kleine beurt r1150 rt
Moderator: RT_Patrick
kleine beurt r1150 rt
Hoi, ik vraag mij af of het goed mogelijk is de kleine beurt aan de r1150rt zelf uit te voeren. Dit om oa. kosten te besparen. Ik rij gemiddeld 15000km per jaar, dit samen met de banden is een behoorlijke kostenpost.
Weet iemand of de kleine beurt goed zelf te doen is, en bestaat er ook een werkplaats handboek voor de r1150rt in het Nederlands?
Groetjes Marcel
Weet iemand of de kleine beurt goed zelf te doen is, en bestaat er ook een werkplaats handboek voor de r1150rt in het Nederlands?
Groetjes Marcel
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: kleine beurt r1150 rt
Ja dit is goed te doen, een goed handboek vind je in de download sectie,
succes,
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
succes,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Ik heb onlangs, als nieuwe BMW bezitter, het eerste onderhoud uitgevoerd. Daarbij liep ik meteen tegen een paar typische "BMW-dingen" aan, zal ik maar zeggen.
1 De oliefiltersleutel. Het kost maar een paar euro, maar als je hem niet hebt ben je langer bezig om het filter te (de-) monteren.
2 Bougiesleutel. Ik heb er al 2 liggen maar die paste beide niet (goed). Voor 4 euro een passende gekocht.
3 versnellingsbakolieaftapgoot. Die is als BMW-tool te koop, maar die heb ik gemaakt van een lege kitspuit ( met dank aan een tip hier op het forum !).
Verder ben ik niet tegen gekke dingen aangelopen. De manual hier op het forum wijst voor zich.
....en het belangrijkste is nog....als je wel ergens tegenaanloopt waar je geen raad mee weet: Gooi het hier op het forum, dan krijg je vast wel hulp.
Succes met je onderhoud !
1 De oliefiltersleutel. Het kost maar een paar euro, maar als je hem niet hebt ben je langer bezig om het filter te (de-) monteren.
2 Bougiesleutel. Ik heb er al 2 liggen maar die paste beide niet (goed). Voor 4 euro een passende gekocht.
3 versnellingsbakolieaftapgoot. Die is als BMW-tool te koop, maar die heb ik gemaakt van een lege kitspuit ( met dank aan een tip hier op het forum !).
Verder ben ik niet tegen gekke dingen aangelopen. De manual hier op het forum wijst voor zich.
....en het belangrijkste is nog....als je wel ergens tegenaanloopt waar je geen raad mee weet: Gooi het hier op het forum, dan krijg je vast wel hulp.
Succes met je onderhoud !
- Baird
- 2024
4. Doe dan ook goede T-45 bit om je remklauwen te de/monteren.Paul cr schreef:Ik heb onlangs, als nieuwe BMW bezitter, het eerste onderhoud uitgevoerd. Daarbij liep ik meteen tegen een paar typische "BMW-dingen" aan, zal ik maar zeggen.
5. Een goede dop en omslag om de achterwielbouten te de/monteren.
6. Nog mooier : een of twee goede momentsleutels.
7. Een twinmax of carbtune om te synchroniseren
Doe een keer mee met een TechDag,
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- han62
- Type: R1200RT
Ik weet niet waar je woont maar je kan ook vragen of iemand je de eerste keer wilt bijstaan om je van je watervrees af te helpen. afhankelijk war je woont wil ik je wel een keer wegwijs maken en indien gewenst de benodigde gereddschappen meenemen kun je nog beslissen of je het de volgende keer alleen/zelf doet.Waterman19721972 schreef:Hoi, ik vraag mij af of het goed mogelijk is de kleine beurt aan de r1150rt zelf uit te voeren. Dit om oa. kosten te besparen. Ik rij gemiddeld 15000km per jaar, dit samen met de banden is een behoorlijke kostenpost.
Groetjes Marcel
Als je de originele gereedschapset hebt zit de passende bougiesleutel en in.
Een originele bougiesleutel bij de dealer ca 10.00€ Ik kocht er vrijdag 1 op vehikel in Utrecht voor 1.00€
Een oliefiltersleutel is wel erg handig en kost maar iets meer dan 10.00€
ev via de webshop van Quispel motoren te bestellen.
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Kijk, dat bedoel ik nou..What more do you want ?han62 schreef:..... afhankelijk war je woont wil ik je wel een keer wegwijs maken en indien gewenst de benodigde gereddschappen meenemen kun je nog beslissen of je het de volgende keer alleen/zelf doet.

