Bougie-sleutel ?

Konstantfahruckeln (KFR) en afstellingen voor soepel rijgedrag. Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Bougie-sleutel ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Niet helemaal de juiste plek op _oo_ , maar gerelateerd zeg ik dan maar ;)

Ik wil de bougies van m'n R1100RT vervangen, maar bemerk dat een "standaard" 16mm (verlengde) dop (met rubber tbv bougie-nippel) halverwege een beetje klem komt te zitten om goed over de bougie heen te plaatsen. Het lijkt wel of de schacht naar de bougie een beetje taps toeloopt (o.i.d.)
Ik merk obstructie en heb de dop dus bij het terughalen al "verloren", bleef steken in de schacht en met een tangetje er uit moeten vissen.

Is dat ook de ervaring van de forum-leden, past een 16mm bougie-dop moeizaam?
Hoe hebben jullie dat dan opgelost?
Ik kan op mijn klompen aanvoelen dat daar waarschijnlijk weer een speciale BMW-tool dan voor zal zijn, maar die heb ik uiteraard niet.

Alternatieven of oplossingen hoor ik graag _004

Ben benieuwd!
BeemerBert
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Re: Bougie-sleutel ?

Ongelezen bericht door BeemerBert »

Ik herken het probleem, ook bij mij klemt de dopsleutel en blijft wel eens zitten bij het terugtrekken.

:lol: nu heb ik dat wel vaker, iets gaat er ( relatief ) groot in, komt er een stuk kleiner uit :lol:

Maar serieus, heb er al eens over gedacht om de dopsleutel vast te lijmen om dit te voorkomen.
Van de andere kant, met een grote kruisschroevendraaier heb ik hem er meestal zo uit.

Groet, Bert
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Ik heb m'n dop iets dunner gemaakt /afgeslepen. :O
han62

Ongelezen bericht door han62 »

Volgens mij zit er in de gereedschapset van de 850/1100/1150 standaard een passende bougiesleutel. Bij de 1200 was/is dat niet meer het geval daar kwam ik ook achter toen ik de 1200 zijn eerste 1000 km wilde geven. moest toen noodgedongen een bougiesleutel kopen (ca 10.00€ ) want die ik had zijn allemaal te dik.
En achteraf spijt dat ik die niet uit de gereedschapset had gehaald toen ik de motor inruilde. Maar ja als je alles van te voren weet.
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

In het buideltje gereedschap van de 11xx zit idd zo'n sleutel.

Ik heb de mijne aangepast door er een oud doppie op te lassen, zo kan je er een ratel en momentsleutel op kwijt.

Je kan ook een gewone hoge dop van 16 mm even in de draaibank zetten en pas maken.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Inspector Gadget

Bedankt allemaal voor de reacties;
Bij mijn dame zat helemaal geen gereedschapsetje, maar mocht ik uiteindelijk (na enig aandringen) bij de bewuste stealer zelf een setje samenstellen uit de verschillende (gebruikte) setjes die hij had liggen :O Oia

Wat ik ergens ooit gelezen had, zou de bougie-sleutel een pijp(je) zijn met aan het ene uiteinde dus de passende zes-kant, aan het uiteinde een platgeslagen stuk, en een (verschuifbare) rubberen ring om de pijp heen?
Klopt dit, is dit de bewuste bougie-sleutel :?:
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Gewoon een pijpsleutel in de goede maat , ik dacht 17, bij de gamma halen.
Een paar euries en geen gedoe met draaibanken en zo.

Het is idd dat ding met dat platgeslagen uiteinde.

groetjes, Martin
PaulRS

Hoi.

De sleutel in kwestie is een stuk pijp met aan een kant de zeskant geperst en aan de andere kant een gat om een pen oid in te steken.
Meer is het niet.

Wat jij beschrijft is K75/100 volgens mij.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Inspector Gadget

@ Miklos;
Bedankt, pijp-sleutel is waarschijnlijk de beste oplossing _004
(het is overigens 16 mm bij mijn bougies ;) )

@PaulRS;
Bedankt, want dat is degene die ik al had, maar niet past, dus die geef ik retour aan de stealer ;)
Duidelijk niet bedoelt voor mijn fiets, en dan zie ik ook geen punt het te behouden terwijl de stealer er iemand anders er wellicht blij mee kan maken :twisted:
Inspector Gadget

De pijpsleutel die ik gekocht heb, is te kort, die verdwijnt bijna helemaal in het blok.

De lokale stealer kan mijn geen "originele" BMW bougie-sleutel leveren Oia
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Gewoon een bougiedop van een goede (duurdere) kwaliteit kopen deze zijn al dunner (beter staal) dan de goedkopere , twee tellen op de slijpsteen en hij past . Je hoeft er bijna niets af te slijpen en het hoeft zeker niet in een draaibank.
Ik heb er een van Facom.
gr peter
han62

Ongelezen bericht door han62 »

dutchmidiman schreef:De pijpsleutel die ik gekocht heb, is te kort, die verdwijnt bijna helemaal in het blok.

De lokale stealer kan mijn geen "originele" BMW bougie-sleutel leveren Oia
Elke BMW dealer kan die bestellen en leveren kost ca 10.00€
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Een pijp type bougies sleutel is overall in de handel tekoop. TIP: zet een dopsleutel van een ratelset over de uitstekende einde en kan je de bougies eenvoudig met een dopratel uit draaien en met een momentsleutel indraaien op 22 Nm . Vergeet niet een klein beetje kopervet op de draad van de nieuwe bougies aan te brengen _004

Gr,
Kenny
Inspector Gadget

Bedankt voor de tips, ik zal eens op zoek gaan naar een pijpsleutel die wel lang genoeg is.

Ik heb de te korte pijpsleutel verlengd door er een pijpje in te lassen, en daarin weer een dwars-gat geboord.
Ik heb ook nog getracht het uiteinde vierkant en haaks te slijpen, maar het materiaal is al snel te dun.

Bij Brisk bougies wordt aangegeven dat je juist géén kopervet mag aanbrengen;
http://www.bertduursma.nl/pages/sub_dow ... v-2005.pdf

Bedankt voor de tips, ik blijf verder zoeken en proberen :(
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goeie avond.

Het is heel eenvoudig je last op de pijpsleutel die bij je motor geleverd word een moer sleutel wijdte 17mm dan kun je hier een dop 17 opzetten,zodoende kun je de bougie ook nog met een moment sleutel vast zetten.Maar nooit geen Kopervet op de bougie draad dat was vroeger zo,er zit nu een legering op de schroefdraad ,met kopervet verstoor je de massa.

Succes.
Kees BMW
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Voortaan GEEN kopervet op bougies voor alu cylinderkop !
Dank.

Gr,
Kenny
Inspector Gadget

Het idee van cdraaisma, met een dop/moersleutel van 17 mm (het andere uiteinde) is bij 20 / 21 mm dop, als ik de buitenkant wil gebruiken _004
(heb het net ff geprobeerd aan de 16 mm kant, door de materiaal-dikte past daar een 20 mm-dop overheen)

Het 17mm uiteinde heb ik al gelast, dus die kan ik niet meer even proberen, ik haal maandag nog wel even een maagdelijke versie :O

Wel een goede tip, maar weet niet of de 20/21 mm dop de bougie-sleutelpijp uiteinde welk kan bereiken ivm zijn eigen dikte. (pijpje is 14 cm lang, dus erg kort für BMW, vandaar mijn las-actie :lol:)
PaulRS

Hoi.
ksimon schreef:Voortaan GEEN kopervet op bougies voor alu cylinderkop !
Dan ben ik al jaren in overtreding? Smeer nog steeds op elke bougie die ik tegenkom een beetje op koper gebaseerd smeerseltje van Mr Loctite, heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb geen alternatief voor je, maar ik heb gewoon een gereedschapsetje via eBay gekocht. Samen met wat rommeltjes die ik nodig had voor de ombouw naar een burgerbeemer. Ik was er geen vermogen aan kwijt, en je hebt een originele set, met bougiekaptrekker en passende sleutel, en nog meer lekkers zoals een bandenreparatieset enzo.
Inspector Gadget

Ja, met kopervet werkt het zelfs avenrechts! (door de reactie tussen aluminium en koper, zgn Redox-reacties, galvanische oxydatie)
Kopervet is niet in gebruik omdat het hitte-bestendig is. (in tegenstelling wat je wellicht zou denken)
Maar om corrosie en oxidatie te voorkomen.
Het blijft vloeibaar onder hoge temperaturen, hoge druk en hoge wrijving.

Daarnaast heeft kopervet invloed op de zitting van het schroefdraad, wat weer invloed heeft op de afdichting.
Je kunt beter keramische (witte) pasta gebruiken.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 29 nov 2009, 03:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

PS. Kwam nog een handige tip tegen bij Herrn. Wünderlich;
http://www.wunderlich.de/frame.php?Make ... id=8160010

2 gaatjes boren van 3 mm in je bougie-afdekkapje, ty-wrapje er doorheen, losjes (!) om je bougie-kabel heen doen, en je kunt nimmer meer je bougie-afdek kapje verliezen :idea:
BeemerBert
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute

Ongelezen bericht door BeemerBert »

dutchmidiman schreef:PS. Kwam nog een handige tip tegen bij Herrn. Wünderlich;
http://www.wunderlich.de/frame.php?Make ... id=8160010

2 gaatjes boren van 3 mm in je bougie-afdekkapje, ty-wrapje er doorheen, losjes (!) om je bougie-kabel heen doen, en je kunt nimmer meer je bougie-afdek kapje verliezen :idea:
Afbeelding

_004
Nico Motorbanden
Forumsponsor
Forumsponsor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nico Motorbanden »

misschien is het een idee om gelijktijdig kleppen te stellen, en je krijgt je bougie er makkelijk uit als klepdeksel eraf is en je blok draait makkelijk rond om de kleppen te stellen. ;)
groet Nico
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo.

Hier een foto van de Bougie sleutel,ik heb in de pijpsleutel een stukje zeskant gelast ziet er iets beter uit, maar een moer er op lassen kan natuurlijk ook

Afbeelding

Succes.
Kees BMW
Inspector Gadget

Bedankt voor de hulp allemaal!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “KFR & Motormanagement”