R850RT schommelarm

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

hoogwerker

R850RT schommelarm

Ongelezen bericht door hoogwerker »

hoi allemaal,
sinds een paar dagen ben ik eigenaar geworden van een R850RT ex Nederlandse politie motor,
131000km op de teller.
Gekocht bij een handelaar in Luyksgestel.
Bij het ophalen viel het mij op dat het voorwiel tegen de onderkant van de kuip zit.
ik heb de verkoper erop aangesproken en volgens hem waren het de veerpoten die lichtjes gebogen waren maar die kon je heel makkelijk laten rechten!
Na thuiskomst direct beginnen sleutelen en wat bleek de schommelarm telelever is krom!
Terwijl aan het voorwiel niks te zien is?
Ik heb de nodige vervang onderdelen reeds aangekocht en vol goede moed begonnen.
Je moet wel bijna de hele motor slopen alsook de uitlaat maar deze zit muurvast tussen de voor bochten en de uitlaatpot.
mochten jullie tips of goede raad weten is dit altijd welkom.
mvg Gert
PaulRS

Re: R850RT schommelarm

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Met 2 kromme poten hoop ik dat de prijs er ook naar is, anders had ik dat die handelaar mooi zelf laten doen.

Snap alleen niet waarom dan ook de uitlaat los moet, maar dat zal wel.

Je kunt die verbinding wat open wrikken en kruipolie ertussen spuiten, dan rondom tikken met een hamer en dan met trekken, duwen, draaien proberen om los te krijgen.
Of haal de bochten los bij de kop en probeer het nog eens op de werkbank.

Het is allemaal rvs, dus echt vastgerot kan het niet zijn, gebruik van gepast geweld is aan de orde.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

hoogwerker schreef:Bij het ophalen viel het mij op dat het voorwiel tegen de onderkant van de kuip zit.
Geen proefritje gemaakt? En ook geen grondige inspectie? Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat niet zo handig. Je kunt je afvragen wat er nog meer aan de motor mankeert. Heb je enige historie of is ie rechtstreeks van de politie (gemeente of KLPD?)?

btw: de politie heeft spaakwielen omdat die sterker zijn. Als je flink een stoep op rost, kan een gietwiel breken. Een spaakwiel kan wat flex hebben. Pak eens een schroevendraaier en tik alle spaken eens aan. Het hoort als een bel te klinken. Er mogen max.3 à 4 spaken afwijken qua spanning en dus geluid. Als er meer anders klinken, is het wiel krom. De BMW spaakwielen zijn niet zelf bij te stellen door aan de spaken te draaien. Theoretisch kan het, maar het is praktisch niet te doen.

Ik heb ruim een jaar geleden ook een ex-overheids 850RT gekocht bij een particulier en daar heb ik toch wel een stukkie mee gereden. Vooral ook omdat de km stand 135K was. De prijs was netjes (€2400), vooral gezien de staat van de motor. Niet van een poetser geweest, maar motorisch wel in orde en niets krom ofzo.
hoogwerker

PaulRS schreef:Hoi.

Met 2 kromme poten hoop ik dat de prijs er ook naar is, anders had ik dat die handelaar mooi zelf laten doen.

Snap alleen niet waarom dan ook de uitlaat los moet, maar dat zal wel.

Je kunt die verbinding wat open wrikken en kruipolie ertussen spuiten, dan rondom tikken met een hamer en dan met trekken, duwen, draaien proberen om los te krijgen.
Of haal de bochten los bij de kop en probeer het nog eens op de werkbank.

Het is allemaal rvs, dus echt vastgerot kan het niet zijn, gebruik van gepast geweld is aan de orde.

Groeten, Paul.
bedankt voor het snelle antwoord!
de poten zijn niet krom maar de schommelarm zelf die is krom!
volgens mij moet er een ander voorwiel in geplaatst want als je die schommelarm bekijkt is het onmogelijk om zonder verder schade deze krom te krijgen!
en wat is een goede prijs voor een ex politie van 1997 met 131000 op de teller en lakschade?
Groeten, gert
hoogwerker

Mike Philippens schreef:
hoogwerker schreef:Bij het ophalen viel het mij op dat het voorwiel tegen de onderkant van de kuip zit.
Geen proefritje gemaakt? En ook geen grondige inspectie? Als ik eerlijk mag zijn vind ik dat niet zo handig. Je kunt je afvragen wat er nog meer aan de motor mankeert. Heb je enige historie of is ie rechtstreeks van de politie (gemeente of KLPD?)?

btw: de politie heeft spaakwielen omdat die sterker zijn. Als je flink een stoep op rost, kan een gietwiel breken. Een spaakwiel kan wat flex hebben. Pak eens een schroevendraaier en tik alle spaken eens aan. Het hoort als een bel te klinken. Er mogen max.3 à 4 spaken afwijken qua spanning en dus geluid. Als er meer anders klinken, is het wiel krom. De BMW spaakwielen zijn niet zelf bij te stellen door aan de spaken te draaien. Theoretisch kan het, maar het is praktisch niet te doen.

