Diesel getankt

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Snellecees
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Diesel getankt

Ongelezen bericht door Snellecees »

Afgelopen weekend met een groep in de Eifel en Ardennen gereden. Prima gereden tot het moment dat ik wat diesel had getankt.
Enkel rijders gingen tanken en bij mij was dat eigenlijk nodig maar ik dacht een paar liter erbij en dan is mijn tank ook vol. Achteraf geluk dat er maar een paar liter bij kon want ik hed per ongelijk het verkeerde vulpistool gepakt en getankt.

Nergens erg in ben ik gaan rijden tot na een aantal kilometers de motor soms wat inhield en soms stotterde. Ik had eigenlijk geen vermogens verlies en bij de volgende koffie stop zei iemand dat mijn uitlaat een rookpluim gaf bij het schakelen. Toch maar eens gekeken wat er op de tankbon stond en jawel diesel. :evil:

Op dat moment kon ik niet veel en ik wist dat het maar een paar liter was op een volle tank benzine en hij reed opzich goed.

Bij de volgende pomp weer benzine gevuld om het meer te verdunnen. De motor reed daarna weer een stuk beter.

Na een aantal malen tanken merk ik er niks meer van.

Wat ik me nu afvraag is kan dit ergens schade geven in de motor, brandstofpomp of verstuivers of kleppen die te warm of te koud zijn geweest.

Kan hier iemand iets zinnigs over zeggen.

Groet
Cees
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Diesel getankt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het probleem met diesel is dat het moelijker te verbranden is dan benzine. Omdat de diesel te weinig tijd krijgt om te verbranden loopt een deel van de diesel langs de zuigerveren bij de motorolie en kan die de motorolie verdunnen. Dat is dus niet ideaal. Als er veel diesel brandstof ingedaan was zou ik de olie verversen. Maar aangezien je aangeeft dat het gaat om een paar liter zou ik me niet zo druk maken. Controleer het oliepeil even om te kijken of dit hoger is dan het was. En als dit niet het geval is zou ik me geen zorgen maken als de motor gewoon goed loopt nu.
concours
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan

Ongelezen bericht door concours »

Zoals ik het lees, denk ik dat het geen kwaad kan. Diesel ontbrandt slechter dan benzine en daardoor liep jouw motor slecht. Hoe meer je het verdunt, hoe beter het blok weer gaat lopen. Benzine bij een dieselmotor tanken is slechter, omdat diesel ook een smerende functie heeft. Controleer wel even jouw oliepeil, omdat onverbrande diesel langs de zuigerveren het Carter inloopt. Als jouw oliepeil hoger staat dan normaal, ververs dan de motorolie.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Isaac
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Ongelezen bericht door Isaac »

Enige tijd geleden heb ik aangegeven dat ik regelmatig wat diesel bij mijn benzine gooi om een gezond motorblok te krijgen en te houden. Maar er zijn altijd leden die zoiets afkraken en grappig denken te zijn door tweetakt motoren aan te halen. Diesel werkt octaan verhogend. Tevens is de verbrandings-temperatuur lager waardoor er minder slijtage optreed. Ook heeft het een reinigende werking en is de koolaanslag nagenoeg niets.
Door de diesel is mijn compressie hoger geworden, sluiten de zuigerveren beter af en werkt de schraapring beter. Mijn brandstof verbruik ligt gemiddeld hoger dan menig ander. Is ook geen toeval te noemen.
De diesel voeg ik al vanaf de jaren 70 toe aan de benzine en heb daar nog nooit negatieve punten van gevonden. Wel vele positieve punten.
Dat deze wat inhoud bij de eerste keer mengen heeft te maken met het schoon branden van de kool aanslag. Je mist, zeker de eerste keren, wat vermogen.

Samen gevat. Regelmatig wat mengen en je zal merken dat alles wat schoner, mooier en zuiniger gaat lopen
Ton1959

http://www.anwb.nl/wegenwacht/over-de-w ... of-getankt

Diesel bij benzine

Diesel in een benzinemotor is ook niet aan te bevelen. Dit geldt zeker voor de nieuwere benzinemotoren. Diesel ontbrandt namelijk veel slechter dan benzine, waardoor de motor niet lekker zal lopen. Daarnaast zorgt de diesel ervoor dat het oliepeil stijgt. De onverbrande diesel loopt dan langs de zuigerveren direct het carter in
strik
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle

Ongelezen bericht door strik »

Zelf 1 keer de gehele tank volgegooid met diesel. Daar kom je niet ver mee...
Gelijk heeft de wegenwacht mijn tank geleegd en daarna weer benzine getankt. Motor starte eigenlijk direct en de wegenwacht gaf aan dat ik geen schade zou ondervinden van mijn stomme actie.

Overigens vind ik het verhaal van Isaac wel interessant. Al eerder is het mengen van diesel met benzine aan bod gekomen bij het topic over injectoren.
Ik ben wel benieuwd naar het aantal gereden km met deze manier van mengen.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Ton1959

En nog één antwoord

Putting Diesel into Gasoline

Now, let's look at the reverse – you’re mixing a higher flash, heavier fuel into a base fuel (gasoline) that’s lighter, more volatile and burns at a much lower flash temperature. Despite these differences, putting diesel into gasoline won’t cause nearly as many problems as the reverse.

The biggest concern is the reduction in octane. Thinking about how gasoline burns in an engine, octane rating is the measurement of gasoline’s ability to ignite at the right time – not too early. Gasoline with lower octane rating will ignite too quickly once it is injected into the chamber. The gasoline ignite and explodes, but the piston is still on its way up and the resulting pressure wave collision gives you (at best) a knocking sound and (at worst) damage to the piston and rod. In a sense, octane slows down combustion, it delays it.

Gasoline needs to have an octane rating of 87-91 to fit today’s car engines. Diesel fuel has an octane rating of 25-40. Mixing 2% diesel fuel into gasoline will lower the overall octane rating by 1 point. Getting 10% diesel contamination lowers octane by 5 points, which is enough to create problems in most engines. The octane depression rises linearly with increasing percentages of diesel fuel in the gasoline.

So higher levels of diesel contamination will damage the engine and give you blown pistons and cracked heads. More moderate diesel contamination will give you dirty combustion and can damage the engine over time if something isn’t done.
Isaac

Ook op het internet zijn de meningen tegengesteld. Ik sluit mij aan bij onderstaand;

"Juist, een cocktail van diesel en benzine laat je verbrandingsmotor zuiniger en schoner draaien. Niks geen hybride ombouwkitje, dankzij een nieuw brandstofmengsel kan een motor tot 20 procent minder brandstof verbruiken en ook nog eens minder schadelijke stoffen uitstoten.

Dat is vorige week bekend geworden op een conferentie van het Amerikaanse Department of Energy, ene Professor Rolf Reitz van de universiteit van Wisconsin heeft het systeem ontwikkeld. Hij maakt gebruik van het feit dat diesel een veel lagere ontbrandingstemperatuur heeft dan benzine. De diesel wordt als een soort vloeibare vonkjes toegevoegd aan het brandstofmengsel, zodat het veel makkelijker ontbrandt. Dat leidt tot een 40 procent lagere temperatuur in de motor, zodat er minder energie verloren gaat. Bovendien wordt het mengsel continu aangepast voor optimale verbranding, zodat er minder brandstof onverbrand de uitlaat verlaat, en zodat er minder uitstoot van schadelijke stoffen plaatsvindt."

Geheel mijn ervaring met het mengen. Zowel in de auto's als de motoren die ik bezit of heb gehad heb ik nooit anders gedaan. Ik kan dus spreken uit een ervaring van meer dan 700.000 km.

Ben zelf monteur geweest en onderhoud alles zelf.
EileRT
Erelid
Erelid
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

En toch, ondanks de bovenstaande verklaring van Isaac, heb ik er (gevoelsmatig) moeite mee om ook diesel in mijn RT 'tje te gooien. 't Zal wel aan mij liggen . . . ;)

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 18 mei 2016, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
strik

Kijk dit is nou interessant. Er blijken allerlei verklaringen voor zowel voor als tegenstanders te zijn.
Theorie en praktijk blijken nogal eens te verschillen.

Wat ik vooral nuttige informatie vind zijn gebruikers ervaringen van mensen die het lef hebben iets uit te proberen.
Zo is Tom verrast over het verschil in het lopen van de motor na het reinigen van de injectoren. Super informatie.
Ikzelf ben superblij met mijn "nieuwe" injectoren.

Wanneer iemand aangeeft erg goede resultaten te hebben met het mengen in de praktijk dan moeten we op zijn minst eens kijken of andere dit ook uitgeprobeerd hebben. Wie heeft die praktijk ervaring nog meer? Hoe zou dat komen?

De theoretisch voor en tegens zijn snel te vinden maar de praktijk ervaringen zijn net zo interessant en waardevol.
Ikzelf heb altijd wel een roetuislag aan de achterkant van mijn pijp. Onderhoud altijd goed en door de juiste mensen. Tank volgens het advies wat het beste is. Maar toch nog roet....

Zou ik het lef hebben om deze mengvorm uit te proberen....
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

In twee artikelen van Rolf Reitz, die ik even snel kon vinden, staat dat bij zijn experimenten diesel en benzine apart en op verschillende tijdstippen geinjecteerd werden en niet als een mengsel. Inderdaad werd dan een hoger rendement = lager brandstofverbruik gevonden.
Bij het mengen van diesel in benzine zal het effect vele malen minder zijn en ik vraag me echt af of het dan wel meetbaar is. Maar kom niet aan met een term als "vloeibare vonkjes", wetenschappelijk gezien grote kul... Excuzes le mot, maar als chemicus krijg ik de kriebels van dat soort onzin termen!

Het lijkt een beetje op de controverse om aceton bij diesel te mengen. Dieselmotoren zouden er beter van lopen en zuiniger zijn. Degenen die dit geloven melden inderdaad de genoemde effecten. "Non-believers" die het ook proberen, rapporteren geen enkel positief effect (maar ook geen negatief)....

Laat iedereen maar doen wat hij of zij goed dunkt. Zolang ik geen wetenschappelijk bewijs heb gezien dat diesel bijmengen in benzine (en dus als mengsel geinjecteerd) een lager verbruik en een schonere motor oplevert, blijf ik het "pure" spul gebruiken. Benzine in mijn motorfiets en auto, diesel in de camper.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Ton1959

Er is weinig lef voor nodig om het te proberen.
Om te beginnen bij de meeste brandstofsysteemreinigers is het hoofdbestanddeel kerosine. Kerosine en petroleum liggen niet ver uit elkaar. Diesel en petroleum ook niet. Een kleine hoeveelheid zou dus het brandstofsysteem reinigen.

