onderhoud zelf doen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gerardus

onderhoud zelf doen

Ongelezen bericht door Gerardus »

Ik ben benieuwd of er meer zijn die zelf het onderhoud doen aan de motor. Ik ben zelf niet zo'n techneut, maar aldoende leert men.

De afgelopen maand heb ik het volgende gedaan:

1. een kleine beurt
2. nieuwe banden erop laten zetten
3. zelf nieuwe remschijven gemonteerd en blokken (voor - EBC)
4. nieuwe remklauw achter (tweedehands) gemonteerd
5. klepdeksels, abs ring gespoten
6. citydeksels (gekocht van Big W) - gespoten
7. gsm en TomTom houder gemaakt, gespoten en gemonteerd en 5 volt aangelegd (schakeling via licht)
8. zadel verhoger gemonteerd
9. Spiegels en onderkuip laten spuiten
10. Beschermfolie geplaats over onderkuip (tegen steenslag e.d.)
11. vork gespoten (zinkspray)

Ik heb er wat foto's bij gedaan. Laat me weten of er onder jullie echte techneuten en handige doe-het-zelfrs zijn.

Gerardus

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerardus op 02 mei 2008, 10:46, 4 keer totaal gewijzigd.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Hoi Gerard,

Niet zo'n techneut???
ziet er netjes uit man!

De deksels zijn ook mooi geworden nietwaar?

Zelf doe ik ook e.e.a. aan mijn motor.
-Beurtjes
-ABS modulator vervangen
-Houder voor mijn navigatiesysteem gemaakt en matzwart gespoten (dat laatste toevallig gisteren)
-dekseltje remvloeistofpomp matzwart gespoten (toevallig gisteren)
-handvatgewichten matzwart gespoten (toevallig gisteren)

natuurlijk laat ik ook wel eens wat dingetjes laten doen, zoals de ringen van mijn remschijven laten vervangen (let op deze worden op een gegeven moment gevaarlijk dun!)
banden enzo, en een paar plaatdelen en mijn kofferdeksels in het originele BMW nachtzwart laten spuiten.

zal zo nog wat fotootjes ervan maken

Heb alweer genoeg ideen opgedaan.
zal ook de voorpoten en de abs-ring eens aanpakken.
Heb je daarvoor de hele boel uit elkaar gehaald?
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gerardus

Ha die Big W,

Deksels zijn mooi geworden. Zit een spuitfoutje in die ik net niet helemaal kon herstellen omdat mijn lak op was (vreselijk lastig te krijgen in spuitbus ... iemand een tip voor glacier grun spuitbussen?? - Ik heb nu een bus kunnen bemachtigen via kleurencentrum Limburg, wilden voor mij als particulier een uitzondering maken en een spuitbusje opsturen - dank, dank, dank.. :D ).

Ik heb de vork gespoten toen ik het wiel eraf had voor de remschijven. Vork schoongemaakt, onderdelen afgeschermd en gespoten. Ziet er weer stralend uit.

ABS modulator kapot? Duur grapje? Makkelijk te vervangen? :?:
Ben benieuwd naar je navigatiehouder. Ik heb op mijn Nokia N70 ook TomTom zitten.

ABS ring was noodzaak. Kreeg ik niet los van de oude remschijven en brak dus af. Totaal vastgeroest. Ik heb voor 13 dollar een tweedehandse uit amerika gekocht. Deze even met aluminium zinkspray overgespoten. Ziet er weer als nieuw uit.

groet

Gerardus
Laatst gewijzigd door Gerardus op 06 apr 2008, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter
Erelid
Erelid
Contacteer:

Gerardus schreef:Ha die Big W,

Ik heb de vork gespoten toen ik het wiel eraf had voor de remschijven. Vork schoongemaakt, onderdelen afgeschermd en gespoten. Ziet er weer stralend uit.
Ga ik zeker als ik tijd heb ook even doen.
Gerardus schreef:ABS modulator kapot? Duur grapje? Makkelijk te vervangen? :?:
Qua prijs denk ik een mazzeltje gehad.
Bij de dealer een dikke € 1300 exclusief montage. :cry:
Op marktplaats tussen de € 300-350 voor een gebruikte, maar ik mailde iemand die op marktplaats onderdelen aanbood van zijn gesloopte RT, met de vraag "wat wil je ervoor hebben" ach doe maar € 50,00!!! :!: :D :!:
Meteen geregeld dus.