Ik heb ruim een jaar geleden ook een ex-overheids 850RT gekocht bij een particulier en daar ik toch wel een stukkie mee gereden. Vooral ook omdat de km stand 135K was. De prijs was netjes (€2400), vooral gezien de staat van de motor. Niet van een poetser geweest, maar motorisch wel in orde en niets krom ofzo.
hoi hij stond te koop als met lakschade motor rijd goed!
bij het nazicht heb ik dus opgemerkt dat het voorwiel tegen de kuip zat en daarom kon ik geen proefrit maken!
wel de speling gecontroleerd op wielen en balhoofd koppeling getest enz
mijn aankoopprijs zit nog wel een heel stuk lager dus...
groeten G.
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Ik kan je helaas geen technische ondersteuning/tips geven in deze. Ik kan je wel mijn aankoopsprijs geven van mijn onlangs aangeschafte 850 ex-overheid: 2300 euro. Optisch geen beauty maar technisch lijkt ' ie me vooralsnog in orde. Als je na de reparatiekosten ook op die prijs komt is het toch nog netjes lijkt me.
Succes met opknappen en hou ons op de hoogte van je vorderingen. ( kunnen we allemaal iets van leren :D )
hoogwerker

Paul cr schreef:Ik kan je helaas geen technische ondersteuning/tips geven in deze. Ik kan je wel mijn aankoopsprijs geven van mijn onlangs aangeschafte 850 ex-overheid: 2300 euro. Optisch geen beauty maar technisch lijkt ' ie me vooralsnog in orde. Als je na de reparatiekosten ook op die prijs komt is het toch nog netjes lijkt me.
Succes met opknappen en hou ons op de hoogte van je vorderingen. ( kunnen we allemaal iets van leren :D )
ik heb hem gekocht voor 1600 euro en een 2 de hands schommelarm voor 180 dus ik heb nog wat over he :!:
hoogwerker

hoogwerker schreef:
Paul cr schreef:Ik kan je helaas geen technische ondersteuning/tips geven in deze. Ik kan je wel mijn aankoopsprijs geven van mijn onlangs aangeschafte 850 ex-overheid: 2300 euro. Optisch geen beauty maar technisch lijkt ' ie me vooralsnog in orde. Als je na de reparatiekosten ook op die prijs komt is het toch nog netjes lijkt me.
ik heb hem gekocht voor 1600 euro en een 2 de hands schommelarm voor 180 dus ik heb nog wat over he :!:
vandaag met de verkoper gebeld en de situatie uitgelegd.
hij wou me direct een gratis schommelarm geven.
maar die heb ik ondertussen al zelf gekocht.
als wederdienst gaat hij wel de volledige historiek opvragen.
hij wist te vertellen dat hij zelf van een andere motohandelaar heeft gekocht.
om de hoeveel km vervangen jullie de alternatorriem :?:
grt gert
Mike Philippens

hoogwerker schreef:bij het nazicht heb ik dus opgemerkt dat het voorwiel tegen de kuip zat en daarom kon ik geen proefrit maken!
wel de speling gecontroleerd op wielen en balhoofd koppeling getest enz
mijn aankoopprijs zit nog wel een heel stuk lager dus...
Dan is het op zich een goede deal. Wij zien natuurlijk de verkoper niet, dus wij weten niet wat voor gevoel we zouden hebben bij de goede man. Zo te horen zit het wel snor, maar met alleen de info die we voorheen hadden, leek het op een mogelijk brekebeentje.

