rammelend geluid
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1150RT
- Bijz: ooit:BSA ,Honda,Bmw,Suzuki,Ducati
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: enschede
rammelend geluid
Mijn R1150RT ts heeft een plotseling opgetreden rammelend geluid na start bij koude motor en laag toerental.
Als ik de koude motor heb gestart en bij laag toerental (stationair ) om de poort dicht te doen dan maakt motor een rammelend geluid wat er de 20000 km die ik ermee gereden heb niet was.
De motor heeft nu 84000 km gereden en 4000 km geleden is de dynamoriem vervangen.
Wie heeft suggestie wat het kan zijn.
De dealer denkt dat de dynamoriem moet worden aangespannen.
Als de motor warm is dan is het rammelen niet meer hoorbaar ook stationair niet.
mvg karelh
Als ik de koude motor heb gestart en bij laag toerental (stationair ) om de poort dicht te doen dan maakt motor een rammelend geluid wat er de 20000 km die ik ermee gereden heb niet was.
De motor heeft nu 84000 km gereden en 4000 km geleden is de dynamoriem vervangen.
Wie heeft suggestie wat het kan zijn.
De dealer denkt dat de dynamoriem moet worden aangespannen.
Als de motor warm is dan is het rammelen niet meer hoorbaar ook stationair niet.
mvg karelh
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Re: rammelend geluid
Was er bij de oudere boxers niet een probleem met de spanner van de distributieketting (links of rechts)? Bij een koude start werkt die niet goed waardoor de ketting gaat rammelen.... Daar is toch een modificatie voor?
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Er is een modificatie inderdaad voor de linker ketting-spanner, waarbij je het tikkende geluid hoort bij een koude motor.
Als je de zoek-functie gebruikt rechts bovenaan en zoekt op "spanner" kom je diverse topics tegen, sommige met afbeeldingen en zelfs filmpjes.
Zoals;
viewtopic.php?f=1&t=7014
Als je de zoek-functie gebruikt rechts bovenaan en zoekt op "spanner" kom je diverse topics tegen, sommige met afbeeldingen en zelfs filmpjes.
Zoals;
viewtopic.php?f=1&t=7014
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Nope, ik denk dat jouw motor hetzelfde euvel heeft als de mijne (en mijn vorige R1150RT): op de dynamo zit in de pully een one-way bearing, deze zorgt er voor dat bij het onregelmatig draaien bij koude motor niet ook de dynamo onregelmatig gaat draaien, de dynamo loopt dat steeds een beetje uit tot de motor hem weer aan drijft. Dit lager gaat na verloop van tijd een beetje droog lopen en dus piepen en knarsen, bij warme motor loopt de motor regelmatiger, wordt het beetje vet dat er in zit wat zachter en smeert het weer een beetje en wordt dit lager nauwelijks meer belast en wordt het dus stil.
Dit lager kost ongeveer 100.- euro + montage, ik rij er overigens al jaaaarrrreeen mee door
De kettingspanner is het niet want dat is na een paar seconden over zodra er motor-oliedruk opgebouwd is.
Dit lager kost ongeveer 100.- euro + montage, ik rij er overigens al jaaaarrrreeen mee door

