Welke olie?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
opArno

Welke olie?

Ongelezen bericht door opArno »

Beste RT-forum mensen,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een -1100- , kreeg er een Nederlandse handleiding bij en het is leuk om er af en toe eens in te lezen als er weer een vraag komt boven borrelen.
Zo ook de vraag van wat voor carterolie te gebruiken.
Ik kijk daarvoor ook graag bij web winkels en probeer dan de prijzen te vergelijken, iets wat op zich al niet éénvoudig is.
Nu staat er in de handleiding onder "motorolie verversen, oliefilter vervangen helemaal onderaan:

Motoroliekwaliteit:
Merk-HD-olie voor benzinemotoren van de API-
classificaties SE,SF,SG; combinatie met CC-of CD-specificatie.
Kan iemand mij aub in gewoon Nederlands utleggen wat voor carterolie er in mijn -1100- moet..kom op internet meestal 15W50,10W40..semi-synthetische/ synthetisch..kzie door de bomen het bos niet meer.
En last but not least..nog www-tips om onderhoudsmaterialen te kopen?

Heb de zoekfunctie geprobeerd want kon me niet voorstellen dat hier geen topic over was maar hij kon niets vinden _001

[groet]

Arno _004
opArno

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door opArno »

Beste RT-forum mensen,

Bij downloads en relevante links heb ik inmiddels handige links gevonden.. Big RT Smile
Weet iemand of er een topic is over motorolie?

[groet]

Arno.

ps, misschien had ik mijn vraag ergens anders moeten stellen maar ik wist niet zo gauw waar..dus.. _001
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4361
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Baird »

Er is op dit forum al zo veel geschreven over de olie, gewoon even de zoek functie gebruiken. Maar om kort door de bocht te gaan: BMW schrijft voor 'het Hollandse klimaat en soms een trip naar heet Italië " gewoon 20W-50 (of 15W-50) voor.

Laat je niks wijsmaken dat 10W-40 ook kan: we hebben pas nog een GS van nieuwe drijfstangen moeten voorzien om dat die met 10W-40 ( door dealer!!) een trip Italië gemaakt had en met een flinke 'bonk' terug kwam, de small-end lagers waren blauw en uitgelopen. 10W-40 is leuk voor vloeistof gekoelde motoren en zelfs dan niet altijd, voor die van ons is hij veel te dun als het warm wordt. De olie kost het zelfde, misschien is het even zoeken.



Verder doe ik er het zwijgen toe ..............sssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhtttttttttttttttt _004

Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
opArno

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door opArno »

Bedankt voor je reactie BeRT _004 ,hier kan ik iets mee.
t'Zal je maar gebeuren met die drijfstangen, denk je ik breng hem maar naar de dealeRT zit het wel goed _003
Het zal dan weer wel opgelost worden maar het geeft toch een hoop gedoe..en niet rijden dan op je motoRT.

[groet]
Arno
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door leo442 »

Baird schreef:Er is op dit forum al zo veel geschreven over de olie, gewoon even de zoek functie gebruiken. Maar om kort door de bocht te gaan: BMW schrijft voor 'het Hollandse klimaat en soms een trip naar heet Italië " gewoon 20W-50 (of 15W-50) voor.

Laat je niks wijsmaken dat 10W-40 ook kan: we hebben pas nog een GS van nieuwe drijfstangen moeten voorzien om dat die met 10W-40 ( door dealer!!) een trip Italië gemaakt had en met een flinke 'bonk' terug kwam, de small-end lagers waren blauw en uitgelopen. 10W-40 is leuk voor vloeistof gekoelde motoren en zelfs dan niet altijd, voor die van ons is hij veel te dun als het warm wordt. De olie kost het zelfde, misschien is het even zoeken.



Verder doe ik er het zwijgen toe ..............sssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhtttttttttttttttt _004

Afbeelding
Bmw schrijft voor de R 1200 rt 2010 gewoon 10/40 van Castrol voor. En waarom zou dit niet goed gaan in een blok wat 9000 rpm.draait? Menige japanner doet hier nog een paar duizend toeren bovenop en blijven ook heel! Ik denk wel, dat een duurdere olie ook betere additieven zal hebben. En wat betreft de small-end lagers van de GS zijn er natuurlijk meerdere oorzaken mogelijk!