Er zitten natuurlijk verschillen tussen dieselinjectors en brandstofinjectors. De dieselinjectors die ik ken bestaan voornamelijk uit metaal. De brandstofinjector heeft kunststofdelen die door andere brandstoffen en ook injectorreinigers aangetast kunnen worden. Bij diesels worden ook de slangen waar de diesel doorgaat poreus en hard.
Maar als een test kan je het doen maar de theorie zoals hierboven gezegd is geen theorie maar praktijk. Dat is het effect van diesel bij benzine.
Maar we gaan uiteindelijk weer off topic. Een dieselmotor is ontworpen voor diesel en een benzinemotor voor benzine. Maar misschien willen sommige mensen ook wel hun motorolie voor friet pan olie vervangen . Iemand moet het testen. Maar ik begin er niet aan.
We gooide vroeger wel opzettelijk soms mengsmering in de oude diesels maar dat was met een andere reden.
Ton1959

PaPinkelman schreef:In twee artikelen van Rolf Reitz, die ik even snel kon vinden, staat dat bij zijn experimenten diesel en benzine apart en op verschillende tijdstippen geinjecteerd werden en niet als een mengsel. Inderdaad werd dan een hoger rendement = lager brandstofverbruik gevonden.
Bij het mengen van diesel in benzine zal het effect vele malen minder zijn en ik vraag me echt af of het dan wel meetbaar is. Maar kom niet aan met een term als "vloeibare vonkjes", wetenschappelijk gezien grote kul... Excuzes le mot, maar als chemicus krijg ik de kriebels van dat soort onzin termen!

Het lijkt een beetje op de controverse om aceton bij diesel te mengen. Dieselmotoren zouden er beter van lopen en zuiniger zijn. Degenen die dit geloven melden inderdaad de genoemde effecten. "Non-believers" die het ook proberen, rapporteren geen enkel positief effect (maar ook geen negatief)....

Laat iedereen maar doen wat hij of zij goed dunkt. Zolang ik geen wetenschappelijk bewijs heb gezien dat diesel bijmengen in benzine (en dus als mengsel geinjecteerd) een lager verbruik en een schonere motor oplevert, blijf ik het "pure" spul gebruiken. Benzine in mijn motorfiets en auto, diesel in de camper.
+1 _004
EileRT
Erelid
Erelid
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Ton1959 schreef: Een dieselmotor is ontworpen voor diesel en een benzinemotor voor benzine.
Dat is dus ook mijn overtuiging . . . alle andere verklaringen ten spijt.

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Isaac

Dat de motoren er inwendig schoner uit zien is een ervaring van mij. Ik doe alles zelf en heb ten opzichte van andere motoren dus wel het nodige verschil gezien.
Dat mijn brandstof verbruik verbeterd is heb kan ik zien aan al mijn bonnen. Vanaf de jaren 80 heb ik deze altijd digitaal opgeslagen en kan dan zien over een langere periode zien wat het gemiddeld verbruik doet. Momenteel zit ik rond de 1 op 19.
Dat de verbrandings-temperatuur lager is kan ik bevestigen door de IR meting op de cilinders. Deze is gemiddeld ruim 20 graden lager dan een gelijke motor die op hetzelfde moment gemeten wordt na een gezamenlijke rit.
Tevens kan ik aan de hand van temperatuur verschil tussen beide cilinders zien of er wat uit de pas gaat lopen. Denk dan aan het synchroniseren of/en kleppen afstellen.

Het mengen van benzine in diesel was vroeger in de wintermaanden gebruikelijk om het vlokken te voorkomen. Bij de huidige brandstof pompen kan dit alleen maar schade geven omdat de passingen beter zijn geworden en dankbaar gebruik gemaakt wordt van de iets wat smerende eigenschap van diesel. Door de leverancier wordt in de koude periode een ander middel toegevoegd wat de diesel geschikter maakt bij lagere temperaturen.

Ieder merk heeft wel een 'dure' brandstof (V-power) die reinigend zou werken. Of wetenschappelijk dit onderzocht is blijft een intern geheim. Wat er dan toegevoegd wordt maken ze ook niet bekend. Als ik niet zo tevreden zou zijn met mijn diesel zou ik mogelijk ook deze brandstof geprobeerd hebben.
Ik tank dus gewoon de goedkoopste brandstof die er is en voeg dan nog wat van de nog goedkopere diesel toe. Het tankstation waar ik vaak tankt vraagt al niets meer. Ze zwaaien alleen even als ze de pomp wederom voor de 2e brandstof vrij voor gebruik moeten zetten.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

EileRT schreef:
Ton1959 schreef: Een dieselmotor is ontworpen voor diesel en een benzinemotor voor benzine.
Dat is dus ook mijn overtuiging . . . alle andere verklaringen ten spijt.

[groet] Eilert
Mijn gedachte ook... Als het bijmengen van diesel zo veel voordelen zou hebben, zou BMW vast wel een extra dieseltankje op haar producten hebben bijgebouwd. Dat een kleine hoeveelheid per ongeluk getankte diesel geen duurzame schade oplevert geloof ik best.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Isaac schreef:Dat de motoren er inwendig schoner uit zien is een ervaring van mij. Ik doe alles zelf en heb ten opzichte van andere motoren dus wel het nodige verschil gezien.
Dat mijn brandstof verbruik verbeterd is heb kan ik zien aan al mijn bonnen. Vanaf de jaren 80 heb ik deze altijd digitaal opgeslagen en kan dan zien over een langere periode zien wat het gemiddeld verbruik doet. Momenteel zit ik rond de 1 op 19.
Dat de verbrandings-temperatuur lager is kan ik bevestigen door de IR meting op de cilinders. Deze is gemiddeld ruim 20 graden lager dan een gelijke motor die op hetzelfde moment gemeten wordt na een gezamenlijke rit.
Tevens kan ik aan de hand van temperatuur verschil tussen beide cilinders zien of er wat uit de pas gaat lopen. Denk dan aan het synchroniseren of/en kleppen afstellen.

............. knip knip ............

Het tankstation waar ik vaak tankt vraagt al niets meer. Ze zwaaien alleen even als ze de pomp wederom voor de 2e brandstof vrij voor gebruik moeten zetten.
The proof of the pudding is in the eating _004
Even concreet: in welke verhouding voeg je diesel toe?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Baird
2024
2024

PaPinkelman schreef:In twee artikelen van Rolf Reitz, die ik even snel kon vinden, staat dat bij zijn experimenten diesel en benzine apart en op verschillende tijdstippen geinjecteerd werden en niet als een mengsel. Inderdaad werd dan een hoger rendement = lager brandstofverbruik gevonden.

Toch is iets vergelijkbaars in de praktijk al draaiend, het gaat dan wel om dezelfde soort brandstof maar wel op verschillende momenten, toch een soort 'vloeibare vonkjes' :D , afijn, lees maar:
Turbulet Jet Ignition
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Isaac

De mengverhouding die ik hanteer is ongeveer 1 op 30. Als ik een lange afstand moet rijden meng ik deze zelfs tot 1 op 20. Bij de laatste mengverhouding ruik je bij stilstaan voor een verkeerslicht een lichte diesel lucht. Een geur die overeen komt wanneer je nabij een draaiende dieselauto staat.

Ik heb dus geen aparte tank voor de diesel. Hij gaat als eerste gewoon in de tank en de rest vul ik aan met benzine. Maar later de diesel toevoegen kan uiteraard ook. Door het klotsen in de tank, tijdens het rijden, mengt deze vanzelf.
Ton1959

Baird schreef:

Toch is iets vergelijkbaars in de praktijk al draaiend, het gaat dan wel om dezelfde soort brandstof maar wel op verschillende momenten, toch een soort 'vloeibare vonkjes' :D , afijn, lees maar:
Turbulet Jet Ignition
Honda gebruikte een lean burn engine in the Honda Civic voor de Amerikaanse markt. De CVCC. Maar heeft eigenlijk niet veel te maken met waar we het hier over hebben. Dus een extra verbrandingskamer toegevoegd http://www.1stgencivic.com/1stgeneratio ... s_cvcc.htm. En dat was er al in de jaren 70.
Gewoon wat diesel bijvullen is toch weer echt iets anders lijkt mij.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Baird schreef: Even concreet: in welke verhouding voeg je diesel toe?
Een hele goede vraag. Ik denk dat voor/nadelen discussie erg afhangt van de verhouding diesel/benzine. Bij veel diesel zul je allerlei nadelen hebben, maar bij heel weinig diesel niet, en dan er zijn misschien juist voordelen.

Dat de compressieverhouding hoger zou zijn met diesel lijkt me onzin, die wordt bepaald door de cilinder en zuiger en de slag van de krukas, niet door het soort brandstof dat je tankt. En het octaangetal gaat ook niet omhoog, maar omlaag. Zuiniger zou kunnen, maar als je altijd alleen maar benzine met diesel tankt hoe weet je dat dat dan aan de diesel ligt?
Tenslotte de temperatuur van de motor: waarom is een lagere temperatuur beter? Ik heb geleerd dat de effectiviteit van de verbranding te meten is aan de temperatuur; hoe hoger hoe beter dus .
Ton1959

HansD schreef:
Baird schreef: Even concreet: in welke verhouding voeg je diesel toe?
Een hele goede vraag. Ik denk dat voor/nadelen discussie erg afhangt van de verhouding diesel/benzine. Bij veel diesel zul je allerlei nadelen hebben, maar bij heel weinig diesel niet, en dan er zijn misschien juist voordelen.

Dat de compressieverhouding hoger zou zijn met diesel lijkt me onzin, die wordt bepaald door de cilinder en zuiger en de slag van de krukas, niet door het soort brandstof dat je tankt. En het octaangetal gaat ook niet omhoog, maar omlaag.
En dan krijg je dus als gevolg hiervan dat de motor sneller gaat pingelen waardoor de motortemperatuur nou net oploopt. Tenzij je heel rustig rijd en dan kom je inderdaad gemakkelijk aan dat lagere brandstofverbruik ook zonder de dieseltoevoeging.
Baird
2024
2024

Het octaangetal van benzine bepaalt de mate klopvastheid t.o.v. een gedefinieerde standaard brandstof, het cetaangetal van diesel bepaalt hoe makkelijk de diesel tot zelfonbranding over gaat onder gedefinieerde omstandigheden. Spreken van octaangetal bij diesel is dus niet correct, de getalwaarden van deze grootheden zijn ook niet direct met elkaar te vergelijken.