Bij de automaterialenhandel kan het nog goedkoper. Koop eerst een nieuw oliefilter en stap daarmee naar een Brezanfiliaal of een vergelijkbare shop. 10 tegen 1 dat je voor een prikkie klaar bent.han62 schreef: Een oliefiltersleutel is wel erg handig en kost maar iets meer dan 10.00€
ev via de webshop van Quispel motoren te bestellen.
Tom.
Inderdaad! Ik heb bij van Rijsbergen losse voelermaatjes gehaald. Dus echt per maat een losse voelermaat i.p.v. zo'n waaier met alle maten erin. Ik heb de set gelijk dubbel gekocht zodat ik alles twee keer heb. Ideaal bij het stellen van de kleppen!
Het scheelt inderdaad als je even rondkijkt of hier op het forum nog even zoekt naar tips. 8)

Het scheelt inderdaad als je even rondkijkt of hier op het forum nog even zoekt naar tips. 8)
- Baird
- 2024
koop dan ook meteen de maat groter en de maat kleiner dan de maat die je nodig hebt: is handig om te bepalen waar je in de range zit met afstellen.Electric schreef:Inderdaad! Ik heb bij van Rijsbergen losse voelermaatjes gehaald. Dus echt per maat een losse voelermaat i.p.v. zo'n waaier met alle maten erin. Ik heb de set gelijk dubbel gekocht zodat ik alles twee keer heb. Ideaal bij het stellen van de kleppen!![]()

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- han62
Het is natuurlijk eigenlijk overbodig om de maat groter en kleiner te gebruiken voor controle,ik zie dat een echte monteur nooit doen. maar ik doe het zelf ook altijd om reden zekerheid voor alles. (en ik ben zoals zo velen geen echte monteur)
Ik gebruik ook de voelermaten met de verschillende kleuren is erg makkelijk. voorheen had ik de benodigde masten uit zo'n bundeltje gehaald en aan het uiteinde een stukje tape en daar met viltstift de maat op gezet. voor inlaat en uitlaat verschillende kleur. gewoon makkelijk en voorkomt dubbel werk door vergissen.
Ik gebruik ook de voelermaten met de verschillende kleuren is erg makkelijk. voorheen had ik de benodigde masten uit zo'n bundeltje gehaald en aan het uiteinde een stukje tape en daar met viltstift de maat op gezet. voor inlaat en uitlaat verschillende kleur. gewoon makkelijk en voorkomt dubbel werk door vergissen.
- Kees BMW
Hallo.
Ik heb verschillende setjes voelers en als ik ze met een micrometer na meet blijken ze 0,02 tot 0,03 dunner te zijn wie heeft deze ervaring ook??
Succes.
Ik heb verschillende setjes voelers en als ik ze met een micrometer na meet blijken ze 0,02 tot 0,03 dunner te zijn wie heeft deze ervaring ook??
Succes.
Kees BMW
- han62
Ik denk dat die geringe afwijking niet belangrijk is. En hoe weet je dat je micrometer wel zuiver is dan moet je die ook weer laten controleren. Als je kleppen die minimale afwijking hebben zal dat geen enkel probleem opleveren.
Ik heb bv 6 verschillende bandenspanningsmeters digitaal en analoog en er geeft er niet 1 precies dezelfde waarde. blijkt dus ook niet zo belangrijk te zijn als dat er altijd wordt gezegd. een goede bandenspanningsmeter hoort ook regelmatig geijkt te worden.
Als je soms ziet hoe de meter er bij veel dealers of bandenbedrijven uitzien of ze tropenjaren achter de rug hebben. het zal best wel wat schelen in bandenslijtage of wellicht in wegligging als het extreem is maar een mens compenseert ook heel veel.
Ik heb bv 6 verschillende bandenspanningsmeters digitaal en analoog en er geeft er niet 1 precies dezelfde waarde. blijkt dus ook niet zo belangrijk te zijn als dat er altijd wordt gezegd. een goede bandenspanningsmeter hoort ook regelmatig geijkt te worden.
Als je soms ziet hoe de meter er bij veel dealers of bandenbedrijven uitzien of ze tropenjaren achter de rug hebben. het zal best wel wat schelen in bandenslijtage of wellicht in wegligging als het extreem is maar een mens compenseert ook heel veel.
- Baird
- 2024
"Echte monteurs"?? En daarom zijn wij ook zo enorm tevreden met de kwaliteit die geleverd door de (monteurs van de) dealers, hebben nooit last van KFR omdat ze onze motoren perfect afgesteld hebben en doen thuismonteurs het dus blijkbaar niet goed omdat we het anders doen.................han62 schreef:Het is natuurlijk eigenlijk overbodig om de maat groter en kleiner te gebruiken voor controle,ik zie dat een echte monteur nooit doen. maar ik doe het zelf ook altijd om reden zekerheid voor alles. (en ik ben zoals zo velen geen echte monteur)
Ik heb jaren beroepsmatig aan helikopters gesleuteld en als techneut gevlogen, en als ik dus een afstelling gedaan heb dan kijk ik daarna of ik in de range zit om te bepalen of ik goed zit.
Bij mijn Yamaha die net als de K-serie versteld werd met plaatjes, deed je niet anders dan bepalen aan de hand van te groot of te klein waar je bent met afstellen, dus waarom zou je dat elders niet doen als controle??

