Afgelopen zomer ontdekte ik rode oliedruppels (versnellingsbakolie) onder mijn motorblok.
Ik had toch een afspraak staan voor het vervangen van mijn achterband konden ze gelijk naar de olielekkage kijken. Er was een oliespoortje te zien van tussen de hulpkoppeling cilinder en de versnellingsbak. Na het demonteren van de hulpkoppeling cilinder was te zien dat de oliekering lek was. Echter na het vervangen was de olielekkage minder geworden maar niet opgelost.

In eerste instantie dacht ik dat het nog rest olie was van de oude lekkage wat aan de stift zat die door de hulpkoppeling cilinder door de bak de koppeling bediend. Maar na grondige inspectie

De oliekering van de uitgaande as van de versnellingsbak was lek en ook de oliekering van de balans as. Verder zijn er preventief alle overige oliekeringen vervangen. De koppeling was nog als nieuw (67000 km) scheelt toch weer in de kosten.
Verder zijn alle vloeistoffen / filters incl. voorvorkolie vervangen en is het ABS-systeem ook gespoeld.
De beemer staat weer gepoetst in de garage te wachten op mooie weer.


Zijn we weer klaar voor het motorseizoen 2017
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)