Zelf onderhoud 1200RT 2009
Moderator: RT_Patrick
- elbeRT
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 apr 2015, 13:00
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex politie
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Kapelle
Zelf onderhoud 1200RT 2009
Hi,
Binnenkort is mijn 1200RT aan een grote beurt toe (120.000km). Ik heb de REPROM van BMW al gedownload en standaard dingen zoals olie verversen doen we lekker zelf.
Wat ik zelf wil doen is:
- olieen verversen (motorblok, koppeling en cardan)
- filters (olie en lucht)
- poly riem
- inspectie van schijven / remblokken.
Wat ik wil laten doen (heeft met kennis maar ook veiligheid te maken):
- remvloeistof verversen
- synchronsieren / kleppen stellen
Ik neem aan dat bovenstaande aardig de lading van een grote beurt dekt.
Tips zijn van harte welkom voor onderhoud zelf uit te voeren, maar ook adresjes waar ik onderhouds pakketen kan kopen.
Alvast bedankt.
Gr, Elbert
Binnenkort is mijn 1200RT aan een grote beurt toe (120.000km). Ik heb de REPROM van BMW al gedownload en standaard dingen zoals olie verversen doen we lekker zelf.
Wat ik zelf wil doen is:
- olieen verversen (motorblok, koppeling en cardan)
- filters (olie en lucht)
- poly riem
- inspectie van schijven / remblokken.
Wat ik wil laten doen (heeft met kennis maar ook veiligheid te maken):
- remvloeistof verversen
- synchronsieren / kleppen stellen
Ik neem aan dat bovenstaande aardig de lading van een grote beurt dekt.
Tips zijn van harte welkom voor onderhoud zelf uit te voeren, maar ook adresjes waar ik onderhouds pakketen kan kopen.
Alvast bedankt.
Gr, Elbert
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Breng 'm gewoon naar de specialist. Die paar euro's extra... Bij de verkoop van de motor zie ik liever rekeningen dan een doe-het-zelf monteur... Niet?
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Voor sommigen (zoals voor mijzelf) is het zelf doen van onderhoud onderdeel van de hobby. Er is maar één manier om je motor nog beter te leren kennen en dat is ook (kleine) reparaties zelf doen.
gr. Dick
gr. Dick
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Bmw heeft een onderhoudsschema voor elke motor en daar kun je zien wat bmw allemaal doet bij een grote beurt. Ik kan die voor de r1200rt zo snel niet vinden, maar ik mis op je lijst in ieder geval nog bougies en benzinefilter, en natuurlijk het uitlezen van de canbus.
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Olie t.b.v de koppeling (linker-stuurhelft en naar beneden) is levenslang en behoeft niet vervangen te worden.
Tenzij je klachten hebt met het schakelen.
Ook het brandstoffilter van de 1200RT's is in principe levenslang (is een mesh-filter aan het uiteinde van de brandstofpomp in de brandstoftank) en hoeft ook nooit vervangen te worden.
Tenzij je klachten hebt met het schakelen.
Ook het brandstoffilter van de 1200RT's is in principe levenslang (is een mesh-filter aan het uiteinde van de brandstofpomp in de brandstoftank) en hoeft ook nooit vervangen te worden.
- WernerB
- Berichten: 844
- Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tholen
- Locatie: Tholen
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Elbert,
Ik neem aan dat je woont in Kapelle/Goes.
Dan is de dichtstbijzijnde BMW-dealer Motoport Goes. Ook de Knalpot in Rilland is voor jou " om de hoek". Daar zijn ook onderhoudszaken te koop. Beide bedrijven hanteren stevige werkplaatstarieven, waarbij Motoport de kroon spant. Uit mijn hoofd € 78,- per uur. Knalpot zit daar onder.
Mijn lokale dealer (De Jonge Motoren in Tholen) rekent de helft van Motoport. Hij werkt steeds meer met BMW en is inmiddels aardig vertrouwd met de nukken en eigenaardigheden van ons merk.....Doorspoelen van ABSsysteem doet hij nauwkeurig. Ook beurten zijn bij hem, door relatief laag werkplaatstarief, nog leuk te betalen.
Vwb zelf onderhoud plegen, zoals stellen van kleppen en synchronisatie: ook ik heb dat van een ouwe rot geleerd en het is leuk om te doen, mits de juiste gereedschappen voorhanden.
Hoewel ik weinig tijd heb, ben ik best bereid om je daarin een keer bij te staan. Niet op heel korte termijn, maar het kan.
Ik hoor het wel.
Ik neem aan dat je woont in Kapelle/Goes.
Dan is de dichtstbijzijnde BMW-dealer Motoport Goes. Ook de Knalpot in Rilland is voor jou " om de hoek". Daar zijn ook onderhoudszaken te koop. Beide bedrijven hanteren stevige werkplaatstarieven, waarbij Motoport de kroon spant. Uit mijn hoofd € 78,- per uur. Knalpot zit daar onder.
Mijn lokale dealer (De Jonge Motoren in Tholen) rekent de helft van Motoport. Hij werkt steeds meer met BMW en is inmiddels aardig vertrouwd met de nukken en eigenaardigheden van ons merk.....Doorspoelen van ABSsysteem doet hij nauwkeurig. Ook beurten zijn bij hem, door relatief laag werkplaatstarief, nog leuk te betalen.
Vwb zelf onderhoud plegen, zoals stellen van kleppen en synchronisatie: ook ik heb dat van een ouwe rot geleerd en het is leuk om te doen, mits de juiste gereedschappen voorhanden.
Hoewel ik weinig tijd heb, ben ik best bereid om je daarin een keer bij te staan. Niet op heel korte termijn, maar het kan.
Ik hoor het wel.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