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- han62
Ik denk dat als je het regelmatig doet (afstellen dus) dat je dan het juiste gevoel hebt hoe het voelermaatje er tussen moet passen je voelt dan gelijk hij gaat te licht of te zwaar.
Maar voor als je het niet dagelijks doet is het een goede controle om vooral je zelf te overtuigen dat je het wel echt goed hebt gedaan. als ik beide kanten heb gesteld controleer ik altijd nog een keer links en rechts. het gebeurt zelden dat ik dan nog moet corrigeren maar het kan wel eens voorkomen.
En een helicopter is natuurlijk wel iets anders en dan is het wellicht veel belangrijker om te dubbel checken en het lijkt me dan ook normaal dat je extra voorzichtig/secuur bent, omdat daar sneller levens van af hangen.
Maar nogmaals ik heb het bij een dealer nog nooit gezien. nou kom ik natuurtlijk ook niet overal.
En met de stelplaatjes probeer je ook altijd de waarden zo dicht mogelijk te benaderen. dat doe ik bij mijn huidige K ook altijd. Ik heb een aantal plaatjes en heb ik er geen die binnen de tolerantie past dan ga ik naar de dealer en ruil er een paar voor de correcte waarde.
Maar voor als je het niet dagelijks doet is het een goede controle om vooral je zelf te overtuigen dat je het wel echt goed hebt gedaan. als ik beide kanten heb gesteld controleer ik altijd nog een keer links en rechts. het gebeurt zelden dat ik dan nog moet corrigeren maar het kan wel eens voorkomen.
En een helicopter is natuurlijk wel iets anders en dan is het wellicht veel belangrijker om te dubbel checken en het lijkt me dan ook normaal dat je extra voorzichtig/secuur bent, omdat daar sneller levens van af hangen.
Maar nogmaals ik heb het bij een dealer nog nooit gezien. nou kom ik natuurtlijk ook niet overal.
En met de stelplaatjes probeer je ook altijd de waarden zo dicht mogelijk te benaderen. dat doe ik bij mijn huidige K ook altijd. Ik heb een aantal plaatjes en heb ik er geen die binnen de tolerantie past dan ga ik naar de dealer en ruil er een paar voor de correcte waarde.
- Kees BMW
Hallo.
Neem maar van mij aan dat de Micrometer oké is ik houd ook rekening met de afwijking bij het controleren van de kleppen,de laatste 20000Km nog nooit nagesteld[BMW 1150 RT Twin Spark].Ik heb 3 BMW,s van de k Serie gehad daar klopten de stelplaatjes wel aardig ,de stelplaatjes heb wel na gemeten met een vlakplaat met daar op een magneetstander en klokje.In mijn werkzame leven heb ik heel wat lagers,krukassen,voeringen en zuigers nagemeten van scheepsmotoren.
Meßen ist wißen.
Succes.
Neem maar van mij aan dat de Micrometer oké is ik houd ook rekening met de afwijking bij het controleren van de kleppen,de laatste 20000Km nog nooit nagesteld[BMW 1150 RT Twin Spark].Ik heb 3 BMW,s van de k Serie gehad daar klopten de stelplaatjes wel aardig ,de stelplaatjes heb wel na gemeten met een vlakplaat met daar op een magneetstander en klokje.In mijn werkzame leven heb ik heel wat lagers,krukassen,voeringen en zuigers nagemeten van scheepsmotoren.
Meßen ist wißen.
Succes.
Kees BMW
Hallo Forumleden,
Waarschijnlijk moet ik voor een sleutelprojectje de tank van mijn R 1150 RT verwijderen.
Bout en stekker los, maar hoe zitten de aan - en afvoerslangetjes?
Kan ik die gewoon los trekken en afknijpen? en is het dan verstandig om nadien bv. van MDI er snelkoppelingen op te zetten.
(moet ik dan nog even bestellen)
Laat er nu vooraf wel zoveel mogelijk benzine uitlopen (hevelen)
Niet dat ik door verkeerd handelen de hele benzinetroep over de motor krijg.
Ja, op de moderne fietsen zit geen benzine kraan meer, kan hem niet vinden :lol:
Ik zie uw welgemeend antwoord met vriendelijke groet tegemoet.
Bertus
Waarschijnlijk moet ik voor een sleutelprojectje de tank van mijn R 1150 RT verwijderen.
Bout en stekker los, maar hoe zitten de aan - en afvoerslangetjes?
Kan ik die gewoon los trekken en afknijpen? en is het dan verstandig om nadien bv. van MDI er snelkoppelingen op te zetten.
(moet ik dan nog even bestellen)
Laat er nu vooraf wel zoveel mogelijk benzine uitlopen (hevelen)
Niet dat ik door verkeerd handelen de hele benzinetroep over de motor krijg.
Ja, op de moderne fietsen zit geen benzine kraan meer, kan hem niet vinden :lol:
Ik zie uw welgemeend antwoord met vriendelijke groet tegemoet.
Bertus
Mijn
is voorzien van snelkoppelingen (origineel) je moet dan de metalen dingetjes in drukken tot hij los klikt , er komt dan ook geen drup benzine meer uit. De andere twee dunne slangetjes kun je zo los trekken bij het verbindingspijpje.
Ik heb een
twin spark van 2003 ,ik weet niet of de modellen daarvoor ook al die snelkoppelingen hebben.
peter