Gr. Leo
Ton1959

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als deze tabel de juiste is dan is het duidelijk dat een 10 W40 in zomerse temperaturen zeker niet de juiste is. Dus Bert zijn advies is zeer goed.Dat sommige Japanners meer toeren draaien zegt helemaal niks. Dat zullen dan meestal 4 cilinders zijn met een kortere slag en dus ook lagere zuigersnelheid .Voor het gemak doe even 2xsxN:60 en doe even een rekensommetje. Ik heb er helaas ook een 10W40 inzitten omdat mijn dealer de tabelletjes ook niet snapt denk ik. Een 15W50 of 20W50 is met zomerse temperaturen veel beter. Ik ga zelf straks waarschijnlijk de 10W50 van Castrol gebruiken die lijkt mij in de meeste omstandigheden ideaal voor onze motoren.

Ton _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3349
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door HansD »

Ton1959 schreef:Dat sommige Japanners meer toeren draaien zegt helemaal niks. Dat zullen dan meestal 4 cilinders zijn met een kortere slag en dus ook lagere zuigersnelheid .
Ton _004
Vergeet ook niet dat de meeste Japanners watergekoeld zijn tegenwoordig, en dat bij onze boxer BMW's de olie behalve voor de smering ook een belangrijke rol vervult bij het koelen. De olie wordt daardoor zwaarder belast dan bij water-japanners.

Hans
opArno

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door opArno »

Bedankt voor al jullie reactie's. _004

Voor mijn -1100- had ik een Yamaha Diversion 900 en die was inderdaad ook lucht/olie gekoeld en ik heb er nooit naar gevraagd bij de dealeRT wat voor olie hij erin deed _001 maar ga daar nu zeker opletten en ga dan ook voor 15W-50/20W-50.

[groet]

Arno
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door leo442 »

Het blijft een leuke discussie. De moderne motorolie kan niet vergeleken worden dmv het tabelletje, door de toevoegingen (dopes) krijgen deze olieen hele andere eigenschappen. Waarom gebruikt men tegenwoordig 5w30 of zelfs 0w30? Om eerder de olie op de juiste plaatsen te krijgen tijdens de koude start (het belangrijkste moment). Voor de koeling, zoals bij luchtgekoelde motoren is men niet afhankelijk v/d viscositeit, maar van de hoeveelheid olie bij ons bv.4ltr.in een 2 cil.blok.De aanduiding van een moderne olie zegt NIETS over de eigenschappen bij bepaalde temperaturen. Maar inderdaad voor de leek blijft het abacadabra! Daar komt bij dat een motorfabrikant bepaalde smeringseisen zoekt bij een bepaald motortype en daar gedegen onderzoek naar doet. Het advies om dan een 10w40 sj olie tegebruiken is dus niet zomaar uit de lucht gegrepen. In de autowereld is het zelfs zo dat menige motorschade afgewezen wordt als bij onderzoek blijkt dat er niet is gesmeerd met de voorgeschreven oliesoort. Op de AMT site zijn diverse artikelen te vinde over olie, bv. http://www.amt.nl/Achtergrond/Motorolie ... 200678.htm

Gr. Leo.
Gebruikersavatar
Bluert1200
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2011, 16:58
Type: R1200RT/LC
Bijz: LC
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Bluert1200 »

De gebruikshandleiding van de RT 2007 zegt 20W50 maar 10W40 wordt als alternatief gegeven to 30 graden. BMW geeft dus
aan dat 10W40 tot 30 graden gebruikt kan worden.

Olie sites van leveranciers hebben vaak een product zoeker bv Castrol en Kroon.

Die onderscheiden beide de 1200rt in groep 2005-2008 (20W50) en na 2008 (ook 20w50 maar meteen alternatieven als 10W40).

Heeft BMW het blok aangepast in 2008 voor andere smering??

De luchtgekoelde XJ900 diversion had 10W40 als voorschrift to 40 graden buiten temperatuur 8)
Het oudere model daarvoor 20w40 (boven 5 graden) of 10W30(onder 5 graden) :O
De eveneens luchtgekoelde FJ600 idem als de oude XJ900

Tja, met 20W50 (van goede kwaliteit) ga je dus niet fout. Dat een blok op een rit naar Italie stukloopt op 10W40 is niet aannemelijk. Daar is meer aan de hand geweest.
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door leo442 »

Bluert1200 schreef:De gebruikshandleiding van de RT 2007 zegt 20W50 maar 10W40 wordt als alternatief gegeven to 30 graden. BMW geeft dus
aan dat 10W40 tot 30 graden gebruikt kan worden.

Olie sites van leveranciers hebben vaak een product zoeker bv Castrol en Kroon.

Die onderscheiden beide de 1200rt in groep 2005-2008 (20W50) en na 2008 (ook 20w50 maar meteen alternatieven als 10W40).

Heeft BMW het blok aangepast in 2008 voor andere smering??

De luchtgekoelde XJ900 diversion had 10W40 als voorschrift to 40 graden buiten temperatuur 8)
Het oudere model daarvoor 20w40 (boven 5 graden) of 10W30(onder 5 graden) :O
De eveneens luchtgekoelde FJ600 idem als de oude XJ900

Tja, met 20W50 (van goede kwaliteit) ga je dus niet fout. Dat een blok op een rit naar Italie stukloopt op 10W40 is niet aannemelijk. Daar is meer aan de hand geweest.
Volgens de rep.dvd is de eerste, door BMW-Motorrad aanbevolen, keuze voor een rt 1200 2010 castrol gps 10w40 api sg/jaso ma.
Het is wel het nieuwe blok, maar volgens de rep.dvd geldt deze keuze voor alle 1200 motoren va. 2005.

Gr.Leo.
Ton1959

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Castrol beveelt voor mijn motor ook de 10W50 synthetische olie aan. Ook bij mijn BMW F650 hadden verschillende mensen problemen als men de 10W40 gebruikte in warme landen. Nat het overschakelen op 15W50 geen problemen meer. Bij de F650's ging dan soms het oliedruklichtje knipperen als hij goed heet was dus niet echt gezond volgens mij hoor.

Ton _004
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4361
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Baird »

Bluert1200 schreef:..................
Dat een blok op een rit naar Italie stukloopt op 10W40 is niet aannemelijk. Daar is meer aan de hand geweest.
Nou, dat was er dus niet. Is een uitstekend onderhouden en bereden GS. De 10W-40 kwam waterdun het carter uit, ken ik alleen van de Allison Turbines! De pistonpennen hadden aardig speling op de blauw aangelopen small-end lagers. Drijfstangen vervangen, de juiste olie er in en geen problemen meer gehad. Einde discussie.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door jaybmw »

Volledig oneens! Een olie die koud een viscositeit heeft van bv 10w40 is bij 120 gr celsius net zo dun als een 20w50.In turbines die zo'n 3000 tpm lopen is de belasting anders als in een zuigermotor omdat er alleen rotatiebelasting is en geen op en neergaande zoals in een zuigermotor. Rijdt zelf nu al ruim 2 jaar op volsynth 10w40 castrol en rijdt echt stevig door,vaak boven de 7000tpm en in de begrenzer.Als er 1 blok zou moeten zijn dat uit elkaar zou moeten spatten is het die van mijn rt en toch al 25000km op 10w40 gereden...! Als de zuigerpennen te heet worden is dit een tekort aan smering idd,maar dan is er iets anders a/d hand.Een aanvoerkanaaltje verstopt of te krap,pompopbrengst enz enz. Teveel tupperware zoals cylbeschermers kan al thermische gevolgen hebben bijvoorbeeld. Mijn standpunt blijft: de capaciteit van de oliepomp moet met hoge olietemps goed blijven en ook met een 10w40 in een boxer. Zelf iedere dag in de weer met gewone en longlife intervallen,en ik verafschuw de 5w en 0w30 olieen ! Te dun,verbruik,en met de huidige downsizemode waarmee meer vermogen uit kleinere motoren met turbo's of compressors gehaald wordt veel blow-by gassen langs de zuigers! Gevolg:meer onderdruk waardoor er veel cartergassen in het inlaatgedeelte komen icm het vervloekte egr systeem,dus vervuiling,smeerolieverdunnig en als gevolg kapotte turbo's,grote motorschades door rondslingerend metaal afkomstig van compressorzijde v/d turbo.

Kortom: Ik rijdt zelf in mijn rt 10w40, en in de auto ook.Ookal is het een 30dznd 5w30 motor! De rt om de 10dznd verversen,auto 15dznd.

Het is een omstreden onderwerp,maar in het amt blad en op de technische avonden zijn al vele discussies duidelijk geworden mbt olietype.Zo ook het kwistig gebruik van vloeibare pakking dat kanalen verstopt met grote schades tot gevolg!

[groet] ,Jeroen.
Tot u sprak een techneut met tot nu toe 22 jaar ervaring als 1e autotechnicus met een grote ervaring in diesel en benzinemechanica,en actief in de tractorpullingsport als monteur.(ook 10w40 in de diesels).
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4361
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Baird »

................ daar gááán we wéééééérrrrrrrrrrrrrrrrrr...

einde discussie!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
Bluert1200
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2011, 16:58
Type: R1200RT/LC
Bijz: LC
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Bluert1200 »

Ik wil hier geen olie op het vuur gooien (wel leuke zins speling :D ) maar heb een zorgpunt hoe we dit zo feitelijk mogelijk kunnen krijgen.

Afgelopen Zaterdag was ik bij een werkplaatschef van een grote BMW dealer en die vullen dus standaard bij iedere beurt de 1200RT af met 10W40.
Ik vroeg nog hoe dat zat als ik naar warme landen zou gaan maar hij heeft klanten die al meerdere jaren naar Griekenland rijden.... verwarrend dus.
Volgens meningen lopen al die motoren dus gevaar op schade en volgens anderen is het prima.

Ik ben hier wat nieuwer.. hoe krijgen we dit nu enigszins feitelijk? Ken iemand een persoon die echt 'olie' als vakgebied heeft?

Deze uitleg vond ik erg goed (maar lost niet het 20w50 10/w40 verhaal op en ook hebben wij droge koppeling, en het ging niet over auto/motor etc..)
Maar de schrijver tracht wel zonder emotie wat klaarheid te geven.
Ik zal de auteur benaderen of hij wil helpen. Dit is de link:
http://www.fazer.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=27&t=3093
Inspector Gadget

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Laat ik dan wat water op het vuur gooien;
Feitelijk is datgene wat de ervaringsdeskundige adviseren.

Olie is niet alleen smering en koeling van de motor, maar ook om de vervuilingen uit de motor te halen.

Een deel is volgens mij (ook) emotie en praktijkervaring, en een ander deel is puur de portemonnee;
Bepaalde oliesoorten zijn duurder, maar door het ge- en verbruik loop je kans dat je bij elke beurt geld weg te gooien, als je niet oppast.
Omdat je een olie bij een beurt vervangt, terwijl de olie ansicht nog goed zou kunnen zijn.
Of, en dat is meer kostbaar, te lang met een olie of een verkeerde olie, waardoor risico op motorschade.
Want wat is vroegtijdig vervangen danwel te vroeg?
Te laat is het in ieder geval als je met motorschade staat.

Olie heeft een bepaalde doping die zorg draagt dat vervuilingen uit de motor weggehaald worden (o.a. ook door je olie-filter, maar ook door de olie zelf), en als die doping verzadigt raakt, kan de olie op dat punt zijn werk niet meer goed doen.

Daarnaast heeft menig olie- en smeermiddelen producent een website waar ze *proberen* een advies te geven op basis van je voertuiggegevens.
(onder allerlei voorbehouden en de expliciete adviezen je lokale specialist te raadplegen)

Dus zelfs ook de fabrikanten geven geen definitief antwoord, als je het op de keeper beschouwt.

Zo geeft Castrol 20W50 aan.
En Shell weer 15W50.
En Motul 15W50 of 20W50.

Mijn advies;
Degene die jou motor regulier onderhoudt zou je het beste advies moeten kunnen geven.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3349
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door HansD »

dutchmidiman schreef: Dus zelfs ook de fabrikanten geven geen definitief antwoord, als je het op de keeper beschouwt.

Zo geeft Castrol 20W50 aan.
En Shell weer 15W50.
En Motul 15W50 of 20W50.
Dat zijn wel allemaal adviezen om olie geschikt voor boven de 30 graden Celsius te gebruiken.
10W40 is volgens SAE tabel geschikt tot (maar) 20 graden, ook al zegt BMW dat je het tot 30 graden kunt gebruiken.
(15W40 daarentegen gaat volgens SAE tabel weer wel tot 30 graden).