Vorige maand tijdens een sleuteldag van onze motorclub uiteindelijk de modulator vervangen.
Met het werkplaatshandboek eigenlijk best eenvoudig, alleen wel zo'n 4 uur werk.
het enige waar je op moet letten is dat je de twee nippels voor de voor- en achterrem ontlucht.

Hoewel ik er een apparaatje voor heb hoefde ik de storing niet eens te restten!
Dat deed ie zelf al.
Afbeelding
Afbeelding
Gerardus schreef:Ben benieuwd naar je navigatiehouder. Ik heb op mijn Nokia N70 ook TomTom zitten.
Tis wel een van de meest simpele oplossingen.
kocht bij de bouwmarkt van die stripjes van staal waar gaten in zitten.
Die worden ook wel in de bouw gebruikt om houten delen te koppelen.
beetje buigen en in de kleur zetten.
Heb op de conector een VDO Dayton PN 2050.

Afbeelding
Afbeelding
Gerardus schreef:Deze even met aluminium zinkspray overgespoten. Ziet er weer als nieuw uit.
Geen problemen daarna gehad met de afstand van de sensor? :?:

Net nog even wat plaatjes geschoten van mijn gisteren gespoten handvatgewichten (en schroeven) en dekseltje van het remreservoir (is weer erg netjes geworden, zeker met de RVS schroeven!) :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Walter
Afbeelding
Gerardus

Zo, met de abs-modulator heb je echt mazzel gehad. Ideaal het reparatiehandboek! Ik heb deze een paar jaar geleden gevonden op een belgische site. Ik heb het helemaal uitgeprint en in een map zitten.

De abs-ring moet ik nog even testen, maar ik heb wel afstandsringetjes voldoende. Zal geen probleem zijn. Hoe kwam je erachter dat je abs-mod. kapot was?

Ik heb ook voor 1,49 euro een metalen buizenklem gekocht voor de gsm. (ons bent zunig, niet waar :lol: ) Ik heb deze op dezelfde plek gemonteerd als jij. wel voor de zekerheid even met wat loctite vastgezet. Ik zal deze week ook het dekseltje van het remreservoir even spuiten. Prima idee. Heb je deze ook eerste even met kunstofprimer ingespoten?

Nu nog even het het abs-modificeren Big W ( :wink: ). Is vergeleken met de modulator een klusje van niks. Hoe ist met het handvat?

Gerardus
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Onderhoud is voor mij niet lichtjes maken, strobo's inbouwen, spuiten en verven, beugeltjes maken enzo. Dat is knutselen en hobby-en.
Onderhoud is voor mij, olie verversen, oliefilter verwisselen, cardanolie, versnellingsbakolie, remvloeistof en blokken vervangen inklusief klauwen en remcylinders schoonmaken, koppeling vervangen, versnellingsbak reviseren, abs module vervangen, sensoren doormeten en zo nodig vervangen, synchroon afstellen
En ja, dat doe ik liefst allemaal zelf.
Met sommige dingen heb ik hulp nodig van mijn oom die veel speciaal gereedschap heeft, maar het meeste kan en doe ik zelf.
Gr motorpappa

Gerardus

Ha motorpappa,

Gelijk heb je, maar knutselen is ook leuk!

Ik ben niet zover als jij, maar doe de beurten ook allemaal zelf, ook de remmen, remschijven enz. Gelukkig, met de koppeling en versnellingsbak heb ik nog geen problemen mee gehad (nok, nok - is harde eiken tafel :shock: ). Dat zal ik ook niet aandurven denk ik. Als ik lees wat er dan allemaal los moet, ben ik bang dat ik aan het eind onderdelen overhoud.
Heb je een technische actergrond?

groet

Gerardus
motorpappa

Nee, niet speciaal technische opleiding ofzo. (werk in een ziekenhuis laboratorium)
Mijn oom is wegenwachter en heeft echt twee gouden rechterhanden.
Mijn vader knutselde ook altijd zelf, vooral vanwege de financiele situatie. Zelf doen is meestal goedkoper. En die instelling heb ik ook. Bovendien is zowel het knutselen als het onderhoud zelf doen inderdaad gewoon heel erg leuk. Ook weet je dat het dan ook echt goed gedaan is. (als ik soms hoor hoe garages met auto's omgaan, dan vertrouw je niemand meer.... :shock: )
En ja, de koppeling en versnellingsbak waren wel spannend om zelf te doen, er moet zoveel af dat er geen motor meer overblijft..... als je de boel weer in elkaar hebt zitten en erachter komt dat je de borging in het vliegwiel hebt laten zitten :oops: moet je weer van voor afaan beginnen :cry:
Aldoende leert men :D
Gerardus

Leve de wegenwachters. Mijn zwager is ook wegenwachter. Wanneer ik even iets niet snap is hij mijn backing-up.
Ik mag het ook graag zelf doen. Mijn oom zei ooit: als je oog het ziet, kunnen je handen het ook.

Gerardus
Walter
Erelid
Erelid
Contacteer:

motorpappa schreef:Onderhoud is voor mij niet lichtjes maken, strobo's inbouwen, spuiten en verven, beugeltjes maken enzo. Dat is knutselen en hobby-en.
Onderhoud is voor mij, olie verversen, oliefilter verwisselen, cardanolie, versnellingsbakolie, remvloeistof en blokken vervangen inklusief klauwen en remcylinders schoonmaken, koppeling vervangen, versnellingsbak reviseren, abs module vervangen, sensoren doormeten en zo nodig vervangen, synchroon afstellen
En ja, dat doe ik liefst allemaal zelf.
Met sommige dingen heb ik hulp nodig van mijn oom die veel speciaal gereedschap heeft, maar het meeste kan en doe ik zelf.
Gr motorpappa
Onderhoud is toch onderhouden???

Dat is natuurlijk meer omvattend dat prefentief onderhoud uitvoeren.
Ook wanneer er een onderdeel van de motor minder wordt en je brengt het weer in staat van nieuw vind ik het ook onderhoud.

zoals meneer van Dale antwoordt:

on·der·hou·den (overgankelijk werkwoord; onderhield, heeft onderhouden)
- in stand houden, laten voortduren
- (iets) in goede staat houden
- aangenaam bezighouden

Uiteraard voor velen ook datlaatste :wink:
Gerardus schreef:
Nu nog even het het abs-modificeren Big W ( :wink: ). Is vergeleken met de modulator een klusje van niks. Hoe ist met het handvat?

Gerardus
Weet toch nog niet of ik het modificeren alleen aandurf...

Het handvat werkt niet...
denk dat er toch ergens een draadbreuk zit.
Vreemd genoeg werkt het motortje van het electrische scherm nu ook niet meer (nadat ik aan het handvat aan het solderen ben geweest).
Zou er soms ergens een zekering zitten die beide zekert?

Kortom, nog steeds werk aan de winkel
Laatst gewijzigd door Walter op 08 apr 2008, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter
Afbeelding
motorpappa

BigW ; "Zou er soms een zekering zitten die beide zekert?" Het scherm op en neer gaat via zekering 3 en 4, handvatverwarming gaat via zekering 7 dus dat geloof ik niet.
Vervelend als je iets niet ff voor elkaar krijgt....
Wat onderhoud betreft heb je natuurlijk gelijk, maar voor mij zit er toch nuanceverschil in de motor goed rijdend houden en hem verfraaien.
Hoop toch dat je er snel uitkomt met dat handvat en het scherm.
Is het handvat dat niet werkt toevallig ook de linker? dus daar waar ook de knop voor het scherm zit? Kan in de manual zien dat voor beide dingen een bruine draad zit, niet toevallig daar wat verwisseld? (zou ook eigenlijk niks uit moeten maken, want bruin is massa... massa punt aan het frame al nagekeken?) ik roep ook maar wat, in de hoop je nog op een idee te brengen.....
Voor nu weer even succes
Groet motorpappa

Walter
Erelid
Erelid
Contacteer:

motorpappa schreef:BigW ; "Zou er soms een zekering zitten die beide zekert?" Het scherm op en neer gaat via zekering 3 en 4, handvatverwarming gaat via zekering 7 dus dat geloof ik niet.
Vervelend als je iets niet ff voor elkaar krijgt....

Hoop toch dat je er snel uitkomt met dat handvat en het scherm.
Is het handvat dat niet werkt toevallig ook de linker? dus daar waar ook de knop voor het scherm zit? Kan in de manual zien dat voor beide dingen een bruine draad zit, niet toevallig daar wat verwisseld? (zou ook eigenlijk niks uit moeten maken, want bruin is massa... massa punt aan het frame al nagekeken?) ik roep ook maar wat, in de hoop je nog op een idee te brengen.....
Voor nu weer even succes
Die massa draad.... daar zou wel eens wat in kunnen zitten...
het is idd de linker zijde.
Misschien gebruiken ze beide dezelfde massadraad...

Van het weekend maar eens het handvat weer loshalen, want het is wel toevallig dat het scherm niet meer werkt als het handvat los is geweest.
motorpappa schreef:Wat onderhoud betreft heb je natuurlijk gelijk, maar voor mij zit er toch nuanceverschil in de motor goed rijdend houden en hem verfraaien.
:wink: Was een beetje pesten hoor... begrijp wel wat je bedoelt :twisted: :wink:

Tnx voor de tip
Walter
Afbeelding
Gerardus

Inderdaad een vreemd verhaal Big W. Ik zal vanavond ook nog eens in het boek kijken, voor wat het waard is.

Op de foto de RT voor de beurt (onderhoud: cosmetisch en technisch - hoop een ieder te vriend te houden :roll: ) en na de beurt en spuitwerk.

Gerardus

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerardus op 02 mei 2008, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter
Erelid
Erelid
Contacteer:

@Gerard Kewl!

Ziet dr top uit!!!
Walter
Afbeelding
Kees BMW

BMW R1150RT

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo
Door mijn beroep dieselmonteur in de scheepvaart heb ik onderhoud altijd zelfs gedaan.Zoals filters bougies remmen en olie,tot voor enige jaren terug deed ik de banden ook.Daar had ik een apparaat voor gemaakt.Bij mijn R1100RT heb ik nog een gasschroef in het armatuur gemaakt,dus gat boren draadtappen enz enz.Verder heb ik de draad naar ABS sensor voor vervangen,zat een breuk in bij kabelbinder.Bij mijn R1150RT was de grootste reparatie de conischelagers vervangen tussen cardan en schwingarm.Daardoor had de kruiskop de schwingarm aan binnenkant al geraakt,zag er slecht uit.Mijn advies is lagers niet nastellen maar vervangen.Verder heb ik het integraalremsysteem ververst,dus aanstuurcircuit en remcircuit.Hier moet je een goeie omschrijving van maken dat het op goede volgorde gebeurt,andes gaat het fout.Ik heb gelijk de olie van de bediening van koppeling vervangen.Na het verversen van het remsysteem ,heb ik het ABS3 uitlaten lezen bij een exbmw werkplaats op fouten,totaal kosten olie en uitlezen €35.Verder heb ik 2gaatjes in huis toerenteller geboord,zat telkens vocht in bij koud weer.Afgelopen jaar heb ik een nieuwe Heftafel gekocht,een HBM300 en niet duur €295 is goed stabiel.
Kees BMW
Kees BMW

zelfs doen

Vulfles ABS3 draad M18x2,5
Kees BMW

Kees BMW

zelfs doen

Dit waren conischelagers tussen cardan schwingarm.
Kees BMW
Gerardus

Zo die Kees zeg. We weten bij we terecht kunnen. Kun je Big W niet helpen zijn probleem(pje) op te lossen.

groet

Gerardus
Kees BMW

zefs doen

Hier is mijn kwikkolom wel een beetje groot maar zo gekocht,er zit maar een beetje kwik in.Een kwikkolom is normaal ±30cm hoog.Bij mijn R1100RT moest ik geregeld stationiar en deellast bijstellen.Bij mijn R1150RT moest ik stationiar minimaal inregelen,en deellast is laatste 20000KM nog nooit ingesteld.
Kees BMW
Kees BMW

Kwikkolom met beetje kwik.
Kees BMW
Kees BMW

zelfs doen.

Mijn jiffystander met zelfs gemaakt alu plaatje.
Kees BMW

Kees BMW

zelfs doen

Stuurverhoging zelfs gemaakt 15mm hoog.Die aangeboden worden zijn 25mm hoog maar dan zijn de kabels tekort.De dop met embleem is door een kennis gemaakt
Kees BMW
Kees BMW

zelfs doen

Olievuldop en sleutel gemaakt.
Kees BMW
Kees BMW

Olievuldop
Kees BMW
Kees BMW

Rempedaal vergroting,verder heb ik bij bestuurders zit de voorkant met 3mm alu strip verhoogt,zo dat zit iets afloopt naar achteren.Verder heb ik een bevestiging voor routerol gemaakt.
Kees BMW
motorpappa

Zozo Kees, dat is ook lekker bezig zijn.
Ik heb overigens de 25mm stuurverhogers. De kabels zijn wel lang genoeg hoor, je moet alleen eerst even de ty-rips hier en daar loshalen om wat ruimte te creeeren en daarna weer netjes vastzetten natuurlijk... :wink:

Frans

Ongelezen bericht door Frans »

[quote="Gerardus"]Inderdaad een vreemd verhaal Big W. Ik zal vanavond ook nog eens in het boek kijken, voor wat het waard is.

Op de foto de RT voor de beurt (onderhoud: cosmetisch en technisch - hoop een ieder te vriend te houden :roll: ) en na de beurt en spuitwerk.

Gerardus
Dju Gerardus, ziet er idd perfect uit mooi werk. :shock: :shock:
Frans

Re: onderhoud zelf doen

Gerardus schreef:Ik ben benieuwd of er meer zijn die zelf het onderhoud doen aan de motor. Ik ben zelf niet zo'n techneut, maar aldoende leert men.

De afgelopen maand heb ik het volgende gedaan:

1. een kleine beurt
2. nieuwe banden erop laten zetten
3. zelf nieuwe remschijven gemonteerd en blokken (voor - EBC)
4. nieuwe remklauw achter (tweedehands) gemonteerd
5. klepdeksels, abs ring gespoten
6. citydeksels (gekocht van Big W) - gespoten
7. gsm houder gemaakt, gespoten en gemonteerd (Nokia N70)
8. zadel verhoger gemonteerd
9. Spiegels en onderkuip laten spuiten
10. Beschermfolie geplaats over onderkuip (tegen steenslag e.d.)
11. vork gespoten (zinkspray)

Ik heb er wat foto's bij gedaan. Laat me weten of er onder jullie echte techneuten en handige doe-het-zelfers zijn.

Gerardus

Toch een ideale plaats voor de navigatie, heb je ook de stroomvoorziening geregeld?

Ik heb zelf op exact dezefde plaats een brodit houder gemonteerd voor mijn Qtec 9100 (met tomtom) en een BMW plug aan de sigaretten plug voor in de auto gesoldeerd, met 2 uitgangen van 5 volt 1x telefoon, 1x gps antenne. werkt perfect.

Zonder voeding is er altijd wel iets leeg.

Frans
Gerardus

Hoi Frans,

Ja ik heb ook een bmw stekker gesoldeerd. Vooral als het koud is kan het snel gaan met de accu. Vanmiddag nog met de tom tom (Nokia N70) gereden. Gaat prima, alleen het glas spiegelt nog wat. Gaan we nog iets aan doen. GPS antenne heb ik de zak van mijn jas, als deze accu vol is gaat hij gemakkelijk een dag mee.
De houder kost 1,49 euro. Dat is een metalen buizenklem, iets bijgebogen, even een gaatje erin en even zwart gespoten. Altijd leuk zulke oplossingen. Originele accessoires zijn vaak erg duur.
Heb jij een bluetooth oortje in of baan je je weg alleen visueel? 8)
Ik heb inmiddels ook mijn andere koffers gespoten in hoogglans zwart. Zal morgen nog even een foto maken.

Als je wilt weten hoe iemand een motor er weer als nieuw kan laten uitzien moet je hier eens kijken (r1100rs- zo'n mooie rooie heb ik ook gehad):

http://meguiars.nl/forum/viewtopic.php?t=4304

Gerardus
Frans

Gerardus schreef:Hoi Frans,

Ja ik heb ook een bmw stekker gesoldeerd. Vooral als het koud is kan het snel gaan met de accu. Vanmiddag nog met de tom tom (Nokia N70) gereden. Gaat prima, alleen het glas spiegelt nog wat. Gaan we nog iets aan doen. GPS antenne heb ik de zak van mijn jas, als deze accu vol is gaat hij gemakkelijk een dag mee.
De houder kost 1,49 euro. Dat is een metalen buizenklem, iets bijgebogen, even een gaatje erin en even zwart gespoten. Altijd leuk zulke oplossingen. Originele accessoires zijn vaak erg duur.
Heb jij een bluetooth oortje in of baan je je weg alleen visueel? 8)
Ik heb inmiddels ook mijn andere koffers gespoten in hoogglans zwart. Zal morgen nog even een foto maken.

Als je wilt weten hoe iemand een motor er weer als nieuw kan laten uitzien moet je hier eens kijken (r1100rs- zo'n mooie rooie heb ik ook gehad):

Gerardus
Ik heb het nog niet met een bluetooth oortje geprobeerd, ik kan wel gewone oordopjes inpluggen dus kijk en luisterplezier.
Het spiegelen van het ruitje, had ik ook, maar met de brodit houder kan ik hem makkelijk kantelen.
marnel

Ongelezen bericht door marnel »

Gerardus schreef:Ha die Big W,

Deksels zijn mooi geworden. Zit een spuitfoutje in die ik net niet helemaal kon herstellen omdat mijn lak op was (vreselijk lastig te krijgen in spuitbus ... iemand een tip voor glacier grun spuitbussen?? - Ik heb nu een bus kunnen bemachtigen via kleurencentrum Limburg, wilden voor mij als particulier een uitzondering maken en een spuitbusje opsturen - dank, dank, dank.. :D ).

ABS modulator kapot? Duur grapje? Makkelijk te vervangen? :?:
Ben benieuwd naar je navigatiehouder. Ik heb op mijn Nokia N70 ook TomTom zitten.

ABS ring was noodzaak. Kreeg ik niet los van de oude remschijven en brak dus af. Totaal vastgeroest. Ik heb voor 13 dollar een tweedehandse uit amerika gekocht. Deze even met aluminium zinkspray overgespoten. Ziet er weer als nieuw uit.

groet

Gerardus
Ha Gerardus,

Wat de spuitbusjes betreft,
Bij mij in Dordrecht zit een verfspecialist, van Rees, die op kleurnummer maakt en vervolgens in spuitbussen doet. Werkt perfect en uitstekend resultaat.

gr Martin

Gerardus

Hoi Martin,

Bedankt, weer een adresje. Als er nog mensen zijn die een bedrijf kennen dat wat noordelijker zit (omgeving Assen) hoor ik dat heel graag.

Op de foto's de standaard zwarte koffers, nu gespoten in hoogglans. Beste aardig gelukt, maar natuurlijk geen professioneel spuitwerk.

Gerardus

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerardus op 02 mei 2008, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
motorpappa

Ja ja, ik mag ook weer knutselen. :D :D :D
Had de rvs schroefjes besteld en erop gezet, valt mijn oog op de vorkpoot en die was dus helemaal vet. Dat kan maar een ding zijn ; lekke keerring. Vandeweek ff spullen bestellen zodat ik dat weer in orde kan maken. En dan verder hopen dat de signalminder van kisan uit amerika ook binnen is, kan ik dat gelijk erop zetten.
Zo blijven we lekker bezig :lol:
Gerardus

Hoi Micha

Is dat veel werk? Ben benieuwd hoe je deze klus klaart. Welke apparaat gebuik je om de motor te synchroniseren? gebruik je ook een speciaal reparatiehandboek (naast "onze pdf-er)?

Gerardus
motorpappa

Hoi Gerardus,
Ik heb ook het "heynes service & repair manual"
Staat erg veel in, en duidelijk maar wel in engels.
Voorvork uitbouwen valt wel mee hoor, stuur moet ook los, en ik haal meteen de poten los van de verbindingsplaat op de swingarm, zonder die plaat van de swingarm los te halen dat scheelt weer. Dan moet de poot nog uit elkaar, maar je bent snel met het echte werk bezig, en niet eerst de halve dag de motor uit elkaar halen voor je aan de echte klus zelf kunt beginnen.
Voor synchroniseren ga ik naar mijn oom, dan moet het verbindingsstuk van het luchtfilterhuis los van het gasklephuis en heeft hij een apparaatje dat de luchtstroom meet. Dat is dan de echte luchtstroom en niet een ontstaan vacuum achter de gasklep waar normaal op gesynchroniseerd wordt.
Komende tijd wel eerst druk met andere dingen, nachtdienst, en ga mijn pa helpen met het huis schilderen. Dus voordat ik weer tijd heb voor de motor zijn we wel weer een week (of twee) verder.
Groeten Micha
Chief

Ongelezen bericht door Chief »

Gerardus schreef:Hoi Frans,

Gerardus
Heeft iemand een idee wat de afkortingen betekenen die in het bericht staan van de bovenstaande link? Het is voor mij echt allemaal onbekend. Ben vooral benieuwd hoe je een kuipruit weer kunt laten glimmen...

de afkortingen zijn:
Genomen stappen

1 Afspoelen
2 APC
3 Afspoelen
4 Velgen met AWR
5 Afspoelen
6 Wassen met NXT shampoo en de WM
7 Afspoelen
8 Drogen met de Watermagnet
9 Kleien icm QD
10 Lak, koffers en de kuipruit exentrisch met de Hamach pad en de 80.
11 Uitwrijven met de MF doek
12 M16 ingewreven en laten curen.
13 Koffers en cockpit en div kunstof in de TD en uitgewreven.
14 Buddysit in de 2 in 1 leer conditioner gezet, niet teveel
anders vliegt de berijder en medepassagier eraf.

15 M16 uitgewreven
16 Croom met de NXT AM gedaan.
17 Velgen met de AMP.
18 Nagelopen en weer nice and shine

groetjes
Chief

Gerardus

Hoi Chief,

Wanneer je naar de site gaat van Mequiars, kun je dit wel vinden (het zijn vaak produkten). Je kunt ook gratis een foldertje aanvragen, krijg je ook een "monster` meegestuurd. Ik heb een fles polijstsap van dit merk gekocht. Het is echt goed spul, maar wel duur!

Gerard
Chief

Gerardus schreef:Hoi Chief,

Wanneer je naar de site gaat van Mequiars, kun je dit wel vinden (het zijn vaak produkten). Je kunt ook gratis een foldertje aanvragen, krijg je ook een "monster` meegestuurd. Ik heb een fles polijstsap van dit merk gekocht. Het is echt goed spul, maar wel duur!

Gerard
Hoi Gerard,
ik heb de catalogus aangevraagd. Zal inderdaad wel duur spul zijn....
ik wacht eerst de catalogus maar eens af

Jerf
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Chief schreef:de afkortingen zijn:
Genomen stappen

1 Afspoelen
2 APC [=All Purpose Cleaner]
3 Afspoelen
4 Velgen met AWR [=All Wheel Cleaner bedoelt ie denk ik]
5 Afspoelen
6 Wassen met NXT shampoo [=zo heet hun shampoo] en de WM [Washmitt=washandschoen]
7 Afspoelen
8 Drogen met de Watermagnet
9 Kleien icm QD [=Quick Detailer]
10 Lak, koffers en de kuipruit exentrisch met de Hamach pad en de 80 [=polijstspul, soort WD40 zeg maar].
11 Uitwrijven met de MF [=microfiber] doek
12 M16 [=wax] ingewreven en laten curen.
13 Koffers en cockpit en div kunstof in de TD [=Trim Detailer] en uitgewreven.
14 Buddysit in de 2 in 1 leer conditioner gezet, niet teveel
anders vliegt de berijder en medepassagier eraf.
Die lui hebben goed spul, maar duâh. Verwacht geen wonderen als je de ervaring en de spullen niet hebt. Voor ernstig verouderde en beschadigde lak moet je zo'n poetsmachine hebben, anders ben je een paar dagen aan het boenen. En sommige dingen zijn gewoon buitensporig duur. Zij hebben bv een Washmitt, een of andere fancy washandschoen. Die heeft Hallfords ook voor €4,95 met microfiber dreadlocks eraan. Werkt als een speer. En of je nu echt die dure shampoo nodig hebt... Die polijsttoestand is denk ik wel erg goed, als je dus erg rotte lak hebt. Niet iets om elke week te doen, maar het wordt er wel mooier op.

Ik heb mijn koffers met dat '80' spul gedaan en daarna met Trim Detailer en ze zien er idd erg mooi uit. De diepe krassen gaan er niet uit natuurlijk, maar ze zien er niet meer zo havenloos uit.
Trim Detailer is overigens net zoiets als cockpitspray. De boel gaat er mooi van glimmen, maar is wél spekglad...
Chief

de koffers en andere zwarte kunststof delen behandel ik altijd met bumperspray. Dat kun je b.v. bij de Hema of Halfords kopen, is niet duur en geeft een diep zwarte glans.
Maar, ook hiervan worden die delen die je behandelt spiegel glad. Je moet er ook niet teveel van gebruiken want dan druipt het spul er bij de eerste de beste regenbui vanaf en zie je de druipsporen op de koffers. Dus, werkt prima maar gebruik met mate (waar heb ik dat eerder gehoord....?)
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Chief schreef:de koffers en andere zwarte kunststof delen behandel ik altijd met bumperspray. Dat kun je b.v. bij de Hema of Halfords kopen, is niet duur en geeft een diep zwarte glans.
Dat is volgens mij het zelfde spul. Die polijsttoestand is goed om kleine krasjes en lelijke plekjes mee weg te krijgen. Kunststof is redelijk zacht dus dat gaat lekker.

Paul leliveld
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda ST1100
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Voorvork R1100RT

Ongelezen bericht door Paul leliveld »

Hoe moet ik de olie van de vork vervangen .
En hoe gaat dat.
Kees BMW

Hallo

Als de vork niet lekt is dit niet nodig,olie dient alleen voor smering.

Succes.
Kees BMW

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”