Reserve benzine voorraad

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Miky-Biky
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Reserve benzine voorraad

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Hallo forumleden,

ik ben vandaag zonder benzine gevallen, de indicator stond op 3mm onder 1/4 tank, de resterende actieradius gaf nog 99km aan, geen alarmmelding op het display. Een geluk, ik ben op 1km van een benzinepomp stilgevallen. Nu weet ik ook perfect het verbruik, 25.04L voor 504km = 1/20. (Ik had moeten weten dat de pret bijna uit was!)
Heeft iemand van jullie een vergelijkbaar probleem gehad? Wat was de storing en misschien de oplossing? Of kent iemand een mogelijke oorzaak?

Mvg, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Inspector Gadget

Re: Reserve benzine voorraad

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 11xxRT is het een mechanische vlotter die vaak bij het wisselen van het brandstoffilter, omdat het best wel een gedoe is om die kluwen uit de brandstoftank te halen, enigszins verbogen raakt en daardoor wat onnauwkeurig.
Mijn advies is de dagteller in de gaten te houden en zo rond de 400 ~ 450 te gaan tanken.
Miky-Biky
Tripy Roadmaster
Zumo660

Hoi I.G.,

bedankt om het meedenken, dat laatste ga ik zeker doen.
Wat ik ook vreemd vond was dat na dat ik de tank volledig gevuld had de indicator op de oude waarde bleef staan (3mm onder 1/4 tank), pas na 300m rijden ging deze plots naar het maximum. Ook vreemd was de resterende actieradius, die bleef op 99km staan, later liep die stilaan op, na 5km stond hij op 170km, na 15km stond hij op 250km, pas na 60km stond hij op 500km en begon hij af te tellen, eigenlijk had hij dan nog maar 440km mogen aangeven.
Maar zoals eerder al gezegd, dagteller in de gaten houden.

Mvg, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Inspector Gadget

ik zie nu dat je een 1200RT hebt? _001
Ik meende een 1100RT in je beschrijving te zien & je avatar-afbeelding toont een 1150RT? _001

Op de 1200-serie is het een heel ander verhaal;
Daar is de centrale computer (ZFE) verantwoordelijk voor het meten van de brandstofhoeveelheid én het indiceren van een actieradius e.d.
Ook bij de 1200-serie is bekend dat deze, afhankelijk welke brandstof-sensor je hebt (meetstrip of vlotter) soms ook redelijk onnauwkeurig is.
Ik weet niet van welk bouwjaar jou 1200 is.
Maar de ZFE heeft enkele kilometers nodig na het tanken om enigszins accuraat de actie-radius aan te geven.
Daarom is het aanhouden van 400 ~ 450 km op de dagteller aan te raden.

Met de zoekfunctie rechtsboven in kan je zoeken op het forum over de brandstofmeter, daar zijn al aardig wat draadjes over geweest. :idea:
Miky-Biky
Tripy Roadmaster
Zumo660

Mijn R1200RT is van 2010
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Inspector Gadget

Dat heb je zeer waarschijnlijk het vlotter-model en dat is in principe goed nieuws; _004
Tenzij iemand aan je brandstofgedeelte heeft gewerkt en mogelijkerwijs het stangetje heeft verbogen (komt wel eens voor, soms), is het vlotter-model degene die de voorkeur heeft;
Het vlotter-model is waarbij in de brandstof, net als bij een toilet, een vlotter drijft en via een weerstand (potentiometer) een een kleine spanning afgeeft aan de ZFE die dit weer vertaald naar brandstofhoeveelheid.
In principe kan je er zelf niets aan afstellen anders dan als het stangetje verbogen zou zijn.
Je zou eens bij een BMW dealeRT te raden kunnen gaan of zij daar nog iets aan kunnen afstellen, voor zover mij bekend niet.
Maar misschien is er een software-update voor jou motor waardoor deze meting wat nauwkeurig(er) is/kan worden. _001

Als je daarentegen niet het vlottermodel hebt maar degene met een zogenoemde meetstrip kan (en helaas, soms ook moet) deze weldegelijk gekalibreerd worden.
Daarbij wordt de meetstrip uit de tank genomen, deze kurk- en kurkdroog gemaakt (pas op dus!), en daarna via het BMW Diagnose systeem, GS911, Texa (e.d.) opdracht gegeven aan de ZFE van je motor de bewuste meetstrip opnieuw in te leren.
Nogal een klusje dus.
Martin7007
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Een bekend verhaal. Tot 14 dagen terug werkte mijn brandstofmeter naar behoren. Eerst een waarschuwing en een knipperend tank symbool.
Echter op 13 mei op de A15 verloor ik rijdend op de linker baan al het vermogen van mijn BMW R1200RT uit 2005 Oia .
Langs de kant van de weg uit pure noodzaak lid van de ANWB geworden en samen met de Wegenwacht naar de pomp gereden waar er ruim 27 liter in ging.
Gezien de verschillende draadjes op het forum denk ik dat de meet strip het heeft begeven. Zie een dure reparatie niet zitten. Nu dus genoodzaakt op de darteler te rijden. Ga ook het brandstof verbruik bijhouden op mijn Zumo 590.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Of simpelweg om de 250km tanken dan heb je nooit problemen.
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Das dan wel zonde van die 15 kg extra die je steeds doelloos bij je hebt. En je verdubbelt het aantal tankbeurten. Met 450 km op de dagteller zit je altijd goed.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Miky-Biky
Tripy Roadmaster
Zumo660

Allen bedankt voor uw meedenken, ik ga zo wie zo op de dagteller rijden en ik moet deze maand toch binnen voor onderhoud, ga ik mee vragen om de meting opnieuw te kalibreren mocht dat lukken.

Mvg, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
GerardAmsterdam
Type: R1100RT
Bijz: Sinus Blue
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door GerardAmsterdam »

Ik ga echt geen 450 km halen op mijn dagteller met een R 1100RT.

Groet

Gerard
Miky-Biky
Tripy Roadmaster
Zumo660

GerardAmsterdam schreef:Ik ga echt geen 450 km halen op mijn dagteller met een R 1100RT.

Groet

Gerard
Toch wel al gedaan met m'n R1100RT, ik moet toegeven, met een steeds kleiner wordend hartje naarmate de kilometers aandikten.

Mvg, Marc.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Miky-Biky schreef:
GerardAmsterdam schreef:Ik ga echt geen 450 km halen op mijn dagteller met een R 1100RT.

Groet

Gerard
Toch wel al gedaan met m'n R1100RT, ik moet toegeven, met een steeds kleiner wordend hartje naarmate de kilometers aandikten.

Mvg, Marc.
....en vervolgens zuig je alle zooi (bagger, water, roest...) onder uit je tank zo door je brandstofsysteem zo je cilinders in... _001 Daar wordt het allemaal niet beter van. Waarom gewoon niet op tijd tanken?

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

en vervolgens zuig je alle zooi (bagger, water, roest...) onder uit je tank
Bert, ik heb nog nooit roest in een kunststof tank gevonden... -naughty-

Voor de rest heb je wel gelijk, ondanks het brandstoffilter is het niet verstandig om je tank heel ver leeg te rijden.

Groet, Aad
Ton1959

Water in de tank zit meestal op plaatsen waar het normaal nooit weggaat ( tenzij je hem op zijn kant legt). En dus ook niet als de tank leeg gereden word. Sommige oudere Yamaha types hadden hier last van. Als de tank een stukje had wat over een framepijp hing bleef daar altijd water staan omdat dit het laagste punt van de tank was maar niet het punt waar de benzinekraan zat. Vuil komt ook bij leegrijden niet door het filter. Misschien is het voor de pomp minder goed om te draaien terwijl er geen druk komt omdat er geen brandstof is. Niet vergeten dat het bij de motoren met carburateurs allemaal net iets anders ging als met onze benzine
inspuiting met pomp. De benzinekraan was altijd wel een verzamelpunt van vuil. Nou ja de zeef natuurlijk die in de tank zit.
Inspector Gadget

Er kan inderdaad de nodige troep onderin je brandstoftank zitten over al die jaren.
En inderdaad ook water, brandstof is sterk hygroscopisch, daar is al eens eerder een draadje over geweest.
Of wat dacht je van de troep die je meetanks vanuit de brandstoftank bij de pomp?

En mogelijk kan je wel iets van roestdeeltjes vinden, met name van de vultrechter als ik daar zo de roestvorming zie bij sommige modellen BMW's.
W.o de 1100 en 1200 serie.

Daarnaast is BMW ook heel duidelijk in de gebruikershandleiding, het leegrijden van je brandstoftank kan schade veroorzaken aan je motor en je katalysator.

Maar in mijn optiek is de kans dat je onverlet rommel uit de brandstoftank meezuigt al wat minder omdat volgens mij bij de BMW's de brandstof van bovenaf aangezogen is.
Zwaardere deeltjes zullen daardoor minder snel opgezogen kunnen worden, verwacht ik.

Daarom, hou je dagteller in de gaten, en hou, afhankelijk van het model BMW ;) een zekere marge aan.
De reserve-voorraad bij de BMW's is 4 liter, en die moet je eigenlijk niet willen gebruiken om uit te kijken naar een pomp.
Alleen als nood aan de man of vrouw is.
En ga je op een wat langere tocht, overweeg eventueel een mini-jerrycan mee te nemen van 2 of 4 liter.
Natuurlijk nooit in de bagage, alleen op de bagage of op de motor.
b7.jpg
b7.jpg (46.8 KiB) 144 keer bekeken
Maar eerlijk gezegd, controle op voldoende brandstof is onderdeel van mijn BROVAK controle.
Want ik heb zelf ook al eens een keer stil gestaan door het niet goed functioneren van de branfstofmeter op de 1200 en dat niet tijdig in de gaten hebbende. :$
Ton1959

Water zoekt altijd de lage punten van de tankt omdat het zwaarder is dan water. En al is de tank helemaal vol of bijna leeg dan maakt dat geen verschil. Het water komt gewoon mee .De pijp die naar de pomp gaat zuigt vanaf het diepste punt weg wat er zit. Als daar water zit zuigt de pomp water en als er benzine zit zuigt hij benzine aan. Vuil valt nadat de motor stilstaat naar het laagste punt en onder het rijden zweeft het in de benzine. In beide gevallen zal het filter het vuil tegen houden. Het enige probleem wat minder goed is lijkt mij het moment als er geen benzine aangezogen kan worden. Een pomp die droog loopt lijkt mij minder goed voor de pomp. Meestal zit de pijp waar de benzine word aangezogen niet helemaal tot de onderkant en zelfs bij een leeggereden tank blijft er dan altijd een laagje benzine in de tank staan. Maar het filter zorgt er gewoon voor dat vuil niet in het brandstofsysteem komt.
Bij onze oude motoren met een klein gaasfilter op de benzinekraan ging dit niet zo goed en daar zat al het vuil en water vaak in dat onderste puntje van de tank bij de benzinekraan. Maar vaak was dat gaasfilter niet erg fijn zodat er zeker in de meeste gevallen voldoende doorstroming was maar wel het vuil erdoor schoot en naar je vlotterkamers ging.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”