Ik vond dat zelf wel een opvallend punt: 10W40 is volgens SAE tabel maar geschikt tot 20 graden - daar ben je dus snel overheen!
(nouja, deze zomer dan weer niet)

HAns
thooms

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door thooms »

Let wel het is een tabel voor de dikte en niet voor de kwaliteit

Een voll syn olie met esthers zal bij hoge temp veel beter zijn kunnen doen dan een mineraal olie op polymeer bassis
Dus waar een mineraal olie te kort schiet zal de vol syn prima zijn werk kunnen doen.
polymeer olie zal bij hogere temp uit elkaar vallen de dopés kunnen dit niet aan dus dan krijg je problemen ,vandaar dat men bij sommige lucht gekoelde stationair motoren singelgrade olie gebruikt omdat deze zeer stabiel zijn bij hoge temperaturen

Hebben we de zelfde goede kwaliteit olie die dikker is zal deze dus nog beter bestand zijn tegen hoge temp

Wilde dit even kwijt voor de leek en zo heeft iedereen hier wel en niet gelijk

En ja dit verhaal blijft iedereen bezig houden leuk he
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4361
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Baird »

Ohne grosse Worte sei hier nur BMW zitiert

Stellungnahme von BMW:

Sehr geehrter Herr Xxxxxx, vielen Dank für Ihre Anfrage.
Gegen die Verwendung von synthetischem Motoröl bestehen werkseitig keine Bedenken. Grundsätzlich bieten diese Öle eine Reihe von Vorteilen gegenüber normalen Mineralölen:
-- besseres Fließverhalten innerhalb des Temperatureinsatzbereiches
-- besseres Kältefließverhalten
-- höhere Alterungsstabilität
-- geringere Verdampfungsneigung
-- höhere Produktstabilität bei hohen Temperaturen
Bitte beachten Sie aber, dass auch ein synthetisches Öl die in der Betriebsanleitung aufgeführten Normen bzw. Spezifikationen erfüllen sollte. Außerdem ist darauf zu achten das kein zu dünnflüssiges Öl verwendet wird. Den niedrigsten Ölverbrauch haben wir mit Ölen der Viskosität SAE 20W-50 (60) erzielt. Sogenannte Ganzjahresöle, wie z.B. SAE 10W (0 W, 15W) - 30 (40), sollten nur im Winter bei niedrigen Temperaturen verwendet werden.
Wir wünschen Ihnen eine sonnige Motorradsaison 2008 und stets gute Fahrt mit Ihrer R 1150 GS Adventure.
Viele Grüße
BMW Motorrad Direct


Voorruit, nog eentje dan:
Die 1200 Motoren sind ja im Wesentlichen konstruktionsgleich mit den 11x0.
Hier aber wurde anfänglich empfohlen 10W40 einzufüllen. Ob das an einer geänderten Technologoie oder an der Vorratswirtschaft der Werkstätten liegt kann jeder selbst entscheiden. Inzwischen ist auch da wieder 20W50 angesagt. :-)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Jan R1200RT

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Zojuist maar even mijn dealer (MotoPort den Bosch) gebeld welke olie zij er een paar weken geleden bij de 30.000 beurt in gedaan hebben. Blijkt dus 10W40 half synt. te zijn.
Desgevraagd of dat de olie niet dikker zou moeten zijn was het antwoord dat dit vooral voor de oudere types RT (1100/1150) zou zijn :!:
Ik vertrouw er toch maar op dat ze bij een officiële BMW dealer weten wat "goed" is voor je fiets.... _001.
Ik kan me niet voorstellen dat ze de "verkeerde" olie (blijven) gebruiken als ze risico op of ervaringen met schade claims zouden hebben.

MIsschien kan / wil iemand voor de beeldvorming een poll opzetten waarin we aan kunnen klikken, per RT type, welke olie er gebruikt wordt. Ik ben niet vaardig genoeg om dat op het forum te maken / zetten ander zou ik het wel willen doen.
Inspector Gadget

Re: Welke olie?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Olie-pol is te vinden op de navolgende link;
viewtopic.php?f=1&t=4525

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”