- elbeRT
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 apr 2015, 13:00
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex politie
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Kapelle
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Bedankt voor jullie advies.
In de tussentijd is er een ABS pomp probleem bij gekomen. ABS lampje bleef branden tijdens het rijden. Uit laten lezen bij Motorport en met het resultaat "druksensor achter circuit" geeft fout.
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om maar een grote beurt uit te laten voeren inclusief nieuwe ABS pomp te laten plaatsen. Twas immers een ex klpd die bijna een jaar stil had gestaan.
Twas een bedrag waar je van jankt, maar kan er nu weer met plezier op rijden.
Toch wil ik qua onderhoud meer zelf gaan doen, deed het mijn Honda cb'tje ook al zelf. Ik hoor positieve verhalen over de GS911, toch maar eens in overweging nemen.
In de tussentijd is er een ABS pomp probleem bij gekomen. ABS lampje bleef branden tijdens het rijden. Uit laten lezen bij Motorport en met het resultaat "druksensor achter circuit" geeft fout.

Na veel wikken en wegen toch maar besloten om maar een grote beurt uit te laten voeren inclusief nieuwe ABS pomp te laten plaatsen. Twas immers een ex klpd die bijna een jaar stil had gestaan.
Twas een bedrag waar je van jankt, maar kan er nu weer met plezier op rijden.
Toch wil ik qua onderhoud meer zelf gaan doen, deed het mijn Honda cb'tje ook al zelf. Ik hoor positieve verhalen over de GS911, toch maar eens in overweging nemen.
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Je kunt daar inderdaad enkele van de vele onderhoudstaken mee doen, maar het is meer een diagnose-apparaat.Elbertbezuijen schreef:Ik hoor positieve verhalen over de GS911, toch maar eens in overweging nemen.
Pas ook heel goed op waar & bij wie je het apparaat koopt, er worden vele "Chinese" versies verkocht
http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/counterfeit
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Nieuwe ABS pomp. Dat loopt volgens mij wel in de papieren. Kun je ook laten reviseren.Elbertbezuijen schreef:Bedankt voor jullie advies.
In de tussentijd is er een ABS pomp probleem bij gekomen. ABS lampje bleef branden tijdens het rijden. Uit laten lezen bij Motorport en met het resultaat "druksensor achter circuit" geeft fout.![]()
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om maar een grote beurt uit te laten voeren inclusief nieuwe ABS pomp te laten plaatsen. Twas immers een ex klpd die bijna een jaar stil had gestaan.
Twas een bedrag waar je van jankt, maar kan er nu weer met plezier op rijden.
Toch wil ik qua onderhoud meer zelf gaan doen, deed het mijn Honda cb'tje ook al zelf. Ik hoor positieve verhalen over de GS911, toch maar eens in overweging nemen.
Ik heb het gelukkig nooit hoeven (laten) doen. Tis maar een tip. Hier nog een link:
http://abs-reparatie.nl/Products/39/7/P ... ikes?Tid=2
Luc
Ow. ik geloof dat mijn opmerking te laat is

- elbeRT
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 apr 2015, 13:00
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex politie
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Kapelle
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Ja het is al te laatErteetje schreef:Nieuwe ABS pomp. Dat loopt volgens mij wel in de papieren. Kun je ook laten reviseren.Elbertbezuijen schreef:Bedankt voor jullie advies.
In de tussentijd is er een ABS pomp probleem bij gekomen. ABS lampje bleef branden tijdens het rijden. Uit laten lezen bij Motorport en met het resultaat "druksensor achter circuit" geeft fout.![]()
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om maar een grote beurt uit te laten voeren inclusief nieuwe ABS pomp te laten plaatsen. Twas immers een ex klpd die bijna een jaar stil had gestaan.
Twas een bedrag waar je van jankt, maar kan er nu weer met plezier op rijden.
Toch wil ik qua onderhoud meer zelf gaan doen, deed het mijn Honda cb'tje ook al zelf. Ik hoor positieve verhalen over de GS911, toch maar eens in overweging nemen.
Ik heb het gelukkig nooit hoeven (laten) doen. Tis maar een tip. Hier nog een link:
http://abs-reparatie.nl/Products/39/7/P ... ikes?Tid=2
Luc
Ow. ik geloof dat mijn opmerking te laat is

- WaltzingMatilda
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
Menno_Motor schreef:Breng 'm gewoon naar de specialist. Die paar euro's extra... Bij de verkoop van de motor zie ik liever rekeningen dan een doe-het-zelf monteur... Niet?
+1
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: Zelf onderhoud 1200RT 2009
De onderhoudsbeurten thans de lijsten zijn 2 A4-tjes vol met werkzaamheden... En naarmate de kilometers stijgen, zijn ook de beurten steeds intensiever.
De beurten zijn niet voor niks duur, er wordt veel gedaan...
Misschien een goede optie die je goed zelf kan doen:
-> vervang, zeker bij deze km-stand de binnenste en buitenste cardan keerringen (voorkomen is beter dan achteraf)
De beurten zijn niet voor niks duur, er wordt veel gedaan...
Misschien een goede optie die je goed zelf kan doen:
-> vervang, zeker bij deze km-stand de binnenste en buitenste cardan keerringen (voorkomen is beter dan achteraf)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht