hyperpro of wilbers
Moderator: RT_Patrick
hyperpro of wilbers
hoi mensen,
ik moet nieuwe veringen monteren onder mijn 1150RT.
maar welke zou ik nemen? Wilbers of Hyperpro de prijs is 22€ verschil dat wilbers duurder is.
ik neem er wel de pre-load adj. bij
wat is het verschil tussen een gewone en progesieve veer?
grtz,
Peter
maar welke zou ik nemen? Wilbers of Hyperpro de prijs is 22€ verschil dat wilbers duurder is.
grtz,
Peter
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: hyperpro of wilbers
Peter,peerpas schreef:hoi mensen,
grtz,
Peter
IK weet niet waar je woont, maar ga anders eens langs bij Hyperpro in Alphen a/d Rijn en proef de sfeer en de service..
Of zoek eens op Hyperpro op dit forum, is uitgebreid aan de orde geweest en we zijn zelf langs geweest voor een workshop.
Niks kwaads over Wilbers, dat is alleen hier nog niet aan de orde geweest (wordt misschien eens tijd)
Hans
(JOs, kunnen we geen smilie maken: "Zoek zelf eens op dit forum"?)

- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
@peerpas
In het kort werkt een progressieve veer bij een lage belasting erg licht en rijdt dus comfortabel, naarmate de belasting hoger wordt( denk aan duo passagier en door een kuil rijden) dan wordt de veer steeds stugger en voorkomt het doorslaan.
technisch: Heeft de maken met de zogenaamde veerconstante:
De standaard veer heeft een lineaire karakteristiek, dit wil zeggen dat bij een lineaire toename van de belasting ook de invering lineair verloopt.
Bij een progressieve veer loopt bij een lineaire toename van de belasting de invering progressief terug, dus in het begin veel invering en in verhouding steeds minder naar mate de belasting toeneemt. (Andersom: om gelijke invering te krijgen is er progressief meer kracht nodig)
Hoop dat dit wat verduidelijkt. Advies van mij na jaren evaring: ga voor een progressieve veren, heeft meer effect dan dure dempers: relatief veel toename van rijkwaliteit tegen lage kosten. Bij Hyperpro nieuwe veren op de bestaande dempers, meen zelfs dat als je later alsnog overstapt op andere dempers je de veren niet opnieuw hoeft te kopen( ff checken!)

In het kort werkt een progressieve veer bij een lage belasting erg licht en rijdt dus comfortabel, naarmate de belasting hoger wordt( denk aan duo passagier en door een kuil rijden) dan wordt de veer steeds stugger en voorkomt het doorslaan.
technisch: Heeft de maken met de zogenaamde veerconstante:
De standaard veer heeft een lineaire karakteristiek, dit wil zeggen dat bij een lineaire toename van de belasting ook de invering lineair verloopt.
Bij een progressieve veer loopt bij een lineaire toename van de belasting de invering progressief terug, dus in het begin veel invering en in verhouding steeds minder naar mate de belasting toeneemt. (Andersom: om gelijke invering te krijgen is er progressief meer kracht nodig)
Hoop dat dit wat verduidelijkt. Advies van mij na jaren evaring: ga voor een progressieve veren, heeft meer effect dan dure dempers: relatief veel toename van rijkwaliteit tegen lage kosten. Bij Hyperpro nieuwe veren op de bestaande dempers, meen zelfs dat als je later alsnog overstapt op andere dempers je de veren niet opnieuw hoeft te kopen( ff checken!)

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ik heb dat bij mijn RT ook gedaan: nieuwe veren op de bestaande dempers. Volgens de meneer van HyperPro was dat al 80% van het verschil, en een heel stuk goedkoper. Ik was €280 kwijt, maar ik heb alleen de dempers gebracht; mijn motor lag al uit elkaar, dus reken nog iets van €100 voor montage.Baird schreef:Hoop dat dit wat verduidelijkt. Advies van mij na jaren evaring: ga voor een progressieve veren, heeft meer effect dan dure dempers: relatief veel toename van rijkwaliteit tegen lage kosten. Bij Hyperpro nieuwe veren op de bestaande dempers, meen zelfs dat als je later alsnog overstapt op andere dempers je de veren niet opnieuw hoeft te kopen( ff checken!)![]()
Ik had een hele nieuwe motor! Werkelijk perfect. Ik ben op die RT naar Marokko geweest en heb in redelijk ruig terrein gereden en met volle bepakking heeft ie fantastisch gereden. Geen probleem met wegligging; ik kon gewoon op één oor door de haarspelden, geen gezoek of wat dan ook. Heerlijk uitgebalanceerd.
Ik heb geen ervaring met Wilbers, maar ik geloof niet dat het slecht is. Ik denk eerlijk gezegd dat het lood om oud ijzer is, beiden zijn reputabele veren. Hier kennen 'we' HyperPro weer wat beter, voornamelijk omdat HyperPro zich erg goed inzet om een goed en onafhankelijk advies te geven. Je kunt ook altijd terugkomen om de boel af te laten stellen. En als je huidige veren nog goed zijn, maar beter moeten worden afgesteld, zeggen ze dat ook en proberen ze je geen dure dingen aan te smeren die je niet nodig heeft.
- Ralph Romein
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Hallo Peter, nieuwe veren of ook nieuwe dempers, dat is een heel verschil.hoi mensen,
Zelf heb ik vering en dempers van m'n 1200RT vervangen voor een volledig instelbare set (voor/achter) van Hyperpro. De veer (progressief) kan een heel verschil maken, maar geloof mij, de demper ook. De instelmogelijkheden van de demper kunnen een het verschil maken. Het kost een hoop geld dus realiseer je dat vering vooral maatwerk is (type motor en persoonlijke dingen als gewicht, belading motor, wensen mbt wegligging) en je wilt dat het goed komt, dus het gaat ook om vertrouwen. Ik raad je aan bij beide bedrijven te informeren. Prijs en rijafstand zijn tot bepaalde mate relatief.
Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

hoi,
ik heb al e-mail contact gehad met Hyperpro en heb ook al veel goeds gelezen van de service dus denk ik daar maar eens langs te gaan. maar omdat mijn dempers ook lekken ben ik wel verplicht van nieuwe dempers en veren aan te schaffen en omdat het toch een redelijk bedrag is had ik graag een beetje vergelijkings verhalen gehoord. en nu is het verschil van de standaard en progessieve veren mij ook duidelijk.
alvast bedankt,
Peter
p.s.
toevallig niemand een occasie setje liggen?
ik heb al e-mail contact gehad met Hyperpro en heb ook al veel goeds gelezen van de service dus denk ik daar maar eens langs te gaan. maar omdat mijn dempers ook lekken ben ik wel verplicht van nieuwe dempers en veren aan te schaffen en omdat het toch een redelijk bedrag is had ik graag een beetje vergelijkings verhalen gehoord. en nu is het verschil van de standaard en progessieve veren mij ook duidelijk.
alvast bedankt,
Peter
p.s.
toevallig niemand een occasie setje liggen?
Kijk eens op http://www.ebay.de" onclick="window.open(this.href);return false; daar kom je geregeld gebruikte of bijna nieuwe sets tegen van wilberts, hyperpro of wp. 

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht