Ervaring rijden met- en onderhoud van een 1200RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
RTdriver
Type: R1200RT
Bijz: Kleur Saphirschwarz metallic, type 90er Jahre
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oostzaan

Ervaring rijden met- en onderhoud van een 1200RT

Ongelezen bericht door RTdriver »

Ja, zoals ik bij het voorstellen in die tijd heb verteld, een klein jaar geleden mijn GS1100 (bj 1995) ingeruild voor een 1200RT. Een mooie motor met bouwjaar 2007 met toen ca 2800 km op de teller.

Inmiddels voor mijn doen in het afgelopen jaar redelijk wat kilometers gemaakt (km stnd ca 9000). De kilometers zijn voornamelijk fun kilometers alhoewel ik bijna dagelijks (indien mogelijk ook in de winter) met de motor naar het werk rijd. De afstand naar mijn werk is echter zeer gering dus daar loopt de teller niet echt van op.

Samengevat kan ik stellen dat de GS inruilen geen verkeerde keuze is geweest. Het zijn qua rijeigenschappen twee niet met elkaar te vergelijken motoren. De één redelijk basaal uitgerust (de 1100), sportief, weinig comfort de ander overlopend van luxe, meer een tourder en heel veel comfort. Natuurlijk wat gespeeld met de ESA instellingen omdat ik niet tevreden was/ben met de stabiliteit van de RT. Standaard rijd ik nu op de sportstand (een persoon +bagage). Voor mij is de motor zo prettig te handelen en is hij voldoende wendbaar (overigens voel je deze instelling natuurlijk soms wel in je rug bij een “kuiltje/heuveltje). Het “zoeken” van de voorkant is hierdoor minder, maar blijft echter een eigenschap die ik niet als prettig ervaar. Daar staat tegenover dat het comfort tov de GS enorm is toegenomen.

Op het moment van kopen van de 1200RT was uitsluitend de 1000 km beurt bij de dealer gedaan (en afgetekend in het onderhoudsschema/boekje). Natuurlijk heb ik voordat ik aan “mijn” kilometers begon, de oliën ververst, maar verder was er niets mis aan de bijna nieuwe motor (en nu nog niet).

Vandaag een eerste grote beurt laten geven door Kenny Simons. Na de zeer positieve ervaringen op het forum gelezen te hebben, een afspraak gemaakt en op weg naar Den Dolder. In overleg zelf iridium bougies meegenomen en ik had nog een 4 liter fles Castrol vol synt. Olie staan 10w50. Om 09:00 uur ter plaatse en natuurlijk de kleine problemen aan/met de motor met Kenny besproken. Een van de zaken was dat de motor bij de koude start niet lekker liep. De toeren gingen niet omhoog en de motor draaide zonder gas bij te geven, met horten en stoten. Dit was over zodra de motor op temperatuur was. Ook de in mijn ogen mindere stabiliteit besproken.

Kenny gaf aan dat het instabiele gevoel het gevolg kon zijn van de standaard veren en hij gaf aan dat het plaatsen van Hyperpro veren voor een oplossing zouden kunnen zorgen. Nu moet ik zeggen dat ik nog niet uitgespeeld ben met de ESA instellingen en ik heb op het Forum gelezen dat deze ook nog anders kunnen worden ingesteld (voorinstellingen). Dit laatste wil ik nog even onderzoeken/proberen want als ik bijvoorbeeld de voorkant iets harder kan zetten dan zou dat een oplossing kunnen bieden. Zo niet dan kies ik alsnog voor de Hyperpro’s. Met betrekking tot het slecht lopen bij de koude start was natuurlijk niet direct een bekend probleem te noemen.

Tijdens de beurt bleek er een servomotor op het gasklephuis (???) los te zitten. Verder alle oliën ververst, kleppen gesteld, gesynchroniseerd enz enz. Het resultaat van dit alles is een merkbaar beter lopende motor. Hangt beter aan het gas en lijkt wat rustiger te lopen (minder trillingen).

Wat ik helemaal als geweldig heb ervaren is dat ik bij Kenny een leenmotor kreeg aangeboden. Gretig gebruik van gemaakt en samen met een vage kennis (geintje) een leuke route gereden tijdens deze zeer mooie dag. Koffie in Zeist, en gegeten langs de rivier (de Waal) en om 15:00 uur weer bij Kenny retour waar mijn motor alweer klaar stond. Uitsluitend benzine hoeven te betalen en dat mag wel als bijzonder genoemd worden.

Ik kan tot nu toe alleen maar bevestigen wat ik heb gelezen over Kenny. Koffie bij ontvangst, hartelijk contact, als je wilt blijven prima een leenmotor mee, ook goed. Heel wat anders dan eerdere ervaringen bij dealers of andere “reparateurs”. Wat mij betreft de volgende keer weer op hetzelfde adres onderhoud.

Na, nu weer een nieuw motorjaar waar weer een aantal tourtochten en minimaal één vakantie naar het buitenland met de motor (een goed lopende) gaan plaatsvinden.

Groet Ton

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”