Ik ben met die van mij eerst ook voorzichtig geweest met investeren (er hoefde niets aan te gebeuren, alleen een paar nieuwe banden) maar inmiddels ben er er heen en weer mee naar Marokko geweest en er is niet eens een lampje stuk gegaan. Wat misschien een probleem kan zijn, zijn de veren. Toen ik 'm een grote beurt liet geven, zei mijn monteur dat de voorveer redelijk op was. Die heb ik toen bij HyperPro laten reviseren. Dus alleen nieuwe veren op de originele elementen. Achterveer is de olie van bijgevuld, want die dingen lopen altijd langzaam leeg, dus na 12 jaar (die van mij is uit 1997) deed de hoogteverstelling bijna niets meer totdat je op de helft was. Als je de veren zelf kunt uitbouwen, kost dat grapje je maar €280 en heb je feitelijk weer 2 nieuwe veren. Ik had een hele nieuwe motor eigenlijk.

Verder is die van mij motorisch in perfecte staat gezien de km stand en leeftijd. Blijkbaar is de politie voorzichtig met 'm geweest. Als er verder niets rammelt, rookt of gekke geluiden maakt zou ik 'm een grote beurt geven en gewoon lekker gaan rijden! If it ain't broke, don't fix it!
PaulRS

Hoi.

Verkoper weet dus ook niet wat hij verkoopt. _001

Toevallig niet RdJ uit E?
Goeie vent, maar niet echt bij de les.
1600 is ook geen slechte prijs, ook niet met wat extra werk.

Alternatorriem moet elke 40.000 vervangen worden, volgens de laatste info van Herr BMW.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
hoogwerker

hallo allemaal,
is er iemand die een tip zou kunnen geven om de voorbochten van de cilinders te krijgen :?: :?:
De demper is er al af alle bouten zijn los er zit een klein beetje speling op maar ze zijn op geen enkele manier eraf te krijgen :!:
groeten gert
Henk

Ongelezen bericht door Henk »

hoogwerker schreef:hallo allemaal,
is er iemand die een tip zou kunnen geven om de voorbochten van de cilinders te krijgen :?: :?:
De demper is er al af alle bouten zijn los er zit een klein beetje speling op maar ze zijn op geen enkele manier eraf te krijgen :!:
groeten gert
misschien een overbodige opmerking, maar op iedere cilinder zitten 3 moeren die de bochten vastzetten, 6 in totaal. :roll:
De moer achter de bocht heb je misschien over het hoofd gezien.
Als ze er allemaal af zijn dan moeten de voorbochten er gewoon uit te schuiven zijn, ze zitten een centimeter of 5 in de cilinder.

groet, Henk
hoogwerker

leve WD40 :!: :!:
voorbochten zijn eraf geraakt :!: :D :D
we kunnen weer verder!
groeten gert
hoogwerker

hallo,
heb net voor mezelf een cadeau besteld.
nl een Twinmax synchroniser !
tja ik heb ondertussen al bijna volledige garageuitrusting.
goed gereedschap is het halve werk nietwaar!
groeten Gert
hoogwerker

Afbeelding
in deze staat heb ik hem aangekocht
mvg gert
Paul cr

Mooi man !
Als je het sleutelwerk achter de rug hebt , dan kun je fantastisch rijden voor weinig !
Er staan trouwens verschillende zadels te koop op MP ( voor ongeveer 50 euro ben je dan van die scheur af ;) )
hoogwerker

Paul cr schreef:Mooi man !
Als je het sleutelwerk achter de rug hebt , dan kun je fantastisch rijden voor weinig !
Er staan trouwens verschillende zadels te koop op MP ( voor ongeveer 50 euro ben je dan van die scheur af ;) )
heb er al één gekocht bij De Knalpot was wel 104 euro.
groeten gert
Mike Philippens

Mocht je 'm willen ombouwen naar een burgeruitvoering, kan ik eBay aanraden. Ik heb mijn spulletjes daar redelijk gunstig kunnen kopen. Op een of andere manier is het via Marktplaats altijd een stuk duurder. De onderdelen zijn blijkbaar schaars hier, dus als je niet snel genoeg toeslaat, gaat de prijs snel omhoog. Ik trof toevallig een firma in Duitsland die een RT aan het 'slachten' was en allerlei onderdelen verkocht. Ook een topkoffer in goede conditie en zelfs een origineel gereedschapssetje.

Veel plezier met de RT, ik vind het een eindeloze machine. Tot nu toe nog geen enkel probleem mee gehad.
hoogwerker

hallo allemaal,
ik vrees dat er een groot lijk uit de kast is gevallen! _002 _002 _002
nl bij het losschroeven van de van de voorbochten was er een draadeind mee uitgekomen op zich geen probleem.
er is in het verleden blijkbaar een draadeind in afgebroken geweest en uitgeboord.
bij het uitblazen van dat gat hoor ik de perslucht in de motor blazen en dit gat is ook dieper dan een ander?
wat nu gedaan :?: :?:
terug zo monteren of op zoek naar een andere cilinderkop :?: :?:
groeten gert
hoogwerker

hoi,
ik heb toch maar voor de zekerheid de cilinderkop gedemonteerd en jaja het gat loopt helemaal door tot in het oliekanaal :!: _002 _002
dat gaat weer geld kosten :!:
grtz gert
PaulRS

Hoi.

Komt er olie uit dat gat?
En als je de motor op de startmotor rond laat draaien?

Of blaast het alleen maar?

Ik zou dat tapeind insmeren met kit en gewoon weer terugdraaien, mocht dat op gegeven moment toch gaan lekken, dan kan je altijd nog actie ondernemen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
PaulRS

Hoi.

Ok, ik lees het al. :roll:

Goed ontvetten (en dan nog eens) en dichtsmeren met 2 compenten alu cement.

Of toch dat lange tapeind met kit, de boel ligt nu los en je kan van binnen kijken of dat wat wordt?

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
hoogwerker

blijkbaar is de cilinderkop al eens eerder gedemonteerd geweest.
mss hebben ze dan een herstelling gedaan aan dat gat en is dat terug stuk gegaan met de demontage van de uitlaat.
in België zeggen ze het is een hobby maar :(
grtz Gert
PaulRS

Hoi.

Hoe het ook zij, ik zou toch proberen te repareren.

Een gebruikte kop heb ik nog wel, geloof ik, moet even zoeken.

Oja, plaatjes willen we zien. :lol:

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Paul cr

Shit dat je dit tegenkomt, maar zoals hier al ge-opperd, zou ik het ook proberen dicht te maken en zien hoe lang het houdt. Vervangen kan altijd nog.
hoogwerker

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hoogwerker

Zoals je kan zien op de foto kan je de achterkant van het gat niet zien!
dus als ik dat ga opstoppen met iets zou het goed kunnen dat ik een oliekanaal mee toestop he
Ik denk dat ik toch ineens maar een andere kop ga monteren :!:
Groeten
Gert
Laatst gewijzigd door hoogwerker op 21 dec 2009, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike Philippens

Hmmm...ik krijg het bange vermoeden dat ie toch nog best wel eens duur kan worden. Hopelijk is nu alles uit de kast gekomen, anders zit je niet lekker op je brommerd straks.
hoogwerker

normaal ga ik zaterdag een andere cilinderkop monteren :!:
ondertussen bezig met de kuip delen zuiver te maken.
diegene dat de politie plakkers heeft verwijderd zouden ze moeten oppakken en opsluiten! _003
blijkbaar heeft die niks beters gevonden om met een mes de plakkers te verwijderen met gevolg overal stukjes lak eraf.
groeten gert
hoogwerker

Vandaag ben ik naar de knalpot geweest om een andere cilinderkop te gaan halen.
Laatst gewijzigd door hoogwerker op 31 dec 2009, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
hoogwerker

vandaag ben ik begonnen met de nieuwe cilinderkop,
kleppen gerodeerd nieuwe klephoedjes nokkenas enz gemonteerd.
en dan was het tijd om de nieuwe kop te plaatsen en wat blijkt?
ik heb de verkeerde koppakking meegekregen!!! _003
paspennen zijn 14,5 en de gaten in de pakking zijn 12,5.
dus terug wachten op de juiste pakking.
mvg g
Paul cr

Het zit je ook niet mee hé. :( Erg vervelend als je erachter komt dat je de verkeerde spullen hebt gekregen. Hopelijk kun je vlot je karwei afmaken.
hoogwerker

Paul cr schreef:Het zit je ook niet mee hé. :( Erg vervelend als je erachter komt dat je de verkeerde spullen hebt gekregen. Hopelijk kun je vlot je karwei afmaken.
thx! maar wees gerust ik ben een volhouder hoor!
anders was ik al lang gescheiden :!: :D
Paul cr

:D Ik doelde ook op je pakking en niet je vrouw.... :lol:
PaulRS

Hoi.