Bij een dieselmotor ontstaat de zelf-ontbranding door de brandstof in te spuiten op het moment dat de compressie bijna maximaal is en dus de temperatuur in de verbrandingskamer maxiamaal is, die compressie kan oplopen tot 1:22.
Ik verwacht niet dat diesel tot zelfontbranding overgaat bij pakweg 1:11 bar bij onze benzinestokers, van pingelen of engine-knock lijkt me dus juist minder sprake.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
Ton1959

Baird schreef:Het octaangetal van benzine bepaalt de mate klopvastheid t.o.v. een gedefinieerde standaard brandstof, het cetaangetal van diesel bepaalt hoe makkelijk de diesel tot zelfonbranding over gaat onder gedefinieerde omstandigheden. Spreken van octaangetal bij diesel is dus niet correct, de getalwaarden van deze grootheden zijn ook niet direct met elkaar te vergelijken.

Bij een dieselmotor ontstaat de zelf-ontbranding door de brandstof in te spuiten op het moment dat de compressie bijna maximaal is en dus de temperatuur in de verbrandingskamer maxiamaal is, die compressie kan oplopen tot 1:22.
Ik verwacht niet dat diesel tot zelfontbranding overgaat bij pakweg 1:11 bar bij onze benzinestokers, van pingelen of engine-knock lijkt me dus juist minder sprake.
En toch blijf ik denken aan dit
Gasoline needs to have an octane rating of 87-91 to fit today’s car engines. Diesel fuel has an octane rating of 25-40. Mixing 2% diesel fuel into gasoline will lower the overall octane rating by 1 point. Getting 10% diesel contamination lowers octane by 5 points, which is enough to create problems in most engines. The octane depression rises linearly with increasing percentages of diesel fuel in the gasoline.

So higher levels of diesel contamination will damage the engine and give you blown pistons and cracked heads. More moderate diesel contamination will give you dirty combustion and can damage the engine over time if something isn’t done.

De verbranding zal in ieder geval ongunstiger verlopen.
strik

The proof of the pudding is in the eating _004
Hoe zou volgens jullie een goede test eruit moeten zien om dit eens goed uit te testen?
Ik zou het wellicht wel eens willen uitproberen. (mijn motor is van 1997)
Isaac

Een goede test zou kunnen zijn;
Neem gedetailleerde foto's van de bougies voor de huidige kleur.
Meet de compressie van beide cilinders.
Meet met een IR-meter de cilinder temperatuur na een redelijke afstand.

Rij vervolgens 3 maal een tank leeg met een mix van 1 op 30.

Doe de 3 testen herhalen.
Kleur van de bougies moeten nog steeds goed zijn.
Compressie zou wat hoger moeten zijn door het beter afsluiten van de zuigerveren.
De IR-meting zou 20 graden lager moeten zijn door de lagere verbrandingstemperatuur.

Een prettige eigenschap zal ook zijn dat de motor iets zuiniger is geworden.
Ton1959

Als je diesel bij de benzine doet zal hij ongetwijfeld minder benzine verbruiken. Hij krijgt ook minder benzine binnen omdat een gedeelte diesel is. De motor zal iets minder vermogen hebben omdat er geen optimaal mengsel is als er diesel bij zit.

Maar ik was in de veronderstelling dat Strik de nieuwe injectors had en dat zijn motor nu al perfect liep. Maar ik heb het nog niet opgezocht hoor.

Maar we wijken wel enorm af weer van de uiteindelijke vraag van Cees. Misschien weer een nieuw draadje maken voor deze brandstof tests. _001
strik

Mijn motor loopt op dit moment erg lekker. Zeker in vergelijking met de oude injectoren. Eigenlijk niets te klagen. Toch blijf ik het verontrustend dat mijn uitlaat telkens een zwarte roet aanslag heeft. Ook vind ik het brandstof gebruik redelijk hoog (tussen 1 op 15 en 17).
Vandaar dat ik altijd open sta voor mensen die praktijk ervaring hebben met iets waar zij enthousiast over zijn.

Maar wellicht is het slim om een nieuw topic te maken.

Zelf heb ik mijn motor altijd op een top adres in onderhoud en heb ik de spullen niet om compressie te meten.
Ik sta wel open voor een test. Al is het maar om mijn eigen nieuwsgierigheid te bedwingen. Big RT Smile
Ton1959

strik schreef:Mijn motor loopt op dit moment erg lekker. Zeker in vergelijking met de oude injectoren. Eigenlijk niets te klagen. Toch blijf ik het verontrustend dat mijn uitlaat telkens een zwarte roet aanslag heeft. Ook vind ik het brandstof gebruik redelijk hoog (tussen 1 op 15 en 17).
Vandaar dat ik altijd open sta voor mensen die praktijk ervaring hebben met iets waar zij enthousiast over zijn.

Maar wellicht is het slim om een nieuw topic te maken.

Zelf heb ik mijn motor altijd op een top adres in onderhoud en heb ik de spullen niet om compressie te meten.
Ik sta wel open voor een test. Al is het maar om mijn eigen nieuwsgierigheid te bedwingen. Big RT Smile
Off topic en dan stop ik echt hoor.
Plaats in dat nieuwe draadje dan ook een foto van de uitlaat. Ik wil de hoeveelheid roet graag zien. Misschien ook een foto van de bougiekleur na een lange rit.
Bert M
Erelid
Erelid

Het RT-forum juicht het initiatief van het gedocumenteerd testen van harte toe. Ik heb een nieuw topic aangemaakt waar foto's en resultaten kunnen worden geplaatst.

[groet]

Bert M
Moderator
Bert M

japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Baird schreef: Bij een dieselmotor ontstaat de zelf-ontbranding door de brandstof in te spuiten op het moment dat de compressie bijna maximaal is en dus de temperatuur in de verbrandingskamer maxiamaal is, die compressie kan oplopen tot 1:22.
Eerlijk gezegd, ik ben niet van plan hierbij te gaan experimenteren maar ik zie een situatie waarbij een precies verhouding van de benzine/diesel mengsel juist een positief effect zou kunnen tonen.

Mijn niet-wetenschappelijk gedachten gaan zo-
De mengsel wordt ingespoten. De ietsjes arme benzine mengsel wordt ontstoken door de vonk van de bougie op 11bar of zo. De mengsel brandt ietswat heter en binnen een oogenblik wordt de druk in de cilinder aanzienlijk verhoogd. Het is de verhoogd druk dat draait de motor rond tegen de tegendruk van 11bar van de volgende cilinder dat onder druk komt te staan tijdens zn kompressie cyclus.
Wat is dan interessant is-wat is de druk in de cilinder na de ontploffing van de benzine? Als het bvb 22bar bereikt, en er voldoende zuurstof na de verbranding van de benzine overblijft- dan is er goed kans dat de onverbrand diesel deel zal ook spontaan in brand vliegen. Als vervolg wordt de druk waarschijnlijk nog hoger in de cilinder.
Hierdoor wordt de totaal verbranding tijd wat langerdan met alleen benzine. Er zijn twee processen in gaang in dezelfde cilinder, dat volgen elkaar- dus niet gelijk geburen.
Nu ga denken- in de tijd dat het kost voor de benzine mengsel te verbranden, is de krukas al wat rondgedraaid, met als vervolg dat als het al voorbij tdc is, is de druk door de actie van de zuiger alleen al aan het verminderen. Als een 2e verbranding door de ontsteking van de diesel op dit punt plaatsvind, dan is er een theoretisch spreke van een verhoogd druk op de cilinder, precies op de moment waarvan dat druk het beste door de krukas overgezet kan worden in koppel en aandrijving.

Volgen jullie mij nog?

Het gaat dan wel meer over de verandering van de tijdspunt van maximaal effectief druk in de cilinder.
Laat ons niet vergeten dat performance is ook sterk afhankelijk van de timing van de vonk in verhouding tot de krukas positie en dat de engine map kan hergeprogrameerd worden om dit nog agressiever te maker. BMW hebben altijd tot een compromie gedaan omdat maximum vermogen en minimaal verbruik gaan niet altijd gepaard met levensduur, geluids en uitstoit voorschrijften.

Ik geloof niet dat een bepaald mengsel van 1opX zal schooner, koeler en krachtiger resultaten tegelijk opleveren.
Als wel, dan waarom is dit wondermiddel niet al massale in gebruik?

Is er een thermodynamicist/verbrandings engineer op de forum dat cijfers hierbij kunt bewerken?

Ennn... haal diep adem _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Baird
2024
2024

Dit wordt een ingewikkelde discussie om op papier uit te schrijven, het zijn interessante gedachten die je schrijft maar er zitten ook aannames in die niet correct zijn.

Kijk eens of je de boeken van Paul Klaver te pakken kan krijgen, hier worden een heleboel van dit soort zaken goed genoeg uitgelegd om er vervolgens heerlijk over te kunnen discussiëren. Als je meer wilt weten over de verbrandingen van mengsel moet je eens googelen op 'HHO' en auto's die 1:100 rijden maar dan wel 4 liter water meeverstookt hebben (nee, water brandt niet maar heeft wel andere prettige eigenschappen :mrgreen: )

Daarom is het ook zo moeilijk om voor benzine-dieselmengsel verbranding een goede testopstelling te maken waar herhaalbaar de zelfde resultaten geproduceerd kunnen worden om zo tot conclusies te komen.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

+1
Een aantal aannames zijn niet correct. Bijv. Als de bougie vonkt, verbrandt alles tegelijk, er is geen aparte verbranding van benzine en diesel. Diesel/lucht mengsel heeft een wat hogere temperatuur nodig dan benzine/lucht om te ontbranden maar niet veel, en met de druk heeft dat niets te maken . Dat speelt alleen als er geen bougie is.
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Hmmm, tja- te veel nadruk op de druk, en niet genough op de vonk...

I'll get my hat...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Ton1959

De druk in de cilinder kan goed hoger worden en dat is nou net wat je niet wil. Hij is er niet voor gemaakt en een dieselmotor is er voor ontworpen
Bij het verbrandingsproces van benzine verbranden de zware koolwaterstoffen vaak ook slecht en die gaan langs de zuigerveren naar beneden en komen bij de motorolie. Gelukkig verdampen ze wel weer als je lange ritten rijd. Dit effect is bij het toevoegen van diesel nog erger omdat het niet volledig zal verbranden.
strik

Hierbij een foto uitlaat-roetaanslag.jpg[/attachment] uitlaat:
uitlaat-roetaanslag.jpg
Ton1959

strik schreef:Hierbij een foto uitlaat-roetaanslag.jpg[/attachment] uitlaat:
uitlaat-roetaanslag.jpg
Dat is inderdaad een stuk meer dan wat ik normaal krijg op de uitlaatdemper maar de vorm van mijn demper is iets anders. Wat voor olie gebruik je? Je zou bijna denken dat er wat olie langs de kleprubbers naar binnen komt. Maar misschien valt het mee.
Bert M
Erelid
Erelid

De R1100RT die ik heb gehad, gaf naar mijn herinnering ongeveer een gelijk roet-beeld.

[groet]

Bert M
Bert M

Snellecees

Heren,

Hierbij het verlossende antwoord op de discussie of de diesel wel of niet verbrand. Hij verbrand slecht en maar gedeeltelijk, er zat 1,5 liter diesel in mijn motorolie bij het aftappen van de olie. Dit betekend dat ongeveer 20 % van de diesel niet is opgestookt maar langs de zuigerveren het carter in is gelopen. :cry:

Mogelijk is zelfs de krukaskeerring lek. Dat ontdek ik binnenkort als de motor olie blijft lekken. Dan wordt de diesel duur betaald. :evil:

Groet
Cees
Ton1959

Snellecees schreef:Heren,

Hierbij het verlossende antwoord op de discussie of de diesel wel of niet verbrand. Hij verbrand slecht en maar gedeeltelijk, er zat 1,5 liter diesel in mijn motorolie bij het aftappen van de olie. Dit betekend dat ongeveer 20 % van de diesel niet is opgestookt maar langs de zuigerveren het carter in is gelopen. :cry:

Mogelijk is zelfs de krukaskeerring lek. Dat ontdek ik binnenkort als de motor olie blijft lekken. Dan wordt de diesel duur betaald. :evil:

Groet
Cees
Dat is erger dan ik verwacht had. Ik dacht dat je zei dat het maar om een paar liter diesel ging?
Bert M
Erelid
Erelid

Dat is een ongelooflijk zure constatering, maar wel een belangrijk gegeven in dit expirement!

Laten we het beste hopen voor je krukaskering, hoewel de vraag gerechtvaardigd lijkt in hoeverre dit een direct gevolg is van het eenmalig tanken van dieselolie. Was het wellicht al een storing in wording voorafgaande aan de tankbeurt?

[groet]

Bert M
Bert M

Ton1959

Bert M schreef:Dat is een ongelooflijk zure constatering, maar wel een belangrijk gegeven in dit expirement!

Laten we het beste hopen voor je krukaskering, hoewel de vraag gerechtvaardigd lijkt in hoeverre dit een direct gevolg is van het eenmalig tanken van dieselolie. Was het wellicht al een storing in wording voorafgaande aan de tankbeurt?

[groet]

Bert M
Ik denk dat de krukaskeerringlekkage normaal is in dit geval. Als het oliepeil 1,5 liter te hoog staat dan loopt de diesel er via de keerring zo uit. Een krukaskeerring zit meestal net boven het olieniveau. Ik verwacht dat de lekkage stopt.
Jeroen1969
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Radar, Kassa enz, hebben vaak aandacht besteed aan de zin of onzin van Premium bandstoffen. Genoeg te vinden als je Googled, maar wel allemaal ouder materiaal (rond 2007)

TüV is een soort TNO bureau en heeft BP Ultimate onderzocht. Het blijkt een zekere mate van reinigende werking te hebben: https://www.certipedia.com/secure_area/ ... ?locale=de

Ook een Brits consumenten programma heeft fraai onderzoek gedaan met behulp van aanpassing van het brandstof toevoer systeem van een BMW boxer motor (de ene cilinder "regular", de ander BP Ultimate. Er werd engszins reinigende werking geconstateerd en een (beperkt) verschil in opgewekt vermogen.

Mijn gebruiksaanwijzing vd RT adviseert het gebruik premium grade peut. Aan de BP Express pomp kost me dat iets meer dan anderhalve euro de liter.

Als ik pittig rijdt (Schiphol-Lage Vuursche in minder dan 30 minuten) loopt mijn R1200RT 2010 DOHC net geen 1:20. Bij "toertje" doen (veel 80 km/u wegen) 1:22. Octaangetal is 98. Hoeft de anti klop voorziening niets te doen. Ik vindt dat wel prima zo.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Ton1959

Jeroen1969 schreef:Radar, Kassa enz, hebben vaak aandacht besteed aan de zin of onzin van Premium bandstoffen. Genoeg te vinden als je Googled, maar wel allemaal ouder materiaal (rond 2007)

TüV is een soort TNO bureau en heeft BP Ultimate onderzocht. Het blijkt een zekere mate van reinigende werking te hebben: https://www.certipedia.com/secure_area/ ... ?locale=de

Ook een Brits consumenten programma heeft fraai onderzoek gedaan met behulp van aanpassing van het brandstof toevoer systeem van een BMW boxer motor (de ene cilinder "regular", de ander BP Ultimate. Er werd engszins reinigende werking geconstateerd en een (beperkt) verschil in opgewekt vermogen.

Mijn gebruiksaanwijzing vd RT adviseert het gebruik premium grade peut. Aan de BP Express pomp kost me dat iets meer dan anderhalve euro de liter.

Als ik pittig rijdt (Schiphol-Lage Vuursche in minder dan 30 minuten) loopt mijn R1200RT 2010 DOHC net geen 1:20. Bij "toertje" doen (veel 80 km/u wegen) 1:22. Octaangetal is 98. Hoeft de anti klop voorziening niets te doen. Ik vindt dat wel prima zo.
Alhoewel dit eigenlijk niks met diesel bij benzine heeft te maken toch even een antwoord. Het onderzoek wat Kassa deed in die tijd bij de Vpower was een lachertje. Dat was meer een huis tuin en keuken testje. End off topic
strik

Wat voor olie gebruik je? Je zou bijna denken dat er wat olie langs de kleprubbers naar binnen komt. Maar misschien valt het mee.
Motorex Boxer 15 w 50
Deze is het meest geadviseerd...
Ton1959

strik schreef:
Wat voor olie gebruik je? Je zou bijna denken dat er wat olie langs de kleprubbers naar binnen komt. Maar misschien valt het mee.
Motorex Boxer 15 w 50
Deze is het meest geadviseerd...

Die olie is inderdaad super. Maar de roetaanslag schijnt vrij normaal te zijn als ik zo lees. Bij mij is de uitlaatdempervorm anders en ik heb het veel minder.
Jeroen1969
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Ton1959 schreef:
Jeroen1969 schreef:Radar, Kassa enz, hebben vaak aandacht besteed aan de zin of onzin van Premium bandstoffen. Genoeg te vinden als je Googled, maar wel allemaal ouder materiaal (rond 2007)

Alhoewel dit eigenlijk niks met diesel bij benzine heeft te maken toch even een antwoord. Het onderzoek wat Kassa deed in die tijd bij de Vpower was een lachertje. Dat was meer een huis tuin en keuken testje. End off topic
De discussie ging van "kan het erg veel kwaad dat ik diesel heb getankt" geleidelijk naar: "diesel bijmengen in je brandstof is juist slim!". Argumenten die ik voorbij zag komen variëerden van "octaangetal verbetering" tot "reinigende werking" tot "vlam druppels". In die zin leek de discussie te gaan naar de vraag of diesel geen gewenst additief is voor de benzine in je RT. Over additieven heeft de brandstof industrie zelf ook nagedacht en doet deze in haar premium brandstoffen. Mijn bijdrage probeerde de discussie over de zin of onzin van diesel als additief de kant op te buigen van "waarom zou je, als je toch geloof hecht aan brandstof additieven, niet gewoon de door de brandstof fabrikant ontworpen additieven gebruiken?".

Zodoende meen ik dat op die manier de vraag over de meerwaarde van bijvoorbeeld BP Ultimate wel degelijk "on topic" is.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Ton1959

Ik zag diesel al niet als een vorm van additief maar ik zie ook wel de meerwaarde van additieven zoals toegepast door Shell en BP. Slim lijkt het mij niet om iets toe te voegen zoals diesel waarvan een gedeelte gewoon richting motorolie gaat. Dan krijg je een extra smeerolieverdunning die zeker in de winter zal leiden tot een nog slechtere smering.
Snellecees

Ton,

Gisteren 450 km gereden en ik heb inderdaad het gevoel dat de motor minder olie lekte. Toen ik gisteren thuis kwam van het RT treffen zag ik geen oliedruppels onder de motor hangen maar vanavond hing er wel weer een druppel donkerkleurige olie aan en onder het karter was het nog vet van de olie. Het lekte nog wel maar dat kan nog een restant zijn dat nog ergens zat. De druppel olie onder de motor was zwart en de olie die nu in het carter zit is nog mooi goudkleurig. Afwachten dus _001

Vandaag de boel weer goed schoon gemaakt en dan na de volgende rit de boel weer controleren, ik hoop dat je gelijk hebt.

Groet
Cees
Ton1959

Snellecees schreef:
Ton,

Gisteren 450 km gereden en ik heb inderdaad het gevoel dat de motor minder olie lekte. Toen ik gisteren thuis kwam van het RT treffen zag ik geen oliedruppels onder de motor hangen maar vanavond hing er wel weer een druppel donkerkleurige olie aan en onder het karter was het nog vet van de olie. Het lekte nog wel maar dat kan nog een restant zijn dat nog ergens zat. De druppel olie onder de motor was zwart en de olie die nu in het carter zit is nog mooi goudkleurig. Afwachten dus _001

Vandaag de boel weer goed schoon gemaakt en dan na de volgende rit de boel weer controleren, ik hoop dat je gelijk hebt.

Groet
Cees
Ik verwacht dat het straks goed is.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”