De kettingspanner is het niet want dat is na een paar seconden over zodra er motor-oliedruk opgebouwd is.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Ton1959
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Mijn R1100R heeft dit geluid ook. Alleen bij de koude start inderdaad als de motor nog wat onregelmatig loopt. Dat komt inderdaad van de dynamo poelie. Ik laat het lekker zitten tot het erger word.
- Garfield
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Woonplaats of omgeving: leusden
Ik heb nu een andere motor, een r1150rt uit 2001 en heb ook dat krassende/schurende geluid bij het starten. En na een paar seconden is het weg en het klinkt idd ergens bij de dynamo vandaan. Voor zover je een geluid goed kunt lokaliseren. @Baird/Ton1959: Hebben alle 1150's zo'n one way bearing?Baird schreef:Nope, ik denk dat jouw motor hetzelfde euvel heeft als de mijne (en mijn vorige R1150RT): op de dynamo zit in de pully een one-way bearing, deze zorgt er voor dat bij het onregelmatig draaien bij koude motor niet ook de dynamo onregelmatig gaat draaien, de dynamo loopt dat steeds een beetje uit tot de motor hem weer aan drijft. Dit lager gaat na verloop van tijd een beetje droog lopen en dus piepen en knarsen, bij warme motor loopt de motor regelmatiger, wordt het beetje vet dat er in zit wat zachter en smeert het weer een beetje en wordt dit lager nauwelijks meer belast en wordt het dus stil.
Dit lager kost ongeveer 100.- euro + montage, ik rij er overigens al jaaaarrrreeen mee door![]()
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
- Baird
- 2024
Het gerammel van het oliedrukprobleem van de kettingspanner duurt een paar seconden, het gepiep en geknars van het one-way bearing duurt minuten totdat het ding een beetje warm is. het zijn echt twee compleet verschillende geluiden.Garfield schreef:Ik heb nu een andere motor, een r1150rt uit 2001 en heb ook dat krassende/schurende geluid bij het starten. En na een paar seconden is het weg en het klinkt idd ergens bij de dynamo vandaan. Voor zover je een geluid goed kunt lokaliseren. @Baird/Ton1959: Hebben alle 1150's zo'n one way bearing?Baird schreef:Nope, ik denk dat jouw motor hetzelfde euvel heeft als de mijne (en mijn vorige R1150RT): op de dynamo zit in de pully een one-way bearing, deze zorgt er voor dat bij het onregelmatig draaien bij koude motor niet ook de dynamo onregelmatig gaat draaien, de dynamo loopt dat steeds een beetje uit tot de motor hem weer aan drijft. Dit lager gaat na verloop van tijd een beetje droog lopen en dus piepen en knarsen, bij warme motor loopt de motor regelmatiger, wordt het beetje vet dat er in zit wat zachter en smeert het weer een beetje en wordt dit lager nauwelijks meer belast en wordt het dus stil.
Dit lager kost ongeveer 100.- euro + montage, ik rij er overigens al jaaaarrrreeen mee door![]()
Voor zover ik weet hebben ze het allemaal maar dat vinden we in de boeken en in de REAL OEM part list terug, voor de liefhebbers ....
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Garfield
Baird: dank je. het schurende/licht krijsende geluid bij mij is precies zoals je het omschrijft. En het duurt maar even, misschien dat het lager nog niet zover heen is.
Gerammel van nokkenaskettingen klinken heel anders. Dus ik verdenkt toch dat lager. En ik lees dat het vervangen ervan niet direct de eerste prioriteit hoeft te hebben. Ben ik toch weer even gerustgesteld
Edit: als ik Real Oem er op na sla trek ik de conclusie dat de Mono-Sparks een vaste poelie hebben en de Twin-Sparks een freewheel poelie. Maar Ton1959 zegt dat hij het op zijn r1100r ook heeft.
Hmm
toch maar dat cover er af halen.
Gerammel van nokkenaskettingen klinken heel anders. Dus ik verdenkt toch dat lager. En ik lees dat het vervangen ervan niet direct de eerste prioriteit hoeft te hebben. Ben ik toch weer even gerustgesteld

Edit: als ik Real Oem er op na sla trek ik de conclusie dat de Mono-Sparks een vaste poelie hebben en de Twin-Sparks een freewheel poelie. Maar Ton1959 zegt dat hij het op zijn r1100r ook heeft.

Groeten, Frans
- Ton1959
Ik heb al eens gekeken onder het deksel. Spanning van de riem leek mij goed. Maar puur bij de koude start 'smorgens hoor ik het geluid heel even. Als ik een paar keer gas gegeven heb is het weg. En ook bij mijn motor is het niet de nokkenaskettingspanner dat is echt een heel ander geluid. Ik ga direct nog eens testen of ik het nog hoor.
- Garfield
Inderdaad, bij mij dus ook even bij de koude start. Klinkt precies Baird het beschreef, net een lager dat even droog loopt. En alleen als de motor dagen heeft stilgestaan. Daarna heb je de rest van de dag er geen last van.
Toch maar eens dat cover er af halen, nu wil ik het weten ook. Tís dat het zo'n gehannes is met een RT, zonder brug en in een klein schuurtje :mrgreen:
Toch maar eens dat cover er af halen, nu wil ik het weten ook. Tís dat het zo'n gehannes is met een RT, zonder brug en in een klein schuurtje :mrgreen:
Groeten, Frans
- Ton1959
Bij mij was het weg nu. Misschien toch gewoon de riem die wat geluid maakt. Niks ernstigs in ieder geval. Kan je testen door net voor de start er wat wd40 of siliconenspray op te spuiten. Als het geluid nu weg is dan weet je waar het in zit.
- Baird
- 2024
Niet met siliconespray of zo iets, dat blijft glibberig en vuil aantrekken, voor dit soort testjes kun je ook gewoon water uit een plantenspuit gebruiken, werkt prima en verdwijnt vanzelf.Ton1959 schreef:Bij mij was het weg nu. Misschien toch gewoon de riem die wat geluid maakt. Niks ernstigs in ieder geval. Kan je testen door net voor de start er wat wd40 of siliconenspray op te spuiten. Als het geluid nu weg is dan weet je waar het in zit.

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Ton1959
Nooit geen problemen mee gehad. Wat we ook wel eens deden was een krijtje tegen de binnenkant van de riem houden maar dat is meer voor de mensen die ervaren zijn. Een ander zou zijn vingers wel eens kwijt kunnen raken. Maar dat was meer bij de platte riemen die op auto's toegepast worden.Baird schreef:Niet met siliconespray of zo iets, dat blijft glibberig en vuil aantrekken, voor dit soort testjes kun je ook gewoon water uit een plantenspuit gebruiken, werkt prima en verdwijnt vanzelf.Ton1959 schreef:Bij mij was het weg nu. Misschien toch gewoon de riem die wat geluid maakt. Niks ernstigs in ieder geval. Kan je testen door net voor de start er wat wd40 of siliconenspray op te spuiten. Als het geluid nu weg is dan weet je waar het in zit.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht