"Nieuwe" Wilbers Ecoline Road

Instellingen, vervanging en rijcomfort.

Moderator: RT_Patrick

Plaats reactie
Dennis78
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2025, 21:31
Type: R1100RT
Bijz: 1996-blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: WEZEP

"Nieuwe" Wilbers Ecoline Road

Bericht door Dennis78 »

Goedemiddag,

Vorige week een set z.g.a.n. set Wilbers via Ebay op de kop getikt.
Het toeval wil dat de set ongeveer op mijn gewicht is ingesteld.
Het verschil met de set die al 86k eronder zat is goed te voelen, het rijdt heerlijk.
Het gaat om de 530 en 540, maar ik vraag mij af hoe ik de rijhoogte moet aanpassen wanneer mijn vrouw t.z.t. mee zal gaan als passagier.
Moet ik dan wat doen met de sleutels die ik erbij heb gekregen om de veren af te stellen, of verander je de hoogte er niet mee?

Ik kan er zelf vrij weinig over vinden op het web.
Nooit harder rijden dan je beschermengel vliegen kan...
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3351
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: "Nieuwe" Wilbers Ecoline Road

Bericht door HansD »

Dennis78
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2025, 21:31
Type: R1100RT
Bijz: 1996-blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: WEZEP

Re: "Nieuwe" Wilbers Ecoline Road

Bericht door Dennis78 »

Klopt, die zitten erbij, voor en achter een andere maat.

Maar wat ik bedoel is of ik deze instelling moet veranderen wanneer we samen op pad gaan.
Verandert dan puur de rijhoogte of ook de 'instelling"?
Nooit harder rijden dan je beschermengel vliegen kan...
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3351
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: "Nieuwe" Wilbers Ecoline Road

Bericht door HansD »

Dennis78 schreef: 18 apr 2025, 09:29 Klopt, die zitten erbij, voor en achter een andere maat.

Maar wat ik bedoel is of ik deze instelling moet veranderen wanneer we samen op pad gaan.
Verandert dan puur de rijhoogte of ook de 'instelling"?
Heb je de bijgevoegde pdf gelezen? Daar wordt de afstelling van de preload uitgelegd.
Preload is hoeveel de veer is ingedrukt.
De bedoeling is om de preload van de veer zo af te stellen dat de veer goed kan uitveren en goed kan inveren als je erop zit.
Als je er met zijn tweeen op zit zakt de motor verder in en neemt de veerweg naar beneden af. Door de preload te verhogen komt de de motor iets omhoog en wordt de veerweg naar beneden weer vergroot.
Als je aan de preloadmoer gaat draaien, tel dan het aantal slagen zodat je dit later weer terug kunt draaien naar de oorspronkelijke stand.

Ik weet niet wat je met “instelling” bedoelt. De veervoorspanning of preload verandert niet de demping van je wilbers schokbreker, alleen hoe ver de veer is ingedrukt. Demping kun je apart regelen via schroefjes of draaiknopjes boven enof onderaan de demper. Bij een goede demper kun je ingaande en uitgaande demping regelen. Bij een hele goede demper kun je zelfs de langzame en snelle ingaande demping apart regelen.
Dennis78
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mar 2025, 21:31
Type: R1100RT
Bijz: 1996-blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: WEZEP

Re: "Nieuwe" Wilbers Ecoline Road

Bericht door Dennis78 »

Ik had mijn leesbril niet op, ik ga het eens rustig lezen, bedankt voor de info/hulp _004
Nooit harder rijden dan je beschermengel vliegen kan...

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Vering & ESA”