plots 4000 a 5000 toeren na starten

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
robin-metselaar

plots 4000 a 5000 toeren na starten

Ongelezen bericht door robin-metselaar »

Hoi, mijn BMW R1100S startte gister weer prima. Ik had wel even de choke gebruikt. Na 200 meter bleef de motor met bijna 5000 toeren gillen. Ik kon niet verder rijden. Wat zou dat kunnen betekenen. Hij blijft ergens hangen ofzo. Heeft iemand hier ervaring mee?

Robin
Isaac
Berichten: 998
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: plots 4000 a 5000 toeren na starten

Ongelezen bericht door Isaac »

Als het gas blijft hangen zal vermoedelijk de kabel niet terug komen. Dat is te zien door de speling die dan nabij de gashandel ontstaat. Uiteraard kan ook de choke kabel blijven hangen omdat die indirect ook bestaat uit het het meer gas geven. Ook die speling dus even bekijken.
Mocht het zo zijn dat de kabels zwaar gaan dan zal je die even een extra shot olie moeten geven.
Ik stop een injectienaald langs de binnenkabel en zet dan de injectiespuit, waar een luchtbel in zit, onder druk.
Omdat de olie echter bijna te dik is voor de naald druppelt dat er heel rustig in en zakt de olie heel langzaam naar beneden en wordt de gehele kabel zo gesmeerd. Dat herhaal ik 1 tot 2 maal per jaar om alles (ook de km teller kabel) soepel te laten lopen.
robin-metselaar

Re: plots 4000 a 5000 toeren na starten

Ongelezen bericht door robin-metselaar »

Thanks Isaac, ik ga er mee aan de slag. Wat raar was, was dat ik met een vriend helemaal naar de garage Houtrust in Den Haag ben gereden en dat hij daar gewoon startte....... Ik stond wel even met mijn bek vol tanden, om het zo maar eens te zeggen!
Maar de tip van de olie met een injectienaald vind ik een hele goede. Deed ik vroeger bij mijn brommers ook! :)
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: plots 4000 a 5000 toeren na starten

Ongelezen bericht door CCvW »

De kabels op onze bmw's zijn voorzien van een teflon-coating. Smeren is dus niet nodig. Alle synthetische middelen (olie,wd40) breken de teflonlaag af. Als de kabel niet meer wil, kan hij het beste vervangen worden.

Maar dat is mijn kijk. Ik begrijp het volkomen als iemand anders een beter idee heeft.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: plots 4000 a 5000 toeren na starten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:De kabels op onze bmw's zijn voorzien van een teflon-coating. Smeren is dus niet nodig. Alle synthetische middelen (olie,wd40) breken de teflonlaag af. Als de kabel niet meer wil, kan hij het beste vervangen worden.

Maar dat is mijn kijk. Ik begrijp het volkomen als iemand anders een beter idee heeft.
Ik gebruik WD40 alleen waar de binnenkabel ligt bij de gasklephuizen. Dean spuit je met de WD40 het vuil er een beetje af. De Wd40 smeert voor de rest eigenlijk niet eens. Verdrijft water . Ik smeer de gaskabels verder nooit en de koppelingskabel ook niet alleen het busje in de handgreep.
Als de kabel vaker blijft hangen dan zou ik ook gaan voor vervangen. Tenzij de kabel niet goed ligt. Hopelijk wel voldoende speling op de kabel ook?
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”