgesproken deze update geldt dus ook voor de normale versnellingsbak zonder proshift, dus r 1200rtlc bezitters allemaal naar de dealer voor een update voor zover nog niet gedaan. Update duurt ongeveer een half uur. Hopelijk is het geklak voorbij in de eerste 3 versnellingen want het stoort me.

Groeten Lexrt -top-
Ben heel benieuwd of het geholpen heeft :)
Gr.Harald
ruudRTlc

Sinds zaterdag terug van weekje vakantie, en dus eindelijk de gelegenheid gehad om de bike wat uitgebreider te testen. En het ondersteund schakelen werkt echt veel beter/soepeler, en... zeker ook betrouwbaarder! Ik heb tot nu toe nog geen missers gehad.

Maar er zijn meer updates doorgevoerd, waar ik de details overigens nog niet van ken. Maar het is wel duidelijk dat er iets gewijzigd is, want hij is een heel stuk feller worden! Het lijkt wel of het verschil tussen de rijmodi standaard/rain/dynamic veel groter is nu _004

Dus ja, ik ben nu echt wel tevreden! -kwijling-
Lexrt

Habeve schreef:
Lexrt schreef:Ben vandaag even bij de dealer geweest en heb een update voor de versnellingsbak afgesproken deze update geldt dus ook voor de normale versnellingsbak zonder proshift, dus r 1200rtlc bezitters allemaal naar de dealer voor een update voor zover nog niet gedaan. Update duurt ongeveer een half uur. Hopelijk is het geklak voorbij in de eerste 3 versnellingen want het stoort me.

Groeten Lexrt -top-
Ben heel benieuwd of het geholpen heeft :)
Gr.Harald
Beste Harald ik heb een afspraak voor 22/8 daarna zal ik laten weten of het gewerkt heeft de update.

Groeten Lexrt -top-
ruudRTlc

Nog een laatste reactie over mijn ervaringen met de bike na de update(s). Geweldig, zo had ik het me van het begin af aan voorgesteld! Heerlijk om op slingerweggetjes snel op en terug te kunnen schakelen met de gear shift assist pro functie, zonder bang te zijn dat het faalt.

En de dynamiek/power in de dynamic stand is na de update ook veel groter! Een genot nu om er lekker sportief mee te rijden...
head02
Woonplaats of omgeving: Lisse

Ongelezen bericht door head02 »

toch nog een vraag.
aangezien ik mijn RT LC in duitsland heb gehaald, heeft iemand enig idee wat en dealer mag rekenen voor een software updat. is dit (zoals iemand schreef ) een half uur werk vermenigvuldigd met werkplaats tarief?
Bert M
Erelid
Erelid

head02 schreef:toch nog een vraag.
aangezien ik mijn RT LC in duitsland heb gehaald, heeft iemand enig idee wat en dealer mag rekenen voor een software updat. is dit (zoals iemand schreef ) een half uur werk vermenigvuldigd met werkplaats tarief?
Eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom je voor de update zou moeten betalen, als je de BMW gewoon bij de BMW-organisatie in Duitsland gekocht hebt. Het lijkt mij dat, in overeenstemming met Europees consumentenrecht, de update een herstelling is van een onvolkomenheid in de door jouw aangekochte zaak en daarbij is het van ondergeschikt belang waar je deze zaak gekocht hebt... Als een Nederlandse dealer je anders wil doen geloven, is er sprake van onaanvaardbare willekeur!

[groet]

Bert M
Bert M

head02

Ik heb net Harry Meijer in Lijnden opgebeld, ik heb nog geen ervaring met deze dealer.
ben er wel een een keertje langs geweest. Ik vind de showroom wel heel erg 'koud en clean' (kwalitatief wel op orde en zal wel voldoen aan de standaard van Herr BMW) .
Vroeguh rook het bij een dealer nog naar motorolie, remvloestof en zweet, zag je monteurs lopen met zwarte handen en zwarte nagelriemen.
Je had echt het gevoel dat hier 'wat ' gebeurde.
nu sta je in een luxe en cleane showroom alsof je je lease auto komt ophalen
update is inderdaad gratis. morgenochtend ben ik aan de beurt.
ben erg benieuwd.
Bert M
Erelid
Erelid

En zo heurt het! _004

[groet]

Bert M
Bert M

Lexrt

head02 schreef:Ik heb net Harry Meijer in Lijnden opgebeld, ik heb nog geen ervaring met deze dealer.
ben er wel een een keertje langs geweest. Ik vind de showroom wel heel erg 'koud en clean' (kwalitatief wel op orde en zal wel voldoen aan de standaard van Herr BMW) .
Vroeguh rook het bij een dealer nog naar motorolie, remvloestof en zweet, zag je monteurs lopen met zwarte handen en zwarte nagelriemen.
Je had echt het gevoel dat hier 'wat ' gebeurde.
nu sta je in een luxe en cleane showroom alsof je je lease auto komt ophalen
update is inderdaad gratis. morgenochtend ben ik aan de beurt.
ben erg benieuwd.
Bert merk je iets van de update.

