Api SN is hoger gekwalificeerd dan SF. Deze olie kan je dus gebruiken. Overigens is het getal 10 te laag voor jouw motor, bmw schrijft 15w voor. 10w betekent bij een koude start dat hij dunner is dan 15w. De kans op meer olieverbruik is daardoor aanwezig.
60 geeft het getal aan hoe de olie presteerd bij hogere temperaturen. 60 is beter als 50.
Voordeel van een 'droge koppeling' voor olie fabrikanten (ook voor ons) is dat zij additieven kunnen toevoegen die de wrijvingsweerstand in het blok kunnen verminderen. Voordeel minder slijtage, beter draaiende motor en lager benzine verbruik.
Deze additieven wil je niet in een motor met een 'natte koppeling', want verminderd de wrijvingsweerstand. Een koppeling moet juist veel wrijvingsweerstand hebben, anders gaat hij slippen. Daarom speciale olie voor motoren met een 'natte koppeling'.
Wat betreft de luchtkoeling van onze motoren. Als je in een file stil staat, met draaiende motor, dan wil je liever een 15w60. Je kan natuurlijk ook tussen de files doorrijden, heb je weer lucht koeling.