Ik heb een

Een tip:
Als je dergelijke brandstofleiding-snelkoppelingen monteert, heb je er twee nodig (
) en kan je het beste aan elke kant 1 mannetje en 1 vrouwtje monteren opdat je de leidingen onderling niet per ongeluk verwisselt.
Natuurlijk gebeurt het jou nooit, maar voor-als-je-kan-niet-weten.
Als je dergelijke brandstofleiding-snelkoppelingen monteert, heb je er twee nodig (

Natuurlijk gebeurt het jou nooit, maar voor-als-je-kan-niet-weten.

Beide Heren bedankt voor de snelle reactie.
Als het dan goed is moeten die originele snelkoppelingen er bij mij dan ook opzitten want mijn twin spark is van 2004.
Ik zelf heb de tank er nog nooit afgehad vandaar, en bij de dealer heb ik nooit gekeken of gevraagd.
Niet wetende dat ik dit zelf eens moest gaan doen.
Wat is dit toch een prachtig forum en wat leer je hiet veel.
Vroeger wel eens een beetje wat aan een BMW R 65 LS en aan boord van schepen zelf wel veel aan diesels gesleuteld maar daar wat groter en had je meer ruimte en zonder electronica. Daarom wil ik ook graag eens meedoen of kijken bij een sleutelproject.
Nogmaals dank
Groeten Bertus.
Als het dan goed is moeten die originele snelkoppelingen er bij mij dan ook opzitten want mijn twin spark is van 2004.
Ik zelf heb de tank er nog nooit afgehad vandaar, en bij de dealer heb ik nooit gekeken of gevraagd.
Niet wetende dat ik dit zelf eens moest gaan doen.
Wat is dit toch een prachtig forum en wat leer je hiet veel.
Vroeger wel eens een beetje wat aan een BMW R 65 LS en aan boord van schepen zelf wel veel aan diesels gesleuteld maar daar wat groter en had je meer ruimte en zonder electronica. Daarom wil ik ook graag eens meedoen of kijken bij een sleutelproject.
Nogmaals dank
Groeten Bertus.
- Baird
- 2024
Beste Bertus,
Als je de reparatiehandleiding download van ons onvolprezen forum kun je al dit soort dingen eens rustig op je gemak doorlezen, kom je ook allerlei zaken tegen die je nú nog niet nodig hebt maar als je de volgende ergens mee zit is het "hé, dat heb ik toch ergens gelezen? ff opzoeken". Zo leer je steeds meer kennen van je eigen fiets, succes!!

Als je de reparatiehandleiding download van ons onvolprezen forum kun je al dit soort dingen eens rustig op je gemak doorlezen, kom je ook allerlei zaken tegen die je nú nog niet nodig hebt maar als je de volgende ergens mee zit is het "hé, dat heb ik toch ergens gelezen? ff opzoeken". Zo leer je steeds meer kennen van je eigen fiets, succes!!

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
klopt Bert,
Ik heb inmiddels al wat pagina's uitgeprint en zitten lezen.
Stond ook inderdaad dat er snelkoppelingen op de benzineslang zitten.
Is inderdaad een prachtige handleiding.
Straks in de praktijk (als de kou wat weg is) proberen.
Groeten Bertus.
Ik heb inmiddels al wat pagina's uitgeprint en zitten lezen.
Stond ook inderdaad dat er snelkoppelingen op de benzineslang zitten.
Is inderdaad een prachtige handleiding.
Straks in de praktijk (als de kou wat weg is) proberen.
Groeten Bertus.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 26 Reacties
- 4482 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 10 Reacties