groeten Lexrt
head02

beste lexrt,

uhhh ik heet geen Bert. mij moeder noemde me altijd Peter en mijn oma uit brabant altijd Peer.
maar ik merk er echt wat van. met name de schakelassistent. daar waar ik um voor de update links liet liggen, gaan wij nu vrienden worden. het is nog wel een beetje proberen en leren maar de verbetering is substantieel.
voor de rest merk ik niet zo heel veel verschil
ruudRTlc

head02 schreef:beste lexrt,

uhhh ik heet geen Bert. mij moeder noemde me altijd Peter en mijn oma uit brabant altijd Peer.
maar ik merk er echt wat van. met name de schakelassistent. daar waar ik um voor de update links liet liggen, gaan wij nu vrienden worden. het is nog wel een beetje proberen en leren maar de verbetering is substantieel.
voor de rest merk ik niet zo heel veel verschil
Beste Peer :roll: ,

Waar was jij toen ik me zo alleen voelde, en het leek alsof ik de enige was die problemen had met de werking van de schakelassisitent? :lol:

Het is een wereld van een verschil, en niet alleen die schakelassisitent (ik heb meerdere updates gehad, details volgen zodra ik die krijg). De motor loopt veel rustiger, fijner en meer power (zo lijkt/voelt het)...

Gr. Ruud

<edit> Correctie: je hebt je uiteraard wel uitgelaten over de schakelassistent, zo lees ik net... excuus!
Lemoi
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

schakel assist is bij mij na de update ook beter maar heeft nog wel een klein probleempje. Bij de volgende beurt in ~october zal ik ze nog eens vragen ernaar te kijken
ruudRTlc

Lemoi schreef:schakel assist is bij mij na de update ook beter maar heeft nog wel een klein probleempje. Bij de volgende beurt in ~october zal ik ze nog eens vragen ernaar te kijken
Nu zijn we natuurlijk benieuwd... vertel!

Bij erg rustig rijden (bijvoorbeeld bij uitrollen richting stoplicht) werkt het tussengas nog altijd niet betrouwbaar. Maar daar heb ik niet zo'n problemen mee. Als het er echt om gaat (flink aanvallen op een bochtige weg! ) werkt het nu wel feilloos!
Lemoi
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Ongelezen bericht door Lemoi »

bij mij is er soms nog een probleem als ik terug wil van 5 naar 4, soms lukt dit niet. Moet ik kort gas geven en weer loslaten en dan gaat het wel.

Terug schakelen gaat nog steeds in alle versnellingen prima (behalve boven genoemde) zolang het toerental maar niet te laag is. voor bijv terug van 3 naar 2 rond 50km/u en van 2 naar 1 bij 30 a 40 km/u.

Tevens opschakelen met alle versnellingen gaat prima
head02

ruudRTlc schreef:
head02 schreef:beste lexrt,

Beste Peer :roll: ,

Waar was jij toen ik me zo alleen voelde, en het leek alsof ik de enige was die problemen had met de werking van de schakelassisitent? :lol:

Het is een wereld van een verschil, en niet alleen die schakelassisitent (ik heb meerdere updates gehad, details volgen zodra ik die krijg). De motor loopt veel rustiger, fijner en meer power (zo lijkt/voelt het)...

Gr. Ruud
beste Ruud,

uhhh. ik zat toen waarschijnlijk op de motor.
maar alle gekheid op een stokje.....ik had eigenlijk zoiets van....ik heb er niet bewust voor gekozen en zeker niet bewust voor betaald (zat er al op) en dacht achh BMW verzint weer iets nieuws, staat nog in de kinderschoenen, "dus 't zal wel". En ik mistte het eigenlijk ook niet zo. Schakelen doe ik als sinds 30 jaar met koppeling en linkervoer (rechtervoet heb ik ook nog meegemaakt).
dus vandaar dat ik me er niet zo heel druk om heb gemaakt.
Ik begrijp dat als je er wel bewust voor hebt betaald, het verhaal ineens anders wordt.
Bluert1200
Bijz: LC
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door Bluert1200 »

ik merk niet heel erg veel van de update. Schakelassistent bediening is iets lichter en bij lagere versnellingen gaat ie beter. Verder gebruik ik de 'assi' veel. Ideaal op slingerwegen. Even op en terug schakelen bij bochten.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”