Mosterd na de maaltijd, ik weet het. :roll:

Maar zulke dingen bestel je beter met vermelding van frame nummer.
In den beginne is er in de loop der jaren eea. veranderd/verbeterd, zeker bij de 850/1100 modellen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Henk

Ongelezen bericht door Henk »

hoogwerker schreef:vandaag ben ik begonnen met de nieuwe cilinderkop,
kleppen gerodeerd nieuwe klephoedjes nokkenas enz gemonteerd.
en dan was het tijd om de nieuwe kop te plaatsen en wat blijkt?
ik heb de verkeerde koppakking meegekregen!!! _003
paspennen zijn 14,5 en de gaten in de pakking zijn 12,5.
dus terug wachten op de juiste pakking.
mvg g
wat een pech!
Ik heb nog wel een nieuwe pakking met 14,5 gaten in mijn schuur liggen, maar die is voor een 1100 motor, dus dat gaat niet passen vrees ik. :$

groet, Henk
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Dit verhaal kwam me al bekend voor...
hoogwerker

nog steeds geen juiste koppakking _003
mvg
hoogwerker

heeeelp :!: :!: :!:
de koppakking is vandaag aangekomen met de gaten voor de pasbussen met diameter 14,5mm.
wij dus met goede moed begonnen...
de gaten in de cilinderkop zijn 12.5mm _003 _003 _003 _003 _003 _003
bestaan er verloopbussen van 14,5mm naar 12,5 mm :?: :?:
mvg gert
PaulRS

Hoi.

Zit niet mee, geloof ik. :roll:

Ik zou 2 verloopbusjes draaien op de draaibank, maar heb makkelijk lullen, beschik over zo'n ding.

Of koop 2 busjes van 12,5, maak deze pas in de 14,5 en kort de 14,5 in, zodat deze net vlak ligt met het oppervlak van de cilinder, 2 kleine lasjes of vastlijmen met groene Loctite, zodat die busjes niet uit elkaar vallen.

En dan de koppakking met de 12,5 mm gaten gebruiken.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
hoogwerker

ik heb de cilinderkop kunnen wisselen tegen één met de 14,5mm gaten :!: :)
nu voor de 2de maal kleppen roderen en het geheel terug plaatsen :D
beste wensen voor 2010 alvast
BeemerBert
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

hoogwerker schreef:ik heb de cilinderkop kunnen wisselen tegen één met de 14,5mm gaten :!: :)
nu voor de 2de maal kleppen roderen en het geheel terug plaatsen :D
beste wensen voor 2010 alvast

En jij veel succes metje sleutelproject.

Respect hoor _004

Groet, Bert
Mike Philippens

Als je deze site nou eens bezoekt en via je framenummer je exacte model opzoekt (resultaat bookmarken!), kun je altijd de juiste onderdelen bestellen. En je ziet meteen hoe het spulletje in elkaar zit. Ik heb onlangs ook onderdelen bij Molenaar gehaald met een uitdraai van deze site in mijn hand en de meneer daar wilde die site ook wel weten. Handig voor zijn klanten. Zij hebben natuurlijk zelf een systeem, maar zo bespaart het hen een hoop werk en jij weet precies wat je moet hebben. Er wordt zelfs rekening gehouden met de overheidsuitvoering.
hoogwerker

bedankt voor de tip :!:
vandaag even doorgewerkt en de motor draait terug :!: :D
loopt als een zonnetje :!:
nu enkel nog nieuwe bouten voor de linkse voor remschijf bestellen want daar zit behoorlijk veel speling op :!:
dan alle kuipdelen monteren en kunnen we de baan op.
mvg Gert
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Netjes, Ik heb het draadje gevolgt en ik hoop voor je dat je voolopig zonder problemen kunt rijden.
hoogwerker

Stingray schreef:Netjes, Ik heb het draadje gevolgt en ik hoop voor je dat je voolopig zonder problemen kunt rijden.
ik hoop het ook.
maar met een 2de hands weet je nooit he.
mvg gert
hoogwerker

Afbeelding
Afbeelding
dit is de stand van zaken tot nu toe :!:
groeten gert
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

En je hebt nu alleen nog het kuipwerk terug te plaatsen?? ( hoop ik althans wel voor je)

Het ziet er toch altijd weer uit, alsof het de hele motor gesloopt is als het kuipwerk er niet op zit.
hoogwerker

idd alleen het plaatwerk terug plaatsen maar ik zal ff moeten wachten want ik heb een set rvs schroeven besteld en aangezien dat de post in België althans niet zo snel is zal het nog even duren!
maar de grootste werken zijn achter de rug :!: :D
mvg G
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Dat belooft veel goeds! De motor is in ieder geval tijdig klaar voor het treffen in april dan ;) .

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”