ABS modificatie aangebracht

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
tmolsth
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede

ABS modificatie aangebracht

Ongelezen bericht door tmolsth »

ABS-modificatie.jpg
ABS modificatie geheel geslaagd !

Ik vond het best een uitdaging om de ABS modificatie aan te brengen. Gelukkig is de handleiding (elders op dit forum) uitstekend en voor mij hielp het ook te weten wat ik nu precies op het bedradingsschema aan het doen was. Ik heb het allemaal buiten voor de deur gedaan op 2 en 3 mei, waardoor ik het treffen in Appeltern miste. Het was bij elkaar behoorlijk wat werk, exclusief regen op 3 mei was ik er anderhalve dag mee zoet. Het meeste werk was nog het demonteren, het zoeken van de laatste boutjes onder achter waar het opbergvak en vervolgens de fairing met de koplamp nog op bleven hangen. Dat staat allemaal niet precies in mijn Haynes handleiding (foto 1).

De kluwen connectiepunten zaten zoals verwacht achter het opbergvak op het frame goed ingetaped. Niet alleen de gezochte negen groene spanningsdraden maar ook een nog dikkere knoop bruine aardingsdraden zat daar en nog wat kleine samenscholingen in andere kleuren. Daarnaast trof ik een heel stel contacten aan los ingetaped waren (foto 4). Ik vermoed dat die ooit aan een radio hebben vastgezeten. Ik heb ze van een krimpkous voorzien (foto 4) en later netjes ingetaped.

Dan was het zoeken naar de beroemde connector van de bedrading van de linker stuurhandle. Daarvoor moest toch echt het dashborad los en de voorfairing met de koplampbehuizing eraf. Maar goed, dan kon je er ook goed bij. Mooie gelegenheid om eens wat kabels met verweerde rubberen omhulling opnieuw in te tapen.

De blauwgroene draad van de stuurhandleconnector zat bij mij onderin in plaats van bovenin zoals in de beschrijving van de ABS-modificatie staat vermeld (foto 3). Ik heb verder niet geprobeerd om de pen van deze kabel uit de connector te trekken, omdat ik geen zin had om een straks een defecte connector te moeten repareren. Ik heb zoals in de handleiding voorgesteld een stukje isolatie uit de buitenbocht van de blauwgroene draad op foto 3 verwijdered en daar de nieuwe draad aan vast gesoldeerd. Omdat ik niet helemaal zeker was van de benodigde draaddikte heb k de nieuwe dubbel aangelegd.

Een krimpkous krijg je zo natuurlijk niet omheen. Maar ik kan tegenwoordig heel aardig met het plastic “ABS” (het toevallig hetzelfde als de ABS van de modificatie) omgaan sinds ik een gescheurde zijkoffer heb gelast, heb ik de soldeerverbinding voorzien van een plastic omhulsel, ter plekke gemaakt met de soldeerbout en een ABS-lasstaafje, van hetzelfde materiaal dus als de zijkoffer en de topcase, stevig en passend plastic dus. Het geheel uiteraard ingetaped met zelfvulkaniserend rubber tape.

Dan de nieuwe kabels naar het knooppunt met de 9 groene draden geleid en daar verder gewerkt.
De koperen ring waarmee de groende draden bij elkaar waren geknepen met de Dremel opengeslepen. En dan op zoek naar de twee kabels die met het ABS-relais in verbinding staan. Die waren met de multimeter zo gevonden en vervolgens gemarkeerd. Dan op zoek naar de connector van de ABS unit. De unit zit onder de tank, maar de connector is bereikbaar aan de linkerkant. Ik heb de grote tankbout aan de rechterkant wel los gemaakt en de tank iets omhoog gekanteld om er gemakkelijker bij te kunnen, maar dat was wellicht niet nodig.

Wat in de handleiding ontbreekt is hoe je zo’n connector los krijgt. Ik dacht eerst dat je het schroefje moet losdraaien aan de bovenkant. Maar nadat ik op het internet naar de connector had gezocht en een mooi plaatje ervan gevonden, werd me duidelijk dat dit helemaal niet nodig is, maar goed ook, want dat schroefje houdt het binnenwerk van de connector bij elkaar. Wat je moet doen is de metalen verende clip net onder de connector voldoende naar beneden buigen zodat het plastic lipje vrijkomt, waarna de connector naar boven gekanteld kan worden en loskomt. Die verende lip is stevig, dus dat was nog even lastig, maar uiteindelijk niet echt een probleem. Met de iets gekantelde tank kon de connector vervolgens naar boven worden gekanteld en kwam zonder probleem los.

De groene draad die van het knooppunt naar pin 15 van de ABS-connector loopt was met de multimeter ook zo gevonden. Draad gemarkeerd.
De drie groene ABS-draden bij het knooppunt even lang gemaakt en gestript en samen gesoldeerd met de dubbele draad die ik al van de stuurhandle-connector naar dit knooppunt had geleid. Dat werd best een dikke glanzende tinnen knop. Ik heb twee soldeerbouten tegelijk gebruikt om de bundel voldoende heet te krijgen en een tang om de warmte vlak buiten de bundel af te voeren.

Daarna de resterende 6 groene draden van het knooppunt even lang gemaakt, gestript en op dezelfde manier gesoldeerd en tenslotte het geheel netjes intaped vanaf de stuurconnector tot en met het knooppunt. De opnieuw ingetapete bos knooppunten zie je links boven en achter de nog losse en later ingetapete contacten op foto 4.

Voordat alles weer gemonteerd zou worden heb ik eerst een proefrondje gemaakt. En waarempel, de ABS doet nu zijn test nadat de motor is gestart en werkt vervolgens perfect. Dus project geslaagd. Nooit meer ABS lampjes die ’s ochtends na het wegrijden blijven branden als de motor nog koud is.

Hierna kan alles weer in elkaar gezet en de beplating weer gemonteerd. Dat liep behoorlijk vlot en ik hield zelfs geen boutjes over.

Oh ja er was nog iets. De voorfairing met koplampbehuizing zit behalve met vier bouten aan de zijkant nog vast met drie in het vooronder, waarvan er twee feitelijk niet of nauwelijks te zien en te vinden zijn. Op het internet wordt daar ook over geklaagd, omdat met name de Haynes manual voor dit “bodywork” volstrekt onvoldoende informatie geeft voor iemand die voor het eerst zo’n frontfairing wil monteren. Welnu bij mij zaten de moeren er helemaal niet op. Ik vermoed dat de werkplaats ergens in het verleden die vergeten was of misschien wel te lastig vond om ze erop te doen. In elk geval zit het nu weer zoals het door BMW bedoeld was.

Eind goed al goed, ABS project geslaagd !

Theo Olsthoorn,
Heemstede
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ABS modificatie aangebracht

Ongelezen bericht door Baird »

Mooi verhaal, kleine opmerking: bij de R1150RT zitten er ook een aantal bouten bij het monteren van de voorfairing die door rubber gaten gestoken worden als een soort geleide pennen en dus ook zonder moeren, het kan dus maar zo zijn dat het bij de R1100RT ook zonder moeren hoort .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
tmolsth

Dank je Baird,

zou zo maar kunnen. Het gaat inderdaad om drie pennen met rubber. Alleen hebben de pennen mij mijn R1100RT een M6 schroefdraad. Ik ga er daarom vanuit dat daar moeren op moeten. Een RT bezitter uit de USA mopperde op een forum dat het een crime was geweest om de drie moeren te vinden, voordat hij de frontfairing kon verwijderen. Dus hij had er moeren op zitten. Ik heb in elk geval een M6 borgmoer op de onderste gezet. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat de werkplaats het met de kennis van de constructie van de R1150RT ze niet nodig heeft gevonden. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het weinig uitmaakt. Maar goed, als ze er nu toch zitten, dan maar een moer erop.

Theo Olsthoorn, Heemstede
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Knap stukje werk en roept oude herinneringen op. Ik had bij mijn abs modificatie destijds flink wat hulp en we waren daardoor in een zatermiddag klaar. Heerlijk gevoel he, als het werkt en je van die abs lampen af bent _004 :D
tmolsth

Dag Hans,

het is inderdaad een heerlijk relaxed gevoel zeker te weten dat de ABS het altijd doet. De onzekerheid is weg. Ik merk toch dat ik het heel vervelend vond als ik zonder ABS moest rijden en telkens die oplichtende rode lampen op het dashboard zag. Echt een opluchting.

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

[media]mtuM8-WIslk[/media]
Met in de hoofdrol de R1100RT van HansD
HansD schreef:Knap stukje werk en roept oude herinneringen op. Ik had bij mijn abs modificatie destijds flink wat hulp en we waren daardoor in een zatermiddag klaar. Heerlijk gevoel he, als het werkt en je van die abs lampen af bent _004 :D
Jos WRSM
tmolsth

Jos, Hans

Mooie film !

Dat was dus alweer 6 jaar geleden ! Ik had van tevoren ook dit filmje bekeken; het heeft toen mijn vertrouwen versterkt in die zin dat ik het daarna wel zag zitten om de modificatie zelf aan te brengen. Bedankt.

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Graag gedaan. De video is best populair als je nagaat dat het bijna 7000 bekeken is. Achteraf bleek dat we het rechterkuipdeel niet hadden hoeven verwijderen.
tmolsth schreef:Jos, Hans

Mooie film !

Dat was dus alweer 6 jaar geleden ! Ik had van tevoren ook dit filmje bekeken; het heeft toen mijn vertrouwen versterkt in die zin dat ik het daarna wel zag zitten om de modificatie zelf aan te brengen. Bedankt.

Jos WRSM
Feven

Ongelezen bericht door Feven »

Das mooi! Ik ga denk ik op voorhand ook maar deze modificatie uitvoeren. Heb net een nieuwe (tweedehands) modulator geplaatst, weet nog niet of het vervangen voldoende was maar dit kan nooit kwaad. Heb de video gezien en zal hem nog even liken -top- .
Ben nog even bezig met klussen :roll: _005 >

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”