Zijn BMW zadels echt zo slecht?
Ja. En nee.
Ik durf te stellen: BMW zadels zijn matig, en zitten soms wel redelijk, afhankelijk van de persoon.
(en model BMW motor)
Maar het houdt niet echt over, wat dat betreft.
Ja, op de 1100RT vond ik het een drama, totdat ik 1150RT (bredere versie) probeerde, toen ging het wel redelijk.
De Corbin zat wel (veel) beter maar dat mechanisme vond ik een drama. (alleen vergrendeling aan voor- en achterzijde)
Op de 1200RT (ik laat de waterbuffel ff buiten beschouwing omdat ik daar geen ervaringen mee heb) kan je stellen dat er (wederom) niet zo heel veel materiaal gebruikt wordt, lees, de dikte van het zadel.
Maar dat is echt heel erg persoonlijk, de ene persoon zit al lekker op een spreekwoordelijke plank.
Het comfort is zondermeer heel erg persoonlijk.
Opvallend is dat met name voor de BMW's er vele diverse niet-OEM fabrikanten zijn.
Ik noem: Corbin, Touratech, Russell, Sargent, Top Selderie, Bagster, Rick Maier en ongetwijfeld zijn ze dat niet allemaal.
Saillant detail, Kahedo, die (o.a) de Touratech zadels maakt, heeft ook de BMW zadels gemaakt.
Wat mij persoonlijk ook wel eens is opgevallen, is dat bij de "spy shoots" van de "geheime" modellen er een verschil te zien was qua (ook) het zadel, versus wat het uiteindelijke productie-model geworden is.
En praat maar eens met de handhavers (op het goede & juiste moment) en dan met name degene die rijden op de K1600GT-P, daar zijn de klachten over de zitting echt niet van de lucht.
Geen mensch is hetzelfde gebouwd, dus de 1 zal het als prima ervaren terwijl een ander nog niet eens het einde van de straat haalt, bij wijze van spreken.
Mijn stelling is dat een zadel (windscherm, motor, etc) pas echt heel goed is als het heel veel verscheidende (en met name, verschillende) personen kan bekoren.

PS: Een zadel moet "ingebroken" worden en zal zich ultimo vormen naar de berijder.
En inderdaad, je moet ook een wat langere tijd achter elkaar op het zadel zitten om het goed te kunnen beoordelen.